موگرینی: برجام ازمنظر امنیتی برای اروپا مهم است

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه با تاکید بر عزم دولت‌های اروپایی برای حفظ برجام، گفت: توافق هسته‌ای نه از منظر تامین منافع اقتصادی بلکه از لحاظ امنیتی برای اروپا مهم است.
فدریکا موگرینی پس از نشست وزیران امور خارجه 28 کشور عضو این اتحادیه در بروکسل بلژیک، افزود: به دنبال اقدام (درخصوص برجام) در سریع‌‌ترین زمان ممکن هستیم. با پیچیدگی‌های مشخصی سر و کار داریم و این موضوع زمان خواهد برد. بحث کار چند هفته‌ای مطرح است.
وی ادامه داد: شماری از کشورها ایده‌هایی عینی ارائه داده‌اند که به موجب آن هر یک قادر به مشارکت در تکمیل گام‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق خواهند بود.
موگرینی افزود: اقدامات جمعی اتحادیه باید با تصمیم‌های واحد اعضا همراه و تکمیل شود و نشست روز دوشنبه با هدف طرح‌ریزی همین موضوع انجام شد.


وی تاکید کرد: ما بر پیام قدرتمندی که اتحاد اعضا می‌فرستد، تاکید کرده و تصمیم گرفتیم تا هماهنگی برای تعیین ساز و کار‌های اتحادیه را با هدف حمایت از کسب و کارهای اروپایی که به صورت قانونی در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ادامه دهیم.
وی ادامه داد: کشورهای عضو هم طرح‌هایی را در دست تهیه و بررسی دارند که با هدف دستیابی به دیدگاهی مشترک درخصوص ساز وکارهای مرتبط است.
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در ادامه صحبت‌های خود، نشست هفته گذشته کمیسیون مشترک برجام را که بدون حضور آمریکا برگزار شده بود، مثبت خواند و بر تداوم فعالیت این کمیسیون تاکید کرد.
موگرینی گفت: ما عمدتا مشغول گفت وگو روی اقداماتی برای حفظ برجام و تداوم پایبندی به تعهدات اقتصادی خود هستیم؛ اما موضوع برای ما نه منافع اقتصادی، که منافع امنیتی است.
وی ادامه داد: بدون توافق، هیچ راه ممکنی برای دستیابی به شرایط بهتری در حوزه امنیت منطقه وجود نخواهد داشت.
موگرینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در پاسخ به سوالی درخصوص مسائل مرتبط با فعالیت موشکی و منطقه‌ای ایران هم گفت: برخی نگرانی‌های مشترک با آمریکا داریم و این موضوع خود دلیل دیگری برای حفظ موضع متحد در قبال برجام است.
کمیسیون اروپا هم به تازگی فرآیند احیای «قانون مسدودساز» را کلید زد که با هدف محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بکار گرفته خواهد شد.
* سفیر سوئیس: تداوم برجام موجب برقراری صلح و ثبات در منطقه می‌شود
سفیر سوئیس در تهران هم خروج آمریکا از برجام را موجب تنش در روابط ایران و آمریکا دانست و گفت: تداوم توافق برجام می‌تواند به برقراری صلح و ثبات در منطقه منجر شود.
* رسانه آمریکایی: هند با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نمی‌کند
اظهارات "سوشما سواراج" وزیر امور خارجه هند درخصوص همراهی نکردن کشورش با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در یک تارنمایی آمریکایی بازتاب داشت.
تارنمای آمریکایی "هیل"که به تحلیل مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی آمریکا می‌پردازد با اشاره به نتایج سفر "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران به هند نوشت:در دیدار هیات‌های ایرانی و هندی، سواراج تاکید کرد که کشورش تنها تحریم‌های سازمان ملل را دنبال خواهد کرد و از تحریم‌های کشورهای خاص از جمله تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران احیا کرده حمایت نخواهد کرد.
این تارنمای آمریکایی درادامه اضافه کرد این موضع هند زمانی اهمیت می‌یابد که توجه شود در اوایل ماه جاری "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد.
در ادامه این مطلب آمده است هند مناسبات اقتصادی، نظامی و دفاعی گسترده‌ای با آمریکا دارد و به تازگی ازسوی دولتمردان آمریکا به عنوان محور سیاست‌های منطقه‌ای واشنگتن قرار گرفته به طوری که اکنون در آمریکا از منطقه جنوب شرق آسیا به عنوان "هند-اقیانوسیه" یاد می‌شود.
"هیل" در ادامه نوشت که ایران به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به هند دارای روابط اقتصادی و سیاسی قدیمی با دهلی نو است.
این تارنمای آمریکایی با بررسی دیدار ظریف و گفت وگوهای مفصل وی با همتای هندی خود در دهلی نو تاکید کرد: این دیدار با هدف بدست آوردن حمایت بیشتر جهانی در مخالفت با خروج آمریکا از برجام انجام شده است.
دولت هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، در خصوص گفت وگوهایی که ایران با کشورهای مختلف در خصوص برجام پس از خروج آمریکا انجام داده است، توضیح داد.
اگرچه هند به تجارت خود با ایران ادامه می‌دهد، اما در گذشته این کشور به دلیل تحریم‌ها، نبود دسترسی به شبکه‌های بانکی و مشکل بیمه برای تانکرهای نفتی، مجبور به کاهش واردات نفت خود از ایران شد.
درحال حاضر، تجربیات ارزشمند گذشته هند را قادر ساخته است برای جلوگیری از آسیب دیدن اقتصاد خود به دلیل مواضع ترامپ در مورد ایران، تمهیدات موثری مانند استفاده از روپیه و یورو در معاملات و امور بانکی بهره بگیرد.
سایر اخبار این روزنامه
آمادگی بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای فاینانس با ایران با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان: حرکت به سوی آرمان ها را باید با قدرت و شتاب بیشتر ادامه دهیم با تصویب مجلس تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی مشخص شد حملات بی‌امان موشکی مبارزان فلسطینی به شهرک‌های صهیونیستی وهجوم صهیونیستها به پناهگاه‌ها نگاه مسئولان به مطبوعات جانشین فرمانده ناجا خبر داد آغاز "طرح دریا و امنیت اخلاقی" از 25 خرداد در سه استان حاشیه‌خزر جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران: توسعه موشکی ایران متوقف نمی‌شود موگرینی: برجام ازمنظر امنیتی برای اروپا مهم است 21 شرکت ناجا و 38 شرکت شستا در فرابورس فروخته می‌شود وزیر خارجه آلمان: آماده کمک به اقتصاد ایران هستیم با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود تشدید حمله ائتلاف سعودی به الحدیده برای جبران ناکامی در پرونده جنگ یمن با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود