لابی برای اجرای برجام اروپایی با کمک روسیه

گروه سیاسی: حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرده بود، دیروز (شنبه) با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، این نخستین دیدار روسای جمهور ایران و روسیه پس از خروج رسمی آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت‌ماه است. همین رخداد نیز باعث شد تمرکز دولت روحانی از اروپا و غرب، بیشتر به سمت شرق یعنی روسیه و چین متمایل شود. روحانی بر همین اساس به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه خود ماموریت برجامی داد که از طرف اروپایی تضمین‌‌های لازم را برای ادامه برجام بگیرد اما گفت‌وگوهای مستقیم با چین و روسیه نیز داشته باشد و همین مساله باعث شد این ماموریت از چین و روسیه آغاز شود و در نهایت به بروکسل برسد. رد تمایل دولت به شرق و تلاش برای ضریب دادن به روسیه با هدف نقش‌آفرینی در برجام و کمک به اخذ تضمین‌‌های لازم از اروپاییان، در اظهارات حسن روحانی نیز به چشم می‌خورد. روحانی در نشست مشترک با رهبران چین و روسیه صراحتا خواستار گفت‌و‌گوهای بیشتر با مسکو درباره خروج ایالات متحده آمریکا از برجام شده است. به‌گزارش یورونیوز به نقل از رویترز، روحانی گفت: «نقش روسیه در اجرای برجام مهم و سازنده بوده است». رئیس‌جمهور ایران در دیدار و گفت‌وگوی خود با رئیس‌جمهور روسیه نیز از نقش مهم روسیه در برجام گفت و نقش مسکو در «استحکام برجام» و «اجرای تعهدات طرف‌های غربی» را مهم
توصیف کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی عصر شنبه در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، گفت: روابط 2 کشور در تمام ابعاد در حال توسعه است و 2 کشور در حوزه سوآپ انرژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، دفاعی و بخش ترانزیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ظرفیت‌‌های فراوانی برای توسعه همکاری دارند و تهران از سرمایه‌‌گذاری شرکت‌ها و بخش خصوصی روسیه استقبال می‌کند.
وی با بیان اینکه ایران از توسعه روابط اقتصادی با منطقه اوراسیا در چارچوب تجارت آزاد استقبال می‌کند، گفت: در موضوع ترانزیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پیوستن روسیه به کریدور ریلی شمال- جنوب فرصت‌‌های بزرگی برای همکاری اقتصادی با شرق ایجاد خواهد کرد.


رئیس‌جمهور کشورمان همچنین با اشاره به نقش مهم روسیه در توافقنامه برجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تصریح کرد: ایران طبق گزارش‌‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده و بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مسکو نقش مهمی در استحکام برجام و اجرای تعهدات طرف‌های مقابل دارد.
روحانی تداوم روابط و همکاری‌‌های چندجانبه ایران و روسیه در حوزه امنیت و توسعه همکاری‌‌های منطقه‌ای را حائز اهمیت برشمرد و گفت: همکاری ایران و روسیه در مبارزه با داعش و سایر گروه‌‌های تروریستی در منطقه موثر و نتیجه‌بخش بوده است و این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.
رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مسکو به همکاری با ایران در حوزه‌‌های اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سوآپ انرژی و دفاعی ادامه خواهد داد، روابط 2 کشور را در همه عرصه‌‌های مورد توافق رو به توسعه خواند و اظهار داشت: چشم‌انداز خوبی در همکاری‌های 2 کشور در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادی وجود دارد.
«ولادیمیر پوتین» با بیان اینکه کمیسیون مشترک همکاری‌ها مقدمات نشست آتی را برنامه‌‌ریزی می‌کند، علاقه‌مندی مسکو به مشارکت در پروژه ترانزیتی کریدور شمال- جنوب را مورد تاکید قرار داد و افزود: مسکو همچنین از عضویت و دائمی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا حمایت می‌کند.
وی در ادامه خروج آمریکا از برجام را اقدامی یکجانبه و غیرقانونی برشمرد و تاکید کرد: مسکو به گفت‌وگو با سایر طرف‌ها برای حمایت از برجام ادامه می‌دهد.
رئیس‌جمهور روسیه همچنین به موضوع عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: ایران سال‌ها به عنوان عضو ناظر مشارکت خوبی در سازمان همکاری شانگهای داشته و موضع روسیه حمایت از عضویت کامل تهران در این سازمان است. پوتین همفکری و همکاری روسیه با ایران در جهت تحکیم ثبات در منطقه را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: این همکاری‌های منطقه‌ای از جمله در موضوع حل‌وفصل بحران سوریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه خواهد یافت.
رکورد روحانی در دیدار با پوتین
با احتساب این دیدار، در 5 سال گذشته حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، 13 دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه داشته‌‌اند که از این حیث، این میزان دیدار رکوردی در مناسبات 2 کشور به شمار می‌رود. بر اساس اخبار منتشر شده، حسن روحانی در یک ‌سال ابتدایی ریاست‌جمهوری خود 4 بار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرده است. از میانه سال 93 روحانی و پوتین هیچ دیداری با یکدیگر نداشتند تا اینکه در آستانه رسیدن ایران و 1+5 به توافق برجام، 2 طرف در روسیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. پس از توافق هسته‌ای و پیش از آغاز تعهدات طرف غربی در 27 دی‌ماه، روسای جمهور ایران و روسیه 2 بار با یکدیگر گفت‌وگو کردند. روحانی و پوتین از آذرماه سال 94 تا پیش از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا تنها یک بار و آن هم در باکو، پایتخت آذربایجان دیدار کردند.
اما با روی کار آمدن ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و اظهارات وی درباره برجام و تهدید به پاره کردن این توافق در عین اعمال تحریم علیه ایران رایزنی‌های 2 کشور با توجه به نقش‌آفرینی تهران و مسکو در سوریه و همکاری 2 کشور در مقابله با گروهک‌های تروریستی، افزایش یافت و علاوه بر دیدارهای متعدد مقامات سیاسی و نظامی، روسای جمهور 2 کشور نیز با یکدیگر چندین دیدار و گفت‌وگو داشتند. فروردین سال گذشته و درست پس از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهور ترکیه به مسکو، حسن روحانی برای نهمین بار با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. او 7 ماه بعد، آبان‌ماه نیز با پوتین در تهران دیدار کرد. یک ماه پس از این دیدار، روسای جمهور 2 کشور در سوچی روسیه و در اجلاس سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه دیدار و گفت‌وگو کردند و بر ضرورت ادامه برجام در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا از احتمال خروج از این توافق می‌گفت، تاکید کردند. دوازدهمین دیدار روسای جمهور ایران و روسیه فروردین‌ماه سال جاری، در اجلاس سران 3 کشور ایران، ترکیه و روسیه بود. روسای جمهور 2 کشور، سیزدهمین دیدار و گفت‌وگوی خود را دیروز و در شهر چیندائو چین انجام دادند. این تعداد ملاقات و دیدار دوجانبه که به طور متوسط شامل سالانه 3 دیدار می‌شود، نشان‌دهنده مراودات بی‌سابقه 2 کشور در سال‌های اخیر است؛ مراوداتی که شاید بخشی از آن به دلیل بدعهدی‌های اروپا و آمریکا و بویژه تهدید آمریکا برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای باشد اما به هر حال این حجم از مراودات حسن روحانی با پوتین را می‌توان ناامیدی دولت از بلوک غرب و تمایل به تعامل با کشورهای منطقه و شرق دانست.