«ابتکار» وضعیت بازار کالاهای ضروری سبد معیشت خانوارها در ماه رمضان را بررسی کرد چرخه تکراری سبد کالاهای رمضانی

سمیرا ابراهیمی
با آغاز ماه مبارک رمضان همواره نگرانی از وضعیت سبد کالا و معشیت نیز اوج می‏گیرد. در سال های اخیر این نگرانی با اظهار مدیریت بازار از سوی مسئولان اعلام می شود، در سال جاری نیزگفته می شود که برنامه مدیریت بازار کالاهای اساسی مانند سال های قبل برقرار است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار در این باره گفت: با توجه به شرایط ویژه ماه مبارک رمضان و برنامه های خاصی که مردم در ماه ضیافت الهی دارند، لازم است اقلام و کالاها با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار عموم باشد.
وی از اعضای ستاد خواست با برنامه ریزی دقیق، شرایطی فراهم کنند تا مردم در ماه مبارک رمضان نیز دغدغه ای برای تامین مایحتاج خود نداشته باشند. جهانگیری با اشاره به اینکه برخورداری از ذخایر مطمئن کالاهای اساسی همواره یکی از اولویت‌های دولت بوده‌است، از وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه خواست جلسه‌ای در این خصوص برگزار کنند و ضمن بررسی آخرین وضع ذخایر کالاهای اساسی، تدابیر لازم را برای داشتن ذخایر اطمینان‌بخش بیندیشند.
علی عوض‌پور، دبیرکل اتاق اصناف ایران در گفت‌و‌گو با «ابتکار» با اشاره به نزدیک شدن حلول ماه مبارک رمضان، گفت: طبق جلسه‌هایی با متولیان و اداره اماکن نیروی انتظامی نحوه فعالیت واحدهای صنفی متناسب و به اقتضای شرع و عرف جامعه مشخص شده است. با توجه به سنوات گذشته، برخی از اصناف مانند فروشگاه‌های مواد خوراکی فعالیت ویژه‌ای خواهند داشت.


دبیر کل اتاق اصناف در ادامه گفت: یکی از مباحث ابلاغ‌شده به اتاق‌های اصناف سراسر کشور، جلسه هماهنگی با متولیان توسط اتاق‌ها در خصوص ارائه خدمات به شهرستان‌های مربوطه است. در واقع چارچوب کلی به تمام اتاق‌های اصناف کشور ابلاغ شده و در استان‌های مختلف و با توجه به شرایط عرفی و جغرافیایی نسبت به خدمات‌رسانی به مردم در این ماه قرآنی اقدام کنند.
او درمورد فعالیت واحدهای صنفی در مکان‌هایی چون پایانه‌های مسافربری در ماه رمضان، گفت: مکان‌هایی که محل تردد مسافران است، هتل‌ها، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و راه‌آهن‌ها در نظر گرفته شده تا با رعایت پوشش و استتار واحد و در این ماه فعالیت کنند.» علی عوض‌‌پور در ادامه گفت: واحدهای پذیرایی چون تهیه‌غذاها و کترینگ‌ها در چارچوب قانون وظیفه تامین و توزیع غذا از یک و نیم ساعت قبل از اذان مغرب را دارند اما اجازه پذیرایی تا قبل از اذان مغرب را ندارند.
توزیع گسترده برنج در ماه رمضان
مسعود بصیری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در مورد توزیع برنج در ماه مبارک رمضان گفت: ۱۱۴ هزار تن از شش محصول استراتژیک طی یکماه به مردم عرضه خواهد شد. برنج عرضه شده در طرح ضیافت از برنج هندی ۲۶۰۰ تومانی تا برنج تایلندی ۳۹۰۰ تومانی و برنج هندی ۵۶۰۰ تومانی متفاوت است و قیمت محصولاتی مانند روغن نباتی و شکر نیز ۱۵ درصد زیر نرخ مصوب بازار در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این‌که عرضه محصولات استراتژیک و اساسی پرمصرف در ماه رمضان به معنای کمبود نیست، بلکه برای جلوگیری از حباب قیمتی و جدید و کاذب در بازار این ماه است، اعلام کرد: هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد نیز در قالب این طرح ۶۲۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد وارداتی نیز ۲۳ هزار تومان در استان‌های مختلف عرضه می‌شود. همچنین قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی برای هر شانه تخم‌مرغ نیز در طرح ضیافت برای اولین بار پیش‌بینی شده است.
تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لبنیات
همچنین رضا باکری دبیر انجمن لبنی گفت: کارخانجات صنایع لبنی در ماه مبارک رمضان، محصولات خود را با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی در سطح فروشگاه‌های تعیین شده وزارت جهاد و وزارت صنعت ارائه خواهند کرد.
وی افزود: هم‌اکنون کارخانجات صنایع لبنی بیش از ۷ میلیون تن شیر خام سالانه دریافت و تبدیل می‌کنند؛ ضمن این‌که ۳ تا ۳ و نیم میلیون تن فرآورده‌های سنتی نیز در ماست‌بندی‌ها و خودمصرفی‌ها تولید می‌شود که در مجموع، به 10.5 میلیون تن می‌رسد؛ از این رو ظرفیت تولید بیش از مصرف سرانه سالانه خانوار کشور است. وی با بیان این‌که هیچگونه کمبودی در محصولات لبنی در ماه مبارک رمضان نخواهد بود، اضافه کرد: انواع فرآورده‌های لبنی به وفور در اختیار خانواده‌ها خواهد بود و هیچگونه افزایش قیمتی در ماه مبارک رمضان در حوزه محصولات لبنی نخواهیم داشت.
قیمت گوشت ثابت می‌ماند
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم درباره عرضه گوشت قرمز در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: قیمت گوشت طی هفته اخیر ثابت بوده است.چند هفته پیش به جهت کاهش عرضه قیمت‌ها بالا رفت اما اکنون قیمت‌ها کنترل شده است.وی با بیان این‌که دولت به اندازه کافی ذخیره‌سازی و واردات انجام داده است، اظهار داشت:قیمت گوشت در ماه مبارک رمضان تغییری پیدا نخواهد کرد.خوشبختانه از نظر عرضه و تولید مشکلی وجود ندارد.
قیمت واقعی مرغ 10 هزار تومان است
از سوی دیگر محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی درباره این‌که برخی‌ها می‌گویند در ماه رمضان قیمت مرغ به 10 هزارتومان خواهد رسید، گفت: قیمت واقعی مرغ در مقطع فعلی باید 10 هزار تومان باشد اما مازاد تولید باعث شده است تا قیمت آن روند کاهشی بگیرد و از طرفی تولیدکنندگان با ضرر و زیان مواجه شوند.وی با بیان این‌که روز گذشته قیمت مرغ بین 100 تا 150 تومان کاهش پیدا کرد، افزود: قیمت نهاده‌ها و دستمزد برای تولیدکنندگان افزایش پیدا کرده است ولی هیچکدام از افزایش‌ها مرغ را گران نکرد.
قیمت زولبیا و بامیه برای ماه رمضان تصویب شد
رئیس اتحادیه دارندگان قنادی از افزایش ۲۰۰۰ تومانی قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: نرخ مصوب هر کیلوگرم زولبیا و بامیه برای فروش در ماه رمضان ۱۴ هزار تومان است.
این در حالی است که هیچ نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود و تحت هر شرایطی این نوع شیرینی پرمصرف را با قیمت ارزان‌تر و البته کیفیت بسیار پایین‌تر از قنادی‌ها به مردم می‌فروشند.
علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، ‌شیرینی‌فروشی و کافه‌قنادی در این باره گفت: از نظر مواد اولیه هیچ مشکلی نداریم و به اندازه کافی روغن، تخم مرغ و غیره... وجود دارد اما افزایش قیمت نسبت به پارسال سبب شده درخواست افزایش قیمت خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه دهیم، چرا که به عنوان مثال تخم‌مرغ کارتنی ۴۰ هزار تومان بود که امروز به کارتنی ۱۰۰ هزار تومان رسیده و روغن ۱۶ کیلوگرمی از ۶۰ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.
قیمت آش و حلیم برای ماه رمضان تغییری نکرد
رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و آشپزندگان مشابه از ثبات قیمت حلیم و آش در ماه رمضان خبر داد و گفت: قیمت هر کیلوگرم آش شله قلمکار و حلیم ساده ۱۴ هزار تومان، آش رشته ساده ۱۳ هزار تومان و هر پرس آش و حلیم نیز ۸۰۰۰ تومان است.
حسین محمدی - رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و آشپزندگان مشابه درباره وضعیت تولید و بازار این غذاهای پرمشتری در ماه رمضان توضیح داد که بر اساس جلسات متعددی که با روسای اتحادیه‌های استانی طی روزهای گذشته داشته‌ایم، مقرر شد قیمت حلیم و آش در ماه رمضان هیچ تغییری نکند تا در ثواب روزه‌ها و افطاری‌های مردم شریک باشیم.
وی افزود: با وجود اینکه قیمت همه مواد اولیه و هزینه‌های تولید آش و حلیم، از گوشت، روغن، حبوبات، نخود، رشته، دستمزد، کرایه، انرژی و ... نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، تصمیم گرفتیم قیمت آش و حلیم را برای ماه رمضان امسال تغییر ندهیم که بر این اساس قیمت هر کیلوگرم حلیم ساده ۱۴ هزار تومان و با مخلفات ۱۵ هزار تومان است. همچنین هر کیلوگرم آش شله‌ قلم‌کار نیز به قیمت حلیم عرضه می‌شود. هر کیلوگرم آش رشته ساده ۱۳ هزار تومان و با مخلفات ۱۴ هزار تومان است که هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نکرده و هر پرس آش و حلیم نیز ۸۰۰۰ تومان قیمت دارد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس بانک مرکزی هدف تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا سیف را تحریم کرد وزیر امور خارجه برای تکمیل ایزنی های برجامی به بروکسل رسید تور برجامی ظریف مسعود اطیابی کارگردان فیلم «تگزاس» در گفت‌و‌گو با «ابتکار»: مردم زوج سازی و مثلث سازی را دوست دارند علیرضا صدقی دوگانه ایران در عراق «ابتکار» از خیز بهارستان نشینان برای تصاحب کرسی های بیشتر هیات رئیسه مجلس در سال سوم گزارش می دهد گزارش «ابتکار» از بخشنامه جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست و واکنش مردم به آن می‌نویسیم «گرد و غبار» می‌خوانیم «ریزگرد» تشکل های اصلاح طلب دانشجویی فصل جدیدی از فعالیت خود را آغاز می کنند؟ اتحادیه‏های صبورهمچنان درمحاق انتظار «ابتکار» وضعیت بازار کالاهای ضروری سبد معیشت خانوارها در ماه رمضان را بررسی کرد چرخه تکراری سبد کالاهای رمضانی «ابتکار» نتایج انتخابات پارلمانی عراق را در گفت‏وگو با پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه بررسی کرد: آذری جهرمی از فاز جدید فیلترینگ به بهانه مشکلات امنیتی vp- ها خبر داد فیلتر فیلترشکن‌ها آهنگ دیر هنگام! مسعود خوشابى به کمک ظریف بشتابیم پیش از آنکه دیر شود