۷ شرکت ایتالیایی به تهران می‌آیند

آرمان- فریبا نهاوندی: پس از خروج آمریکا از برجام، نگرانی‌ها از احتمال همراهی اروپا با ترامپ افزایش یافت، اما در این مدت، غیر از شرکت نفتی توتال فرانسه که بخشی از سهام آن متعلق به آمریکاست، عهدشکنی دیگری از سوی اروپایی‌ها صورت نگرفته است. البته لغو قرارداد توتال، بیش از آنکه ایران را متحمل زیان کند، به ضرر این شرکت فرانسوی تمام می‌شود. آنها علاوه بر اینکه باید جریمه‌هایی را به ایران بپردازند، در ادامه همکاری‌های خود با یک بی‌اعتمادی عمومی مواجه می‌شوند، اما رفتار شرکت‌های دیگر نسبت به توتال متفاوت بود. بطوری که شرکت هواپیمایی ای.تی.آر اعلام کرده است تا سه ماه آینده هواپیمای خود را وارد ایران می‌کند. ایرباس برای انجام مذاکرات جدید اعلام آمادگی کرده است و پنج قدرت دیگر جهان حمایت خود را از ایران اعلام کرده‌اند. روز گذشته وزیر اقتصاد آلمان گفت: دولت آلمان به شرکت‌های آلمانی که در ایران فعالیت می‌کنند کمک خواهد کرد. سفیر ایتالیا در ایران نیز با تاکید بر اینکه تیر سال جاری هفت شرکت بزرگ ایتالیایی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور برپایی سمیناری مشترک با ساتبا به تهران سفر می‌کنند، اعلام کرد: درصددیم سندی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر بین دو کشور به امضا برسد و کارگروهی به بررسی سند یادشده بپردازد. شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند، به‌دنبال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای خروج از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران و اعمال مجدد تحریم‌ها، نسبت به آینده همکاری‌های خود نگران هستند. مقام‌های اتحادیه اروپا می‌گویند که راه ساده‌ای برای حمایت از شرکت‌ها و بانک‌های اتحادیه اروپا در برابر ماهیت فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا وجود ندارد. وزیر اقتصاد آلمان در مصاحبه با روزنامه Passauer Neue Presse در پاسخ به اینکه دولت آلمان چگونه به شرکت‌های آلمانی که به‌دنبال تصمیم اخیر آمریکا احساس نگرانی می‌کنند کمک خواهد کرد، گفت: برلین به آنها برای ارزیابی وضعیت و تحولات کمک خواهد کرد و همزمان از آمریکا می‌خواهد معافیت‌هایی اعطا کرده و مهلتش درباره اعمال تحریم‌ها را تمدید کند. پیتر آلتمایر اظهار کرد: ما هرجایی که بتوانیم کمک می‌کنیم، اما هیچ ‌راهی برای اجتناب کامل از پیامدهای خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای وجود ندارد. او همچنین درباره تصمیم آمریکا برای وضع تعرفه واردات ۲۵‌درصدی برای فولاد و ۱۰‌درصدی برای آلومینیوم که کشورهای اتحادیه اروپا تا اول ژوئن معافیت موقتی از آنها گرفته‌اند، عنوان کرد: اروپا موافق تجارت آزاد بوده و خواهان کاهش و نه افزایش تعرفه‌هاست.
جنگ تجاری برنده ندارد
آلتمایر بیان کرد: هیچ‌برنده‌ای در جنگ تجاری یا جنگ تعرفه‌ها وجود ندارد و اگر شما آتش را با آتش پاسخ دهید همه آنچه برای شماست، زمین سوخته است و این مساله به مصرف‌کنندگان نیز لطمه می‌زند. به همین دلیل من برای تجارت آزاد و کارم، با تمام نیرو مبارزه می‌کنم. این مقام آلمانی همچنین درباره سردی روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه در سال‌های اخیر و افت تجارتی که به ضرر میلیون‌ها نفر در اروپا بوده اشاره کرد و افزود: ما با دولت جدید روسیه با وجود تحریم‌ها و تعرفه‌های تنبیهی، درباره اینکه چگونه یک مبادله اقتصادی که به یک پویایی اقتصادی جدید منتهی شود داشته باشیم گفت‌وگو خواهیم کرد.
فرانسه در حال بررسی تجارت با ایران


اوایل هفته جاری نیز برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، گفت: کشورش در حال بررسی این موضوع است که آیا اتحادیه اروپا می‌تواند زیان شرکت‌های اروپایی که بابت فعالیت در ایران از سوی آمریکا جریمه می‌شوند را جبران کند یا خیر. وی به قوانین سال ۱۹۹۶ اتحادیه اروپا اشاره کرد که می‌تواند به این بلوک اجازه دهد برای حمایت از شرکت‌های اروپایی در برابر هرگونه تحریم آمریکا، مداخله کند. در سال ۱۹۹۶ که آمریکا تلاش کرد شرکت‌های خارجی را برای همکاری با کوبا مجازات کند، اتحادیه اروپا با تهدید به تحریم‌های تلافی‌جویانه واشنگتن را مجبور کرد از موضع خود عقب‌نشینی کند.
امضای سند همکاری‌ بین ایران و ایتالیا
سفیر ایتالیا در ایران با تاکید بر اینکه تیرماه سال جاری هفت شرکت بزرگ ایتالیایی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور برپایی سمیناری مشترک با ساتبا به تهران سفر خواهند کرد، گفت: درصددیم سندی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر بین دو کشور به امضا برسد و کارگروهی به بررسی سند یادشده بپردازد. فرهاد یزدان‌دوست، مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل و سرپرست مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق در دیدار با سفیر ایتالیا در ایران با اشاره به وجود زمینه‌های همکاری متنوع در حوزه‌های آب، برق و تجدیدپذیرها گفت: در پی گسترش روابط بین‌المللی به‌ویژه با کشورهای اروپا هستیم تا با این اقدام شاهد افزایش سطح روابط و توسعه آن در آینده باشیم. او با اشاره به ارتباط مستقیم بخش آب و انرژی ادامه داد: کاهش نزولات جوی و به‌طبع آن تشدید کم‌آبی در ایران موجب شده تا امسال بدترین شرایط بارش‌ها را طی دهه‌های اخیر تجربه کنیم. با وجود اینکه شرایط سختی پیش روی ما خواهد بود، ولی برنامه‌ریزی لازم نیز برای مدیریت این شرایط در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است. یزدان‌دوست بر ضرورت استفاده بهینه از خط اعتباری بین دو کشور تاکید کرد و گفت: ایتالیا می‌تواند در زمینه تحقیقات بازچرخانی آب، تصفیه فاضلاب برای صنعت و کشاورزی، شیرین‌سازی آب دریا و تولید برق از منابع تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی مشارکت خوبی با کشور ایران داشته باشد. مشاور وزیر در امور بین‌الملل با اشاره به خبر سفیر ایتالیا برای امضای سندی بین دو کشور در زمینه انرژی‌‌های تجدیدپذیر گفت: این سند می‌تواند قدم نخست برای حرکت به سمت فعالیت‌های بزرگ‌تری باشد. ایتالیا برای ایران یک شریک خوب در عرصه‌ بین‌المللی است و ما نیز علاقه‌مند به ادامه همکاری با این کشور هستیم. مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در ایران نیز در این نشست حوزه انرژی را بخش مهمی در روابط دو کشور دانست و تاکید کرد: ایتالیا علاقه‌مند به ادامه همکاری بلندمدت با ایران است.