چرا طلا گران می شود؟ صعود قیمت طلا و حرکت های عجیب نقدینگی

سمیرا ابراهیمی
قیمت طلا در یکی، دو هفته اخیر روند نزولی متعادلی داشت که البته نتوانست سرعت ملایم خود را حفظ کند و در یکی دو روز اخیر تحت گاز حرکت کرده، به طوری که قیمت سکه از سقف تاریخی 2 میلیون و 500 هزار تومان نیز رد شد.
اصولا کالاهایی نظیر طلا که قیمت آن در نوسان است و مانند سهام، بازار متشکل هم دارند، از تحلیل تکنیکال بهره‌مند می‌شوند. عمده تحلیلگران تکنیکال این کالای سرمایه‌ای معتقد بودند که اگر سکه سقف 2 میلیون و 500 هزار تومان را بشکند، صعود بیش از این مقدار هم قطعی است اما به دلیل این که شرایط دیگری همچون معادلات سیاسی جهانی و منطقه‌ای و همچنین تصمیمات دولت و بانک مرکزی بر قیمت طلا تاثیر گذار است، نمی‌توان سقف افزایش را پیش‌بینی کرد. با این حال بر اساس همین پیش‌بینی‌ها، بسیاری از سرمایه‌گذاران متکی به تحلیل تکنیکال وارد بازار شدند. گفتنی است بسیاری از این افراد، از ابتدای فروردین سال جاری شروع سرمایه‌گذاری خود در این بازار را با فعالیت در بازار آتی سکه آغاز کرده بودند.
لازم به ذکر است تحلیل تکنیکال روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیلاز طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد. این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران‌بها کاربرد گسترده‌ای دارد. تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، در عوض از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می‌تواند فعالیت آتی سهم را پیش‌بینی کند، بهره می-گیرند. این نوع تحلیل با استفاده از «مطالعه رفتار و حرکات قیمت و حجم سهام در گذشته و تعیین قیمت و روند آینده سهم» صورت می‌پذیرد. تغییرات قیمت سهم با استفاده از پیشینه تاریخی و نمودار توسط تحلیل گر تکنیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این روش بیشتر مورد استفاده سفته‌بازان قرار می‌گیرد و بدین صورت قصد دارند تا بازده مورد نظر خود را در هنگام بالا رفتن قیمت سهم افزایش دهند. در واقع سرمایه‌گذاران با دیدگاه کوتاه مدت از این روش بهره می‌جویند.


تحلیل تکنیکی (فنی)، با آزمون قیمت‌های گذشته و حجم مبادلات حرکت‌های آینده، قیمت را پیش‌بینی می‌کند. اساس این تحلیل‌ها بر استفاده از نمودار و رابطه‌های ریاضی و هندسی متمرکز است تا بدین گونه روندهای کوچک و بزرگ بدست آید. در این راستا فرصت‌های خریدیا فروش از راه برآورد محدوده نوسانات بازار مشخص می‌شود.
چرا طلا گران شده است؟
ابوذر نجمی، کارشناس بازار طلا و ارز در گفت و گو با «ابتکار» گفت: در هفته‌های اخیر قیمت جهانی طلا اندکی افزایش را تجربه کرده‌است، اما این عامل دلیل اصلی افزایش قیمت طلا در ایران نیست. هم اکنون در ایران به اصلاح اقتصادی و بازاری ، پول داغ شده‌است و مردم می‌خواهند وارد بازارهایی شوند که بتوانند با خرید کالاهای با دوام و قیمتی، از ریزش ارزش دارایی ریالی خود جلوگیری کنند. این موضوع باعث می‌شود در بازه‌های زمانی نامشخص، افرادی که ابتدا با انگیزه‌های سفته بازاری وارد می شوند، به بازار یک کالای سرمایه ای هجوم بیاورند و به دلیل این که معاملات ارز ممنوع شده‌است، هم اکنون بازار طلا مقصد این سرمایه ها شده‌است. سپس سرمایه گذاران خرد و کلان به صورت دومینویی وارد می‌شوند و تا چند روز بازار داغ می‌ماند.
او افزود: تلاش افراد در این مقاطع این است که از کاهش ارزش دارایی خود با تبدیل آن به یک کالای دیگر جلوگیری کنند. در ادامه این مسیر قطعا در روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود که شرکت‌ها به خرید کالاهای اساسی روی می‌آورند و قیمت آهن گران می-شود.در ماه‌های آینده نیز نقدینگی سیال این بازار به سمت کالاهایی با نقد شوندگی کمتر می‌رود. همانطور که شاهد بودیم در یکی دو هفته اخیر قیمت خودروهای خارجی رو به افزایش بود که دلیل آن هجوم تقاضا در بازار آنهاست.
این کارشناس در خصوص احتمال ورود این نقدینگی‌ها به بورس گفت: جنس این پول‌ها، از جنس سرمایه‌گذاری نیست. در واقع پول-هایی هستند که تا کنون تحت عنوان سپرده در بانک‌ها پارک شده بودند و به ذات ریسک گریز هستند. اکنون نیز برای فرار از ریسک کاهش ارزش به دنبال حفط ارزش هستند. بنابراین در کوتاه مدت وارد بورس نمی‌شوند، اما تغییراتی که حرکت آنها در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، در بلند مدت باعث می‌شود که سوددهی شرکت‌های بورسی، بهبود پیدا کند.
