«ابتکار» از عملکرد دولت در حوزه مدیریت ارز گزارش می دهد ارز تک نرخی در میانه راه

سمیرا ابراهیمی
یکسان‌سازی نرخ رسمی ارز و بازار آزاد ارز با هدف تقویت ارزش پول ملی کشور، یکی از مهمترین تصمیم‌های دولت روحانی از ابتدا بود که هرچند با وعده و وعیدهای فراوان در دولت یازدهم اجرایی نشد، اما بالاخره دولت دوازدهم توانست سال 97 را با اعلام ضربتی یکسان سازی نرخ ارز آغاز کند. این موضوع که البته به گفته برخی از اقتصاددانان به منظور کنترل نرخ افسارگسیخته ارز در بازار آزاد همراه بود، با ایجاد سامانه ارزی نیما که قرار است تمام ارز حاصل از واردات و صادرات از مجرای این سامانه گذر کند، بازرگانان را با خود درگیر کرده‌است.
موافقان اجرای این طرح معتقدند که این سامانه می‌تواند با کنترل دقیق معاملات ارزی و حذف واسطه‌ها، ثبات را در بازار ایجاد کند، در حالی که مخالفان، معتقدند عدم اطلاع دقیق فعالان اقتصادی از نحوه استفاده این سامانه و مشخص نبودن ساز و کار اجرایی آن، آشفتگی بازار را دو برابر خواهد کرد.
مجیدرضا حریری، فعال اقتصادی درباره مزیت این سامانه می‌گوید: زمانی که اعلام می‌شود 27 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده، باید مشخص شود که ورودی و خروجی ارز کشور به چه شکل صورت می‌گیرد. این مردم عادی نیستند که اقدام به خارج کردن سرمایه از کشور می‌کنند بلکه مسئله فراتر از اینهاست و پای باندهای بزرگ اقتصادی در میان است.


نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین معتقد است: بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی و ارز حاصل از آن توسط شرکت‌های بزرگ خصولتی و دولتی صورت می‌گیرد. بدون آنکه پول آنها به چرخه اقتصادی کشور برگردد. به همین دلیل ضروری است تا تمام تراکنش‌های مالی افراد پایش شود.
حریری با بیان اینکه اگر اقتصاد ما شفاف، رقابتی و آزاد باشد، شاهد بروز چنین مشکلاتی نخواهیم بود، می‌‌گوید: به جای همه مطالباتمان، خواستار اقتصاد شفاف، آزاد و رقابتی هستیم. در این صورت دیگر نیازی به یافتن راه حل برای رفع مشکلات نیست.
14 میلیارد دلار تخصیص ارزی از طریق نیما
روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرد که از روز اول فروردین ماه سال جاری تا روز ۲۹ اردیبهشت ماه برای ثبت سفارش ۱۰۰ هزار و ۱۹۸ قلم کالا، میزان ۱۴ میلیارد و ۳۳۴ میلیون دلار تخصیص یافته است.
او افزود: قرار ما این بود که ارز مورد نیاز کشور را تا جایی که می توانیم شناسایی کنیم و بدون محدودیت با ثبت سفارش برای واردات تخصیص دهیم. همچنین قرار بود کسانی که از امکانات کشور برای تولید کالا استفاده می کنند، ارز صادراتی خود را به داخل بدون پیمان سپاری ارزی عرضه کنند.
نوبخت تاکید کرد: اگر کالایی با نرخ ارزی بالاتر از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای فروش محاسبه می‌شود، مردم اطمینان داشته باشند که آن کالا قاچاق است.
سخنگوی دولت با اشاره به آخرین گزارشات اعلام شده از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس گزارش وزارت صمت طی ۲ ماه گذشته برای ۱۰۰ هزار و ۱۹۸ قلم کالا، ۱۴ میلیارد ۳۳۴ میلیون دلار ثبت سفارش شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه به تفکیک ثبت سفارش واردات کالا پرداخت و گفت: از ابتدای فروردین تا ۲۹ اردیبهشت ماه برای کالاهای اساسی ۲ هزار و ۳۸۹ قلم کالای اساسی، یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار تخصیص یافته است.
نوبخت در ادامه گفت: در مدت مشابه برای ۱۷ هزار و ۲۷۰ قلم کالاهای مصرفی یک میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار، برای ۵۹ هزار و ۴۳۲ قلم کالای واسطه ای که عمدتا مورد نیاز کارگاه‏های تولیدی بوده اند، ۸ میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار تخصیص یافته است.
وی رقم تخصیص یافته برای ۱۵ هزار و ۵۰۸ قلم کالای سرمایه‏ای را ۲ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار و برای ۵ هزار و ۵۹۹ قلم سایر کالاها ۵۴۳ میلیون دلار اعلام کرد.
