تقویت اصلاح طلبان در مقابل اصولگرایان

مخالفت ها مانع پیروزی لاریجانی نشد
«جهان صنعت»- دیروز مجلس شورای اسلامی شاهد رقابت سرسخت میان دو چهره سرشناس اصولگرای معتدل و اصلاح‌طلب برای تکیه به کرسی ریاست مجلس بود‌؛ رقابتی که در نهایت به نفع اصولگرای معتدل مجلس تمام شد و لاریجانی با اختلاف ۲۴ رای نسبت به محمدرضا عارف برای سومین سال متمادی در مجلس دهم رییس باقی ماند‌. اما ائتلاف نکردن فراکسیون‌ها، رای بالای عارف و قدرت‌نمایی او، کاهش آرای لاریجانی و موفق نشدن نامزد زن و اهل تسنن از نکات قابل توجه انتخاب هیات‌رییسه سال سوم مجلس دهم بود‌. این نخستین‌بار بود که انتخاب رییس مجلس در این دوره به خاطر تفاوت اندک آرای عارف و لاریجانی دو مرحله‎ای شد؛ موضوعی که نشان از قدرت‌نمایی عارف و انسجام فراکسیون امید دارد‌. بعد از رای اعتماد نیاوردن حبیب‌الله بی‌طرف که به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو توسط روحانی معرفی شده بود، انتقادهای زیادی به فراکسیون امید به خاطر عملکرد ضعیف وارد شد. این موضوع زمینه‌ای شد تا گمانه‌زنی‌های زیادی برای عبور از عارف مطرح شود، اما این بار عارف سعی کرد وجهه خود را حفظ کند و بحق فراکسیونش در این خصوص سنگ تمام گذاشت‌.
در شرایطی که حتی اصلاح‌طلبان از عملکرد فراکسیون امید و شخص عارف انتقاد دارند، این بار آرای قابل توجه رییس فراکسیون امید می‌تواند نشانه خوبی برای این جریان و زمینه وحدت بیشتر درون فراکسیون باشد‌. این در حالی است که در انتخاب هیات‌رییسه دوره اول مجلس دهم این جریان از ائتلاف با فراکسیون مستقلین و البته بدعهدی برخی از اعضای فراکسیون خود لطمه دید و عارف با رای خیلی کمی در مقابل لاریجانی شکست خورد اما شکست این بار او دل اصلاح‌طلبان را به انسجام درون فراکسیون خود گرم کرد‌. اما ائتلاف نکردن فراکسیون‌های مجلس برای ارائه فهرست مشترک در انتخاب هیات‌رییسه، نشان از وزن واقعی هر فراکسیون در مجلس دهم داشت‌. فراکسیون امید در انتخاب هیات‌رییسه، سال اول پنج سهم کرسی و در انتخاب هیات‌رییسه سال دوم فقط سه کرسی را از آن خود کردند‌. این در حالی است که امسال این فراکسیون سهم سال اول خود را به دست آوردند و با پنج کرسی بار دیگر بیشترین سهم را از هیات‌رییسه مجلس گرفتند‌.
ابتدای انتخابات هیات‌رییسه سومین سال از مجلس دهم، علی لاریجانی و محمدرضا عارف و حمیدرضاحاجی بابایی برای پست ریاست این هیات نامزد شدند‌. لاریجانی که از مجلس هشتم تاکنون ریاست خانه ملت را بر عهده داشته است، برای چهاردهمین بار بود که نامزد این پست شد اما نتوانست یک ضرب ریاستش را در این دور تمدید کند‌. محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی بابایی از دو فراکسیون امید و ولایی نیز نامزد ریاست مجلس شده بودند‌.


