کتاب هایی که حرف می زنند

ناصر رعیت نواز- بعضی افراد دوست دارند کتاب بخوانند اما تا کتابی را به دست می گیرند، به انتهای صفحه اول نرسیده خوابشان می برد. بعضی ها هم دوست دارند کتاب های شعر و حتی نثرهای قدیمی را بخوانند اما جرئت نمی کنند فقط به این دلیل که تلفظ بعضی لغات برایشان مشکل است یا حجم کتاب زیاد و قیمت آن بالاست. اما تمام این مشکلات به راحتی با خرید کتاب صوتی که چند ناشر به شکل تخصصی دارد، حل شدنی است. یادتان نرود همراه داشتن کتاب صوتی می تواند خیلی از وقت های نا کارآمد و بیهوده شما را به مفید ترین شکل ممکن پر کند، به طور مثال در سفرهای بین شهری، مواقع پیاده روی، موقع انجام کارهای شخصی و هر زمانی که به نوعی بیهوده در حال سپری شدن است، می توان به این کتاب ها گوش داد. امروز سعی داریم مجموعه ای از کتاب های صوتی را معرفی کنیم که در بین آن ها رمان، شعر و نثر تاریخی موجود است. در ضمن قبل از خرید هر کتاب، می توانید گزیده ای از کتاب را در سایت انتشارات مربوط گوش کنید پس با ما همراه باشید تا با چند نمونه از این کتاب ها آشنا شوید.
تاریخ بیهقی
نام اثر: از چنین حکایت ها
گوینده: ابوالحسن تهامی
موسیقی: مانی بیات
ناشر: نشر معین
قیمت:30000 تومان
مدت زمان:112 دقیقه
شاید شما هم تاریخ بیهقی را فقط در کتاب درسی تان خوانده باشید و چیز خاصی از آن دستگیرتان نشده باشد، جز این که همیشه می دانستیم تاریخ بیهقی یک کتاب تاریخی مهم است اما به دلیل این که فکر می کردیم خوانش آن سخت است، هیچ وقت سراغ آن نرفتیم. کتاب صوتی «از چنین حکایت ها» فرصت خوبی است تا لذت تاریخ بیهقی خوانی را تجربه کنیم و به این نتیجه برسیم که بیهوده نیست که بعضی از بزرگان ما با تاریخ بیهقی مأنوس بوده اند. ابوالحسن تهامی آن قدر این کتاب را خوب و روان خوانده که اصلاً سخت خوانی نسبی این متن به نظر نمی رسد و اگر آن دسته از کلمات را که برای دانستن معنایشان نیاز به فرهنگ لغت داریم، کنار بگذاریم، تازه به این نکته می رسیم که ای دل غافل، چرا تا به حال سراغ تاریخ بیهقی نرفته بودیم؟
دکتر محمدجعفر یاحقی، مسئولیت گزینش داستان های تاریخ بیهقی را برای این کتاب صوتی برعهده داشته و اولین انتخابش داستان حسنک وزیر است که تهامی با صدای گرمش خواندن آن را شروع می کند: «فصلی خواهم نبشت در ابتدای این حال بر دار کردن این مرد و پس به شرح قصه شد.»
شنیدن تاریخ بیهقی با صدای تهامی، لذت آن را دوچندان می کند و همان اول کار، برای همیشه این جمله را که بیهقی در وصف خودش گفته، در ذهن ثبت می کند:«و در تاریخی که می کنم، سخنی نرانم که آن به تعصبی و تربدی کشد و خوانندگان این تصنیف گویند: شرم باد این پیررا!»
 
حافظ
نام اثر: عاشقانه های حافظ
گوینده: احمدرضا احمدی
موسیقی: داریوش دولتشاهی
ناشر: نوین کتاب گویا
قیمت:12000 تومان
مدت زمان:72 دقیقه
خواندن غزلیات عاشقانه «حافظ» برای همه حسی مشترک از شور و حالی وصف ناشدنی دارد اما شنیدن این غزلیات با نوایی دلنشین، لذت آن را چندین برابر می کند. این کتاب صوتی، فرصت دل سپردن به نغمه های عاشقانه را برای شنونده به ارمغان می آورد، فرصتی که خالی از لطف نخواهد بود. عاشقانه های حافظ، حاوی 22 غزل از عاشقانه ترین غزلیات حافظ با صدای دلنشین «احمدرضا احمدی» و موسیقی زیبای «داریوش دولتشاهی» عرضه شده است که شنیدن و دل سپردن به آن را باید به دوستداران شعر و حافظ دوستان پیشنهاد داد البته طراحی و بسته بندی این کتاب های صوتی، به گونه ای است که می توانید آن را به عنوان اثری فرهنگی و نفیس، به دوستان و عزیزان خود هدیه دهید. احمدرضا احمدی از معدود شاعرانی است که کتاب های زیادی دارد و اشعار زیادی را با صدای خودش بارها ثبت کرده است؛ حالا چه مجموعه شعرهای خودش و چه اشعار دیگران را.