نجمی در خصوص ادامه روند قیمت طلا و پیش‌بینی‌ آینده این بازار گفت: پیش‌بینی در بازار طلا به دلیل این که هر روز تعداد افراد نامشخصی به دومینوی این بازار وارد می‌شوند، به صورت قطعی امکان پذیر نیست. به همین دلیل می‌توان گفت اظهارنظرهایی که گاهی از سوی کارشناسان و فعالان بیان می‏شود، صرفا نظر شخصی است، مبنای علمی ندارد و تنها باعث افزایش تنش و هیجانات در بازار می‌شود.
حال و هوای بازار آتی طلا
بازار آتی سکه، یکی از بازارهای زیرمجموعه بورس کالاست که در آن معاملات سکه طلا برای ماه های آینده بر پایه قوای تحلیل انجام می شود. گفتنی است قرارداد آتی، توافق نامه‌ای مبنی بر خرید و فروش یک دارایی در زمان معین در آینده و باقیمت مشخص است. به عبارت دیگر در بازار آتی، خرید و فروش دارایی پایه قرارداد براساس توافق نامه‌ای که به قرارداد استاندارد تبدیل شده است، صورت می‌گیرد که در آن به دارایی با مشخصات خاصی اشاره می‌شود.
تازه ترین اطلاعات و آمار قرارداد آتی سکه طلا در بورس کالا برای دوره ۹ ماهه آینده سال جاری نشان می دهد که با محرک افزایش قیمت سکه نقدی در هفته های اخیر، نرخ قراردادهای آتی سکه طلا در تالار نقره ای نیز برای تحویل در ماه های «تیر، شهریور، آبان و دی ماه ۹۷» نیز صعودی شد.
همچنین قیمت تسویه قرارداد آتی سکه طلا تحویل تیر ماه سال جاری با یک هزار و ۱۵۰ موقعیت باز به ۲ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان برای هر قطعه سکه بهار آزادی رسیده و زمان تسویه نیز روز ۲۶ تیر ماه مشخص شده است.
همچنین قیمت تسویه قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با ۸۵۴ موقعیت باز با عبور از قیمت دو میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بر اساس اطلاعات منتشر برای تسویه قراردادها در ۲۵ شهریور ماه ۹۷ به ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار تومان رسیده است.
افزون بر این نگاهی به سایر قراردادها نیز مشخص می کند سرمایه گذاران سکه آتی در بورس کالا، قیمت تسویه قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان ماه سال ۹۷ را در حالی که ۲ هزار و ۶۳ موقعیت باز ایجاد شده با قیمت ۲ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان معامله می کنند.
اما نقطه عطف صعود قیمت های معاملات آتی سکه را باید دی ماه سال جاری اعلام کنیم به طوری که نرخ قیمت تسویه هر قرارداد سکه آتی در دومین ماه زمستان سال جاری از مرز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز عبور کرده است.
بر این اساس معامله گران سکه آتی برای هر قطعه سکه بهار آزادی بر مبنای تحویل در دی ماه با ۶ هزار و ۵۰۰ موقعیت باز فعلی، مبلغ ۲ میلیون و ۷۱۶ هزار تومان را در سامانه معاملاتی خرید و فروش سکه آتی بورس کالا به ثبت رسانده اند که نشان می دهد افق افزایش نرخ سکه نقدی تا پایان سال ادامه دار خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش رئیس قوه قضائیه به انتقاد ها از لیست وکلای مجاز برای متهمان جرایم امنیتی به تبصره ماده 48 آیین دادرسی انتقاد داریم آیا تلاش نهادهای رسمی و غیر رسمی برای حل آسیبی به نام «کودکان کار» امکانپذیر است؟ در گفت وگوی غلامرضا ظریفیان با «‌ابتکار » بررسی شد رد پای سیاسیون در زمین بازی های اقتصادی رضا دهکی فیل اندر خانه تاریک چرا طلا گران می شود؟ صعود قیمت طلا و حرکت های عجیب نقدینگی قطر یک سال پس از تحریم‌ها چرا اتحاد کشورهای عربی علیه قطر موفق نبود مسئولان محیط زیست از خلف وعده‌ها درباره دریاچه ارومیه گلایه می‌کنند اما وزارت نیرو می‌گوید به وعده خود عمل کرده است به بهانه آغاز بیست‌‌ویکمین جام جهانی فوتبال رقابت آلمان‌ها و برزیلی‌ها بررسی شد مسلم خراسانی کارگردان «سیلانس» در گفت‌وگو با «ابتکار»: سکوت ، تمام صداهایی است که نمی‌خواهیم بشنویم «ابتکار» پیامدهای آتش‌سوزی در صندوق‌های رای انتخابات پارلمانی را بررسی می‌کند عراق در یک قدمی بحرانی تازه