«ابتکار» از خیز بهارستان نشینان برای تصاحب کرسی های بیشتر هیات رئیسه مجلس در سال سوم گزارش می دهد

فراکسیون ها در اندیشه تسخیر صندلی های بالا نشین مجلس
معصومه معظمی
طبق آیین نامه داخلی مجلس هیات رئیسه با رای و نظر مستقیم نمایندگان برای یک دوره یک ساله انتخاب می شود و ششم خرداد قرار است سومین انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم با رای مستقیم نمایندگان برگزار شود. انتخاباتی که از جمله مهمترین انتخابات مجلس به حساب می آید و سرنوشت و تصمیم گیری های مهم کشور را در خانه ملت برای یک سال به دست این افراد می سپارد. افرادی که پس از عضویت در هیات رئیسه از نظر جایگاه و موقعیت در شرایط ویژه تری نسبت به سایر همکاران خود قرار می‌گیرند، هر چند که به ظاهر گفته شود نماینده تر از سایر نمایندگان در مجلس وجود ندارد. همین مسئله باعث می شود افرادی که تصور می کنند از مقبولیت نسبی در بین همکاران خود برخوردارند تمایل وافری برای نامزدی در انتخابات هیات رئیسه مجلس داشته باشند و از مدت ها قبل لابی ها و رایزنی های خود را برای رسیدن به این مهم آغاز می کنند.
البته نقش فراکسیون های سیاسی و قومیتی در این باره بسیار پررنگ است و افراد و اعضای هیات رئیسه مجلس به واسطه حمایت فراکسیون های متبوع خود در کرسی هیات رئیسه قرار می گیرند. گاهی فراکسیون ها برای نشاندن فرد مورد نظر خود بر کرسی هیات رئیسه مجبور می شوند با فراکسیون دیگر ائتلاف کنند و نظر فراکسیون فوق را در جایی دیگر تامین کنند. زمانی هم این رایزنی و لابی جنبه منفی به خود می گیرد و به لابی های خارج از عرف و اخلاق تبدیل می شوند. این افراد یا گروه با لابی های دو یا چند جانبه به شرط گرفتن رای آنها با دو جریان رقیب به توافق می رسند و در بزنگاه به یک جریان پشت می کند. زمانی هم وجود دارد که برخی گروه ها به قصد فریب گروه مقابل و جلب اعتماد آنها رای شان را برای گزینه مدنظر خود می گیرند و در لحظه موعود بدعهدی کرده و رای متقابل را به گزینه مورد توافق نمی دهد و باعث رای آوری گزینه جریان رقیب می شوند. اتفاقی که در انتخابات دور دوم مجلس دهم افتاد. فراکسیون مستقلان در قبال فراکسیون امید عهدشکنی کردند و بعد از گرفتن آرای موافق فراکسیون امید برای گزینه مورد نظر خود، طبق توافق صورت گرفته به گزینه های مدنظر این فراکسیون رای ندادند و عهد شکستند. مسئله ای که منجر به بی اعتمادی فراکسیون امید نسبت به فراکسیون مستقلان شد و مسائل پیرامونی را به وجود آورد.


آغاز تلاش فراکسیونها برای سومین انتخابات هیات رئیسه
بنابراین قرار است سومین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس دو هفته آینده، برگزار شود. انتخاباتی که ترکیب نامزدهای آن توسط فراکسیونها یا به صورت جدا یا توافقی اعلام خواهد شد. بنابراین با نزدیک شدن به برگزاری این انتخابات، فراکسیونهای مجلس تلاش و تحرکات خود را برای کسب کرسی های بیشتر هیات رئیسه مجلس و به دنبال آن کسب کرسی های هیات رئیسه کمیسیون ها بیشتر می کنند. در این راستا صبح روز گذشته قبل از تشکیل جلسه علنی مجلس فراکسیون امید جلسه ای به منظور ارائه گزارش رئیس کمیته بررسی انتخابات هیات رئیسه مجلس در شورای مرکزی فراکسیون امید تشکیل شد. به گفته بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در این نشست که به ریاست محمدرضا عارف و به‌منظور بررسی موضوع انتخابات هیات رئیسه مجلس برگزار شد، عبدالکریم حسین‌زاده به‌عنوان رئیس کمیته بررسی انتخابات هیات رئیسه مجلس گزارشی از جلسات و رایزنی‌های که در این کمیته داشتند، به شورای مرکزی ارائه کرده است و سایر اعضاء نیز نظرات خود را درباره انتخابات پیش‌رو ارائه کردند. نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس در این باره تصریح کرد: «از آن‌جا که گزاره‌های مختلفی مطرح است، قرار شد تصمیم‌گیری نهایی درباره نحوه ورود فراکسیون به انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه سوم مجلس دهم به جلسه مجمع عمومی که احتمالاً در یکی، دو روز پیش از برگزاری این انتخابات برگزار خواهد شد، موکول شود.» همچنین فراکسیون مستقلان نیز به این منظور جلسات خود را آغاز کرده است.
مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس هم درباره تصمیم فراکسیون مستقلین ولایی در سومین سال انتخابات هیات رئیسه مجلس اعلام کرد: «فراکسیون ولایی هنوز تصمیم قطعی نگرفته است اما در آخرین جلسه رای‌گیری استمزاجی صورت گرفت. اکثریت اعضا موافق بودند که در صورت تمایل دو فراکسیون امید و ولایی، لیست مشترک برای انتخابات هیات رئیسه داده شود.» وی افزود: «با توجه به اینکه هنوز این تصمیم قطعی نیست، صحبتی با دو فراکسیون دیگر نشده است ولی در صورت قطعی شدن این تصمیم لازم است که فراکسیون‌ها اعضای خود را مدیریت کنند تا دیگر آنها همچون انتخابات سال گذشته به صورت جداگانه در صحن مجلس نامزد نشوند.»
فراکسیون امید برای همه کرسی های هیات رئیسه
نامزد معرفی می کند
گفتنی است سال گذشته با وجود تفاهم سه فراکسیون سیاسی مجلس برای ارائه لیست مشترک در انتخابات هیات رئیسه، برخی از اعضای فراکسیون‌ها به صورت جداگانه و خارج از توافق صورت گرفته نامزد شدند. محمد بادامچی، عضو فراکسیون امید درباره جلسه صبح روز گذشته این فراکسیون به «ابتکار» گفت: «صبح روز سه شنبه در فراکسیون امید درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس به طور جدی وارد بحث و تبادل نظر شدیم و برای هیات رئیسه مجلس و کمیسیون ها قصد داریم به طور کاملا جدی ورود کنیم و برای همه کرسی ها اعم از ریاست و سایر سطوح نامزد معرفی خواهیم کرد و فعالتر از دو سال گذشته در این باره ورود خواهیم کرد.» نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «به تعداد کرسی های هیات رئیسه فراکسیون امید نامزد خواهد داشت مگر اینکه در مذاکرات بعدی فراکسیون های سیاسی دیگر بخواهند با ما وارد مذاکره شوند و با ما ائتلاف کنند. بعد از آن ممکن است تصمیمات دیگری اتخاذ کنیم ولی در حال حاضر فراکسیون امید برای همه سطوح نامزد خواهد داشت.» بادامچی افزود: «وقتی تعداد اعضای فراکسیون امید تعداد قابل توجهی است، زیبنده نیست که در هیات رئیسه به این نسبت کرسی نداشته باشد.»
فراکسیون مستقلان عهدشکنی کردند
او در گفت وگو با «ابتکار» به دلایل تاثیرگذار بر اینکه این اتفاق تاکنون نیفتاده است، اشاره کرد و افزود: «از جمله عواملی که باعث شده است این اتفاق نیفتد شاید همگرایی در سال های قبل کم بوده است یا در سال اول و دوم کم تجربه ای باعث شده که نتوانیم تعداد بیشتری از اعضای فراکسیون خود را به هیات رئیسه بفرستیم.» او با اشاره به بدعهدی فراکسیون های دیگر در انتخابات گذشته تصریح کرد: «اگر گروه های دیگر بخواهند با ما ائتلاف کنند باید صداقت شان به اثبات برسد چون در انتخابات سال گذشته بدعهدی و بی صداقتی برخی افراد باعث شد که نتوانیم تعداد بیشتری از کرسی های هیات رئیسه را در اختیار داشته باشیم.»
