«ابتکار» از بمباران پیامکی نمایندگان توسط گروهی خاص در ممانعت از رای بهCFT گزارش می‌دهد

همه راه ها به مشهد می رسد
معصومه معظمی
مسئله ارسال پیامک‌های اخیر یا به عبارتی «بمباران» پیامکی نمایندگان؛ روز یکشنبه توسط برخی نمایندگان از جمله عبدالرضا هاشم‌زایی و هادی شوشتری در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح شد. موضوعی که روز سه‌شنبه تذکر علی ادیانی، نماینده اصولگرای مجلس در صحن علنی را به همراه داشت. پیش از روز یکشنبه که قرار بود نمایندگان به «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» رای بدهند، موجی از پیامک‌ها برای نمایندگان ارسال شد تا آن‌ها را از دادن رای به این لایحه منصرف کند. پیامک‌هایی که به گفته برخی از نمایندگان بیش از 500 تا 600 مورد بوده و مضامینی توهین‌آمیز، تهدیدی و تخریبی داشته‌اند.
البته همان روز یکشنبه مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران مرجع این پیامک‌ها را بسیج دانشجویی معرفی کرد که حدود 600 پیامک برای هر نماینده ارسال کرده است. از طرفی هم علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و عضو جدید هیات رئیسه مجلس عصر دوشنبه طی توئیتی اعلام کرد که مرکز ساماندهی پیامک‌ها علیه نمایندگان از شهر مشهد بوده است. او در توئیت خود نوشت: «امروز از گزارش پیامک‌های حاوی تهدید و توهین نمایندگان در حضور دکتر لاریجانی مشخص شد مرکز طراحی و ساماندهی پیامک‌ها علیه نمایندگان و مجلس شهر مشهد بوده است. حلقه #اولترا_افراطی که از کره شمالی برای ایران تصور بیشتری ندارند.»


باز هم پای مشهد در میان است!
شهر مشهدی که پیش از این رد پای آن درتحرکات و ناآرامی‌های دی ماه سال 96 به چشم می‌خورد و اولین اعتراضات و ناآرامی‌ها که منجر به ادامه دار شدن وگسترش اعتراضات به سراسر کشور شد از این شهر رقم خورد. موضوعی که مسئولان ارشد این شهر در سخنرانی‌های خود تلویحا پذیرفتند که منشاء این ناآرامی‌های جهت‌دار از آنجا بوده و گفتند که قرار نبود این اعتراضات دامنه‌دار شود! بنابراین اولین بار نیست که شهر مشهد طی سال‌های اخیر و پس از شکست انتخاباتی ابراهیم رئیسی از حسن روحانی، مرکز اعتراضات و تحرکات مخالفتی علیه برنامه‌های دولت اعتدالی شده است.
به نحوی که هر اقدام و تحرکی که در کشور رخ می‌دهد می‌توان ردپایی از تحرکات مشهد را در آن به وضوح مشاهده کرد. گویی که هنوز رقابت‌های انتخاباتی برای این اشخاص به پایان نرسیده است و قرار نیست که به این زودی‌ها هم تمام شود.
تذکر درباره مزاحمت‌های پیامکی در صحن علنی
بنابراین روز گذشته ادیانی راد، نماینده قائم‌شهر در جلسه علنی مجلس در تذکری درباره این پیامک‌ها گفت: «چپ و راست برای نمایندگان پیامک می‌آید، در حالی‌که تلفن همراه یک وسیله شخصی است.» او تعداد بالای این پیامک‌ها را به «بمباران پیامکی» تشبیه کرد و افزود: «ذی‌نفعان که در جای خودشان حق دارند، اما همه عزیزان در جریان باشند که شان حقوقی و حقیقی نمایندگان اجل این حرف‌هاست که با پیامک خط بگیرند یا نظرشان را تغییر دهند. بعضا هم متن این پیامک‎ها توهین‌آمیز است که اگر رای ندهید، چنین می‌شود و چنان می‌شود!» علی لاریجانی، رئیس مجلس هم با تایید این تذکر گفت: «این مساله اشکالی است که باید در هیات رئیسه بررسی کنیم. متاسفانه مراکزی تلفن نماینده‎ها را در اختیار افراد قرار داده‌اند و نمی‌گذارند نمایندگان تفکر کنند. باید درباره این موضوع در هیات رئیسه صحبت کنیم و راهی بیابیم.» گرچه همچنان در روز سه‌شنبه این پیامک‌ها درباره موضوع حق‌التدریسی‌ها به طور ادامه‌دار ارسال می‌شد. به همین دلیل وقتی محمدرضا تابش، عضو هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران قرار گرفت؛ اولین سوالی که از او پرسیده شد همین مسئله پیامک‌ها بود. عضو هیات رئیسه فراکسیون امید دراین‌باره به «ابتکار» گفت: «من در فراکسیون هم پیشنهاد دادم که این موضوع پیگیری شود، چرا که بعضی از شماره‌ها تقریبا ثابت است. ظاهرا تشکیلاتی شماره نمایندگان هر استان را به همان استان مرتبط داده تا آنها این پیامک‌ها را برای نمایندگان همان استان ارسال کنند.» او ادامه داد: «البته ممکن است به صورت کشوری هم این کار انجام شده باشد اما اینکه این تشکیلات چه تشکیلاتی است، موضوعی است که وزارت اطلاعات باید آن را بررسی کند.» تابش درباره مضمون پیامک‌ها هم توضیح داد: «لحن پیامک‌ها هم مختلف بود، بعضی از آنها دلسوزانه، برخی محترمانه و برخی هم تهدیدآمیز بودند.» علیرضا رحیمی درباره توئیت خود دراین‌باره که منشاء این پیامک‌ها از مشهد بوده است به «ابتکار» گفت دومین توئیت خود را در تکمیل توئیت اول در این باره یکی دو روز آینده ارسال خواهم کرد و تا قبل از این توئیت اجازه دهید توضیح دیگری ندهم.
