آتش‌بازي در صحن‌علنی!

آرمان: اقدام دونالد ترامپ در فرمان خروج آمریکا از برجام واکنش‌هایی داشت. جریان دلواپس مجلس که در مخالفت با برجام فعالیت‌های بسیار کرده بود و روز گذشته با آتش زدن برجام و پرچم آمریکا در مجلس به شکل عجیبی نسبت به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد و برای این جریان اهمیت نداشت که آتش زدن پرچم در مجلس چه بازتابی می‌تواند در رسانه‌های جهان داشته باشد. واکنش عجیب دلواپسان در مجلس در شرایطی اتفاق افتاد که رئیس مجلس به مطایبه گفت مجلس را به آتش نکشید. در سوی دیگر آیت‌ا... جوادی آملی از اساتید حوزه علمیه قم با بیان اینکه ترامپ با این کار خودش را افتضاح کرد، اظهار داشت: اینکه ایران پای امضایش ایستاد نشانه شرف اوست ولی ما از این به بعد هیچ حرمت و شخصیتی برای آمریکا و امضاهایشان قائل نیستیم. وی با اشاره به فرمایش امام حسین(ع) به دشمنانشان در روز عاشورا تاکید کرد: آقای ترامپ اگر کافری باش؛ تو به هیچ دینی پایبند نیستی ولی انسان که هستی و اگر انسانی باید پای امضایت می‌ایستادی. آیت‌ا... جنتی ،دبیر شورای نگهبان با اشاره به پیش‌بینی عهدشکنی آمریکا از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: این پیمان‌شکنی آمریکا نشان داد نظر ایشان از سایر نظرات دقیق‌تر بوده و از همه بهتر سیاست را می‌فهمند.
حضوری شریرانه
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم با بیان اینکه حضور آمریکا در مدتی که برجام اجرایی می‌شود به‌جز شر، مانع‌تراشی و مزاحمت چیز دیگری نبوده، افزود: ساختار سیاسی جهان از سه‌شنبه ‌شب شرایط جدیدی پیدا کرد. شاید این برای نخستین‌بار است که به‌صورت بسیار شفاف آمریکا با یک رژیم جعلی و ارتجاعی در یک‌طرف و همه دنیا به سمتی که موضع ایران است قرار گرفتند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در اینستاگرامش نوشت: هیچوقت مشکلات اقتصادی و اجتماعی نمی‌تواند ملتی مانند ملت ایران را متزلزل کند. آنچه به کشور آسیب می‌زند، تخریب سرمایه‌های اجتماعی و امید مردم و نهادینه کردن نفرت در جامعه است. رئیس شورای شهر تهران گفت: در توفیق دیپلماسی ایران در سال‌های اخیر تردیدی وجود ندارد و برای عبور از این مرحله نیز نباید واکنش‌های احساسی و شتابزده داشته باشیم، بلکه همان طور که رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه تاکید کردند بنا بر اصل بی‌اعتمادی، با به‌کارگیری دیپلماسی هوشمندانه و عقلانی، تضمین لازم را در مورد برجام، از اروپایی‌ها بگیریم. محسن هاشمی رفسنجانی نیز در این باره اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام نشان داد که از قضا، برجام توافقی کارآمد و به سود منافع ملی ایران بوده است. البته نفع ایران در ضرر دیگران نیست، ولی در قاموس ترامپ، جایی برای توافق «برد -برد» وجود ندارد.
آتش زدن در مجلس!


