نمره «صفر» دلواپسان فرهنگ

آرمان: با نزدیک شدن به سال جدید، بسیاری به کارنامه خود در سالی که گذشت نگاه می‌کنند، اما ۱۳۹۵ یک ویژگی دیگر هم دارد. پایان امسال به نوعی پایان دولت یازدهم هم محسوب می‌شود، بنابراین بسیاری از مردم و به‌ویژه فعالان سیاسی، دولت روحانی را هم قضاوت می‌کنند. مبنای قضاوت همواره با گذشته است و این نکته‌ای است که مردم خوب می‌دانند. چهار سال پیش زمانی که مردم به استقبال بهار ۹۲ می‌رفتند کشور غرق در مشکلات ریز ‌و ‌درشت بود. از مشکلات اقتصادی و معیشت تا روبه‌رو شدن با غول تورم بالای ۴۰ درصد و البته پرونده هسته‌ای ایران و غرب که وضعیت را آشفته کرده بود. وجود امید در دل‌های مردم دولت تدبیر ‌و ‌امید را شکوفا کرد. دولتی که حالا به ماه‌های آخر خود رسیده است و در وعده‌ اصلاح و تغییری که به مردم داده بود با ناملایمات بسیاری از سوی همان‌هایی که پیش از این مشکلات را به وجود آوردند، روبه‌رو شد، اما خسته نشده است. سیاست، فرهنگ و اقتصاد، هر کدام به نوبت در کانون هجمه‌های مخالفان روحانی بودند. با توجه به تریبون‌ها و رسانه‌هایی که این طیف در اختیار دارند، در اقتصاد به عنوان مولفه‌ای که بر سفره مردم اثرگذار است سیاست تکذیب را دنبال می‌کنند. رشد اقتصادی، کاهش تورم و افزایش فروش نفت، همه و همه پیدا و پنهان تکذیب می‌شود. تلاش برای ناامیدی مردم از دولت فارغ از محاسبه هزینه‌ این ناامیدی مردم. در فرهنگ هم اوضاع بهتر نیست، همان کنسرت‌هایی که روزگاری به سادگی در دولت قبل برگزار می‌شد در دوره روحانی به یک معضل تبدیل شد و نماد عدم مدیریت فرهنگ در دولت یازدهم لقب گرفت.
تلاش برای توسعه در سه سطح
سه‌شنبه شب بود که وزیر ارشاد در شورای اداری همدان با بیان اینکه دولت در سه سطح برای توسعه کشور تلاش می‌کند که وظیفه، جهاد و تلاش سه سطح فعالیت دولت به شمار می‌رود، ادامه داد: جهاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در بُعد داخلی و مسأله اشتغال، معیشت و تحقق مطالبات اقتصادی مردم است. وی افزود: در سال ۹۱ درآمدهای دولت از نفت ۱۴۳ میلیارد دلار بوده، در سال ۹۳ به ۲۳ میلیارد دلار کاهش یافته و در سال ۹۵ به ۳۳ میلیارد دلار رسیده است. وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در دور نخست برای آواربرداری، بسترسازی و ایجاد جهش اقتصادی با رفع موانع خارجی و داخلی با استفاده از منابع داخلی و تغییر در شاخص‌های اصلی در حوزه اقتصادی تلاش می‌کند، گفت: دولت در نگاه بلندمدت برای تغییر شاخص‌های اساسی اقتصادی تلاش می‌کند. صالحی‌امیری با بیان اینکه به ملت پاسخ دهید شما در اقتصاد مقاومتی چه کرده‌اید؟ گفت: دولت کارنامه درخشانی در اقتصاد مقاومتی دارد و به‌دنبال اقدامات روزمره و اغواگرایانه نیست و رئیس‌جمهور تأکید دارد که باید با گام‌های بلند کار کرد و برنامه‌ها شعاری نباشد. صالحی امیری با اشاره به اینکه همواره همه را به وفاق و همدلی دعوت کرده‌ایم و هیچ‌گاه از نفاق و تفرقه سخن نگفته‌ایم، تصریح کرد: کسی که تفرقه‌افکنی می‌کند، خائن به ملت است، چراکه مهم‌ترین نیاز امروز جامعه، امید، آرامش و نشاط است، بنابراین هر که کام مردم را تلخ و آینده آنها را تاریک معرفی کند، خائن به آرمان‌های آنهاست؛ اگر غیر از این است باید به کمک دولت بیاید.
کسی حق ندارد از مقدسات استفاده ابزاری کند


وزیر ارشاد با بیان اینکه بنا نبود برجام مشکلات را یکشبه حل کند، اما دشمنان در مقابل ما سد ایجاد کرده بودند، بنای دولت را حرکت در مسیر اعتدال دانست و یادآور شد: اعتدال به معنی مذاکره برای تأمین منافع ملی و هموارسازی زمینه برای اشتغال مردم، سخن گفتن با زبان مردم و مواردی از این قبیل است و با سکولاریسم و ولنگاری هیچ ارتباطی ندارد. وی تأکید کرد: اعتدال بر مبانی دینی استوار است و در برجام تلاش شد خلع سلاح غرب نسبت به برنامه هسته‌ای ایران انجام شود. بنابراین اگر موفقیتی وجود دارد متوجه مقام معظم رهبری، نیروهای مسلح و مردم است، ‌طوری‌که در برجام از سد بزرگ غرب عبور کردیم و با حفظ غرور و منافع ملی، از موانع رد شدیم و ۳/۱۱ میلیارد دلار منابع پس از برجام به کشور جذب شد. وزیر ارشاد با تأکید بر امنیت کشور، یادآور شد: امنیت و سلامت از مواردی است که مجهولان نمی‌بینند؛ امنیت امروز سخت نیست، بلکه امنیت نرم است. وزیر ارشاد ادامه داد: انتظار من از صداوسیما و رسانه این است که نعمت و فرصت امنیت را برای مردم تشریح کنند. مقدسات برای همیشه تاریخ باید برای مردم باقی بماند و هیچ‌کس حق ندارد از مقدسات استفاده ابزاری کند. وی با بیان اینکه به مرجعیت اعتقاد تام و تمام داریم، اما نظر ما این است که نباید کسی از این مرجعیت برای منافع سیاسی خود استفاده کند، گفت: معتقدیم اقشار مختلف دارای مشکلات معیشتی هستند، اما دولت به دنبال رفع مشکلات است. بنابراین از مردم به علت کمبودها عذرخواهی می‌کنیم، اما با تمام توان برای رفع کمبودها تلاش خواهیم کرد. وی با تأکید بر اینکه ما همه زیر چتر یک رهبر و نظام زندگی می‌کنیم، یادآور شد: ما در یک سلسله‌مراتب قدرت در کشور قرار داریم و عده‌ای تلاش نکنند دایره رهبری را تنگ کنند و خود را وفادار و دیگری را خارج از دایره بدانند. صالحی امیری افزود: عده‌ای خود را نماینده انقلاب و برتر ندانند؛ انقلابی بودن یعنی کار کردن برای مردم، یعنی کارگر و معلمی که تلاش می‌کند. بنابراین عده‌ای برای مردم از خود عبور می‌کنند اما عده‌ای اصرار دارند خود را انقلابی و دیگران را غیر انقلابی بدانند؛ عجب زمانه‌ای!