گریه برای «عزیز مصر»

شهروند| فینال این فصل از مسابقات لیگ قهرمانان اروپا که با قهرمانی رئال‌مادرید به پایان رسید، سه چهره ویژه داشت. اولی صلاح که همه منتظر درخشش او برای تبدیل‌شدن به بهترین بازیکن جهان بود. دوم سرجیو راموس که به بدترین شکل ممکن با یک فن از ورزش‌های رزمی صلاح را مصدوم کرد تا جام‌جهانی را هم از دست بدهد و درنهایت کاریوس دروازه‌بان لیورپول که با اشتباهات وحشتناک و مرگبار رئال‌مادرید را قهرمان اروپا کرد.
همه نگران محمد صلاح!
در شبی که تمام مصری‌ها،‌ اعراب و مسلمانان و حتی جهان فوتبال منتظر درخشش محمد صلاح در فینال و حتی گرفتن عکس یادگاری او با جام قهرمانی در پایان بازی بودند،‌ همه چیز نقش بر آب شد. البته اتفاقات بازی در 30دقیقه اول و عملکرد خوب صلاح که نقشی تعیین‌کننده در حملات دیوانه‌وار لیورپول داشت، همه را به رخ‌دادن چنین اتفاقی امیدوار کرد. صلاح برای تبدیل‌شدن به بهترین بازیکن‌سال و گرفتن این جایزه با توجه به عملکرد خیره‌کنند‌ه‌اش فقط نیاز به قهرمانی اروپا و درخشش با پیراهن مصر در جام‌جهانی داشت. منتهی در دقیقه 30 مسابقه خطای سرجیو راموس تمام این آرزوها را نقش بر آب کرد. صلاح مصدوم شد و ناچار شد با چشمانی گریان از بازی خارج شود. با بیرون‌آمدن صلاح شوک بزرگی به لیورپول داده شد و این تیم قافیه را به حریف قدرتمند باخت و قهرمانی را از دست داد. در چنین شرایطی البته همه بیشتر نگران صلاح بودند. بخش خبری بی‌بی‌سی و رسانه‌های انگلیسی خیلی زود اعلام کردند شدت آسیب‌دیدگی محبوب‌ترین فوتبالیست عرب تاریخ به قدری است که او جام‌جهانی 2018 روسیه را هم از دست خواهد داد! اشک‌های شدید صلاح هم البته باعث شده بود که خیلی‌ها خودشان را آماده مواجه‌شدن با این واقعیت تلخ کنند. درباره تراژدی تلخ اتفاقات فینال لیگ قهرمانان در کی‌یف بعد از مصدومیت و خروج محمد صلاح از زمین همه دیدند که چه شد. منتهی حالا مردم مصر ناراحت‌ترین مردم دنیا هستند. آنها با گل صلاح بعد از 28‌سال صعودی تاریخی به جام‌جهانی داشتند. امیدوار بودند این ستاره که حالا دیگر عزیز مصری‌هاست، درخشش خود را با پیراهن تیم‌ملی این کشور در روسیه هم ادامه بدهد، اما رسیدن صلاح به جام‌جهانی با توجه به شدت مصدومیت نیاز به معجزه دارد تا جهان فوتبال هم در شوک این اتفاق تلخ، در آستانه جام‌جهانی ناراحت باشد!