پس از خروج ترامپ از برجام، مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز خود اقدام ترامپ را محکوم کرد و همچنین نمایندگان مجلس ضمن انتشار بیانیه‌ای بر حفظ انسجام ملی تاکید کردند و در این بیانیه از دولت خواستند که ماده ۳ قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام را در واکنش به رفتار ترامپ اجرایی کند. پس از آن محسن کوهکن نماینده مردم لنجان با در دست گرفتن توافقنامه برجام در مقابل جایگاه هیات رئیسه مجلس ایستاد و به همراه سایر نمایندگان آن را به آتش کشیده و نمایندگان همچنین در اعتراض به خروج آمریکا شعار مرگ برآمریکا سر دادند وعلاوه بر، برجام پرچم آمریکا را هم به آتش کشاندند به همین دلیل علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام وسیله تسویه حساب‌های سیاسی نشود به رفتار نماینده‌ها در پاره کردن و به آتش کشاندن برجام و پرچم آمریکا واکنش نشان داد و گفت: هر چند که کاغذی تحت عنوان برجام در مجلس پاره شد اما مهم‌تر از آن آتش زدن پرچم آمریکا بود که کار خوبی نبود. گفتنی است که سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه هفته آینده این کمیسیون برای توضیح درباره فعالیت هسته‌ای ایران و آینده آن خبر داد.
واکنش رئیس مجلس
رئیس مجلس با بیان اینکه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بی‌اعتمادی به تعهدات این کشور را به اوج خود رساند، گفت: در مقابل، ملت ایران نشان داد در مناقشات ابتدا راه گفت‌وگو از طریق سیاسی را دنبال می‌کند. به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در جلسه علنی چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه همگان سخنان خام و سخیف رئیس جمهور آمریکا را مشاهده کردند، اظهار کرد: آقای ترامپ فکر می‌کند تاریخ کشورها و اذهان ملت‌ها مطابق ذهن فراموشکار خود دچار نسیان می‌شود که این حوادث همگی نشان می‌دهد ملت آمریکا گرفتار فردی خودشیفته و ناشی در سیاست شده‌اند. لاریجانی ادامه داد: ترامپ ذوق کرده است که در قبال اقدامات شرارت آمیز از برخی کشورهای کوته فکر منطقه اخاذی می‌کند؛ آیا این شأن افتخارآمیزی است که نقش دزدان سرگردنه و آلت دست تعدادی مسئولان رذل منطقه نظیر رژیم صهیونیستی را پیدا کرده است.
بیانیه نماینده‌ها
نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس در واکنش به خروج آمریکا از برجام با انتشار بیانیه‌ای اقدام ترامپ را محکوم و اعلام کردند که ما به عنوان نمایندگان ملت بزرگ ایران در کنار دولتمردان با دقت رفتار کشورهای فوق را رصد می‌کنیم و بی‌تردید مبتنی بر اصول حاکم بر سیاست خارجی یعنی عزت، حکمت و مصلحت و منافع ملی و قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام، تصمیم خواهیم گرفت. نمایندگان مجلس در پایان از دولت خواستند تا ماده ۳ قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام را در واکنش به رفتار ترامپ اجرایی کند. نمایندگان مجلس پس از قرائت این بیانیه، مجددا با شعار «مرگ بر آمریکا» نسبت به اقدام اخیر دولت ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های آن اعلام موضع کردند.
بیانیه فراکسیون امید
فراکسیون امید در واکنش به خروج ایالات متحده آمریکا از برجام بیانیه ای صادر کردند که این بیانیه به شرح ذیل است: اقدام یکجانبه رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام خروج از برجام حاکی از رفتار نامتعادل و لکه ننگی برای دولت ایالات متحده به ویژه جمهوری خواهان به عنوان یک جریان عهدشکن و غیر قابل اعتماد است و رفتار معقول و منطقی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران حاکی از هویت فرهنگی تاریخی و گفت‌وگومحور بوده و پایانی بر شعارهای موهوم ایران هراسانه است. بی‌تردید عهدشکنی دولت تمامیت‌خواه آمریکا اولا تحقیر دیگر شرکای اروپا و چین و روسیه و بی‌اعتنایی به امضای آنان به حساب می‌آید و اگر دیگر کشورها مقاومت لازم را به خرج ندهند، استقلال خویش را به مسلخ برده‌اند. از مقامات و مسئولان نظام، نخبگان، جناح‌های مختلف سیاسی و آحاد مردم شریف کشورمان انتظار می‌رود ضمن درک شرایط کنونی در جهت وحدت و انسجام ملی گام بردارند و از طریق گفت‌وگوی ملی، زمینه دفع شر دشمنان و تامین حقوق ملت ایران را در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی فراهم کنند.
