پشت پرده ماجرای ارز از زبان بهزاد نبوی

بهزاد نبوی فعال سیاسی و وزیرصنایع دولت جنگ در گفتگو با ایلنا معتقد است که تنها راه اصلاح امور، رجوع به صندوق‌های رای است و جز این راهی وجود ندارد و نباید انتظار داشت با یک و یا چندبار رای دادن اوضاع سر و سامان پیدا کند بلکه باید این راه تداوم پیدا کند. او اعتقاد دارد مردم عاقل‌تر از گذشته شده‌اند و می‌دانند چگونه و چه کسی را انتخاب کنند و این را در انتخابات مجلس خبرگان در سال نود و چهار نشان دادند. در ادامه بخش هایی از این گفتگو را می‌خوانید:
= مطرح شدن حضور یک رئیس جمهور نظامی‌مرا به یاد کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ می‌اندازد؛ ‌ آن زمان کشور در شرایط بدی
قرار داشت. ملوک الطوایفی و هرج و مرج از یک سو و اوضاع اقتصادی نا‌بسامان از سوی دیگر، شرایطی فراهم کرد تا رضاخان سردار سپه که آن زمان فرمانده قشون قزاق بود، ‌کودتا کند و قدرت را به دست بگیرد. اتفاقا آن کودتا و روی کار آمدن رضا خان مورد استقبال
قرار گرفت. بسیاری تصورشان این بود که اگر یک دولت با این شخصیت بر سر کار بیاید می‌تواند مشکلات موجود را حل کند و به ظاهر هم بخشی از آن مشکلات برطرف شد.


= شنیده‌ام صرافی‌های هرات و اربیل در این بالا رفتن یک شبه قیمت ارز نقش داشته‌اند. جریان‌های بسیار قدرتمندی به لحاظ اقتصادی وجود دارند. کافیست بخواهند تمام ارز موجود در بازار را جمع و برای دولت ایجاد بحران کنند. علت پیش آمدن چنین فرضیه‌ای در ذهن من این است که هیچ عامل خاص واقعی و حتی روانی، ‌بعداز تعطیلات نوروزی وجود نداشت که بتواند یک شبه چنین جهشی در تقاضای ارز ایجاد کند. همه عوامل موثر در افزایش این تقاضا به صورت مستمر وجود داشته و نمی‌توانستند مسبب ایجاد تقاضای ناگهانی و یک شبه شوند.
= آنچه باعث نگرانی است، این است که دست‌هایی وجود داشته باشند که بخواهند از طریق افزایش قیمت ارز به دولت
ضربه بزنند‌‌ همان طور که در دی ماه سال ۹۶ هدف برخی تظاهراتها
به چالش کشیدن دولت بود. ‌امیدوارم برای ارز چنین اتفاقی رخ ندهد که خسرانش برای کشور و مردم به مراتب بیشتر است.
= به نظر می‌رسد تنها راه نجات اقتصاد از وضعی که در آن گرفتار شده‌ایم، سرمایه گذاری خارجی است. بنابراین تا هنگامی‌که این اتفاق نیفتد بهترین مدیران هم کماکان دچار مشکل خواهند بود و مشکلات نیز روز به روز بیشتر می‌شود؛ پس مشاهده می‌کنید که حل مشکلات تنها به دولت مربوط نمی‌شود، بلکه به نظام جمهوری اسلامی‌ایران باز می‌گردد که باید برای حفظ کشور و نجات اقتصاد آن در سیاست خود تجدید نظر کند. علی‌رغم اینکه امضای برجام یکی از بزرگ‌ترین توفیقات جمهوری اسلامی‌بوده است، مع الوصف باید این واقعیت را بپذیریم که برجام به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند. این توافق روابط اقتصادی کشورمان را با جهان خارج به شرایط قبل از تحریم‌ها و حتی فرا‌تر از آن برد، که پیروزی بزرگی بود.
= بهترین راه‌‌ برای توفیق بیشتر فراکسیون امید، که متاسفانه به آن توجه نشد، تشکیل فراکسیون فراگیر «اعتدال و میانه رو» بود. اگر چنان فراکسیونی شکل می‌گرفت، حداقل در زمینه مسائل اقتصادی و سیاست خارجی، که مهم‌ترین مسائل فعلی کشور است، ‌می‌شد به مجلس و فراکسیون امید، امید بیشتری داشت.
= قطعا استعفای آقای نجفی نه به صلاح خود ایشان بود و نه به صلاح اصلاح طلبان، اما متاسفانه این اتفاق افتاد. اینکه بخواهیم دوران شهرداری آقای قالیباف را با آقای نجفی مقایسه کنیم قیاس صحیحی نیست. همه نهاد‌ها و قدرت‌ها در طول دوران شهرداری از ایشان حمایت کردند. آقای نجفی پیش از آنکه شهرداری تهران را قبول کند چون می‌دانست اداره شهر تهران نمی‌تواند تحت الشعاع درگیری سیاسی طیف‌های مختلف قرار بگیرد، تلاش کرد نظر قدرت‌های مختلفی را که ممکن بود مانع کارش در شهرداری تهران شوند،
به طور مستقیم و یا غیرمستقیم جویا شود. شنیده‌ام او نشست‌هایی هم با بعضی از مسئولان که ارتباطاتی با شهرداری داشتند، داشته است و از آن‌ها نظر منفی نشنیده بود.
= اگر من جای نجفی بودم استعفا نمی‌دادم، ولی ایشان اهل درگیری‌های آن‌چنانی نبود. او می‌خواست شهرداری باشد که صرفا به شهر خدمت کند و توان فشارها را نداشت.
= متاسفانه در کشور ما جناح‌های سیاسی منافع حزبی و گروهی را مقدم بر منافع ملی، کشور و ملت قرار می‌دهند و ناامید کردن مردم نیز بخشی از این رفتارهای جناحی است. در دوره اصلاحات خصوصا در دوره دوم عده‌ای تلاش‌شان این بود که مردم را از رایی که داده‌اند ناامید کنند و به آنان تفهیم کنند که رایشان تاثیری در سرنوشت کشور ندارد.
= من بار‌ها گفته‌ام تنها راه برای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب، برای یک اصلاح طلب، رجوع و توسل به صندوق‌های رای است. تمامی‌راههای دیگر مردود و ناموفق است .
= اینکه تصور کنیم با یک و یا چند بار رای دادن مشکلات باید
بر طرف و حل شود، خطا است. حل مشکلات با چندین بار رای دادن و به پای صندوق‌ها رفتن امکان پذیر نیست و حرکت‌های اصلاحی در کشور باتوجه به موانع قانونی بعضا غیر قانونی، ‌نتایج تدریجی بسیار محدودی خواهد داشت ولی باتوجه به اینکه تنها راه نجات ملک و ملت است، باید تداوم یابد.
= مردم امروز عاقل‌تر و هوشیار‌تر از گذشته شده‌اند و می‌دانند بهترین راه برای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب رجوع به صندوق رای است و وقتی افراد مناسب‌تر رد صلاحیت می‌شوند مایوس نشده و به افراد مناسب دیگر رای می‌دهند و حتی در مواردی برای جلوگیری از ورود نامناسب‌ترین افراد به مراکز قدرت به انتخاب افراد کمتر نامناسب هم قناعت می‌کنند که این اوج هوشیاری است. در انتخابات خبرگان اخیر شاهد این هوشیاری تحسین برانگیز بودیم.