قاچاق کالا توجیه اقتصادی ندارد
عباس ارگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با «ابتکار» در خصوص وضعیت تخصیص های ارز وارداتی از مجرای سامانه ارزی نیما گفت: سامانه نیما، تلاشی بود که دولت برای ایجاد تعادل در بازار ارز کشور به کار بست. این موضوع در ابتدای امر باعث شد که تقاضا در بازار ارز زیاد شود و قیمت دلار بازار آزاد رو به افزایش برود، اما اکنون که نسبتا این بازار معتدل شده است، می‌توانیم به کار کرد درست این سامانه امیدوار شویم.
وی در ادامه به دیگر کارکردهای این سامانه اشاره کرده و گفت: هم اکنون تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و قطعات به میزان بالایی صورت می گیرد، به دلیل آن که صحبت از بازگشت تحریم هاست و در این مقطع 3 ماهه تا اجرای مجدد تحریم ها، تولید کنندگان باید موارد مورد نیاز خود را تامین کنند.
به گفته آرگون اجرای این سیاست تعادلی ارز و یکسان سازی، باعث شد است که واردات کالای قاچاق به دلیل گران تر بودن ارز آزاد، توجیه اقتصادی نداشته باشد و از این طریق، واردات قاچاق نیز حذف می شود.
البته فرهاد احتشام‌زاد، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معقتد است که هنوز تخصیص های ارزی به واردکنندگان جنبه ملموس پیدا نکرده است. آرگون نیز در این مورد اعتقاد داشت که با توجه به زمانبر بودن فرآیند ثبت سفارش تا دریافت کالا، اکنون نمی‌توان در این مورد نظر داد و باید چندماه بگذرد تا کارکرد این سامانه مشهود شود.
ارز 4200 تومانی خودرو را ارزان نمی‌کند
احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه حجم ارز تخصیص یافته به واردکنندگان خودرو به هیچ وجه پاسخگوی تقاضا نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از واردکنندگان خودرو در صف انتظار تخصیص ارز هستند زیرا در مصوبه دولت تصریح شده که ارز به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان در اختیار تمام واردکنندگان قرار ‌گیرد.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این باور عمومی که با تخصیص ارز رسمی (۴۲۰۰ تومانی) به واردکنندگان خودرو باید شاهد کاهش قیمت‌ها در این بازار باشیم زیرا واردکنندگان خودرو که پیش از این از ارز میانگین ۶۰۰۰ تومانی بازار آزاد برای واردات استفاده می‌کردند با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، هزینه‌های‌ ارز مصرفی آنها کاهش یافته است بنابراین متناسب با آن قیمت خودروهای وارداتی نیز باید کاهش یابد، اظهار کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت بلکه تنها باعث ثبات نرخ‌های فعلی می‌شود زیرا همزمان با افزایش نرخ ارز رسمی از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان، مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی واردات خودرو نیز از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان افزایش یافته که به معنای افزایش ۱۴ درصدی هزینه‌های واردات خودرو در این بخش است.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه با تخصیص ارز رسمی به واردکنندگان هزینه‌های واردات خودرو از ناحیه نرخ ارز مصرفی کاهش می‌یابد اما از آن سو شاهد افزایش مبنای گمرکی محاسبه حقوق و عوارض واردات خودرو هستیم که در مجموع می‌توان گفت افزایش پایه گمرکی با کاهش نرخ ارز مورد استفاده واردکنندگان جبران شده و در مجموع تغییری در قیمت خودروها نخواهیم داشت.
سایر اخبار این روزنامه
دبیر شورای عالی امنیت ملی: حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه به درخواست این کشورها است «ابتکار» راهبردهای دولت آمریکا برای ایجاد هژمونی جهانی را بر پایه سخنان ضد ایرانی پمپئو بررسی می‌کند آیا سخت‌نویسی نشان‌دهنده توانایی نویسنده است؟ بیماری پیچیده نویسی حامد وکیلی حرکت عارفانه این بار «رفتن» است! جوانان اصلاح طلب از بایدهای اصلاح گری می‌گویند خواست مردم اصلاح در مسیر قدرت «ابتکار» از واکنش‌ها پس از اعلام خبر «ممنوعیت پخش مسابقات فوتبال» در کافه ها و قهوه‌خانه ها گزارش می دهد «ابتکار» از عملکرد دولت در حوزه مدیریت ارز گزارش می دهد ارز تک نرخی در میانه راه شهاب مهربان نویسنده و کارگردان نمایش «در» در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر خیلی‌ها را بدبخت کرده است فراکسیون امید درباره ریاست لاریجانی با دیگر فراکسیون‌ها تعاملی نداشته است «ابتکار» از حاشیه های مجلس در زمان بررسی«لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم» گزارش می دهد اصلاحات حجاریان متاع بی مشتری دبیر شورای عالی امنیت ملی: حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه به درخواست این کشورها است بروجردی: مذاکره با اروپایی‌ها اتمام حجت است