 
نمایش نامه های شکسپیر
نام اثر: پنج حکایت شکسپیر
گوینده: حسین پاکدل
موسیقی: سپهر عباسی
ناشر: نوین کتاب گویا
قیمت:13500 تومان
مدت زمان:420 دقیقه
کتاب صوتی «پنج حکایت شکسپیر» شامل پنج نمایش نامه از ویلیام شکسپیر با ترجمه «علی اصغر حکمت» و روایت شیوا و صدای گرم «حسین پاکدل» است. «تاجر ونیزی»، «مکبث، پادشاه اسکاتلند»، «غمنامه اتللو»، «رومئو و ژولیت» و «غمنامه هملت، شاهزاده دانمارک» پنج حکایتی است که در این اثر گنجانده شده است. بی شک شنیدن اصیل ترین نمایش نامه های دنیا از زبان گوینده ای مسلط چون حسین پاکدل و ترجمه ای نزدیک به ادبیات و لحن آشنای زبان فارسی که علی اصغر حکمت با توانمندی بسیار از پس آن برآمده است، می تواند به یکی از تجربه های ارزشمند و جذاب شنوندگان علاقه مند به ادبیات کلاسیک تبدیل شود. ویژگی کتاب حاضر این است که این آثار را که همگی نمایش نامه های شکسپیر به شمار می روند، به شکل قصه و حکایت می شنویم؛ شکل و شیوه ای که در ادبیات فارسی، برخلاف نوع درام نویسی، ریشه و تاریخی دیرین دارد.
 
مقالات شمس
نام اثر: در جست وجوی آینه
گوینده: هوشنگ آزادی ور
موسیقی: مانی بیات
ناشر: نشر معین
قیمت:20000 تومان
مدت زمان:65 دقیقه
اگر برای نسل های قدیم، شمس تبریزی چهر ه ای مرموز و ناشناخته و فقط یک اسم بوده، حالا همه شمس را می شناسیم و کلی هم به او و آثارش افتخار می کنیم. اما کمی عجیب به نظر می رسد که با این همه ادعا در شمس و مولوی دوستی، هنوز کتاب مقالات شمس تبریزی را که دکتر موحد آن را تصحیح کرده است، خیلی ها نخوانده ایم.
استاد بدیع الزمان فروزانفر در کتاب «زندگانی مولانا جلال الدین محمد بلخی» درباره کتاب مقالات شمس تبریزی به تصحیح دکتر موحد آورده است: «مقالات شمس تبریزی مجموعه ای از سخنان و حکایات نغز و دلپذیر است که در دوران اقامت شمس تبریزی در قونیه بر زبان وی جاری شده و پس از او توسط مریدان مولانا جلال الدین بلخی به صورت یادداشت هایی پراکنده جمع آوری گردیده است.»
اگر شما هم یکی از کسانی هستید که دلتان می خواهد مقالات شمس را بخوانید اما زمانی برایتان پیش نیامده، می توانید این کتاب را با صدای هوشنگ آزادی ور در خودرو یا تلفن همراهتان گوش کنید و لذت ببرید.«در جست وجوی آینه» شامل یک سی دی با 81 ترک است، در کنارش یک کتابچه نسبتا قطور هم وجود دارد که تلخیصی از مقالات شمس زیر نظر دکتر موحد است. خلاصه با خرید این سی دی به راحتی می توان با یک تیر، دو نشان زد و از خواندن متنی عرفانی با بی پروایی هایی که شمس در گفتن حقیقت داشته، لذت برد.
 
جنایت و مکافات
نویسنده: فئودور داستایوفسکی
گوینده: مهیار ستاری
موسیقی: آرمان تابان فرد
ناشر: نوین کتاب گویا
قیمت:9000 تومان
مدت زمان:278 دقیقه
چه روزهای خوبی بودند روزهای کودکی، مخصوصا روزهایی که خانه پدربزرگ و مادربزرگ ها بودیم و موقع خواب، گوش به قصه های دوست داشتنی شان می سپردیم. شاید حالا هم دوست داشته باشید شب ها با شنیدن و گوش دادن به یک رمان خوب و البته یکی از شاهکارهای دنیای ادبیات، به خواب بروید.
کتاب صوتی جنایت و مکافات اثر ماندگار فئودور داستایوفسکی که در تمام تقسیم بندی های ادبی جزو یکی از ده شاهکار برتر ادبیات جهان است، می تواند گزینه خوبی برای شروع باشد.
داستایوفسکی همچون یک فیلسوف و روان شناس، به عمق روان و تفکرات شخصیت هایش نفوذ و وجدان آدم را آسیب شناسی می کند. جدال خیر و شر در درون و برون آدمی و تیرگی های روان آدمی، روان پریشی ها و درگیری های فرد با خود و محیطش، درون مایه آثار این نویسنده بزرگ روس است که در بهترین شکل خود، در این کتاب بازتاب یافته است.
جنایت و مکافات روایت زندگی دانشجویی به نام راسکولنیکف است که به ناچار تحصیل را رها می کند؛ سپس به دلیل تنگدستی و اصولی که خود نیز از توجیه کامل آن ها عاجز است، مرتکب قتل می شود. وی زن رباخواری را همراه با خواهرش، که اتفاقی در زمان وقوع قتل در صحنه حاضر می شود، به قتل می رساند، او پس از قتل، خود را ناتوان از خرج کردن پول و جواهراتی که برداشته می بیند و آن ها را پنهان می کند.جدا از این که داستان جنایت و مکافات به بیان سرنوشت راسکولنیکف می پردازد، به موضوعاتی همچون صدقه، کفر و الحاد، جوامع آنارشیستی روسیه و نقد شدید و صریح داستایوفسکی از جامعه آن روز روسیه  نیزمی پردازد.
ویژگی منحصر به فرد آثار او روان کاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت های داستان است. رمان های داستایوفسکی سرشار از هیجان است و در عین حال که رمان هستند، انباشته از افکار و اندیشه اند.