«به وقت شام» در بی مبالاتی تبلیغاتی از «لاتاری» پیشی گرفت؛ خودی‌ها کارناوال ترس راه انداختند

ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان «به وقت شام»: حلالمان کنید
همدلی| رضا نامجو- قائله تبلیغ عجیب «لاتاری» یادتان هست؟! دوشنبه شب گذشته تهرانی هایی که در مجتمع کوروش بودند نمونه 100 ها برابر عجیب ترش را تجربه کردند. داعشی های فیلم حاتمی کیا سر و کله شان با همان ریش های قرمز و شمشیر و دم و دستگاه پیدا شد وسط خرید مردم. مردمی که خیلی هاشان خسته و از روزگار نالان آمده بودند به این مجتمع تجاری تا دستکم چند ساعتی خوش باشند با منظره ای مواجه شدند که نه تنها عرفی نبود بلکه معلوم نیست از چه مجرایی مجوز گرفته بود تا ندانسته با جان خیلی ها بازی کند. قضیه لاتاری هم که حاوی تصاویری از تعارض به دختران ایرانی توسط مردان دشداشه پوشی بود که مثلا بنا بود رهگذران وطنی به آنها اعتراض کنند و از غیرت ایرانی شان دفاع کنند. حال آنکه ناراحتی عرب های ایران تنها محصول این فکر جمعی بود و بعد از بقیه ماجرا.
وحشت مردم ایران سوغات به وقت شامی ها!
قضیه از اینجا شروع شد که در این برنامه دوشنبه شب، جوزف سلامه بازیگر نقش اصلی داعشی فیلم سوار بر اسب ابتدا در جلوی پردیس سینمایی کوروش؛ نمایشی کوتاه را اجرا کرد و بعد همراه با چند بازیگر داعشی دیگر و درحالی‌که همگی لباس نیروهای تکفیری را بر تن داشتند، وارد پردیس سینمایی کوروش شدند.اجرای این برنامه تبلیغاتی زنده که ترس و اضطراب برخی از حاضران در محوطه پردیس را به دنبال داشت، واکنش‌های منفی و انتقادات زیادی را درپی داشت. در فیلم‌هایی که برخی از آنها در فضای مجازی نیز منتشر شده است، تعدادی از زنان و کودکان دیده می‌شوند که هراسان از پردیس کوروش خارج می‌شوند. قضیه وقتی پیچیده تر می شود که مدیر پردیس سینمایی کوروش که از قضا پخش کننده آخرین فیلم حاتمی کیا است با دفاع همه جانبه از یک اقدام غیر عقلانی که حتی خود حاتمی کیا هم به خاطرش از مردم حلالیت طلبیده، تمام قد از خیمه شب بازی غیر قابل باور دوشنبه شب حمایت کرده و گفته فقط یکی دو نفر ترسیدند ولی فروش «به وقت شام» دو برابر شده است! انگار علی سرتیپی نمی داند همین به اصطلاح یکی دو نفر اگر در اثر ترس و همنشینی این حس با کودکی یا کهولت سن از دنیا می رفتند یا خسارت بدی به آنها وارد می شد هم آقای پخش کننده و هم تک تک کسانی که به نوعی در ماجرا نقش داشتند ضامن دنیوی و اخروی این خیمه شب بازی می شدند.


علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کوروش درباره حرکت نمادینی که دوشنبه شب گذشته قبل از اکران فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در پردیس کوروش صورت گرفت و عده ای با لباس داعش و اسب در مجتمع حضور یافتند، گفته: «به ما اطلاع دادند که قرار است نمایشی برای اکران فیلم «به وقت شام» با حضور ابراهیم حاتمی کیا و عوامل فیلم در پردیس سینمایی کوروش برگزار شود که البته اطلاعی درباره نحوه اجرای آن نداشتند».
او با تاکید بر اینکه در تمام دنیا چنین نمایش هایی برای اکران فیلم ها صورت می گیرد که با استقبال نیز همراه می‌شود، توضیح داد: «در زمینه ایجاد وحشت بین مردم نیز باید بگویم معمولا در دنیا دوربین مخفی های ترسناک اجرا می‌شود که باعث ترس و شوکه شدن مردم می شود ولی در نهایت بدون هیچ مشکلی از سوی مخاطب مورد استقبال قرار می گیرد.»
معلوم نیست بر فرض صحت صحبت های آقای پخش کننده چرا باید در این زمینه ها خودمان را با آنها مقایسه کنیم اما وقتی صحبت بر سر رفاه و خیلی از داشته های دیگر می رسد چنین مقایسه ای درست نیست.
این تهیه کننده سینما در ادامه افزود: «حضور بازیگران با چهره های داعشی در پردیس سینمایی کوروش یک برنامه تبلیغاتی بود تا بتواند فیلم «به وقت شام» را دوباره بر سر زبان‌ها بیاورد و جالب است بدانید این اثر سینمایی شب گذشته سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه نسبت به شب های دیگر بیش از ۲ برابر فروش داشت.»
پخش کننده «به وقت شام» ادامه داد: «شاید در حاشیه اجرای این نمایش یک یا دو نفر ترسیده باشند، اما نباید فراموش کرد که این گونه برنامه ها معمولا برپایه غافلگیری است.از ابتدای امر ما نمی دانستیم سازمان اوج چه ایده ای دارد ولی در نهایت باید بگویم که این نوع تبلیغات به هیچ وجه منفی نیست.»
