مذاکرات با خوش بینی پیش می رود

گروه سیاسی- نگرانی‌های نمایندگان مجلس در مورد توافق دولت ایران با گروه بین‌دولتی FATF و اتفاقاتی که در مورد برجام و خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای رخ داد منجر به تشکیل جلسه غیرعلنی در بهارستان با حضور ظریف، کرباسیان، شمخانی، عراقچی و البته وکلای ملت شد‌. دیروز ظریف و عراقچی در جلسه‌ای غیرعلنی با توجه به آغاز مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها و درخصوص ضمانت‌هایی که باید پس از خروج آمریکا از برجام توسط اروپایی‌ها ارائه شود، مباحثی را مطرح کردند‌. طبق گفته‌های ظریف، درحال حاضر آمریکا از برجام خارج شده و اروپا در برجام باقی مانده است از این رو ایران به اروپا زمانی محدود داده‌ تا ببیند می‌تواند بسته‌ای که در برجام باید به آن عمل کند، عملیاتی کند یا خیر‌. با توجه به اینکه شرکت‌هایی که قرار است در بحث تجاری کار کنند خصوصی هستند و عمده سرمایه‌گذاران و سهامداران آنها آمریکایی هستند، باید دید می‌توانند به برجام عمل کنند یا خیر‌. ظریف در جلسه غیرعلنی این مسایل را در قالب چالش‌های موجود مطرح کرد‌. طبق صحبت‌های دستگاه دیپلماسی کشور، اروپایی‌ها تلاش دارند روابط خود را با ایران حفظ کنند اما این چالش‌ها نیز وجود دارد‌. باید دید آیا شرکت‌های تجاری از سران شرکت‌های اروپایی تبعیت می‌کنند. البته این موارد در حال مذاکره است و هیچ چیز قطعی و نهایی نیست‌. اما خواست نمایندگان مجلس در این جلسه حفظ منافع ملی و ایستادن بر مواضع ملت و توصیه‌های مقام‌معظم‌رهبری بود که در این باره 11 نفر از وکلای ملت به ایراد سخنرانی پرداختند‌.
اما 13 تیرماه سال ۱۳۹۵ بانک مرکزی کشورمان طی بیانیه‌ای از توافق با سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و کارگروه ویژه اقدام مالی آن(FATF) خبر داد‌. این سازمان که تعاریف به خصوصی از مصادیق پولشویی، پول کثیف و تروریسم دارد طی دوره‌هایی از کشورهای طرف توافق، اقدام به دریافت گزارش مالی می‌کند‌. با این وجود برخی از نمایندگان مجلس هنوز در مورد توافق دولت ایران با کارگروه بین‌دولتی FATF و آثار نامطلوب توافق با کارگروه اقدام مالی و تبعاتی که می‌تواند برای اقتصاد و امنیت کشور داشته باشد نگرانی‌هایی دارند‌. وکلای ملت معتقدند اتفاقی که در مورد برجام و مذاکرات با طرف غربی روی داد نباید اینجا تکرار شود که ایران تعهداتی را بپذیرد و اقداماتی را انجام دهد و طرف مقابل ایران را به بهانه‌های مختلف در لیست سیاه یا لیست اقدامات تنبیهی خود نگه دارد و از این لیست‌ها خارج نکند‌. در واقع این نگرانی از جانب برخی نمایندگان وجود دارد که محدودیت‌هایی از این دست بر ایران اعمال و تشدید شود‌. اکنون نیز لوایح مرتبط با کنوانسیون مبارزه با پولشویی در حالی در دستور کار مجلس قرار دارد که به اذعان برخی ابزار لازم برای تشدید تحریم علیه کشورمان را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد‌. از این رو یکی از مباحثی که در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد، موضوع لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم بود‌. بحثی که در این رابطه وجود دارد این است که آیا تصویب این لوایح به معنای الحاق به FATF است یا خیر که در این رابطه شمخانی به‌طور رسمی اعلام کرد که اصلا بحث FATF در این میان مطرح نیست و این دو موضوعی که در مجلس مطرح است مربوط به مسایل داخلی است‌. این درحالی است که سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی معتقد است که این لوایح جزو آن 46 الزام FATF است و مردم باید اینها را بدانند، ما هم باید تلاش کنیم تا منافع ملی را درنظر بگیریم. ضمن اینکه ممکن است برخی با ما دشمنی کنند که آن هم طبیعی است‌.
با دفتر رهبری درباره FATF مذاکره شده است
اما علی مطهری با اشاره به توضیحات شمخانی درخصوص لوایح مرتبط با FATF و ارتباط با دفتر رهبری برای رفع ایرادات آن، گفت: درباره برجام، وزارت امور خارجه تا حدی از مذاکره با اروپایی‌ها راضی بود اما همه چیز بستگی به دو سه هفته آینده دارد. البته شکافی بین اروپا و آمریکا ایجاد شده است‌.