البته برخی نمایندگان نسبت به عملکرد هیات رئیسه فعلی مجلس انتقاداتی دارند. سهیلا جلودارزاده، دیگر عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این انتقادات به «ابتکار» گفت: «می توانستیم هیات رئیسه خلاق و پیشرو تری داشته باشیم که قدرت عمل بیشتری داشته باشد و در صورت بروز مشکل بتواند راهکار مناسب پیدا کند.» او همچنین افزود: « فراکسیون ها در انتخابات هیات رئیسه موثر هستند و باید قبل از اینکه فکر کنند چه شخصی رای دارد و چه وعده هایی می دهد، به فکر حل مشکلات مردم باشند. هرچقدر هیات رئیسه و اعضا قدرتمندتر و توانمند تر باشند، بهتر می تواند مشکلات مردم را در این شرایط بحرانی حل کنند.» این نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: «ما نمایندگان مردم هستیم و اگر به یاد داشته باشیم که این مردم بخشی از خانواده ما هستند و برای حل مشکلات شان تصمیم گیری کنیم، در انتخاب اعضای هیات رئیسه هم دقت بیشتری خواهیم داشت افرادی را انتخاب کنیم که درد مردم را بفهمند.» این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از افرادی که بعد از انتخابات هیات رئیسه مجلس و کمیسیون ها دیگر به فکر قول و وعده ها و مشکلات مردم نیستند، به «ابتکار» گفت: «هیات رئیسه کمیسیونها هم مهم هستند و اهمیت دارد که فراکسیون ها از چه افرادی برای هیات رئیسه کمیسیون ها حمایت می کنند. متاسفانه برخی افراد که برای هیات رئیسه کمیسیون ها انتخاب می شوند بعد از انتخاب شدن هیچ توجهی به مشکلات مردم ندارند و عملا کارایی لازم را برای کمیسیون‌های مدنظر ندارند و تنها به واسطه لابی و رایزنی انتخاب شده اند.»
مجلس دیگر در راس امور نیست!
غلامرضا حیدری هم با انتقاد از عملکرد ضعیف هیات رئیسه مجالس گذشته تاکنون به «ابتکار» گفت: «مجلس چند دوره است که دیگر در سطح اول تصمیم گیری ها نیست و ساختار قدرت در جمهوری اسلامی به نحوی پیش رفته است که طبق فرمایش امام راحل که فرموده بود «مجلس در راس امور است» دیگر در راس امور قرار ندارد. یعنی در سطوح تصمیم گیری در سطح اول و راس قدرت نیست.» این نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: «این امر هم دلایل مختلفی دارد و ساختار قدرت به سمتی رفته است که مجلس به مرور تضعیف شده است. یکی از دلایل آن قلع و قمع ها و رد صلاحیت های گسترده است که در تعیین کیفیت افراد، بی تاثیرنبوده است. این رد صلاحیت ها در برانگیختن احساس شهامت و شجاعت و سخنگویی و زبان ملت بودن از تریبون مجلس تاثیرگذار بوده است و جو قالب را به نحوی پیش برده که نمایندگان منفعلی را در مجلس مشاهده کنیم.» عضو فراکسیون امید مجلس همچنین با بیان اینکه «هیات رئیسه مجلس می توانست از تضعیف بیشتر مجلس جلوگیری کند»، به «ابتکار» گفت: «امیدواریم هیات رئیسه جدید از به تضعیف کشیده شدن بیشتر اقتدار مجلس جلوگیری کند. مجلس طبق قانون اساسی مرکز قانون گذاری است ولی در حال حاضر مراکز ونهادهای بالادستی و موازی کار پیش آمده اند.» حیدری با اشاره به وظایف و اختیارات رئیس مجلس خاطرنشان کرد: «رئیس مجلس به عنوان رئیس نمایندگان باید بتواند در کنار رهبری مسائل را به طور واقعی منتقل کند، ولی شک دارم رئیس فعلی مجلس چنین کاری را انجام داده باشد و مطالبات مردم را به رهبری منتقل کرده باشد. این ظلم به رهبری است که رئیس قوه قانون‌گذاری که نماینده ملت است، صرفا خدمت رهبری برود و بله قربان گو باشد و مطالبات مردم را مطرح و پیگیری نکند.»
لابی های منفی هم در انتخابات
هیات رئیسه مجلس دخیل است
البته در ادامه بادامچی به قدرت لابی منفی از بیرون مجلس بر انتخابات مجلس طی دو دوره قبل مجلس دهم اشاره کرد و به«ابتکار» گفت: «قدرت لابی از بیرون و داخل بر انتخابات هیات رئیسه در دو سال گذشته بی تاثیر نبوده است و متاسفانه برخی بی صداقتی ها هم در این باره وجود داشته است. امسال تلاش داریم تجربیات خود را دخیل کنیم که هم در هیات رئیسه مجلس و هم ریاست کمیسیون ها سهم و کرسی بیشتری داشته باشیم.» او همچنین با تاکید بر اینکه باید مطابق خواست و تفکر اصلاح طلبی مردم بتوانیم در مجلس قدم برداریم و کرسی های بیشتری از هیات رئیسه را به دست آوریم، گفت: «فکری که تحول و اصلاحات و تعامل با دنیا را نمی خواهد و اعتقاد به رسانه و نقش رسانه ندارد و همه اینها را نوعی وابستگی می داند و در هفته گذشته هم تندروی هایی را به نمایش گذاشت، دون شان مجلس است، کرسی های بیشتری در هیات رئیسه مجلس داشته باشد و فراکسیون امید از این کرسی ها بی نصیب بماند.» حیدری هم دلیل موفق نبودن فراکسیون امید در انتخابات هیات رئیسه قبلی را عهدشکنی برخی افراد دانست که به آنها قول دادند ولی از طرفی بدعهدی کردند و لحظه رای دادن نظر خود را تغییر دادند و عهد شکستند.
