قتل‌های زنجیره‌ای کرملین

هر روز عرصه بر مخالفان و منتقدان پوتین تنگ‌تر می‌شود، سرکوب مخالفان کرملین موضوع تازه‌ای در روسیه نیست، مرد اول کرملین برای ماندن در قدرت به هر حربه‌ای چنگ می‌زند، ماه گذشته بود که یکی از روزنامه‌نگاران روس منتقد پوتین به طرز مشکوکی کشته شد و دیروز در تازه‌ترین این اقدامات، یک خبرنگار روس دیگر که از بیم جان و نبود امنیت در روسیه به اوکراین گریخته بود، به ضرب گلوله کشته شد‌.
آرکادی بابچنکو، روزنامه‌نگار روس که به‌دلیل آن‌چه تهدیدهای سیاسی می‌نامید از کشورش گریخته بود، در کی‌یف هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده است‌. نخست‌وزیر اوکراین مسکو را متهم کرده‌ است‌. وزارت خارجه روسیه از اوکراین خواسته‌ در این مورد تحقیقات فوری انجام دهد‌.
بابچنکو، سه‌شنبه گذشته در حال بازگشت از فروشگاه، در برابر ورودی خانه‌اش در پایتخت اوکراین، هدف گلوله قرار گرفت‌. کشته‌شدن خبرنگار ۴۱ ساله روس، در میان روزنامه‌نگاران بازتاب داشته و انتظار می‌رود به تنش‌های موجود میان مسکو و کی‌یف بیفزاید‌.
تنها ساعاتی پس از قتل بابچنکو، نخست‌وزیر اوکراین در فیس‌بوک خود نوشت: «اطمینان دارم که ماشین تمامیت‌خواه دولت روسیه نمی‌توانست صداقت و مواضع اصولی او آرکادی بابچنکو را بپذیرد.»


اما روسیه با توصیف این قتل با عنوان جنایت وحشیانه می‌گوید در حال تحقیق در مورد آن است‌. سخنگوی کمیته تحقیقات روسیه گفته این نهاد حاضر نیست این جنایت وحشیانه علیه یک شهروند روس را نادیده بگیرد‌. وزارت خارجه روسیه هم بیانیه‌ای صادر کرده و گفته از مقام‌های اوکراین می‌خواهیم تمام آن‌چه در توان دارند را برای انجام تحقیقات فوری در این زمینه به‌کار گیرند‌.
نحوه قتل
سخنگوی پلیس اوکراین همسر بابچنکو پس از آن‌که او را در برابر خانه غرق در خون یافته، به پلیس زنگ زده ‌است‌. معاون رییس مجلس اوکراین گفته بابچنکو در حال بازگشت از فروشگاهی در نزدیکی خانه‌اش بوده و در حالی‌که قصد بازکردن در را داشته، ضاربی که روی پله‌ها منتظر بوده، چندین گلوله به پشت او شلیک کرده است‌. هراشچنکو می‌گوید خبرنگار روس در آمبولانسی که در حال انتقال او به بیمارستان بود، جان خود را از دست داده ‌است‌. ظاهرا یک نفر یا شمار بیشتری از افراد ضارب را دیده‌اند و پلیس نیز طرحی از مظنون منتشر کرده‌ است‌.
منتقد کرملین
به نوشته دویچه‌وله، آرکادی بابچنکو از منتقدان سرشناس دولت روسیه بود‌. گزارش‌های او در مورد حمایت مسکو از شورشیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین، هدف انتقادهای رسانه‌های دولتی روسیه و شماری از مقام‌های دولت آن کشور قرار گرفته بود‌. بابچنکو، زمستان ۲۰۱۶ در مصاحبه‌ای گفته بود پس از پستی که در مورد سقوط هواپیمای ارتش روسیه در دریای سیاه نوشته بود، تمامی عناصر ماشین تبلیغات دولت روسیه علیه او بسیج شد‌.
در ژانویه 2016 یک هواپیمای نظامی روسیه که در حال انتقال ده‌ها نفر از اعضای ارکستر مشهور نظامی روسیه به سوریه بود، در دریای سیاه سقوط کرد و تمامی ۹۲ سرنشین آن جان خود را از دست دادند‌. بابچنکو در پست فیس‌بوکی خود دولت روسیه را متجاوز توصیف کرده بود‌.
کمیته حفاظت، سازمان ناظر بر رسانه‌ها، خواستار انجام تحقیقات برای یافتن عاملان این قتل وحشیانه و سرکوب‌گر شده‌ است‌. نینا اوگنیانوا، هماهنگ‌کننده امور اروپا و آسیای مرکزی در این نهاد در بیانیه‌ای گفته است: «روش روزنامه‌نگاری منتقدانه بابچنکو، روشی شناخته شده بود، و مقام‌ها باید قتل او را به‌عنوان حمله‌ای به آزادی رسانه‌ها در نظر گیرند.»
آرکادی بابچنکو، در جریان جنگ نخست چچن در ارتش روسیه خدمت کرده بود‌. او سپس ارتش را رها کرد و حرفه روزنامه‌نگاری را در پیش گرفت‌. به عنوان خبرنگار جنگی برای شماری از رسانه‌های روسی گزارش تهیه کرده بود‌. در سال‌های اخیر بر شدت انتقادهای خود از کرملین افزوده بود و در پاییز ۲۰۱۷ به کی‌یف رفت و در این شهر ساکن شد‌. طی دو سال گذشته این دومین بار است که یک روزنامه‌نگار سرشناس و منتقد روس در کی‌یف کشته می‌شود‌.
پیش از این هم در آوریل یک خبرنگار تحقیقی روس که از آپارتمانش در طبقه پنجم یک ساختمان سقوط کرده بود، در بیمارستان جان داد‌. ماکسیم برادین که در یکاترینبورگ روسیه زندگی می‌کرد، اخیرا درباره کشته شدن سربازان اجیر در سوریه می‌نوشت‌.
بوریس نمتسوف هم یکی از رهبران شناخته شده مخالف کرملین بود که به طرز مشکوکی کشته شد‌. پیش از خبرگزاری فرانسه نوشته بود، پس از ترور بوریس نمتسوف، نام او نیز به فهرست منتقدان حکومت روسیه که در سال‌های اخیر به طرز مشکوکی کشته شده‌اند، افزوده شد‌. در ده سال گذشته دست‌کم ۹ سیاستمدار و یا سرمایه‌دار که وجه مشترک همه‌شان مخالفت با سیاست‌های پوتین بود به قتل رسیده‌اند‌.
۲۷ فوریه ۲۰۱۵: بوریس نمتسوف ۵۵ ساله، یکی از رهبران شناخته شده اپوزیسیون روسیه و معاون سابق نخست‌وزیر کشور ساعت 11:15 شب به وقت محلی در مسکو، و در فاصله چند متری کاخ کرمیلن مورد اصابت گلوله قرار گرفت‌.
۲۳ مارس ۲۰۱۳: بوریس برزوسکی ۶۷ ساله، سرمایه‌دار و از مخالفان سرسخت ولادیمیر پوتین، در حمام خانه ییلاقی‌اش در بریتانیا حلق‌آویز پیدا شد‌. او در بریتانیا در تبعید زندگی می‌کرد‌. با وجود شواهد قانع‌کننده در تایید خودکشی بوریس برزوسکی، پزشکی قانونی بریتانیا هنوز نظر قطعی خود را در مورد علت مرگ او اعلام نکرده است‌.
۱۶ نوامبر ۲۰۰۹: سرگئی ماگنیتسکی ۳۷ ساله و وکیل مالی که به علت انتقاد از فساد دولتی به زندان محکوم شده بود، به علت بیماری و فقدان مراقبت پزشکی در زندان درگذشت‌. مرگ سرگئی ماگنیتسکی و به دنبال آن تصویب مقرراتی توسط حکومت آمریکا به نام لایحه ماگنیتسکی با هدف شناسایی و مجازات مقامات روس که در مرگ او دخیل بوده‌اند، باعث تنش مناسبات آمریکا و روسیه شد‌.
۱۵ ژوئیه ۲۰۰۹: ناتالی استمیرووا، فعال حقوق بشر ۵۰ ساله که در مورد نقض حقوق بشر توسط دولت روسیه در ناحیه قفقاز شمالی و چچن تحقیق می‌کرد، در شهر گروزنی، مرکز چچن ربوده و چند ساعت بعد جسد او پیدا شد‌.
۱۹ ژانویه ۲۰۰۹: استانیسلاو ماکلف وکیل ۳۴ ساله حقوق بشر و آناستازیا بابوروا روزنامه‌نگار ۲۵ ساله مخالف حکومت، هنگام بازگشت از یک نشست خبری در یکی از خیابان‌های مرکزی مسکو به ضرب گلوله کشته شدند‌.
۲۳ نوامبر ۲۰۰۶: الکساندر لیتوینینکو ۴۳ ساله، مامور سابق اداره اطلاعات روسیه که به منتقدان ولادیمیر پوتین پیوسته بود، پس از نوشیدن چای آلوده به مواد رادیو اکتیو در هتلی در لندن درگذشت‌. او در تبعید در بریتانیا زندگی می‌کرد‌. مقامات بریتانیایی دیمیتری کوتن و آندری لوگوویف دو مامور سابق ک‌‌. گ‌. ب و تاجر فعلی را به دخالت در مرگ او متهم کردند اما روسیه از استرداد آنها خودداری می‌کند‌.
هفتم اکتبر ۲۰۰۶: آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار ۴۸ ساله، در وردوی آپارتمان محل زندگی خود در مرکز مسکو به ضرب گلوله کشته شد‌. در قتل او که همزمان با روز تولد ۵۴ سالگی ولادیمیر پوتین روی داد، پنج مرد به اتهام قتل او محکوم شدند، اما آمران قتل او هرگز شناسایی و اعلام نشدند‌.
نهم ژوئیه ۲۰۰۴: پل کلینکوف، خبرنگار تحقیقی ۴۱ ساله آمریکایی هنگام خارج شدن از ساختمان مجله «فوربس» به زبان روسی مورد اصابت گلوله قرار گرفت‌. پل کلینکوف با انتشار گزارش‌هایی خشم برویس برزووسکی، سرمایه‌دار روسی را برانگیخته بود‌. او همچنین درباره جنگ چچن تحقیق کرده بود‌. پس از ده سال، هنوز کسی به جرم قتل او شناسایی و یا محکوم نشده است‌.
۱۷ آوریل ۲۰۰۳: سرگئی یوشنکوف، نماینده ۵۲ ساله پارلمان و عضو حزب لیبرال روسیه در مسیر بازگشت به خانه‌اش در مسکو به ضرب گلوله از پا در آمد‌. سرگئی یوشنکوف درباره یک رشته بمبگذاری در چند مجتمع مسکونی در سال ۱۹۹۹ تحقیق می‌کرد‌. این وقایع زمینه‌ساز جنگ دوم چچن شد و در ‌‌نهایت به قدرت گیری ولادیمیر پوتین کمک کرد‌.