دومین رمضان بدون «افطار»آیت‌الله

آرمان- مطهره شفیعی: سفره‌های افطار ماه مبارک رمضان هر سال یک میزبان داشت و مهمانان با انگیزه بالایی بر سر سفره این میزبان می‌نشستند اما امسال، دومین سالی است که دعوتنامه‌های این میزبان ارسال نمی‌شود هرچند یادش در تمام روزهای رمضان تداعی می‌شود. میزبانی به نام آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی. او هر سال اقشار مختلفی را دعوت می‌کرد تا بر سر سفره افطار حضور داشته باشند، روزی اعضای دولت، روز دیگری کودکان بی‌سرپرست و خانواده‌های نیازمند و... اما دو سال است که دعوتنامه‌هایی از سوی میزبان صبور همیشگی ارسال نمی‌شود. سی سال قبل و در آستانه ماه رمضان در سال 60 آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی گفت: «ای کسانی که حرف من را می‌شنوید؛ از این ساعات مقدسی که خداوند در اختیارتان قرار داده‌، استفاده کنید و گذشته را جبران کنید. جفای به مردم را جبران کنید، دروغی اگر به مردم گفته‌اید جبران کنید، تهمتی اگر به اشخاص و دیگران زده‌اید جبران کنید، ظلمی اگر به کسی کرده‌اید جبران کنید تا در زمره خوبان و مغفرت‌یافتگان این ماه مبارک و مهمانی عظیم الهی جایی برای خود بیایید». آیت‌ا... هاشمی در آخرین ماه مبارک رمضان هم که در قید حیات بود، باز هم دغدغه داشت و توصیه‌هایی بیان کرد. در سال 95 برخی کشورهای عربی گام در مسیری نهاده بودند که احتمال تفرقه در میان کشورهای اسلامی را تقویت می‌کرد که همین موضوع سبب نگرانی آیت‌ا... بود. ایشان ماه رمضان را فرصتی مناسب یافتند تا نسبت به خطری که جهان اسلام را تهدید می‌کند هشدار دهند. بنابراین در 30 خرداد سال 95 در مراسم افطاری در دیدار رئیس، مدیران و کارکنان مرکز تحقیقات استراتژیک با ابراز تاسف شدید از اختلافاتی که جهان اسلام را فراگرفته است، تاکید کرد: متاسفانه دامن زدن به اختلافات تاریخی و تفاوت‌های مذهبی در بین مسلمانان به تحریک دشمنان اسلام، خونین شده که امروز اوضاع افغانستان، عراق، سوریه، یمن، بحرین، لبنان، لیبی و حتی مصر مصداق این حالت هستند. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی چند روز بعد هم در مراسم افطاری کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی بهزیستی تاکید کرد: «باید بدون اقدامات و کارهای شعاری، به‌دنبال کارهای زیرساختی باشید.» این جمله به مثابه نقشه راهی برای این کودکان و نوجوانان بود که شاید در آینده از حمایتی برای تقویت خود برخوردار نباشند. هر سخن آیت‌ا... در روزهای ماه مبارک رمضان نقشه راهی برای صلح و پیشرفت و گذر از مشکلات بود اما او دو سال است که بر سر سفره افطار حضور ندارد و غیبتش به‌خوبی قابل احساس است.
فرزندان به‌جای آیت‌ا...
آیت‌ا... نیست اما فرزندان او هستند و هر یک به‌نحوی سعی دارند تا جای خالی پدر را پر کنند. فرزندان آیت‌ا... هاشمی سعی می‌کنند تا چنان برنامه‌ریزی کنند که به مراسم‌های افطار گروه‌های مختلفی که دعوت شده‌اند پاسخ مثبت دهند. آنها با حضور در این مراسم چنان رفتار می‌کنند که یاد آیت‌ا... در اذهان زنده شود؛ به‌ویژه محسن هاشمی که در مراسم حضور پیدا می‌کند و با مهمانان دیگر به گفت‌وگو می‌پردازد. گاهی اوقات اگر فرصتی باشد پای درددل تعدادی از حاضران می‌نشیند تا اگر بتواند گرهی از مشکلات آنها بگشاید. فاطمه هم همانند برادر است و به یاد پدر روزهای رمضان را می‌گذراند. او در رمضان سال گذشته که اولین رمضان بدون حضور پدر بود، چنین نوشت: «ای یار وفادارم چه جفاها كه دیدی، امروز اولین ماه رمضان را بدون تو آغاز كردیم. امشب اولین شبی بود كه از راز و نیازت و آن دعای شبانه‌ات با معبود خویش كه فقط نجوایت را او می‌شنید محروم شدم. نبودی و در نبودت اولین جزء كتاب آسمانی را برایت با اولین قرآنی كه به من هدیه داده بودی قرائت كردم. و چه سخت گذشت اولین شبی كه سحری را بی‌‌‌تو گذراندم. اولین روز از ماه مبارك بود كه دیگر نتوانستم تو را بیابم و این اولین افطاری عمرم بود كه به خانه‌ات دیگر نیامدم و با بغض در خلوت خود تنها ماندم.» فائزه و یاسر هم همانند محسن در مراسم‌های افطار حضور پیدا می‌کنند و دلتنگی از نبود پدر در این روزها بیش از همیشه در چهره آنها نمایان است.