ابراهیم حاتمی کیا: بی‌خبر بودم، حلالمان کنید
پس از اتفاقات دوشنبه‌شب گذشته اما شاید تنها فرد و البته مهمترین کسی که نیاز بود واکنش نشان دهد واقع بینانه با ماجرا مواجه شد و سعی نکرد آسمان و ریسمان را به هم ببافد و بگوید همه این اتفاقات عجیب در همه جای دنیا می‌افتد. ابراهیم حاتمی کیا روز گذشته با انتشار یادداشتی ضمن تقدیر از زحمات مومنانه عوامل تبلیغات «به وقت شام» از مردم به دلیل برگزاری چنین نمایشی عذرخواهی کرد و از مردم خواست حلالش کنند.
حاتمی کیا نوشت:بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم «به وقت شام»، من شاهد زحمات مومنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم؛ ولی این نمایش کوروش در شان «به وقت شام» نبود. خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند.من تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کوروش بایستد و مردم با او عکس بیاندازند. نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم. عزیزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع کوروش، اعم از مردم و کسبه محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلالمان کنید».
تا قبل از واکنش آقای کارگردان مسئولان موسسه اوج اصلا به روی خودشان نیاوردند باعث و بانی ماجرای پیش آمده خود خودشان اند و بعد هم واکنشی نشان دادند که بیشتر رنگ بی‌تفاوتی می داد تا عذرخواهی. عکس العمل مسئولان اوج فاصله‌ای 180 درجه ای با عذرخواهی ابراهیم حاتمی کیا داشت.
محمد ذوقی (مدیر روابط عمومی سازمان اوج) نیز با ارسال عکس و متن زیر و با تاکید بر اینکه این مطلب نظر رسمی سازمان اوج نیست، نوشت:
«و اما نمایش تبلیغاتی فیلم به وقت شام در پردیس کوروش:
۱- بخش‌های منتشر شده از نمایش تبلیغاتی شب گذشته و نمایش ترس مردم از داعشی‌هایِ نمادین فقط بخش تقطیع شده‌ای از نمایش در پردیس کوروش بوده است و فقط براساس یک شیطنت رسانه‌ای پخش شد. به گواه حاضرین در پردیس کوروش تمام مردم با آگاهی نسبت به این نمایش واکنش‌های بعضا طنز و جالبی داشتند.
توجه به این‌ نکته ضروری است که هر اقدام رسانه‌ای و تبلیعاتی همیشه مخالفانی دارد. اتفاقا در بین تمام برنامه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای که شاهد بوده‌ام اقدام دیروز طرفدارِ حاضرِ غالبی داشت.
۲- پردیس کوروش از چند ساعت قبل با اعلام از سوی رادیو کوروش، مردم حاضر در پردیس را از این نمایش با خبر کردند و مردم عزیز حاضر در پردیس نیز با استقبال از این نمایش موبایل به دست منتظر آغاز این نمایش شدند.
همچنین انتظامات کوروش با دقت و حضور حداکثری در طول مسیر از اتفاقات احتمالی مراقبت می‌کرد.
وقتی بالای ۱۰۰۰ نفر مشغول گرفتن فیلم و عکس و سوت و هورا و هو کردن داعشی‌ها هستند چگونه باور کنیم فضا رعب و وحشت بوده؟!
۳- ابراهیم حاتمی کیا همانطور که در سالن سینما اعلام کرد به هیچ عنوان در جریان این نمایش نبود و فقط برای اکران مردمی فیلم و همچنین رونمایی از موسیقی متن فیلم دو ساعت بعد از پایان نمایش به کوروش رسید که بعد از حضور نیز همراه با جوزف سلامه، هادی حجازی‌فر و کارن همایونفر مشغول دیدار مردمی و تماشای فیلم در کنار مردم شد.
۴- این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است و کسانی که سینما را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند کاملا با اینگونه نمایش‌های تبلیغاتی یا تئاترهای خیابانی آشنایی دارند مثل تبلیعات سریال walking dead و...
همانطور که واکنش‌های جالب مردم در پردیس کوروش نیز گواه همین نکته بود.
۵- جالب است بعضا افرادی به این نمایش اعتراض کردند که برای تبلیغات فیلمشان دست به دامن تحقیر ایرانی‌ها توسط اعراب شدند و در تبلیغات فیلم متبوعشان به هر بازیگرِ بزرگواری متوسل شدند. قرار است بزودی فیلم کامل نمایش شب گذشته در پردیس کوروش منتشر شود.»
متن این اطلاعیه آنقدر واضح هست که بی نیاز کند هر مخاطبی را از توضیح واضحات!!
سایر اخبار این روزنامه
قاسم محبعلی تحلیلگر و کارشناس پیشین وزارت امورخارجه در گفت و گو با «همدلی» به تشریح وضعیت پیش رو در مورد برجام پرداخت سفیر فرانسه در ایران: استراتژی فرانسه حمایت از برجام است «به وقت شام» در بی مبالاتی تبلیغاتی از «لاتاری» پیشی گرفت؛ خودی‌ها کارناوال ترس راه انداختند رئیس جمهور آمریکا با حمله تند به برجام و خروج از آن، یکی از بزرگترین پیمان‌شکنی‌های تاریخ را به ثبت رساند همدلی از گرفتاری بیماران خاص در دهلیزهای تنگ درمان گزارش می دهد زخم بی‌دارویی بر تن تالاسمی‌ها «همدلی» تفاوت پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی را بررسی کرد تلگرام بدون رقیب پای صحبت محمدکاظم بیات درباره بازار مکاره کتب حقوقی و مسیرمتفاوت یک نشر گول بمباران های تبلیغاتی را نخورید! محمد موسوی نوازنده شهر نی تجلیل می شود بزرگداشت یک دلسوخته دکتر حسن کیا اوج ضامن ضررهای مادی و معنوی احتمالی رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند رئیس جمهور آمریکا با حمله تند به برجام و خروج از آن، یکی از بزرگترین پیمان‌شکنی‌های تاریخ را به ثبت رساند رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند