گام اروپا در برابر تحریم‌ها

آرمان: کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که مقرارت مسدود کننده و وام خارجی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را بروزرسانی کرده است. این اقدام پس از نشست سران اتحادیه اروپا در صوفیه و به علاوه اطلاعیه کمیسیون اروپا در روز 18 ماه مه برای اجرای این مقرارت انجام شده است. در این بیانیه آمده است: این اقدامات به معنی محافظت از منافع شرکت‌های اروپا که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند اتخاذ شده است و نشان دهنده تعهد اتحادیه اروپا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. همچنین در بیانیه کمیسیون اروپا آمده است: با بروزرسانی مقرارت مسدود کننده تحریم‌های فرامرزی آمریکا که قرار است علیه ایران اعمال شود شامل این مقررارت می‌شود. همچنین بروزرسانی مجوز وام خارجی بانک سرمایه‌گذاری اروپا به ایران اجازه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری از طریق این بانک را می‌دهد. کمیسیون اروپا در ادامه بیانیه خود تصریح کرده است این اقدامات به معنی این نیست که بانک سرمایه‌گذاری اروپا ملزم به حمایت از پروژه‌ها در ایران است و کماکان هیات مدیره بانک است که باید درباره انجام فعالیت‌های مالی مطابق باقوانین و رویه‌های مربوطه تصمیم‌گیری کند.
افزایش تولید نفت
از زمان اجرای برجام در ژانویه 2016 ایران تلاش کرده است سرمایه‌گذاری خارجی را برای کمک به افزایش تولید نفت خود به بالاتر از چهار میلیون بشکه در روز از طریق ارتقای زیرساخت‌هایش در این زمینه و کمک به تامین مالی پروژه‌های جدید درحوزه نفت و گاز جلب کند. ایران از دومین ذخایر گاز طبیعی در دنیا برخوردار است و چهارمین دارنده منابع نفت خام در جهان به شمار می‌رود. این کمیسیون همچنین در بیانیه خود خاطر نشان کرد: پارلمان و شورای اروپا با بروزرسانی مقررات مسدود کننده در ششم ژوئن، دوماه فرصت دارند تا با این اقدامات پیش از اجرایی شدنشان مخالفت کنند. اگر هیچ مخالفتی انجام نشود این مقرارت بروزرسانی شده در بدترین حالت از ابتدای ماه اوت همزمان با اولین سری از تجدید تحریم‌های آمریکا علیه تهران اجرایی خواهند شد. در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا به طور کامل متعهد به ادامه اجرای کامل و موثر برجام تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند باشد است. اتحادیه اروپا به طور همزمان متعهد به حفظ همکاری با آمریکا که کماکان یک شریک و متحد به شمار می‌آید است.
بازگشت تحریم‌ها؟


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز هشتم ماه مه با اعلام خروج این کشور از برجام گفت که تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند. این اقدام با مخالفت دیگر طرف‌های توافق شامل فرانسه، انگلیس و آلمان و به‌علاوه روسیه و چین مواجه شد. این کشورها تاکید کرده‌اند که با وجود خروج واشنتگن از برجام به توافق پایبند خواهند ماند. رهبران اتحادیه اروپا در نامه‌ای مورخ چهار ژوئن خطاب به استیون منوچین، وزیر خزانه داری و مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا با اشاره به منافع امنیتی اروپا خواستار مستثنی شدن شرکت‌های اروپایی از تجدید تحریم‌های واشنگتن علیه تهران شدند. آنها درنامه خود که به امضای وزیران امور خارجه و اقتصاد انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسیده است خاطر نشان کردند: تحریم‌های ثانویه آمریکا به شکل کنونی‌شان می‌توانند برای شرکت‌های اروپایی یک استثناء قائل شوند. ایران بدون چنین امتیازی تهدید به خروج از توافق کرده است. این اتفاق منجر به ایجاد ناآرامی در منطقه‌ای خواهد شد که مناقشات بیشتر در آن فاجعه آمیز خواهد بود. اتحادیه اروپا که از تصمیم ترامپ برای کنارگذاشتن توافق هسته‌ای با ایران ناخرسند است و از آن انتقاد می‌ کند تلاش می‌کند تا با همکاری با وزارت امور خارجه آمریکا راهی برای محافظت از شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت می‌کنند بیابد.
اعطای مجوز؟
از سوی دیگر روز چهارشنبه گذشته گزارشی از سوی جمهوریخواهان مجلس سنا منتشر شد که نشان می‌داد دولت اوباما به طور محرمانه مجوز جابه‌جایی دارایی‌های ایران به ارزش چندین میلیارد دلار را با استفاده از سیستم مالی آمریکا به ایران اعطا کرده بود. این در حالی است که مقام‌های دولت آمریکا در جلسات متعدد استماع در کنگره، اعطای هرگونه مجوز دسترسی ایران به سیستم مالی کشور را رد کرده و تاکید می‌کردند که این گزینه یکی از گزینه‌های روز میز مذاکره نبوده است. بر اساس این گزارش، بن رودز معاون مشاور امنیت ملی اوباما در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: این تنها یک مجوز بوده که هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است. رودز در این‌باره گفت: «مهم نیست دولت چه دستاوردی داشته چون جمهوریخواهان به چیزی که می‌خواستند رسیدند و توافق هسته‌ای ایران را پاره کردند.» معاون مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا گفت که جمهوری‌خواهان به جای اینکه بر سیاست‌های سلاح هسته‌ای تمرکز کند، درباره آنچه چندین سال پیش اتفاق افتاده تحقیق می‌کنند. صادقانه باید بگویم، آنچه من را بیشتر نگران می‌کند، این واقعیت است که چند روز پیش مقام‌های ایران اعلام کردند که قرار است فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرند. این چیزی است که ما باید نگران آن باشیم. تد کروز سناتور جمهوریخواه آمریکایی بعد از انتشار این گزارش مدعی شد: توافق هسته‌ای اوباما یک توافق شیطانی بوده و منحصرا برای کمک به شیطان طراحی شده است. دولت اوباما حتی توافقات محرمانه‌ای داشتند که تحریم‌های ضعیف‌تر باقی‌مانده بعد از برجام را هم دور بزنند و دراین باره به کنگره دروغ گفته‌اند. این سناتور جمهوریخواه آمریکایی در بیانیه خود اعلام کرد: دولت اوباما قانون کشور و سیستم‌های مالی آمریکا را برای این توافق تحت سیطره خود گرفته و اجازه داده دلارهای آمریکایی و بانک‌های آمریکایی برای جابه‌جایی پول به ایران مورد استفاده قرار بگیرند. او دلیل بررسی‌های جدید درباره توافق هسته‌ای را «رسیدن به عمق مواردی که دولت اوباما برای رسیدن به توافق هسته‌ای آن را قربانی کرده است» اعلام کرد.