مطهری: پیامک‌های زیادی هم با پیش شماره مشهد و خراسان برای من ارسال شده است
علی مطهری، نایب رئیس مجلس هم در تایید صحبت‌های رحیمی با تاکید بر این نکته که « بیشتر پیامک‌های ارسالی برای من هم از مشهد و خراسان» بوده است، به «ابتکار» توضیح داد: «برای من هم از این پیامک‌ها زیاد ارسال شده است و بیشتر پیامک‌ها از منطقه مشهد و خراسان بوده است. به نظرم باید پیگیری شود که منشاء این پیامک‌ها کجاست.» نایب رئیس مجلس درباره امکان پیگیری این موضوع تصریح کرد: «این موضوع می‌تواند پیگیری اطلاعاتی و در صورت نیاز پیگیری قضایی شود، چون برخی از این پیامک‌ها مضمون توهینی و برخی تهدیدی هم داشته‌اند و برای همه نمایندگان ارسال شده است.» او افزود: « البته تعداد این پیامک‌ها برای برخی بیشتر و برای برخی کمتر بوده است، ولی در کل قابل پیگیری هستند.» قاسم میرزایی نیکو هم یکی از نمایندگانی است که دراین‌باره معترض است. این عضو فراکسیون امید هم در گفت‌وگو با «ابتکار» تاکید کرد که از این پیامک‌های گسترده به صورت دسته‌های 10تایی اسکرین شات و عکس گرفته است. نماینده دماوند در خانه ملت خاطرنشان کرد: «در این چند روزه، روزی 80 تا 90 پیامک دریافت کرده‌ام. مثلا پیام می‌آمد که به این موضوع رای ندهید چون خیانت است. برای برخی از این پیامک‌ها هم جواب دادم و گفتم اصلا شما می‌دانید موضوع چیست؟ آن شخص بعد از پیام من اقدام به فحاشی و توهین کرد. با این مضمون که «نمی‌دانم چه کسی شما را در این طویله راه داده است!» میرزایی نیکو تاکید کرد: «همه این پیامک‌ها از شماره شخصی است. وقتی یک گروه چند نفره بخواهند کشور را با یک تفکر و روش بچرخانند و اداره کنند و به قانون و دموکراسی کاری نداشته باشند، چنین موضوعاتی پیش می‎آید.»
برخی می‌خواهند با فشار نظرشان را به نمایندگان تحمیل کنند
هادی شوشتری، نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس هم درباره این اتفاق و هجمه سنگین برخی که با فشار می‌خواهند حرف و خواسته خودشان را به نمایندگان تحمیل کنند، به «ابتکار» گفت: «تا روز یکشنبه که قرار بود درباره موضوع ورود ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس تصمیم‌گیری کنیم، حدود 500 تا 600 پیامک برای من ارسال شد و تا امروز همچنان ارسال این پیامک‌ها ادامه دارد.» این نماینده اصلاح‌طلب نیز به مضمون این پیامک‌ها اشاره کرد و گفت: «برخی پیامک‌ها تهدیدآمیز است و برخی دیگر حق‌پنداری مطلق است. در مجموع این پیامک‌ها با این مضمون هستند که این قرارداد استعماری است یا متن آنها با این مفهوم است که کاری نکنید شرمنده شهدا شوید. حتی برخی دیگر تهدیدی است و از حالت استدعا و توصیه‌ای خارج می‌شوند و بایدی و دستوری می‌شوند.»
مضمون پیامک‌های توهینی به نمایندگان
میرزایی نیکو هم با اشاره به متن چند مورد دیگر از این پیامک‌ها گفت: «در یکی دیگر از این پیامک‌ها آمده است که «اسم شما را در لیستی که بعدا منتشر می‌کنیم خواهیم آورد تا مردم شما را به عنوان ننگ مجلس بشناسند.» همچنین گفت که در پیامی دیگر نوشته شده است: «بدانید مردم شما را نخواهند بخشید و در پیشگاه مردم شرمنده هستید.» همه این پیامک‌ها را نگه داشته‌ام و به نظرم وزارت ارتباطات و هیات رئیسه مجلس و وزارت اطلاعات باید در این باره توجه جدی‌تری داشته باشند.»
