لاريجاني سوخت؛ دلواپسان شرط گذاشتند

آرمان: انتخابات هیات رئیسه مجلس در حالی برگزار شد که تغییری در رئیس و نواب رئیس ایجاد نشد . انتخابات هیات رئیسه مجلس نشان داد که فراکسیون امید بر خلاف آنچه از سوی مخالفان اصلاحات ابراز می‌شود دست بالا را در تصمیمات مجلس دارد. اکنون آنانی که از یکسو از زمان قرار گرفتن نام لاریجانی در فهرست امید ناراحت هستند و از سوی دیگر از بی‌اعتنایی نمایندگان به حاجی بابایی گزینه ولایی‌ها گله دارند سعی می‌کنند تا به رئیس مجلس هجمه ببرند و برای او شرط وشروط تعیین کنند مانند یک عضو فراکسیون ولایی مجلس که به ایلنا گفت: «برخی مطرح می‌کردند لاریجانی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری و بعد از روحانی در اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد، خلاف این گفته ثابت شد و همگان دریافتند لاریجانی در اردوگاه اصولگرایان است، درواقع تنها راه حیات سیاسی علی لاریجانی باقی ماندن در اردوگاه اصولگرایان است». حسن نوروزی با اشاره به اینکه برخی لاریجانی را در اردوگاه اصلاحات می‌دانستند اما در قامت اصولگرایی تصریح کرد: شبهه‌هایی وجود داشت که لاریجانی ریاست خود را از اصلاح‌طلبان وام می‌‌گیرد، اما اتفافات مجلس نشان داد لاریجانی ریاست خود را مدیون اصولگرایان است، چه مستقلین و چه ولایی‌ها. نماینده مردم رباط کریم در مجلس خاطرنشان کرد: حتی یک نفر هم از اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید به لاریجانی رأی ندادند، همه یک طرف ایستادند و لاریجانی و اصولگرایان در یک طرف. این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به اینکه با انتخابات هیات رئیسه مجلس مرزبندی‌ها تعیین شد، گفت: لازم بود مرزهایی ایجاد شود تا بعضی تکلیف‌ها مشخص شود، این اتفاق رخ داد. وی تصریح کرد: بعضی از اصولگرایان مکدر بودند که چرا وقتی زحمت بسیاری می‌کشند لاریجانی نمی‌بیند، اما امروز لاریجانی متوجه شد اگر اصولگرایان او را حمایت نمی‌کردند در دوره دهم اجلاسیه سوم مجلس شورای اسلامی ریاست مجلس به او تعلق نداشت.
لاریجانی؛ مستقلین و ولایی‌ها
ظاهرا نوروزی خبر نداشت که بخشی از رأی به ریاست لاریجانی از سوی اعضای فراکسیون مستقلین ولایی بوده است. یک عضو فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به تداوم ریاست لاریجانی در مجلس خاطرنشان کرد: همان‌طور که بنده به‌عنوان سخنگوی فراکسیون مستقلین در تمام مصاحبه‌های خود پیش از انتخابات گفته بودم، هدف اصلی ما حفظ رئیس است و ابقای آقای لاریجانی در این مقام خط قرمز فراکسیون مستقلین ولایی بوده و دیدید که به این مهم نائل شدیم. مهرداد بائوج لاهوتی اعلام کرد: شما دیدید که اگر خواست و رأی فراکسیون مستقلین نبود، قطعا این دستاورد درمورد ریاست آقای لاریجانی محقق نمی‌شد؛ بنابراین بزرگترین دستاورد ما همین مساله بوده است. سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی همچنین درباره تداوم ریاست نواب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در این مورد هم ما همواره اعلام کرده بودیم که اگر دیگر فراکسیون‌ها خط قرمز ما درمورد ریاست آقای لاریجانی را بپذیرند، ما قطعا حاضر خواهیم بود که درموارد دیگر به توافق برسیم و درمجموع نیز خواستار حفظ نواب رئیس بودیم؛ چراکه از عملکرد آقایان پزشکیان و مطهری راضی بودیم.
بدعهدی ولایی‌ها با خودشان!


ظاهرا مشکل فراکسیون ولایی رأی به لاریجانی نیست بلکه عدم عزم راسخ کاندیدای آنها یعنی حاجی بابایی عامل اصلی ناکامی آنهاست چنانکه یک نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حاجی‌بابایی شخصا به من گفت تحت هیچ شرایطی کنار نمی‌روم، حتی اگر امتیاز نایب رئیس هم به من بدهند من کناره‌گیری نخواهم کرد. احمد مازنی با اشاره به اینکه در هر حال عقلانیت و ارزش‌های اخلاقی باید در تمامی انتخابات‌ها حفظ شوند، گفت: حمیدرضا حاجی بابایی شخصا به من گفت من تحت هیچ شرایطی کنار نمی‌روم، حتی اگر امتیاز نایب رئیس هم به من بدهند من کناره‌گیری نخواهم کرد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: نمی‌دانم حاجی بابایی از جایی دستور گرفت یا آیه‌ای بر او نازل شد اما این اقدام او تاثیر منفی در افکار عمومی دارد، البته اگر دوستان اصولگرا این مورد را هم توجیه نکنند.