کاخ ناصری شهرستانک زیر آوار فراموشی

کاخ ناصرالدین شاه در روستای شهرستانک اوضاع نابسامانی دارد‌. این عبارت را اگر در گوگل سرچ کنید مطالبی می‌بینید برای شش، هفت سال پیش‌. از ثبت ملی این کاخ که دستور ساختش را ناصرالدین شاه داده بود، 19 سال می‌گذرد‌ اما دریغ از چیدن یک آجر روی دیوارهای در حال تخریبش‌.کاخی که روزی نگین روستای شهرستانک بود امروز به تلی از خاک بدل شده است‌. کاخ ناصری شهرستانک 140 ساله است‌. کاخی که معمارش آقا محمد ابراهیم خان است و برای ییلاق شاه خوشگذران بنا شده بود‌. بعد از ترور ناصرالدین شاه و چند سال بعدش سقوط دودمان قاجار کاخ به حال خود رها شد‌. کاخی زیبا با معماری ایرانی و مشخصه‌های بناهای عصر قاجار‌. کمال‌الملک نقاش بنام معاصر نیز تابلویی از این کاخ کشیده و امروز در گنجینه کاخ گلستان نگهداری می‌شود‌.
وقتی نقاشی را با آنچه امروز مانده مقایسه می‌کنید هیچ وجه اشتراکی نمی‌بینید‌. طبقه دوم کاخ در دوره پهلوی ریخت‌. بعد از انقلاب نیز کسی سراغ مرمت این کاخ نرفت‌. هرچند که در سال 76 کاخ به ثبت ملی رسید ولی عملا فعالیتی برای مرمت کاخ انجام نشده است‌.
عکس‌هایی که از کاخ منتشره شده نشان می‌دهد اوضاع در و دیوار کاخ اسفناک است‌. دیوارها پر شده‌اند از یادگاری‌های ریز و درشت و خط خطی‌های کسانی که نمی‌دانند چطور با آثار ملی‌شان برخورد کنند‌. درها کنده شده و دیگر خبری از پنجره‌های رنگی و ایوان و شاه‌‌نشین نیست‌.
موفقیت گردشگری شهرستانک با مرمت کاخ


این اثر ملی با توجه به موقعیت مناسبی که دارد می‌تواند در فصول مختلف، سیل زیادی از گردشگران را به خود جلب کند اما در این مدت فقط چند آلاچیق بدقواره و نامانوس با بافت منطقه در کنار این کاخ جا خوش کرده است و کاخ ناصری که شاه قاجار روزگاری از جاده کالسکه‌رو شاهی و مسیر توچال به آن رفت و آمد داشت در وضعیتی اسفناک رها شده است‌.
گفتنی است با احداث اتوبان تهران – شمال و تونل منحصر به فرد «‌تالون»، فاصله 88 کیلومتری این روستا تا تهران (از مسیر جاده چالوس) آن هم با حجم بالای ترافیک در بسیاری از روزهای مختلف سال، تنها به چند کیلومتر کاهش یافته و در کمتر از 20 دقیقه می‌توان از تهران به این روستا رسید بنابراین این کاخ در صورت رسیدگی می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری البرز تبدیل شود‌.