چهارشنبه‌سوری ۱۴۳۷ بازداشتی داشت

چهارشنبه‌سوری ۹۵ در حالی به پایان رسید که به گواه آمار و شواهد موجود، این مراسم نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری برگزار شده است. روز گذشته رئیس پلیس پیشگیری ناجا درباره آمار خسارات جانی حوادث چهارشنبه‌سوری از دستگیری ۱۳۸۹ مرد و ۴۸ زن در چهارشنبه‌سوری امسال خبر داد. از این تعداد ۹۵۹ نفر به مراجع قضائی معرفی و مابقی با اخذ تعهد آزاد شدند. ۱۸۵ نفر در بیمارستان بستری شدند و هزار و ۹۳ نفر به شکل سرپایی در محل درمان شدند. همچنین در چهارشنبه‌سوری ۴۶ نفر از عوامل اورژانس، پلیس و آتش‌ نشانی در سراسر کشور مصدوم شدند.
آخرین آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری
رئیس اورژانس کشور آخرین آمار ارائه خدمات درمانی به مصدومان چهارشنبه‌سوری را اعلام کرد. پیر حسین کولیوند افزود: مجموع مصدومانی که به طور سرپایی درمان شدند، به دو هزار مصدوم رسیده است. او گفت: آمار مصدومانی که به‌ صورت سرپایی درمان شدند نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است. کولیوند ادامه داد: ۶۰۰ مصدوم حوادث چهارشنبه آخر سال بستری شده و خدمات درمانی لازم به آنها ارائه شده است. او ادامه داد: میزان موارد بستری مصدومان چهارشنبه آخر سال نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است. کولیوند گفت: تعداد دو هزار و ۳۵۱ نفر در شب چهارشنبه آخر سال دچار مصدومیت شدند که این آمار نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. به گفته او پسر ۲۳ ساله اصفهانی به علت شدت جراحات مواد محترقه جان خود را از دست داد. پسر ۲۳ ساله‌ای که شب چهارشنبه‌سوری در بهارستان اصفهان به علت استفاده از مواد محترقه به شدت مجروح شده بود،صبح روز گذشته در بیمارستان درگذشت. همچنین در شهرستان مهاباد این استان چشم یک دختر ۲۵ ساله به علت اصابت مواد محترقه تخلیه شد. همچنین سخنگوی اوژرانس کشور از فوت پسر ۲۷ ساله در حوادث چهارشنبه آخر سال خبر داد. مجتبی خالدی گفت: ۱۱۵ مصدوم و ۹ فوتی داشتیم. او خاطر نشان کرد: آخرین فوتی مربوط به پسر ۲۷ ساله‌ای است که مشکوک به قطع دو دست و دو پاست.
کاهش۵۰ درصدی مصدومان


سخنگوی اورژانس تهران آخرین تعداد کشته ‌شدگان و مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال را اعلام کرد. حسن عباسی درباره آخرین آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری در تهران گفت: در مجموع ۴۱۱ نفر مصدوم داشتیم که ۳۹ نفر از آنها بستری شدند و متاسفانه در تهران شاهد فوت یک نفر بودیم. به گزارش ایلنا، او ادامه داد: امسال با کاهش ۵۰ درصدی تعداد مصدومان و کاهش ۷۰ درصدی تعداد بستری شدگان روبه‌رو بودیم، اما تعداد فوت‌ شدگان نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده‌است. این در حالی است که حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس پایتخت و فرمانده قرارگاه مشترک پلیس تهران بزرگ از همکاری شهروندان با پلیس قدردانی و اعلام کرد و گفت: حوادث نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته است.
رکورد آرامش در چهارشنبه‌سوری شکست
سخنگوی سازمان آتش‌ نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرد که چهارشنبه‌سوری ۹۵ کم‌ حادثه‌ترین چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر بود. سید جلال ملکی درباره حوادث ناشی از چهارشنبه‌سوری امسال گفت: همه ساله حوادث چهارشنبه‌سوری به دو بخش تقسیم می‌شود. یکی حوادث قبل از شب چهارشنبه‌سوری که از حدود دو ماه قبل از این شب آغاز می‌شود و دیگری حوادث شب چهارشنبه‌سوری. او با بیان اینکه حوادث قبل از فرا رسیدن چهارشنبه‌سوری معمولا شدت و آسیب بیشتری دارد، اظهارکرد: خوشبختانه امسال تا پیش از چهارشنبه‌سوری حتی یک مورد حادثه ناشی از انفجار مواد محترقه و هر نوع حادثه مرتبط با چهارشنبه‌سوری در تهران نداشتیم، این در حالی است که تا پیش از امسال رکورد کمترین حادثه پیش از چهارشنبه‌سوری در پایتخت مربوط به سال گذشته با ۲۲ مورد حادثه بود. ملکی با اشاره به حوادث چهارشنبه‌سوری گفت: در سطح شهر تهران تنها دو مورد حادثه انفجار گزارش شد که بلافاصله آتش‌ نشانان در محل حاضر شدند. سخنگوی سازمان آتش‌ نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره این دو حادثه افزود: یک حادثه در ساعت ۱۸:۵۹ دقیقه سه‌ شنبه شب به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و آتش‌ نشانان ایستگاه‌های ۳۱ و ۴۸ و گروه نجات۱۱ به محل حادثه در خیابان اول نیروی هوایی، خیابان عباسی رهسپار شدند که در پی انفجار مواد محترقه، طبقه چهارم یک ساختمان چهار طبقه مسکونی طعمه آتش شد و چهار مرد جوان به شدت آسیب دیدند. ملکی اضافه کرد: حادثه‌ دیگر تنها چند دقیقه پیش از این حادثه در ساعت ۱۸:۲۲ در آدرس خزانه، بخارایی شمالی به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که در پی آن در طبقه دوم یک ساختمان دو طبقه مسکونی قدیمی، به هنگام ترقه‌ بازی انفجاری رخ داده و در جریان آن دو پسر نوجوان به شدت مصدوم و روانه بیمارستان شدند. او با بیان اینکه کمپین‌ها و اقدامات مختلف رسانه‌ها، هنرمندان و... موثر واقع شد، اظهارکرد: لازم است که از همکاری شهروندان با آتش‌نشانی قدردانی کنم.