رأى آیت‌ا... هاشمی


محسن هاشمی دیروز با بیان اینکه در آستانه دو حماسه بزرگ قرار داریم که توسط مردم آگاه، انقلابی و... آفریده شد، گفت: سوم و دوم خرداد برای جامعه ایران یادآور لحظات شیرین و پرافتخاری از حماسه حضور است که جوانان جان برکف در سوم خرداد سال 60 در مسجد جامع خرمشهر جشن آزادسازی قطعه‌ای از کشور را برپا کردند و در دوم خرداد 76 نیز آحاد مردم در پای صندوق‌های رأی حد نصاب جدیدی از مشارکت مردمی و تثبیت مردمسالاری را رقم زدند. وی با بیان اینکه بین این دو پدیده جدایی وجود ندارد، گفت:‌ همان نسلی که سوم خرداد 1360 را آفرید به همراه فرزندانشان دوم خرداد 76 را خلق کردند و اگر در یکی از این تاریخ‌ها اشغال خرمشهر خطر مشهود ارتش و قوای نظامی صدام،‌ ایران را تهدید می‌کرد در اتفاق دیگر یعنی خرداد 76 خطری نامشهود اما خطرناک‌تر یعنی ناامیدی مردم از صندوق‌های رأی و شکاف بین مردم و نظام جامعه را به چالش کشیده بود و به همین خاطر مقام معظم رهبری در پیام خود حضور بی‌سابقه مردم را حماسه و تضمین‌کننده مردمسالاری و اقتدار نظام نامیدند. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مساله مهم در این حماسه برنده و یا بازنده شدن یکی از کاندیداها نبود، گفت: هر دو کاندیدای اصلی علی‌اکبر ناطق نوری و رئیس دولت اصلاحات از چهره‌های ارزشمند و باسابقه انقلاب بودند و موضوع مهم در این انتخابات اثبات قدرت رأی و تثبیت مردمسالاری با وجود ادعاهای دشمن انقلاب بود و امروز نیز برای حفظ انقلاب اسلامی و انتقال آن به نسل‌های آینده موظفیم که پیوند میان رأی مردم و اقتدار نظام را تقویت کنیم و پیوندها میان آزادی، استقلال، مردمسالاری و... را حفظ کرده و اجازه ندهیم به اسم آزادی و یا اسلام در جامعه شکاف ایجاد شود. وی با بیان اینکه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی از مصادیق بارز نگاه وحدت‌گرا و فراتر از سلایق و دیدگاه‌های شخصی خود در مدیریت کشور بود، افزود:‌ عملکرد ایشان در هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 76 نشان داد که اگر ایشان در مقام یک شهروند رأی خود را به ناطق نوری دادند اما با آخرین خطبه نماز جمعه خود قبل از انتخابات و دستورات اکید مبنی بر حفظ امانت رأی مردم در صندوق‌ها که بنده به‌عنوان مسئول بازرسی ویژه رئیس‌جمهور پیگیر بودم نقش تاثیرگذاری در جلوگیری از ناامیدی و قهر مردم با صندوق‌های رأی داشت که نهایتا حماسه دوم خرداد رقم خورد. وی افزود:‌ توجه داشته باشید سلایق شخصی در گرایش‌های سیاسی و فکری نباید بر وظایفمان غلبه کند و به اسم رقابت به تخریب دست زده و شکاف‌های موجود در جامعه را تعمیق کنیم.