برای مُردن کافی است کاریوس را داشته باشید


برای مردن کافی است کاریوس را داشته باشید‍! درباره آن‌‌‌چه بر کاریوس در فینال کی‌یف گذشته و فاجعه‌ای که او رقم زد،‌ بهتر است با آن چیزی که اولیور کان دروازه‌بان اسطوره‌ای سابق بایرن‌مونیخ و تیم‌ملی آلمان تعریف کرد، شروع کنیم. کان گفته است: «واژه‌ای برای بیان این لحظات پیدا نمی‌کنم. به یاد نمی‌آورم و تصور هم نمی‌کنم دروازه‌بانی بتواند تجربه‌ای از این بی‌رحم‌تر در این فینال داشته باشد. شب‌هایی مثل امشب می‌تواند دوران فوتبال بازیکنی را نابود کند». کاریوس پس از بازی، روی زمین افتاده بود و به شدت گریه می‌کرد. کار به جایی رسید که گرت بیل و سایر بازیکنان رئال‌مادرید به جای حضور در جشن قهرمانی به دلداری‌دادن او پرداختند. شاید هواداران دو آتشه لیورپول به بدترین شکل ممکن از کاریوس ناراحت باشند اما جالب است بدانید که در فضای مجازی به انتقاد از بازیکنان تیمشان پرداخته‌اند که چرا بعد از بازی و در همان زمین چمن به طرف کاریوس نرفتند تا بعد او دلداری بدهند! کاریوس نیز درنهایت بلند شد و با چشمانی گریان به سمت هواداران لیورپول رفت و از آنها عذرخواهی کرد ولی با تشویق هواداران تیمش روبه‌رو شد. کاریوس که با دو اشتباه مرگبار خود عملا رئال‌مادرید را قهرمان اروپا کرد و رویاهای لیورپولی‌ها را نابود کرد، در مصاحبه‌ بعد از بازی با اشک از هواداران و هم‌تیمی‌های خود عذرخواهی و تأکید کرد که او باعث باخت و از دست‌رفتن قهرمانی لیورپول شد. یورگن کلوپ مرد بدشانس در فینال‌ها بهترین تدارک فنی را برای قهرمان‌کردن تیمش دیده بود و تا قبل از مصدومیت صلاح به این هدف هم داشت نزدیک می‌شد. منتهی او حساب رفتار ناجوانمردانه راموس یا اشتباهات مرگبار کاریوس را نکرده بود. کلوپ درباره اشتباهات دروازه‌بان خود در کنفرانس بعد از بازی گفت: «گل‌های رئال‌مادرید در این بازی خیلی عجیب بود. اشتباه مرگبار دوم کاریوس به خاطر اشتباه مرگبار اول بود. این‌که از شر افکار منفی خلاص شوید، کار بسیار دشواری است. لوریس می‌داند، همه می‌دانند که چنین اتفاقی در چنین بازی شرم‌آور است. برایش ناراحتم، او پسر خیلی خوبی است.»
جهان علیه راموس!
سرجیو راموس به زشت‌ترین شکل ممکن ستاره یک فصل اخیر فوتبال جهان را از فینال لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد و باعث شد تا همه حالا از غیبت محمد صلاح از جام‌جهانی صحبت کنند. لشگر یک‌نفره راموس کاری کرد که صلاح نتواند به امپراتوری مسی و رونالدو پایان بدهد. راموس با خطای شدیدی که روی ستاره مصری انجام داد و از چشم داور هم پنهان ماند،‌ جهان فوتبال را از یک جشن باشکوه با محوریت صلاح محروم کرد تا همان جشن تکراری قهرمانی رئال اتفاق بیفتد. جالب اینجاست که ضربه آرنج محکم او به کاریوس دروازه‌بان لیورپول در دقایق ابتدایی بازی هم از چشم همه پنهان ماند! به جز طرفداران رئال‌مادرید امروز تمام جهان فوتبال و طرفدارانش علیه راموس هستند. فحاشی و انتقاد تند مردم مصر به ترند اول توییتر در این کشور تبدیل شد و مردم عصبانی مصر به کاپیتان رئال لقب یک حیوان وحشی بی‌رحم دادند! البته آنهایی که علاقه‌ای به رئال‌مادرید نداشتند، هم نظرشان شاید همین بود! در واقع این جو شدید علیه راموس با فرضیه عمدی انجام‌دادن این خطا برای مصدوم‌کردن صلاح، قفل‌کردن