استاد آزادگي و اخلاق؛ خداحافظ!

آرمان: استاد اخلاق در روزی چشم از دنیا فرو بست که پیام‌های زیادی داشت. حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی 27 اردیبهشت و روز اول ماه رمضان در اثر عارضه کبدی و تنفسی به دیدار معبود خود شتافت. نام او با خوبی و دعوت به خوبی، چشم بستن بر بدی‌ها وکدورت‌ها عجین بود. در روزگاری که مظلومان به دنبال پناه بودند در منزل حجت‌الاسلام طباطبایی گشوده بود. مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طباطبایی استاد برجسته اخلاق روز جمعه ساعت 10 صبح از مقابل مسجد موسی‌بن جعفر واقع در میدان غیاثی برگزار شد. مراسم خاکسپاری پیکر این مرحوم، بعد از ظهر، ساعت ۵ عصر از مقابل مسجد امام حسن عسکری(ع) قم به سمت حرم حضرت معصومه(س) انجام و در جوار حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. حجت‌الاسلام طباطبایی از یاران امامخ خمینی(ره) بود که هیچگاه منافع دنیوی او را از آخرت غافل نکرد. دوستی نزدیکی میان او و آیت‌ا... هاشمی برقرار بود چنان که آیت‌ا... هاشمی چند ماه پیش از رحلت در دیدار با حجت‌الاسلام طباطبایی می‌گوید: «بالاخره همه ماها داریم می‌رویم. از چیزهایی که ما الان نسبت به آن خوشحالیم، این است که مردم ما مقدار زیادی آگاهی پیدا کرده‌اند و عوامفریبی‌ها دیگر جواب نمی‌دهد.»
پیام تسلیت رئیس جمهور
در مراسم تشییع این عالم وارسته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات به نمایندگی از رئیس جمهور شرکت کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که دیروز برای انجام سفری یک‌روزه عازم ترکیه شده بود طی ارسال پیامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی، عالم وارسته و استاد برجسته اخلاق را تسلیت گفت و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم، علو درجات و هم‌جواری با ائمه اطهار (ع) و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد. متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است: «رحلت عالم وارسته و استاد برجسته اخلاق، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی در اولین روز ماه رحمت و غفران، موجب اندوه فراوان شد. این روحانی با تقوا و مردمی، مروج حقیقی سیره اهل بیت(ع)، همراه و دانش‌آموخته مکتب امام خمینی(ره) و از پیشگامان مبارزه با نظام ستم شاهی بود. ایشان در مسیر پیروزی و تثبیت انقلاب و ارزش‌های اسلامی مجاهدت فراوان کرد و همواره عالمی عامل و خدمتگزاری صدیق بود که با مشی اعتدالی، واقع‌بینی، دوراندیشی و ابراز شجاعانه نظرات خود، مورد اعتماد مردم قرار گرفت. اینجانب این ضایعه بزرگ را محضر مقام معظم رهبری، علما و فضلای حوزه‌های علمیه، شاگردان و دوستداران و به ویژه بیت شریف ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم، علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.» اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم با انتشار پیامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی را تسلیت گفت‌. همچنین مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و وزرای خارجه، ارشاد، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر بهداشت نیز ضایعه درگذشت حجت‌الاسلام طباطبایی را تسلیت گفتند.
