در قرارداد‌های خرید هواپیما خروج از برجام را پیش‌بینی نکرده بودیم!


اصغر فخریه‌کاشان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج‌ از برجام و تأثیر آن در قراردادهای خرید هواپیماهای پسابرجامی، اظهار داشت: باید صبر کنیم تا مشخص شود عکس‌العمل اروپایی‌ها با این تصمیم ترامپ در برجام چه خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع خروج آمریکا از برجام در قراردادها لحاظ شده بود یا خیر؟ پاسخ داد: موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود که این چنین پیش‌بینی داشته باشیم.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل که چندی قبل اخباری مبنی بر استعفای وی منتشر گردیده بود(!) تأکید کرد: ما هیچ پولی پیش کمپانی‌های سازنده هواپیما نظیر ایرباس و بوئینگ نداریم تا در صورت توقف قراردادها، ضرر و زیان ببینیم.
فخریه‌کاشان درباره سرنوشت دو فروند ایرباسی که قرار بود تا پایان سال میلادی جاری وارد ناوگان هما شود، توضیح داد: باید منتظر بود و دید که کمپانی ایرباس در این باره چه تصمیمی می‌گیرد.


بر اساس این گزارش، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از‌ برنامه جامع اقدام مشترک، با سه کمپانی ایرباس، بوئینگ و ATR قرارداد خرید 200 فروند هواپیما شامل یکصد فروند ایرباس، 80 فروند بوئینگ و 20 فروند ATR به امضا رساند؛ تاکنون 8 فروند ATR و 3 فروند ایرباس از این قراردادها و به صورت نقدی از محل مصوبه 330 میلیون دلاری هما از صندوق توسعه ملی و در ناتوانی مسئولان در جذب فاینانسر، خریداری شد.قرار بود این 330 میلیون دلار در آینده به عنوان پیش‌پرداخت ایرباس‌ها و ATRها در نظر گرفته شود اما با این روند به نظر می‌رسد همه این رقم صرف خرید هواپیماهای نو به صورت نقدی شده است و حالا با افتخار اعلام می‌شود که همه این پولها را از محل ذخایر ارزی کشور به شرکتهای غربی داده‌اند.
‌همچنین قرار بود 2 فروند ایرباس دیگر نیز از محل این قراردادها تا پایان سال میلادی جاری وارد کشور و ناوگان هما شود که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با خروج آمریکا از برجام ورود این دو ایرباس با مشکل مواجه شود.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد با تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، ‌خرید هواپیماها از کمپانی بوئینگ هم منتفی شده است. مدیر شرکت هواپیماسازی بوئینگ در جدیدترین موضعگیری خود تلاش کرده زیان ناشی از لغو فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران به دلیل تصمیم ترامپ به خروج از برجام را کم اهمیت جلوه دهد.
تسنیم به نقل از رویترز گزارش داد که دنیس مویلنبورگ گفته است: شرکتش جایی برای تولید سفارشات 777‌های پهن پیکر و 737های مکس ایران باز نکرده بود و همچنان به تبعیت از دستورالعمل‌های دولت آمریکا در مورد ایران ادامه می‌دهد.
دولت روحانی که خود را دولت تدبیر و امید می‌خواند، وعده کرده بود با توسل به برجام، موانع خرید هواپیماهای خارجی را برمی‌دارد ولی بنابر اذعان مسئول مستقیم این خریدها، ابتدایی‌ترین پیش‌بینی‌ها یعنی احتمال برهم خوردن برجام از سوی دولت پیش‌بینی نشده است. این سوءمدیریت در شرایطی رخ داده که بارها منتقدان درباره سابقه بدعهدی آمریکایی‌ها هشدار داده بودند، اما دولت منتقدان را به عناوین مختلف تخریب می‌کرد.