دست ستاره مصری آن‌هم در شرایطی که او از تعادل کافی برخوردار نبود. کلوپ حرکت راموس را به یک فن کشتی تشبیه کرد که روند بازی را تغییر داد. رامز ناتان یکی از نویسندگان ارشد سایت کینگ فوت معروف‌ترین سایت ورزشی مصر در توییتر خود نوشت: «کثیف‌ترین بازیکنی که این ورزش به خود دیده!» درباره جو به وجود آمده علیه راموس فقط کافی است سری به سایت‌های طرفداری لیورپول،‌ صفحه اینستاگرام و توییتر و فیس‌بوک محمد صلاح، رئال‌مادرید و خود این بازیکن بیندازید! با این وجود، سرجیو راموس بعد از قهرمانی رئال‌مادرید در توییتر به مصدوم‌کردن محمد صلاح ستاره دوست‌داشتنی جهان فوتبال واکنش نشان داد و برایش نوشت: «گاهی فوتبال روی خوشش را به شما نشان می‌دهد و گاهی روی بدش را. فراتر از هر چیز، ما همه حرفه‌ای هستیم. زود خوب شو صلاح!» البته این پیام توییتری هم باعث نشد هجمه انتقادات کمتر شود! راموس فعلا و حالا‌حالا‌ها منفورترین بازیکن جهان فوتبال است! روایت یک ایرانی مقیم اوکراین که فینال لیگ قهرمانان را از نزدیک تماشا کرد
ماجرای شال تراکتور- لیورپولی رسول خطیبی! |  حسین ملامت- کی‌یف اوکراین| با این‌که از مدت‌ها قبل مشخص بود ورزشگاه 63‌هزار نفری المپیک کی‌یف میزبان مسابقه فینال لیگ قهرمانان اروپا است، اما ظاهرا مردم اوکراین و به‌خصوص آنهایی که در کی‌یف زندگی می‌کردند، این مسابقه را جدی نگرفتند. به ‌هر حال میزبانی از چنین مسابقه‌ای برای هر کشوری مهم است و شور و حال خاصی به مردم می‌دهد. در اوکراین اما این ماجراها خیلی‌ کمتر وجود داشت یا این‌که اینطور به چشم می‌آمد. چند روز قبل از مسابقه خیلی‌ها در کی‌یف حتی خبر نداشتند که فینال لیگ قهرمانان در شهرشان برگزار می‌شود و این برای منی که از یک ‌ماه قبل بلیت مسابقه را خریده بودم، تعجب‌برانگیز بود. با وجود فضای نه چندان فوتبالی در کی‌یف اما ورزشگاه پر از تماشاگر بود، تعداد زیادی از اوکراینی‌ها روی صندلی‌ها نشستند و البته توریست‌های متعددی هم برای تماشای بازی راهی کی‌یف شده بودند. حتما می‌دانید که اوکراین ایرانی‌های زیادی دارد که مقیم این کشور هستند و اگر سری به ورزشگاه المپیک می‌زدید، هم هموطنان‌مان را مشاهده می‌کردید که البته بیشتر از طرفداران رئال بودند و در جایگاه‌های مخصوص به تیم مادرید مستقر شده بودند. می‌گفتند امیر قلعه‌نوعی و برانکو ایوانکوویچ هم در ورزشگاه حضور دارند اما من آنها را ندیدم، ولی رسول خطیبی بود. یک شال تراکتورسازی هم برگردن انداخته بود که به‌خاطر رنگ قرمزش خیلی‌ها تصور می‌کردند به طرفداری از لیورپول این کار را کرده است. اتفاق مهم اما این بود که با وجود جوسازی‌های منفی علیه برگزاری فینال در کی‌یف، جو آرامی برقرار شد. نه ماموران امنیتی زیادی در اطراف ورزشگاه بودند و نه اتفاق حاشیه‌ای خاصی رخ داد. توریست‌هایی که به کی‌یف آمده بودند، گلایه‌هایی بابت بالارفتن قیمت هتل‌ها و پرواز‌های برگشت‌شان داشتند؛ ولی همه چیز خوب پیش رفت و در کل اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ نداد. همه موضوعات کنترل شده و طبق برنامه پیش رفت و رئالی‌ها هم جام را با خیر و خوشی از ورزشگاه خارج کردند. حواشی خواندنی از شبی که بازیکنان تیم‌ملی
طرفدار کهکشانی‌ها شدند جشن قهرمانی رئال
