آمار بانک مرکزی قابل تردید نیست

گروه اقتصادی- با وجود اینکه نرخ رشد اقتصادی 6/11 درصدی امسال با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و بسیاری از منتقدان این آمار را کذب می‌دانستند اما رشد اقتصادی که در سال‌جاری تجربه کردیم بیشتر حاصل فروش نفت بوده است.
در همین حال رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به منتقدان می‌گوید هیچ‌گونه تردید و تشکیکی نسبت به آمار رشد اقتصادی ارائه شده توسط بانک مرکزی وجود ندارد.
دستاوردهای دولت
ولی‌الله سیف در حاشیه نشست روز گذشته هیات دولت گفت: رشد اقتصادی 6/11 درصدی یک دستاورد بسیار بزرگ است؛ در حالی‌ که تورم کشور در سال ۹۵ تک‌رقمی خواهد بود، در پایان بهمن‌ماه این نرخ 7/8 درصد از سوی بانک مرکزی اعلام شد و به نظر من به طور حتم حدود ۹ درصد و زیر آن تورم کل سال خواهد بود و این دستاورد بزرگی است.


رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: ما در یک ربع قرن گذشته تورم تک‌رقمی و در دهه گذشته نیز رشد دو رقمی نداشته‌ایم که این دستاورد بسیار بزرگی است.وی گفت: متاسفانه بعد از اعلام بانک‌ مرکزی برخی نسبت به آمار اعلام شده تردید داشتند، این شاخص‌ها و محاسبات آماری که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، به هیچ وجه قابل تشکیک نیست و براساس مبانی علمی و استانداردهای بین‌المللی انجام شده و کسی که در این‌باره تردید دارد، می‌تواند با مراجعه به بخش محاسبات آماری بانک مرکزی، توضیحات لازم را دریافت کند.سیف ادامه داد: در فصل اخیر علاوه بر اینکه محاسبه رشد اقتصادی بر مبنای سال پایه ۸۳ انجام شد، برای اولین بار سال پایه به سال ۹۰ تغییر کرد بنابراین اطلاعات استفاده شده در مدل ما کاملا به‌روز است و از این جهت هیچ‌گونه تردید و تشکیکی نسبت به آن وجود ندارد، این آمادگی وجود دارد که اگر کسی بحثی از این بابت دارد، بانک مرکزی پاسخگو است.
ساماندهی موسسات اعتباری
رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: خوشبختانه در کنار این دستاورد بزرگ اقتصادی در زمینه‌های دیگری هم بانک مرکزی توانسته اقدامات مثبتی انجام دهد، از جمله در ساماندهی موسسات غیرمجاز و بازار غیرمتشکل با حمایت دستگاه‌های دیگر از جمله دستگاه‌های امنیتی و قضایی و نیز ساماندهی بازار غیرمتشکل از جمله موسسه ثامن‌الحجج و همچنین تعاونی‌هایی که در موسسه کاسپین ادغام شدند دستاورد مثبتی داشتیم.وی گفت: اخیرا پنج تعاونی منحله‌ای که قرار بود در کاسپین ادغام شوند و دارایی‌های آنها منتقل شود نهایی شد و سه مورد دیگر در شرف انجام است، طبیعتا بعد از انتقال این دارایی‌ها موسسه کاسپین نسبت به سپرده‌گذاران آن هشت تعاونی منحله پاسخگو خواهد بود و مردم می‌توانند با مراجعه به موسسه کاسپین سپرده‌های خودشان را دریافت کنند.
نظارت بانک مرکزی
سیف اضافه کرد: همواره این توصیه همیشگی را بانک مرکزی دارد که صرف اینکه جایی اعلام می‌کند نرخ بیشتری از سود بانک‌ها می‌دهد نباید تصمیم‌گیری کنند. بالاخره بانک‌هایی که با مجوز بانک مرکزی کار می‌کنند تحت نظارت و کنترل بانک مرکزی هستند و احتمال خطر برای آنها کمتر است لذا از این بابت باید دقت هم به وجود آید.
رییس کل بانک مرکزی افزود: در کنار همه این بحث‌ها‌، بانک مرکزی سامانه‌هایی را جدیدا ایجاد کرده و این سامانه‌ها در حال حاضر فعال هستند. یکی از کارهای ما در سال ۹۵ این بود که نسخه سوم سامانه چکاوک شروع به کار کرد. همچنین از سامانه نسیم بهره‌برداری شد.
وی ادامه داد: سامانه نسیم این امکان را به بانک مرکزی می‌دهد که بعد از سال‌ها وظیفه اصلی خود را به عنوان بانکدار دولت به مردم انجام دهد و پاسخگوی همه حساب‌های دولت و خزانه باشد.
رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره اینکه نرخ رشد بدون احتساب نفت چقدر است، گفت: نرخ رشد اعلام شد و بدون احتساب نفت 9/1 درصد است.
این نرخ در فصل سوم بیشتر و حدود پنج درصد بوده و این برای فصل‌های آینده هم به تفکیک بیان می‌شود.وی گفت: طبیعی است در سال ۹۵ به دلیل افزایش حجم صادرات نفت نسبت به سال قبل، تاثیر بخش نفت در رشد اقتصادی کشور بالاست. سیف ابراز امیدواری کرد در سال آینده بخش‌های دیگر هم فعالیت لازم را پیدا کنند تا رشد مناسب را در کشور داشته باشیم.