شناخت حقیقت


پیام‌های تسلیت برای درگذشت حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی به هیات دولت ختم نشد. یادگار امام نیز در پی درگذشت استاد سید مهدی طباطبایی پیام تسلیتی صادر کرد. در شرح پیام تسلیت سید حسن خمینی آمده است: «خبر تلخ و مصیبت بار درگذشت معلم اخلاق و شرافت ، آیت‌ا... حاج سیدمهدی طباطبایی طاب ثراه جانکاه و طاقت فرساست. این روحانی خدوم و شجاع، از یاران روزگار سختی امام و بیت امام بود و در طول زندگی خویش لحظه ای در شناخت حقیقت و عمل به آن تردید نکرد. همراهی ارزشمند ایشان با امام و اندیشه ایشان در سال‌های قبل و بعد از انقلاب از زمره اموری است که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود. اینجانب این ضایعه مؤلمه را خدمت حضرت بقیه‌ا... الاعظم، مردم شریف تهران و بیت بزرگوار این فقید سعید تسلیت عرض می‌نمایم و از خدای متعال برای ایشان حشر با اولیاءا... مسالت دارم.» آیت‌ا... العظمی یوسف صانعی در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی (قدس سره) پیام تسلیتی صادر کرد. در پیام ایشان آمده است: «رحلت عالم زاهد متقی و متخلق به اخلاق حسنه اسلامی و واعظ و مرشد قولی و عملی انسان‌ها به حرکت در مسیر قرآن و سنت، آیت‌‌‌‌ا... سید مهدی طباطبایی (قدس سره) موجب تأسف و تأثر گردید؛ آن عالم صالح و حق‌‌‌گو در طول دوران زندگی حاضر به معامله آخرت خود به دنیای دیگران نگردید و لحظه‌‌‌‌ای در دفاع از حق و تبری از ظلم در مقابل ظالمان به خود تردید راه نداد و هیچگاه از قدرت و نفوذ معنوی خویش جز در راه اعتلای کلمه اسلام و معرفی اسلام رحمانی و کمک به نیازمندان استفاده نکرد. عاش سعیدا و مات سعیدا بی‌‌‌شک فقدان چنین عالمانی خسارتی بزرگ در حیات معنوی جامعه می‌‌‌باشد».
تسلیت شهردار تهران
شهردار تهران در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبایی را تسلیت گفت. در متن پیام تسلیت محمدعلی افشانی آمده است: «درگذشت مجاهد پارسا، معلم اخلاق، روحانی با فضیلت حضرت حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی را به محضر حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری و مردم متدین و شریف تهران تسلیت عرض می‌نمایم. بی‌شک فقدان آن معلم اخلاق که بیش از نیم قرن از زندگی شریف خویش را صرف مجاهدت در مسیر نورانی آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی نمود جبران‌ناپذیر خواهد بود. روح بلندش شاد و راهش پر رهرو باد.» سیدابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر نیز نوشت: «درگذشت عالم و معلم اخلاق، مبارز نستوه و آزاده حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی سخت و جانکاه است. روح آن عالم بزرگوار شاد و با اولیاءا... محشور شود».
خانواده آیت‌ا... هاشمی
محسن هاشمی رئیس شورای شهر و فرزند آیت‌ا... هاشمی هم از سوی اعضای این خانواده درگذشت حجت‌الاسلام طباطبایی را تسلیت گفت که در متن آن آمده است: «در نخستين روز از ماه مهماني خداوند، روح بلند و ملكوتي استاد بزرگ اخلاق و روحاني فروتن و بزرگوار جنوب تهران، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي طباطبايي به ملكوت اعلي پيوست و مهمان پيامبر اكرم و اجداد طاهرينش شد. اينجانب به نمايندگي از بيت آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني اين ضايعه را به خانواده اين مبارز خستگي ناپذير و مجاهد سرافراز عرصه جهاد اكبر تسليت مي‌گويم. شجاعت، اخلاص، بصيرت و معنويت او در مجلس شوراي اسلامي و عرصه‌هاي فرهنگي و سياسي كشور كم نظير بود و خلأ وجود چنين شخصيت مردمي و ساده زيستي براي انقلاب ضايعه‌اي جبران ناپذير است. اكنون كه روح بيقرار اين شخصيت بزرگوار در جوار مرادش خميني كبير و ياران او به آرامش رسيده است از خدا مي‌خواهيم به ما نيز توفيق طي اين مسير سخت را عنايت كند. براي بازماندگان و مردم شهيدپرور جنوب شرق تهران كه دهه‌هاي طولاني از فيض حضور آن مرحوم بهره بردند، صبر جميل و اجر جزيل را از بارگاه الهي آرزو دارم.» فاطمه هاشمی فرزند دیگر آیت‌ا... هاشمی در حاشیه آیین تشییع مرحوم حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی گفت: این استاد اخلاق هر زمان به مطلب حقی می‌رسید، آن را بازگو و پیگیری می‌کرد. از دیگر ویژگی‌های مرحوم این بود که رابطه خود را با مردم تا آخر عمر حفظ کرد و برای مردم اهمیت خاصی قائل بود که متاسفانه اینگونه ویژگی‌ها کم و باعث شده چنین انسان‌هایی نادر شوند. جوانان باید زندگینامه این بزرگان را بخوانند، با روحیات، تفکر و روش زندگی آنان آشنا شوند و سعی کنند اینگونه افراد را الگوی زندگی خود قرار دهند.