سود وام مسکن سرانجام کاهش یافت

در حالی‌که چند ماه از طرح مباحثی در خصوص تغییر شرایط وام مسکن می گذرد و این موضوع بارها تایید و تکذیب شد، شب گذشته، سرانجام شورای پول و اعتبار مصوب کرد که نرخ سود تسهیلات مسکن 8 و 9.5 درصد به 6 و 8  درصد به ترتیب برای خرید مسکن در بافت فرسوده و سایر مناطق تعیین شود.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار در جلسه سه شنبه شب خود، در ادامه تصمیم های این شورا برای تحرک بخشی به بازار مسکن و حمایت از خانه اولی ها و نیز نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده روستایی، دو تصمیم را به تصویب اعضای شورا رساند. این شورا در یکی از تصمیمات خود، با کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم بانک مسکن درچارچوب برنامه ملی بازآفرینی شهری برای استفاده سپرده‌گذاران خانه اولی‌ در بافت‌های فرسوده و نامناسب شهری از 8 به 6 درصد و برای سایر مناطق شهری از 9.5 به 8 درصد موافقت کرد.
کاهش 100 و 130 هزار تومانی اقساط
به گزارش خراسان، با توجه به تصمیمات جدید، شما با سپرده گذاری هر مبلغی در بانک مسکن در قالب صندوق پس انداز یکم، بعد از شش ماه به همان میزان ( و بعد از یک سال) دو برابر وام دریافت می کنید. حال اگر با این وام خانه ای در محدوده های مشخص شده به عنوان بافت فرسوده یا همان در حال بازآفرینی بخرید، نرخ سود وام شما 6 درصد و در غیر این صورت 8 درصد خواهد بود. این صندوق مخصوص خانه اولی هاست.
با توجه به این‌که بازپرداخت این تسهیلات 12 ساله است چنان‌چه شما 120 میلیون تومان ( سقف تسهیلات در شهرهای بزرگ مثل مشهد برای زوجین) وام بگیرید، در روش پرداخت ساده، ماهانه باید 1.4 میلیون تومان قسط پرداخت می کردید که با کاهش نرخ سود به 8 درصد، مبلغ قسط 100 هزار تومان کاهش یافته و به 1.3 میلیون تومان می رسد. البته در بافت فرسوده، میزان کاهش اقساط 130 هزار تومان است و به حدود یک میلیون و 170 هزار تومان می رسد.


تسهیلات مسکن روستایی افزایش یافت
تصمیم دیگر شورای پول و اعتبار هم درباره وام روستایی بود. بر این اساس، شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی تسهیلات یارانه‌ای نوسازی و به‌سازی مسکن روستایی، با نرخ 5 درصد، تا مبلغ 250.000.00 ریال (25 میلیون تومان) و با اخذ وثیقه سفته زنجیره‌ای موافقت کرد. براین اساس تسهیلات مورد اشاره، با معرفی متقاضیان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بانک های عامل طی امسال قابل اعطاست.