مطهری درباره جلسه غیرعلنی خانه ملت، گفت: در این جلسه بحث‌هایی درباره یکی از لوایح مرتبط با FATF شد؛ اینکه تصویب این لوایح به معنای پیوستن به FATF نیست بلکه اینها از لوازم FATF است‌. وی درباره توضیحات ارائه‌شده از سوی وزارت امور خارجه و میزان خوش‌بینی به ادامه مذاکرات با طرف اروپایی ‌نیز گفت:‌ تا اینجا راضی بودند اما باز هم همه چیز بستگی به دو سه هفته آینده دارد چون اروپایی‌ها تا حدی دست‌شان بسته است‌. اتحادیه اروپا ۲۸ عضو دارد، باید آنها را راضی کنند که مراحلی دارد اما آنچه مسلم است اروپایی‌ها به خاطر اقدام آمریکا و نشان دادن استقلال خودشان و ثابت کردن اینکه تابع حرف آمریکا نیستند، دچار شکاف با آمریکا شده‌اند‌. ممکن است اتفاقی شبیه سال ۱۹۹۶ درباره کوبا رخ دهد‌.
نایب رییس مجلس درباره ارزیابی وزارت امور خارجه از مذاکرات ‌گفت: آنها ارزیابی مثبتی داشتند. البته از آنجا که شرکت‌های بزرگ اروپا منافع زیادی در آمریکا دارند ممکن است نظر دولت‌هایشان خیلی موثر نباشد اما درباره شرکت‌های کوچک و متوسط معتقد بودم نظر دولت‌های اروپایی موثر خواهد بود‌.
مطهری درباره اینکه گفته می‌شود نظر شمخانی درخصوص لوایح مرتبط با FATF مثبت نبوده است، گفت: اتفاقا چنین چیزی نبوده است‌. نظر ایشان کاملا مثبت بود، گفته شد این لوایح ایراداتی داشته که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری رفع شده است‌. مطهری درباره نظر مخالفان مجلس در جلسه غیرعلنی نسبت به FATF و برجام گفت: تقابل شدیدی بود، حتی در ابتدای جلسه داد و بیداد زیادی کردند، نهایت منطق یک طرف قوی‌تر بود و تا حدی مخالفان قانع شدند ولی به هر حال برخی از آنها هیچ‌گاه قانع نمی‌شوند‌. وی این جلسه را تعدیل‌کننده تقابل‌ها با لوایح سه ‌قلو دانست و گفت: برخی از مخالفان دلیل اصلاح این قانون را می‌پرسند و می‌گویند ما می‌خواهیم بر اساس نظر کشورهای غربی رفتار کنیم، حال اینکه این قانون به دنبال تعریف مصادیق تروریسم است نه اینکه چه گروه‌هایی تروریست هستند‌. آنها یک ایراد شکلی به قانون مصوب مجلس گرفتند که باید اصلاح کنیم،‌ این اصلاح ضرری به گروه‌های مقاومت وارد نمی‌کند‌. ‌در این لوایح آمده که مصادیق تروریسم را شورای عالی امنیت ملی تعریف می‌کند، پیوست تفصیلی هم به آن اضافه شده تا همه درهای تخریب این لوایح را ببندند چون این لوایح مشکلی را ایجاد نخواهد کرد‌.
گفتنی است ۱۶ اردیبهشت‌ماه، سه لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم»، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «رد لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد‌.
هشدار نماینده اصلاح‌طلب به دولت
سیده‌حمیده زرآبادی در نطق خود که یک روز پس از سالگرد پیروزی روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایراد شد، از روحانی درباره وعده‎هایش برای زنان و جوانان و اقلیت‎ها و رفع حصر و.‌.‌. سوال کرد و پرسید: آیا آخرین پیام جوانان مبنی بر تحریم افطاری رییس‌جمهور از سوی روسای ستادهای جوانان شهرستان‌ها را دریافت کردید؟
زرآبادی گفت به دلیل عدم صداقت مدیران و به‌کارگیری مدیرانی که اعتقادی به شعارهای دولت ندارند و توانمند و خلاق نیستند، مسایل حل نشده مانده‌اند‌. به گفته وی، حوادث دی‌ماه سال گذشته نشان از آمادگی جامعه ایران برای شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی و درگیری و خشونت داشت‌. علاوه بر بازگشت صادقانه به قانون اساسی و به رسمیت شناختن ارکان نظام، باید تغییرات اساسی در رویکردها ایجاد کرد‌.
ظلم و بی‌عدالتی در دوره تدبیر و امید
حسین حسینی‎شاهرودی نیز در نطق خود با اعتقاد به اینکه اقدام به انتقال برخی اداره کل‎های وزارت راه، احساسات مردم را متشنج کرد، ادامه داد: این موضوع تجمعات اعتراض‌آمیز را در سطح شهرستان دامن زد و بیم آن می‌رود که با حضور عناصر آشوب‌طلب، این موارد به بحران امنیتی تبدیل شود‌.
به گفته وی، شهرستان شاهرود به دلیل آنکه بزرگترین شهرستان استان بوده و دسترسی به شرق و غرب استان داشته، مقر چندین اداره کل وزارت راه بوده است ولی در روزهای اخیر که کشور درگیر بحران‌های بین‌المللی است و استاندار وحدت‌طلب سمنان نیز می‎کوشد فضای آرامی را در این استان حاکم کند، برخی با چماق قانونگرایی درصدد نقض قانونی بودند‌. حسینی‎شاهرودی خطاب به رییس‌جمهور گفت: نگذارید این ظلم و بی‌عدالتی در دوره تدبیر و امید رقم بخورد؛ تا فرصت باقی است تصمیمی بگیرید که در تاریخ ماندگار شوید‌.