مقتدی صدر به پیروزی نهایی در انتخابات عراق و تشکیل دولت نزدیک‌ شد

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد، بعد از شمارش 91 درصد آرا در 16 استان از مجموع 18 استان عراق لیست "سائرون" به ریاست مقتدی صدر همچنان پیشتاز انتخابات مجلس است.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، نتایج انتخابات عراق در شش استان دیگر نشان داد، لیست "سائرون" در دو استان نجف و میسان در رتبه اول و بعد از آن لیست "الفتح" به ریاست هادی العامری در رتبه دوم قرار دارند، درحالی که ائتلاف "النصر" به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در در استان نینوا در رتبه اول است.
لیست حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی در اربیل در صدر است و بعد از آن اتحادیه میهنی و الجیل الجدید به ترتیب بیشترین آرا را به دست آوردند، درحالی که لیست اتحادیه میهنی کردستان عراق وابسته به خانواده طالبانی در سلیمانیه بیشترین آرا را به دست آورده است. جنبش تغییر در سلیمانیه دوم و الجیل الجدید سوم هستند. درحالی که لیست "قلعه الجماهیر الوطنیه" به رهبری قتیبه الجبوری عضو پارلمان کنونی در استان صلاح الدین اول است و بعد از آن لیست "الفتح" و سپس ائتلاف "الوطنیه" به ریاست ایاد علاوی و پس از آن ائتلاف "النصر" قرار دارند.
تنها نتایج آرای دو استان کرکوک و دهوک باقی مانده که انتظار می‌رود نتایج آنها بزودی اعلام شوند.


پیشتر اعلام شده بود، لیست "سائرون" در استان‌های بغداد، واسط، ذی‌قار و المثنی،‌ صدرنشین است و لیست الفتح در استان‌های بابل، کربلا، بصره، قادسیه. درحالیکه الفتح در استان‌های واسط، دیالی و بغداد در جایگاه دوم قرار داشت.
همچنین ائتلاف "القرار العراقی" به ریاست اسامه نجیفی،‌ در استان دیالی اول و در استان الانبار لیست "الانبار هویتنا" در رتبه اول و بعد از آن الوطنیه قرار داشت. اما ائتلاف النصر،‌ بعد از ائتلاف الفتح و سائرون در تمامی استان‌ها به جز نینوا در رتبه سوم قرار گرفته است.
اما حیدر العبادی خواستار احترام به نتایج انتخابات شد و آمادگی‌اش را برای ائتلاف با برندگان انتخابات اعلام کرد.
وی گفت: آماده همکاری با فراکسیون‌ها برای ایجاد قوی‌ترین دولت عاری از فساد هستم.
اظهارات مقتدی صدر درباره تشکیل دولت
رهبر جریان صدر نیز اظهار داشت، براس تشکیل دولتی تکنوکرات "عاری از حزب‌گرایی" تلاش می‌کند.
صدر در توئیتی اعلام کرد، ما (سائرون) با "حکمت" (الحکمه) و "ملی‌گرایی(الوطنیه) اراده ملت (تجمع اراده الانتخابی) خواهیم بود و برای ایجاد (الجیل الجدید) نسلی جدید تلاش می‌کنیم تا "تغییر" (جنبش تغییر) به سوی اصلاحات را شاهد باشیم و "تصمیم" (القرار) ما عراقی خواهد بود تا پرچم‌های " (البیارق) پیروزی (النصر) را بالا ببریم و بغداد (بغداد هویتنا) پایتخت ماست و حرکت ما (الدیمقراطی) "دموکراتیک" خواهد بود و دولتی تکنوکرات بدون حزب‌گرایی تشکیل می‌دهیم.
ابراهیم جعفری، مدیر دفتر مقتدی صدر، نیز تاکید کرد: ائتلاف "سائرون" به دنبال برقراری روابط خوب، واقعی و صمیمی با تمامی کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی و سایر کشورهاست.
جعفری گفت: باید این درک ایجاد شود که برخی کشورها در منطقه و خارج آن هستند که باید با عراق ارتباط داشته باشند اما ما اجازه نمی‌دهیم که هیچ کشوری چه در منطقه و چه خارج آن در امور داخلی ما دخالت کند.
