طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای نیاورد

آفتاب یزد- گروه سیاسی: سه شنبه 24اسفندماه است. اینجا صحن علنی مجلس. قرار است بعد از آنکه کمیسیون عمران به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نه گفت؛ حالا نمایندگان مجلس هم به " رد تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی"رای بدهند!.... رای‌گیری انجام می‌شود... 132 رای موافق، ۹۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع.... این یعنی، تحقیق و تفحص از شهرداری در دستور کار مجلس قرار نخواهد گرفت.
**مروری به قبل
هنوز حادثه تلخ پلاسکو رخ نداده بود... خیلی قبل تر‌ها‌ یعنی 12 شهریورماه 95، خبر رسید 21 نماینده عمدتا اصلاح طلب، طرحی را مبنی بر تحقیق و تفحص از شهرداری امضا کردند، آن وقت‌ها‌ چند موضوع املاک شهرداری، مسئله تغییر کاربری‌ها و طرح تفصیلی شهرداری تهران، با کلی اما و اگر مواجه بود. تا حدی که بسیاری معتقد بودند در هر سه این مسائل فسادهای کلان احتمالی رخ داده است، شاید مطرح شدن چنین شائبه ای سبب شد تا این 21 نماینده مجلس دست به کار شوند و برای معلوم شدن زوایای پنهان املاک شهرداری و همین طور، پروژه‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی تقاضای چنین طرحی(تحقیق و تفحص از شهرداری) را مطرح کنند. آن زمان در حالی که قرار بود مجلس طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را دنبال کند زمزمه‌های لغو این موضوع به گوش رسید. نمایندگان مخالف تحقیق از شهرداری با استناد به برخی مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس معتقد بودند اگر پرونده ای توسط دستگاه قضایی در دست بررسی باشد مجلس نمی‌تواند به موضوع ورود کند. به نظر می‌آمد موضوع واگذاری املاک، بحث تغییر کاربری‌ها و فروش تراکم و مباحث مدیریتی از شهرداری تهران، به دلیل
ورود قبلی قوه قضاییه، برای مجلس امکانپذیر نیست، حادثه پلاسکو اما تمام این مسائل را تحت‌الشعاع قرار داد. ورود قالیباف به صحن مجلس برای پاسخگویی و عدم عذرخواهی‌اش به خاطر کوتاهی احتمالی شهرداری در سانحه پلاسکو یک بار دیگر زخم کهنه را باز کرد، با این تفاوت که دیگر مانعی هم بر سر راه تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری نبود و هیئت رییسه مجلس اعلام کرد که پس از بررسی موضوع به این نتیجه رسیده که مانعی در مسیر انجام تفحص وجود ندارد و هیئت تحقیق و تفحص می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.


**امان از کمیسیون عمران
سرانجام کار طرح تحقیق و تفحص از شهرداری آن شد که این طرح به کمیسیون عمران مجلس برسد، محمود صادقی و البته عبدالکریم حسین زاده (که خود نیز در کمیسیون عمران است) به نمایندگی از امضاکنندگان طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در کمیسیون عمران دلایل خود را مبنی بر اصرارشان بر این طرح، عنوان کردند! اما جالب آنجا بود که کمیسیون عمران نسبت به این موضوع واکنش منفی از خود نشان داد؛ کمیسیونی که عمدتا ترکیب اصولگرایی دارد. از همین رو این کمیسیون گزارشی در رد تحقیق و تفحص از مجلس به رشته تحریر درآورد. گزارشی که روز گذشته در صحن خوانده شد تا مجلس را در آزمون دیگری قرار دهد و به نظر می‌رسد که با رای مثبت به عدم تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس، پارلمان دهم نمره
مطلوبی نگرفت.
آخر برای چه باید تحقیق و تفحصی که نه به معنای اتهام زنی به شهرداری بلکه به معنای حل‌وفصل شبهات است در خانه ملت منتفی شود؟!
شاید این عیدی بود که مجلسیان در آخرین روزهای سال 95 به قالیباف داده اند !! یک عیدی بزرگ که اوقات را به اصلاح طلبان تلخ و به قالیبافی‌ها‌ شیرین کرد.
**ناراحتی اصلاح طلبان
کار به جایی رسید که مصطفی کواکبیان دیروز در صحن گفت:" آقای لاریجانی دوست نداشت این تفحص رای بیاورد و با این کار حمایت خود را از شهردار اعلام کرد." او در اینباره ادامه می‌دهد: "ما در بحث عدم رای تحقیق و تفحص از شهرداری از مجلس باختیم!"
فاطمه سعیدی یکی دیگر از آن 21 نماینده ای است که طرح تحقیق و تفحص از مجلس را امضا زده، او از لابی‌ها‌ی گسترده‌ای می‌گوید که شهرداری در مجلس داشته! او با انتشار مطلبی می‌نویسد:"به اختصار چهار عامل اصلی رای منفی دیروز مجلس را برمی‌شمارم:
١- فشار سنگینی که از سوی حامیان و اطرافیان شهردار تهران طی هفته‌ها‌ی گذشته رو به افزایش گذاشته بود و لابی‌ها‌ی عجیب با نمایندگان 2- انتخاب زمان نامناسب (آخرین سه‌شنبه سال) برای قراردادن این موضوع در دستور کار ٣- غیبت ده‌ها‌ نماینده محترم در جلسه و توجه به این موضوع که اگر حتی نیمی از غایبان امروز در جلسه حضور داشتند نتیجه دیگری رقم می‌خورد. 4-عدم پایبندی برخی نمایندگان به نگاه غیرسیاسی به برخی مقولات."
اما در همین راستا، حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر، لابی‌های صورت گرفته در مجلس در جریان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را تعجب آور و جای تاسف خواند و گفت: رد کردن این موضوع مهم که مطالبه مردم بوده است، نمره مطلوبی برای کارنامه مجلس این دوره نخواهد بود.
حافظی تصریح کرد: تحقیق و تفحص لزوما به این معنا نیست که شهردار مجرم بوده یا تخلفی صورت گرفته است، بلکه از جهت مطالبه افکار عمومی و برای ایجاد شفافیت باید نمایندگان مجلس بیایند و بررسی کنند و نهایتا اینکه بعداز تحقیق و تفحص بگویند هیچ فسادی رخ نداده است و جایی اجحاف نشده و حق کسانی که ملک گرفته اند هم بوده است!
**لابیگری به وقت 6:30 صبح
رای منفی مجلس به تحقیق و تفحص از مجلس در شرایطی است که رییس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت پیشتر از وقوع برخی از تخلفات سخن گفته بود ؛ به سراغ محمود صادقی نماینده‌ای می‌رویم که یکی از پیش قراولان طرح تحقیق و تفحص از شهرداری بوده. وی روز گذشته در مجلس نطق داشته و حالا خسته و البته شاید کمی دلخور از عدم رای آوری این طرح به آفتاب‌یزد می‌گوید: "پیش ازاین چندین بحث تحقیق و تفحص مثل صندوق ذخیره، کشت و صنعت کارون و مس سرچشمه مطرح بود که نمایندگان فراکسیون امید نیز به آن رای دادند، با آنکه می‌شد تحقیق و تفحص پیرامون این موارد رانیز سیاسی و برضد دولت تعبیر کرد، اما ما به تحقیق و تفحص رای دادیم چون مسائلی مطرح بود که باید بررسی می‌شد، بر همین مبنا تصور می‌کردیم مجلس درباره تحقیق و تفحص شهرداری نیز باما همراهی کرده و به تحقیق و تفحص از شهرداری فارغ از مسائل سیاسی رای می‌دهد.»
وی گفت: «ظرف یکی دو هفته اخیر حجم سنگینی از لابیگری‌ها‌ی نفر به نفر شهرداری با نمایندگان انجام گرفت. یکی از مدیران شهرداری خیلی آشکارا از 6:30 صبح که جلسات مجلس تشکیل می‌شد حضور می‌یافت و مشغول لابی با نمایندگان بود، با وجود این باید به 90 رای مخالف علیه گزارش کمیسیون عمران نیز توجه کنیم این یعنی اگر 15 رای دیگر داشتیم، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تصویب می‌شد. در هر صورت با فاصله کمی در مقصودمان ناکام ماندیم.»
صادقی اضافه کرد: « البته عده‌ای هم ازدید سیاسی به این عدم رای آوری نگاه می‌کنند و معتقدند که اگر تحقیق و تفحص از شهرداری بعد از انتخابات 96،مطرح می‌شد با 150تا 160 رای این تحقیق و تفحص به نتیجه می‌رسید.البته مقصر اصلی این ماجرا نیز کمیسیون عمران است چون ما این طرح را از مهرماه به کمیسیون داده بودیم و این کمیسیون 5 تا 6 ماه این طرح را معطل کرد تا به نزدیکی انتخابات برسد، از اول هم کمیسیون عمران برخورد سیاسی با این موضوع داشت."
وی اضافه کرد: "مطمئنا در فضای 3 تا 4 ماه پیش، در طرح تحقیق و تفحص از شهرداری راحت‌تر می‌توانستیم موفق شویم ولی همین نگاه سیاسی باعث عدم موفقیت ما شد. "
صادقی در پاسخ به این سوال که آیا طرح این 21 نماینده به کمیسیون اصل 90 فرستاده خواهد شد، پاسخ داد:« برای ارجاع به کمیسیون اصل 90 باید شاکی وجود داشته باشد و ابهامات شهرداری به صورت موردی طرح شود، به‌عنوان مثال روندی که در فروش تراکم وجود
دارد، باید مصداقی به اصل 90 تحویل داده شود ولی ازطریق کمیسیون اصل 90 امکان رسیدگی وجود دارد. خیلی از موارد را دیروز پشت تریبون مجلس نگفتم چون هدف ما رای مجلس به تحقیق و تفحص از شهرداری بود نه ایجاد جنجال و چالش. »
**نظارت برای چیست؟
از صادقی می‌پرسیم، رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت از بروز تخلف‌های احتمالی در شهرداری خبر داده است با این اوصاف چرا مجلس حتی بررسی صحت و سقم این ادعای سازمان را رد کرده است؟ گفت: «این مسئله مربوط به یکی از محورها یعنی املاک بود که قصد صحبت راجع به آن و نتایج بررسی این (NGO) را در مجلس داشتم که فرصت نشد. رئیس این نهاد با آنکه همسو با شهرداری تهران است اما تخلف در مورد 110 مورد املاک واگذار شده را تایید کرده است، اما متاسفانه چون در کمیسیون عمران، بسیاری سوابق کار در شهرداری دارند و یا ارتباط محسوسی با شهرداری داشتند برای طرح تحقیق و تفحص همکاری نکردند.»
صادقی درباره گفته‌های حافظی که می‌گوید بسیاری از نمایندگان مشاور شهرداری هستند، پاسخ داد: «همانطور که گفتم برخی نمایندگان سابقه حضور در شهرداری دارند و خودشان نیز می‌گویند مواردی که ما 21 نفر می‌گوییم در شهرداری وجود دارد یعنی آن تخلفات احتمالی را انکار نمی‌کنند!
ما می‌گوییم باید این تخلفات و فساد مشخص شود ولی آنها می‌گویند این موضوعات دیگر عادی شده است. مثلا در مسئله تراکم می‌گویند چون شهرداری منابع درآمدی پایداری ندارد چاره‌ای ندارد که این کارها را بکند!! اگر این طور باشد که همه راههای تخلف و فساد باز باشد دیگر مجلس چه کاره است؟ نظارت برای چیست؟»
صادقی درباره این سوال آفتاب یزد که آیا عدم رای آوری تحقیق و تفحص شهرداری را باید شکست اصلاح طلبان در مجلس تلقی کرد؟ پاسخ داد: «تحقیق و تفحص شهرداری یک بحث سیاسی نبود! زمانی ممکن است فردی را استیضاح کنید آن وقت، آن موضوع جنبه سیاسی پیدا می‌کند، اما گاهی بحث انتقاد به یک سیستم مطرح است، آن وقت دیگر این مسئله نباید سیاسی شود. اساسا معتقدم که از زمان کرباسچی بنای تخلفات تراکم مطرح شد، اما در دوره اخیر این معضل رشد بسیاری داشته و تبدیل به تراکم شناور شده است، در سه سال اخیر، 50 درصد درآمد نقدی شهرداری از محل فروش تراکم و تغییر کاربری بوده است. بنابراین بحث تحقیق و تفحص از شهرداری سیاسی نبوده که عدم رای آوری‌اش را شکست اصلاح‌طلبان تعبیر کنیم.»
**چگونه دلتان آمد؟
سالی که گذشت سالی پر تلاطم و پر هزینه برای مجموعه شهرداری تهران بود که البته می‌توان آن را نتیجه عملکرد گذشته این مجموعه دانست که در سال ۹۵ به بار نشست و بدون شک اختلافات داخلی اعضای شورای شهر نیز به مطرح شدن برخی اتفاقات کمک قابل توجهی کرد. از موضوع واگذاری‌های پرحاشیه شهرداری تا عملکرد قبل، حین و بعد از حادثه تلخ ساختمان پلاسکو و نیز استخدام‌ها‌یی که در مجموعه شهرداری انجام شده که بگذریم روابط گسترده شهرداری و نمایندگان مجلس شاید آخرین گفته‌ای بود که این بار توسط حافظی عضو شورای شهر اتفاق افتاد! شاید این سوال که چرا مجلس به عنوان نهادی که غیر از وظیفه قانونگذاری وظیفه نظارت را نیز برعهده دارد تا به حال به ماجراهای شهرداری وارد نشده و حتی در میان فریادهای همیشگی برخی نمایندگان که شهره عام و خاص شده اثری از شهرداری نیست ؛ برای بسیاری پیش آمده باشد.
اما پاسخ این پرسش را می‌توان در میان صحبت‌ها‌ی اعضای شورا و برخی نمایندگان جستجو کرد که پرده از تخفیف‌ها‌، حکم‌ها‌ و الطاف شهرداری برداشته‌اند! از چند ماه قبل یعنی زمانی که موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس به شدت داغ شده بود برخی نمایندگان تذکرات و البته هشدارهایی در مورد لابی گری‌ها‌ی گسترده برای منتفی شدن این مسئله مطرح کرده بودند...
به راستی نمایندگانی که مسئول احقاق حق مردم و پیگیری مطالبات آنها هستند چگونه منافع شخصی و سیاسی خود را به راحتی در صدر امور قرار می‌دهند و چشم خود را بر تخلفات احتمالی مانند شهرداری می‌بندند!؟