شوشتری هم به «ابتکار» گفت که یکی دیگر از این افراد با او تلفنی صحبت کرده است. این نماینده دو دوره مجلس گفت: «از سخنان آن فرد عصبانی شدم و به او گفتم مختصر عقلی هم برای ما نمایندگان قائل شوید.» او تاکید کرد که مشخص است این اقدام سازمان‌یافته صورت گرفته است چرا که متن پیامک‌هایی که برای همه همکارانمان ارسال شده است اکثرا متحدالشکل هستند.» ا
ردپای افرادی که کنسولگری عربستان در مشهد را به آتش کشیدند در ارسال پیامک‌ها
به گفته مطهری این موضوع روز دوشنبه در جلسه هیات رئیسه مجلس بررسی شد و گفته شد که این مسئله قابل پیگیری است و قطعا منشاء آنها پیدا خواهد شد. نایب رئیس مجلس به «ابتکار» گفت: «در این جلسه گفتند یک گروه تندرو در مشهد هستند که این کار را انجام داده‌اند. همان گروه خاصی که به کنسولگری عربستان در مشهد حمله کردند. بنابراین باید این موضوع بیشتر بررسی شود.» مطهری در پاسخ به این سوال «ابتکار» که وقتی مشخص است این افراد چه کسانی هستند، چرا با آنها برخورد نمی‌شود؟ گفت: «باید این موضوع بیشتر بررسی شود و اطمینان پیدا شود چه کسانی هستند. طبیعی است اگر شکایتی در این باره مطرح شود، قوه قضاییه باید با آنها برخورد کند و این افراد را مجازات کند. پس بعد از اطمینان باید شکایتی تنظیم شود.» البته برخلاف نمایندگانی که از این هجمه و بمباران پیامکی ناراحت و معترضند و تاکید دارند که نباید نمایندگان را برای تصویب یا رد لایحه و طرحی تحت فشار قرار داد و از این اتفاق پیش آمده ناراحت و عصبانی هستند، برخی از تندروهای اصولگرای مجلس همچنان مثل موضوع پهن کردن طومار و جمع امضا در مجلس به «ابتکار» اعلام کردند که این پیامک‌ها موضوعات عادی هستند و مردم حق دارند آزادانه برای نمایندگان خود پیامک بزنند و نظر و خواسته خودشان را بیان کنند.
یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی آزادی است که به مردم داده شده
احمد امیرآبادی، نماینده اصولگرا و عضو هیات رئیسه مجلس در این باره به «ابتکار» تاکید کرد: «مردم آزاد هستند که به نمایندگان‏شان پیامک بزنند که به موضوعی رای بدهند یا ندهند و این کار ایرادی ندارد. شماره نمایندگان هم همه جا وجود دارد و به لطف خدا نمایندگان هم مردمی هستند و ارسال پیامک برای آنها هیچ ایرادی ندارد.» این نماینده مردم قم در مجلس با انتقاد به توئیت علیرضا رحیمی، عضو دیگر هیات رئیسه مجلس درباره اینکه منشاء این پیامک‌ها از مشهد بوده است؛ گفت: «ما این ادعا را قبول نداریم. چرا که اگر از یک پنل مشخص و ثابت پیامکی ارسال شود می‌توان آن را سازماندهی شده دانست ولی اینکه از شماره‌های شخصی و از استان‌های مختلف و شماره‌های مردمی پیامک ارسال شده باشد که دیگر نمی‌توان آن را سازماندهی شده دانست.» امیرآبادی با بیان اینکه «ما انقلاب کرده‌ایم و خون داده‌ایم که مردم آزاد باشند و بتوانند حرفشان را راحت و آزادانه به مسئولان بزنند»، تصریح کرد: «گسترده بودن پیامک‌ها به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع برای مردم است. آنها برای این موضوع مهم طومار می‌نویسند و پیامک می‌زنند و از ما می‌خواهند که به این موضوع به این مهمی رای ندهیم.» حسینعلی حاجی‌دلیگانی، دیگر نماینده اصولگرای پایداری هم در واکنش به ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس، اظهار کرد: «فضا در کشور آزاد است و افراد می‌توانند مطالبات و خواسته‌های به حق خود را از طریق ارسال پیامک به نمایندگان‌شان برسانند.» امیرآبادی همچنین با رد اینکه اشخاص عادی به حدی آزادی عمل و جرات ندارند که بتوانند با شماره شخصی خودشان نمایندگان و مسئولان را مورد انتقاد و تهدید و فحاشی قرار دهند چرا که طبق قانون تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند، گفت: «نظام جمهوری اسلامی آزاد است و این جرات را به مردم داده که نسبت به موضوعات اظهارنظر کنند این مهمترین دستاورد انقلاب است.» او تاکید کرد که در هیچ موردی مردم محدودیتی ندارند ولی اگر نماینده‌ای معتقد است به او توهین شده است می‌تواند از آن اشخاص شکایت کند. ولی باید توجه داشته باشیم که مردم عصبانی و ناراحتند و مشکل دارند و باید آنها را درک کنیم.»