با دمپایی و شلوارک! شهروند| شنبه‌شب تمام فوتبالی در جهان تأثیر خود را روی اردوی تیم‌ملی در ترکیه هم گذاشت و برای چند ساعت فضای شادی را بین شاگردان کی‌روش به وجود آورد؛ قهرمانی رئال هم که دیگر همه چیز را تغییر داد، انتشار عکسی از ملی‌پوشان با در دست داشتن یک جام قهرمانی حسابی خبرساز شد و خیلی‌ها به این موضوع پرداختند. اما شنبه‌شب در اردوی تیم‌ملی فوتبال چه خبر بود؟
برتری عددی رئالی‌ها
این‌که اکثر فوتبالی‌ها در ایران یا طرفدار بارسلونا باشند یا رئال‌مادرید مسأله عجیبی نیست؛ طبیعتا چنین موضوعی به تیم‌ملی نیز نفوذ می‌کند و شاگردان کی‌روش معمولا از یکی از دو تیم مطرح اسپانیا طرفداری می‌کنند. در این شرایط ملی‌پوشان فوتبال در سالن کنفرانس کمپ بشیکتاش به تماشای دیدار رئال و لیورپول نشستند. در طول بازی اگر یک نفر دوربینی در دست داشت و از عکس‌العمل‌های آنها عکس می‌گرفت، به خوبی متوجه می‌شدید چه اتفاقات جالبی رخ داده است. از بازار داغ کری‌خوانی رئالی‌ها برای طرفداران بارسلونا که تیم‌شان به فینال صعود نکرده بود، گرفته تا علاقه‌مندی ناگهانی برخی بازیکنان به لیورپول. هرچه بود رئالی‌های تیم‌ملی در اکثریت بودند و این برتری عددی در فضای کری‌خوانی کمک زیادی به آنها کرد.
فوتبال با لباس راحتی و دمپایی!
هرقدر کارلوس کی‌روش مثل همیشه با تیپ خوب در سالن کنفرانس حاضر شد و به تماشای بازی نشست، بازیکنان این موضوع را رعایت نکردند. برخی بازیکنان تیم‌ملی حتی تی‌شرت‌های تیم‌ملی را هم هنگام تماشای بازی بر تن نداشتند و اکثرا با دمپایی و شلوارک در مکان مذکور نشسته بودند. این امر نشان می‌دهد کی‌روش کاملا بازیکنان را هنگام تماشای فینال لیگ قهرمانان آزاد گذاشته، چراکه بر تن نداشتن یونیفرم تیم‌ملی خارج از اتاق‌ها برای هر بازیکن در اردو جرایم سنگینی در پی دارد.
خط و نشان برای بیرانوند؛ چطوری کریس؟!
ماجرای «چطوری کریس» گفتن بیرانوند در برنامه نود سروصدای زیادی به راه انداخته و این مسأله به اردوی تیم‌ملی نیز کشیده شد؛ در طول بازی شنبه شب برخی بازیکنان به شوخی بارها از بیرانوند خواستند «چطوری کریس» بگوید که تلاش‌های آنها البته نتیجه‌ای نداشت. جالب این‌که بعد از گل‌هایی که دروازه‌بان لیورپول دریافت کرد، هم بازیکنان شوخی‌های بامزه‌ای با بیرانوند، عابدزاده و رشید مظاهری انجام دادند و گلرهای حاضر در اردو را هدف شوخی‌های‌شان قرار دادند.
جام را چه کسی به اردو آورد؟
سکانس پایانی این اتفاقات جذاب با قهرمانی رئال‌مادرید همراه بود؛ در این بین مرتضی پورعلی‌گنجی تنها بازیکن تیم‌ملی لقب گرفت که لباس رئال برتن داشت و جالب این‌که جام قهرمانی نمادینی که در دست بازیکنان بود را نیز همین بازیکن به اردو آورده بود، به عبارت بهتر پورعلی‌گنجی مقدمات جشن قهرمانی را در کنار بازیکنان دیگر و کارلوس کی روش فراهم کرد.
سردار کجا بود؟
یکی از اتفاقات جالب غیبت سردار آزمون که همواره طرفدار رئال‌مادرید بوده در جشن کوچک ملی‌پوشان فوتبال بود. درباره مهاجم گلزن تیم‌ملی گفته می‌شود او به دلیل خواب‌آلودگی حتی دقایق پایانی مسابقه را هم ندیده و به اتاقش رفته است. از سوی دیگر درباره برخی بازیکنان گفته می‌شود در سوابق طرفداری‌شان از یک تیم هیچ نشانی از رئال‌مادرید دیده نمی‌شود و برخی بازیکنان به شوخی درباره آنها می‌گفتند از ترس کی‌روش طرفدار رئال شده‌اند!