پاسخ مطهری به یک تذکر
ناصر موسوی لارگانی در تذکر شفافی در مجلس با بیان اینکه دولت و دستگاه دیپلماسی بداند که ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است، گفت: باید در اسرع وقت درباره آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد اقدام شود. تاخیر یک دقیقه‌ای دولت خیانتی به ملت و نظام خواهد بود. ما باید از ان‌پی‌تی خارج شویم. به همین دلیل علی مطهری که برای ساعاتی اداره مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر شفاهی ناصر موسوی لارگانی بیان کرد: اقدام ترامپ نشان می‌دهد که برجام توافق خوبی بوده است که ایشان اصرار دارد از این توافق خارج شود. مسئولان ما نیز تصمیم مدبرانه‌ای گرفتند که ما فرصتی به اروپا دهیم که اگر ضمانت مستحکمی برای ما آوردند به برجام پایبند بمانیم و در برابر فشارهای آمریکا ایستادگی کنیم و همچنان در برجام باقی بمانیم. اگر هم این اتفاق نیفتد شاید خارج شویم. او در ادامه گفت: اکنون زمان وحدت و همدلی است. خروج آمریکا از برجام نباید وسیله تسویه حساب‌های سیاسی شود.
واکنش نماینده‌ها
بر اساس این گزارش، فاطمه سعیدی در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام در توئیتر خود نوشت: اتحاد و انسجام داخلی یعنی یکپارچه در برابر دشمن ایستاده و با تدبیر و عقلانیت از کارشکنی آنان عبور کنیم. سخنان رئیس‌ جمهوری نقطه مقابل سخنان دور از خرد رئیس‌جمهور آمریکا بود. همچنین علیرضا رحیمی نماینده مردم ترامپ طی تذکری با بیان اینکه اقدام ترامپ در خروج از برجام ناشیانه بود، گفت: ظاهرا آنها فراموش کرده‌اند که مکانیسم ماشه دو طرفه است و انگار از ظرفیت غنی‌سازی ما هم بی‌اطلاع هستند. فردین فرمند، نماینده مردم میانه در نطق میان دستور صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرگ بر آمریکا یعنی مصرف کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی تا نتیجه مطلوب حاصل شود، اظهار کرد: با خروج آمریکا از برجام حالا 1+4 شده‌ایم، اما بازهم دنیا مردانگی ما را خواهد دید. سیدمحمد جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اعتماد کردن به اروپا آب در هاون کوبیدن است. آقای ظریف باید ماده ۳۶ برجام را اجرا کند. رمضانعلی سبحانی‌فر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تذکری شفاهی بیان کرد: ترامپ یک سیاستمدار ناآگاه است و دوم سوم مردم آمریکا اقدام آن را خلاف تعهدات این کشور می‌دانند. علی‌محمد شاعری نماینده مردم بهشهر طی تذکری از وزارت امور خارجه کشورمان خواست که هر چه سریع‌تر در چارچوب اختیاراتی که در برجام دارد، در خصوص خروج آمریکا از برجام اقدام متقابل انجام دهد. حسن کامران عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار کرد: ما باید با وحدت حول محور ولایت بایستیم و در دهن ترامپ بزنیم. حجت‌الاسلام نصرا... پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در تذکر شفاهی ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، گفت: در این خصوص از چاله به چاه نیفتیم. مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این کافی نیست که اتحادیه اروپا صرفا احساس تاسف کند بلکه باید مفاد برجام را رعایت کند. مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی با بیان اینکه اقدام آمریکا تازگی نداشت، تصریح کرد: ملت ایران هوشیار بوده است،رئیس‌ جمهور و وزیر امور خارجه به خوبی کار را انجام دادند و در دنیا نشان دادند که ما اهل گفت‌وگو هستیم. در نهایت رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار و سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا تهیه طرح دو‌فوریتی در مجلس شورای اسلامی برای اقدامات متقابل ایران در برابر رفتارهای خصمانه آمریکا تهیه شده است که امضای بیش از 50 نماینده پای این طرح است.