از مجموع 272 رای ماخوذه، لاریجانی با 101 رای، عارف با 114 رای و حاجی‌بابایی با 54 رای این انتخابات را پشت‌سر گذاشتند‌. به این ترتیب لاریجانی و عارف وارد دور دوم رقابت شدند و برای ریاست مجلس رقابت کردند‌. در این میان حمیدرضا حاجی‌بابایی با توجه به میزان آرای خود نسبت به دو کاندیدای دیگر، اعلام انصراف کرد اما در کمال تعجب و در میان اعتراض بسیاری از نمایندگان، او پشت تریبون سخنرانی مجلس حاضر شد و اعلام کرد که به نفع علی لاریجانی انصراف داده است‌. در نهایت در مرحله دوم رقابت، علی لاریجانی 144و محمدرضا عارف 122رای به دست آوردند و بدین شکل در مرحله دوم انتخابات ریاست مجلس، لاریجانی فقط با فاصله ۲۴ رای نسبت به محمدرضا عارف مجددا رییس مجلس شد‌. لاریجانی سال گذشته با 204 رای بدون هیچ رقیبی و سال قبل‌ترش با 237 رای در رقابت با کواکبیان که 11 رای کسب کرد، توانست ریاست مجلس دهم را برعهده بگیرد‌. او در انتخابات هیات‌رییسه موقت نیز با محمدرضا عارف رقابت کرده و با کسب 173 رای بر او پیروز شد‌.
پس از آنکه ریاست علی لاریجانی برای سومین سال پیاپی در مجلس دهم تمدید شد، نوبت به انتخاب نواب‌ رسید‌. با وجود اینکه در مورد نواب‌رییس هر فراکسیون فهرست جداگانه‌ای ارائه داده بود، مطهری و پزشکیان که نامزدهای فراکسیون امید بودند، حائز اکثریت آرا و مجددا به عنوان نایب‌رییس مجلس انتخاب شدند‌. این در حالی است که روزهای گذشته مباحثی مبنی بر احتمال از دست دادن کرسی نایب‌رییسی از سوی علی مطهری شنیده می‌شد‌. گفتنی است عبدالرضا مصری از فراکسیون ولایی و‌ هادی قوامی از فراکسیون مستقلین برای کرسی‎های نایب‌رییسی مجلس با مطهری و پزشکیان رقابت کردند اما در نهایت پزشکیان 157 و مطهری 143 رای آوردند‌. مسعود پزشکیان و علی مطهری سال گذشته نیز با حمیدرضا حاجی‎بابایی و ‌هادی قوامی برای نایب‌رییسی مجلس رقابت کرده بودند‌. در انتخابات هیات‌رییسه موقت، دهقان از مطهری پیشی گرفت اما در اولین انتخابات هیات‌رییسه دائم، این مطهری و پزشکیان از فراکسیون امید بودند که بر رقبایشان از فراکسیون ولایی پیروز شدند‌. پس از اعلام نتایج آرای انتخاب رییس مجلس، محمدرضا عارف با حضور در جایگاه هیات‌رییسه انتخاب مجدد وی را تبریک گفت‌. او همچنین به سراغ علی مطهری و مسعود پزشکیان رفت و ابقای آنها در سمت نایب‌رییسی را به آنها تبریک گفت‌. در نهایت ائتلاف نانوشته فراکسیون مستقلین با فراکسیون ولایی بر سر انتخابات ریاست مجلس در مرحله دوم توانست لاریجانی را بر کرسی ریاست مجلس ابقا کند البته نباید از نقش پررنگ حاجی‌بابایی و تبلیغ او پشت تریبون مجلس غافل شد‌. تصمیم او برای انصراف با اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان همراه بود اما لاریجانی گفت که این خلاف آیین‌نامه نیست و نامزد مورد نظر از پشت تریبون اعلام کرد که انصراف داده است‌. به هر حال لاریجانی با وجود حمایتش از هر دو جریان مجلس اما این بار برای ریاستش بر مجلس مدیون رای فراکسیون اصولگرایان شد‌. انتخاب هیات‌رییسه مجلس برای سومین سال به پایان رسید اما باز هم در میان 12کرسی هیچ سهمی به زنان و نمایندگان اهل سنت نرسید‌. این در حالی است که 17کرسی مجلس دهم در دست زنان است و این رکورد در طول تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی به نام مجلس دهم ثبت شد‌. در هیات‌رییسه سال اول مجلس دهم قسیم عثمانی عضو هیات‌رییسه بود‌ اما در انتخابات سال دوم بهارستان‌نشین‌ها به حضور اهل سنت در جایگاه هیات‌رییسه اقبالی نشان ندادند و امسال هم مانند سال گذشته یک کرسی نیز به اهل تسنن تعلق نگرفت و این بی‌مهری نمایندگان به همکاران اهل سنت و زنان همچنان ادامه دارد‌.‌.‌.