اما پیام صدر از چشم عربستان دور نمانده و فورا ثامر سبهان، سفیر سابق و جنجالی عربستان در عراق و وزیر مشاور ریاض در امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در صفحه رسمی توئیتر خود درباره توئیت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نوشت: عملا شما (سائرون) با "حکمت" (الحکمه)، "ملی‌گرایی" (الوطنیه) و (تضامن) همبستگی هستید و تصمیم (القرار) به تغییر (جنبش تغییر) عراق گرفتید که پرچم‌های (بیارق) پیروزی (النصر) را با استقلال، عربیت و هویت خود بالا ببرید. این عراق را به شما تبریک می‌گویم.
واکنش‌ها
نتایج انتخابات عراق واکنش‌های زیادی داشته است و جریان‌های سیاسی و تحلیل گران مطالبی را مطرح کرده‌اند.مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره نتیجه اولیه انتخابات عراق می‌گوید: هنوز باید تا نتیجه نهایی صبر کرد اما اکنون وضعیت پیچیده‌ای به وجود آمده و احتمالا باید منتظر ائتلاف‌های جدید برای تشکیل دولت باشیم که البته نقش قدرت‌هایی مانند آمریکا، ایران و عربستان هم در آن موثر است.
نتایج اولیه انتخابات عراق، که در آن تکلیف 180 کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمان مشخص شده، نشان می‌دهد تاکنون ائتلاف‌های سائرون (مقتدی صدر) با 54، الفتح (هادی العامری) 45، النصر (حیدر العبادی) 39، دولت قانون (نوری المالکی) 25 و الحکمه (سیدعمار الحکیم) 19 کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند.
قاسم محبعلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «انتخاب» درباره علت رای بالای ائتلاف مقتدی صدر نیز گفت: شاید علت جذابیت بیشتری این ائتلاف برای مردم عراق، شعارهای ملی گرایانه مقتدی صدر مانند "عراق عرب" بود. از طرفی، فساد بالای دولت‌های قبلی نیز در رویگردانی مردم از آنها موثر بود. البته اینکه با تغییر دولت، فساد کمتر شده و اوضاع بهبود پیدا کند یا نه، بحث دیگری است و روشن نیست.
او ادامه داد: ائتلاف العبادی و مقتدی صدر هم محتمل است و چه بسا نسبت به بقیه ائتلاف‌ها به هم نزدیک‌تر باشند. در این صورت شاید بار دیگر آقای العبادی با حمایت مقتدی صدر نخست‌وزیر شود ولی هنوز قضاوت در این باره زود است. جامعه عراق پیچیدگی‌هایی دارد و با توجه به شرایط، همه چیز می‌تواند جابجا شود.
محبعلی درباره ائتلاف الفتح و میزان آرای این ائتلاف هم گفت: با توجه به اینکه هادی العامری فرمانده حشد شعبی بوده، برداشت‌ها این است که این ائتلاف به ایران نزدیک بوده و ایران علاقه‌مند به پیروزی این ائتلاف بود. این ائتلاف هم موقعیت نسبتا بدی به دست نیاورده که البته ممکن است به دلیل شرایط بعد از داعش در عراق باشد.
سایر اخبار این روزنامه
در مجلس صورت گرفت دو فوریت طرح افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت تصویب شد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد جهان یک صدا جنایت صهیونیست‌ها علیه غزه را محکوم کرد دکتر روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفرای جدید 5 کشور؛ تاکید رئیس‌جمهور برایستادگی جامعه جهانی و اتحادیه اروپا دربرابر تعمیم غیرحقوقی قوانین داخلی آمریکا بر سایر کشورها وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: اولین سبد غذایی سال 97 در روزهای نخست ماه مبارک رمضان توزیع می‌شود عطوان: سلاح حکام عرب تنها برای کشتار اعراب است مقتدی صدر به پیروزی نهایی در انتخابات عراق و تشکیل دولت نزدیک‌ شد مقام ارشد اتحادیه اروپا: همکاری‌های ایران و اروپا در بخش انرژی ادامه می‌یابد معاون وزیر اقتصاد: هیچ قرارداد اقتصادی با ایران کتبی یا شفاهی لغو نشده است یکه‌تازی موج‌سواران در نشست خبری ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام شد: فردا اول ماه مبارک؛ رمضان امسال 29 روز است با حضور فرمانده کل سپاه؛ نخستین بیمارستان دندانپزشکی کشور افتتاح شد وزیر دفاع: با کشورهای مستقل آماده همکاری هستیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: پوشش محلی زنان در ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس منع ندارد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد