پشت پرده جنگ تعرفه ای

وزیر بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد از این پس بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپایی تعرفه اعمال می‌شود. بر اساس این تصمیم، بر فولاد 25 درصد و بر آلومینیوم 10 درصد تعرفه واردات اعمال می‌شود. این اقدام دولت آمریکا اعتراض‌هایی را بویژه در اروپا در پی داشت.  به گزارش «وطن‌امروز»، در این میان برخی رسانه‌های آمریکا هدف این کشور از این اقدام را بیشتر هماهنگ کردن اتحادیه اروپایی با سیاست‌های واشنگتن دانسته‌اند. در همین راستا شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشته است یکی از اهداف ترامپ از اعمال تعرفه‌های گمرکی بر واردات فولاد از اتحادیه اروپایی، هماهنگی اروپا با آمریکا در اعمال تحریم‌های ایران است. شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به بررسی ارتباط جنگ تعرفه‌ای آغاز شده
از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با توافق هسته‌ای برجام و تحریم‌های ایران پرداخته است. این رسانه آمریکایی با اشاره به مذاکرات طرف‌های آمریکایی و اروپایی برای رسیدن به یک توافق بر سر تعرفه فلزات نوشته است: «اما به نظر نمی‌رسد یک توافق تجاری متعارف چیزی باشدکه ترامپ در واقع به دنبال آن است. واشنگتن، در عوض به دنبال مبادله صلح در تجارت در ازای اخذ امتیازهای امنیتی و سیاست خارجی است.» بلومبرگ نوشته است: «این روشی بدیع - و احتمالاً تنش‌آمیز- از سوی یک رئیس‌جمهور آمریکا برای تجارت با نزدیک‌ترین متحدانش است، اما روشی است که در کوتاه‌مدت می‌تواند نتایجی به همراه داشته باشد تا ترامپ با توجه به آنها اعلام کند به پیروزی دست پیدا کرده است.» مطابق این گزارش، امید ترامپ احتمالاً این است که می‌تواند از تهدید به اعمال تعرفه بر واردات فلزات به عنوان یک اهرم فشار برای جلب همکاری کشورهای اروپایی در زمینه افزایش سهم بودجه‌ دفاعی متحدان ناتو و تحریم‌های ایران استفاده کند.  به گزارش تسنیم، بلومبرگ در تأیید این گزاره به اظهارات اخیر «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا اشاره کرده که در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفته بود ترامپ میزان سهم کشورها در تأمین بودجه ناتو را در مالیات 25 درصدی برای فولاد وارداتی و مالیات 10 درصدی آلومینیوم وارداتی در نظر خواهد گرفت. رگه‌های دیگر این رویکرد ترامپ را می‌توان در موضوع تحریم‌های ایران دید. «ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا در آلمان در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز گفته بود ترامپ آماده است در صورت همکاری اتحادیه اروپایی با آمریکا در موضوع ایران، اعضای این اتحادیه را برای همیشه از تعرفه‌های تجاری معاف کند. تهدیدهای آمریکا بیش از 20 میلیارد دلار تجارت سالانه اتحادیه اروپایی و ایران و همچنین قراردادهای شرکت‌های بزرگی مانند «توتال» و «رنو» را در معرض خطر قرار می‌دهد. مهم‌تر از آن، این تهدیدها مزایای اقتصادی ایران از «برجام» و به‌تبع آن، توان حفظ این توافق را به‌خطر می‌اندازد. ماهیت فراسرزمینی قوانین آمریکا که شرکت‌های خارجی در حال تجارت با دلار آمریکا و حتی فعالیت‌های شعب غیرآمریکایی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد مقام‌های آمریکایی را قادر کرد سال 2014 بانک فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریبا» را با رقم بی‌سابقه 9 میلیارد دلار جریمه کنند. هراس از اعمال همین جریمه‌هاست که باعث می‌شود شرکت‌های بین‌المللی عطای تجارت با ایران را به لقای مخاطرات آن ببخشند.
ناامیدی شرمن از زنده ماندن برجام
وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای منتهی به توافق هسته‌ای ایران می‌گوید تلاش‌ها برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای با ایران بدون حضور آمریکا فایده‌ای ندارد و با خروج آمریکا، بسیار سخت است که این توافق زنده بماند. شرمن برای دومین بار در 10 روز اخیر این موضوع را گفته است. او که اخیرا در گفت‌وگو با رادیو نیویورکر این موضوع را مطرح‌کرده بود، این بار در مصاحبه با شبکه خبری فرانس 24 گفت بدون حضور آمریکا، زنده ماندن برجام سخت خواهد بود.


شرمن در این مصاحبه گفت: خروج ترامپ از برجام به علاوه «تغییر رژیمی» که وی به دنبال آن است با تنش‌های منطقه‌ای در سراسر خاورمیانه ترکیب شده و شرایط را برای درگیری احتمالی «عربی- ایرانی» ایجاد کرده است. مقام سابق وزارت خارجه آمریکا خروج ترامپ از برجام را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد و گفت: بدون حضور آمریکا زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای «کاری بسیار دشوار» است. شرمن همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا امکان بازگشت دولت ترامپ به میز مذاکره با ایران وجود دارد یا این موضوع اصلا موضوعیت ندارد؟»، جواب داد: «به نظر من در آینده نزدیک، این مساله موضوعیت ندارد. ایرانی که فرهنگ مقاومت دارد و به خودش می‌بالد، بعد از خروج آمریکا از برجام، قرار نیست به میز مذاکره با دونالد ترامپ بازگردد. به نظر من، بولتون احتمالا رئیس‌جمهور را تشویق می‌کند تحریم‌ها علیه ایران را برگرداند و آنها را شدیدتر کند تا همگان را در جامعه بین‌المللی به همکاری دوباره [با آمریکا برای تحریم ایران] بکشاند. به نظر من آنچه بولتون و شاید رئیس‌جمهور به آن امیدوار است آن است که این تحریم‌ها چنان سخت و شدید باشد که مردم ایران برخاسته و حکومت را سرنگون کنند. به نظر من، تغییر رژیم استراتژی بولتون است ولی من فکر نمی‌کنم چنین چیزی قرار باشد اتفاق بیفتد».