عضو زن هیات رئیسه به منزله رفع تبعیض های جنسیتی
جلودارزاده هم در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه برای رفع تبعیض های جنسیتی در جامعه می توانیم این گام را از مجلس برداریم نظر مثبت و موافق خود را درباره حضور یک عضو زن در هیات رئیسه اعلام کرد و گفت که باید اجازه دهیم یک نماینده زن توانمند هم در هیات رئیسه مجلس وارد شود. او به «ابتکار» گفت: «متقاضیان حضور در هیات رئیسه مجلس زیاد هستند و انتخاب به رای افراد بستگی دارد. ولی حضور زنان در هیات رئیسه مجلس می‌تواند گامی برای برداشتن تبعیض جنسیتی در جامعه باشد. هرچند که این کار جنبه سمبلیک داشته باشد.» او همچنین افزود: «ادعا نمی کنیم که زنان فعلی مجلس قدرتمند تر از مردانی هستند که در هیات رئیسه حضور دارند ولی اگر این حضور و مشارکت جنبه گسترده و پذیرفته شده به خودش بگیرد، زنان دلایل خیلی کمی برای منفک شدن از کشورشان پیدا می کنند و می توانند در زمینه فرهنگی رشد کنند.» حیدری هم در این باره تاکید کرد که با حضور زنان در هیات رئیسه مجلس موافق است و باید در این باره اقدامات کافی و لازم صورت بگیرد.
بنابراین همه نمایندگان به نقش لابی ها و رایزنی ها در انتخابات هیات رئیسه مجلس و کمیسیون ها اشاره کردند و برخی حتی به لابی های خارج از عرف و منفی تاکید کردند و گفتند که نمی توان منکر این موضوع در مجلس شد. با این توصیف اعضای فراکسیون امید برای اینکه این بار نیز اتفاق دو دوره گذشته انتخابات هیات رئیسه برای آنها تکرار نشود باید مراقب باشند که هم فریب عهدشکنان را نخورند همچنین جلوی لابی های منفی و خارج از عرف در داخل و خارج از مجلس را بگیرند تا بتوانیم برای سومین سال مجلس دهم، هیات رئیسه ای مقتدر و به دور از تندروی داشته باشیم و به قول سهیلا جلودارزاده، سال سوم انتخابات هیات رئیسه این مجلس به دلیل کسب تجربه های گوناگون، سال به کمال رسیدن انتخابات باشد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس بانک مرکزی هدف تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا سیف را تحریم کرد وزیر امور خارجه برای تکمیل ایزنی های برجامی به بروکسل رسید تور برجامی ظریف مسعود اطیابی کارگردان فیلم «تگزاس» در گفت‌و‌گو با «ابتکار»: مردم زوج سازی و مثلث سازی را دوست دارند علیرضا صدقی دوگانه ایران در عراق «ابتکار» از خیز بهارستان نشینان برای تصاحب کرسی های بیشتر هیات رئیسه مجلس در سال سوم گزارش می دهد گزارش «ابتکار» از بخشنامه جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست و واکنش مردم به آن می‌نویسیم «گرد و غبار» می‌خوانیم «ریزگرد» تشکل های اصلاح طلب دانشجویی فصل جدیدی از فعالیت خود را آغاز می کنند؟ اتحادیه‏های صبورهمچنان درمحاق انتظار «ابتکار» وضعیت بازار کالاهای ضروری سبد معیشت خانوارها در ماه رمضان را بررسی کرد چرخه تکراری سبد کالاهای رمضانی «ابتکار» نتایج انتخابات پارلمانی عراق را در گفت‏وگو با پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه بررسی کرد: آذری جهرمی از فاز جدید فیلترینگ به بهانه مشکلات امنیتی vp- ها خبر داد فیلتر فیلترشکن‌ها آهنگ دیر هنگام! مسعود خوشابى به کمک ظریف بشتابیم پیش از آنکه دیر شود