آغاز فصل جدید دیپلماسی دریایی ایران با ریاست 2 ساله بر «آیونس»

محمدی – با انجام مراسم افتتاحیه ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند ، ریاست دو ساله جمهوری اسلامی ایران بر این نهاد بین المللی دریایی آغاز شد. به گزارش خراسان در مراسمی که روز گذشته در هتل اسپیناس پالاس تهران و در هوای بارانی برگزار شد و فرماندهان عالی رتبه کشورمان و هیئت های اعزامی از 35 کشور در آن حضور داشتند ریاست دو ساله این اجلاس از سوی آدمیرال نظام الدین احمد فرمانده نیروی دریایی بنگلادش رئیس پیشین اجلاس به دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

باقری: نظام سنتی دوقطبی در جهان فروپاشیده و قدرت های جدیدی در غرب و شرق سر برآورده اند
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در سخنرانی خود با بیان این که بدون تردید نظام سنتی دوقطبی در جهان فروپاشیده و قدرت های جدیدی در غرب و شرق سر برآورده اند ،تصریح کرد : البته برخی قدرت ها و بازیگران منطقه ای واقعیات نوین جهان را برنمی‌تابند و متاسفانه هیچ منقطه ای در جهان از آسیب ها در امان نیست. وی ادامه داد: آمریکا و برخی قدرت ها با اعزام واحدهای نظامی به مناطق مختلف و به کارگیری ادبیات زور، بی نظمی را در جهان گسترش می دهند. آمریکا با حمایت از داعش، بخش بزرگی از غرب آسیا را دچار بحران کرده و زمینه آواره شدن و کشته شدن را فراهم آورده است.
جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا و متحدانش سر تسلیم  فرود نمی‌آورد


سرلشکر باقری حمله اخیر هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه را مصداق بارز رفتار غیرقانونی دانست و گفت: آنان با صدور تسلیحات به کشورهای مختلف منطقه از جمله عربستان، زمینه ایجاد جنگ را فراهم می‌کنند و در این شرایط ایران هیچ گاه در مقابل آمریکا و متحدانش سر تسلیم  فرود نیاورده و نخواهد آورد و با اتکا به توان خود، دست برادری به سوی همسایگان دراز کرده است.
دریادار خانزادی: تشکیل گروه رزمی IONS می تواند دستیابی به ثبات و پایداری بیشتر را تقویت کند
امیردریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در این مراسم اظهار کرد: امنیت دریایی، حاصل توجه کشورهای ساحلی به دریاهای اطرافشان، آگاهی محیطی از دریا، تشکل ائتلاف های هم افزا برای دستیابی به امنیت بسیط و فراگیر جمعی و ممانعت از تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب توسط دیگران است. وی در ادامه افزود: در مقابل منافعی که مجاورت با دریا برای مان فراهم آورده است تکالیفی داریم که اگر به موقع و با کیفیت مطلوب به آن ها نپردازیم عرصه را برای حضور نامشروع دیگران فراهم کرده ایم. وی افزود: این سرآغاز پذیرفتن ترکیبات امنیتی نامطلوبی است که با راهبرد معمای امنیتی و موازنه قدرت, دستیابی به صلح و امنیت جمعی از طریق شکل گیری ائتلاف های سازنده منطقه ای را پیچیده و ناممکن کرده و رفتارهای غیرخطی را اشاعه می دهد. وی تشکیل گروه رزمی IONS که شش سال پیش از سوی نیروی دریایی ارتش ایران پیشنهاد آن مطرح شد و هنوز از دستور کار جلسه ای محرمانه فرماندهان فراتر نرفته و تدوین زبان مشترک برای اقدامات تاکتیکی هماهنگ در دریا از جمله اقداماتی است که بر روی زمین مانده است و تحقق آن ها می تواند همبستگی گروهی برای دستیابی به ثبات و پایداری بیشتر را تقویت کند.
سیاری : چهارشنبه برای برگزاری رزمایش‌های مشترک تصمیم‌گیری خواهد شد
دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش نیز در جمع خبرنگاران با بیان این که این یک موفقیت برای نیروی دریایی ارتش است که ششمین همایش این اجلاس در تهران برگزار می‌شود، افزود: این نشانه اقتدار و توانمندی این نیروست که امنیت را در آب‌های بین‌المللی ایجاد کرده و جایگاه خودش را با اقتدار در جهان به نمایش گذاشته است. وی ادامه داد: هشت سال پیش اجازه برگزاری این همایش را از فرماندهی کل قوا گرفتیم و دو سال پیش در بنگلادش واگذاری ریاست این همایش به ایران تصویب شد و در جلسه فرماندهان که چهارشنبه برگزار می‌شود تصمیم برای برگزاری رزمایش‌های مشترک در اقیانوس هند اتخاذ خواهد شد البته در این همایش برای رزمایش‌های رزمی تصمیم‌گیری نمی‌شود بلکه این رزمایش‌ها برای هماهنگی بیشتر و بحث مبارزه با دزدی دریایی خواهد بود.
حاشیه نگاری خبرنگار خراسان
*فرمانده نیروی دریایی بنگلادش به عنوان رئیس دوره ای این اجلاس در ابتدای مراسم در سخنانی ضمن ارائه گزارش از عملکرد کشور خود در مدت ریاست دو ساله، نماد آیونس را که یک تلسکوپ دریایی طلایی است به دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ایران تحویل داد.همچنین طبق تصمیم گرفته شده ، کشورفرانسه پس از ایران ریاست دوره ای را به دست می گیرد.
*علاوه بر سرلشکر باقری و دریادار خانزادی ، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش ، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش و جمعی از فرماندهان ارشد نداجا در مراسم حضور داشتند.
*تمبر یادبود اجلاس توسط فرماندهان نیروی دریایی ایران و بنگلادش و سرلشکر باقری مهر شد و همگی عکسی یادگاری گرفتند همچنین در بخشی از مراسم از برخی نویسندگان مقاله های برتر در حوزه نیروی دریایی اقیانوس هند تجلیل به عمل آمد و در پایان افتتاحیه، حاضران از کیک اجلاس آیونس تناول کردند.  
* درباره ماموریت ها و جایگاه آیونس روزگذشته (3 اردیبهشت 97)یادداشتی در صفحه 4 روزنامه خراسان منتشر شده است.