رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به واردکنندگان با دلار ۴۲۰۰ تومانی


مجید رضا حریری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با‌اشاره به تفاوت نرخ ارز در بازار رسمی و آزاد اظهار کرد: اختلاف قیمت ارز رانت به وجود می‌آورد، بنابراین دادن ارز با یک قیمت ثابت به متقاضیان به هیچ وجه موجه نیست.
وی با‌اشاره به حدود 37 هزار نفر دارنده کارت بازرگانی در کشور گفت: بنابراین اگر حدود 50 درصد این تعداد فعال باشند، یعنی با یک جمعیتی حدود 19 هزار نفری مواجه هستیم که شاید حدود 12 هزار نفر آن وارد‌کننده باشند.
نایب‌رئیس‌اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: با توجه به میزان واردات در سال گذشته این افراد باید متقاضی 50 میلیارد دلار ارز برای واردات باشند، در حالی که با به وجود آمدن تقاضای کاذب برای واردات پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 90 میلیارد دلار کالا به کشور وارد شود.حریری با بیان اینکه البته واردات 90 میلیارد دلار کالا به کشور تقریباً غیرممکن است، اضافه کرد: با تقاضای کاذب ارز قطعاً تا چندماه آینده با صف تقاضاهای واقعی که نتوانسته‌اند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، مواجه می‌شویم و از آن طرف با گیرندگان ارزی که معلوم نیست ارز دریافتی خود را چه کار کرده‌اند، برخورد خواهیم کرد.وی افزود: با توجه به اختلاف دو هزار تومانی ارز در بازار آزاد و رسمی دادن فقط 50 میلیارد دلار ارز به قیمت چهار هزار و 200 تومان به معنای تقسیم 100 هزار میلیارد تومان رانت بین 10 تا 12 هزار نفر وارد‌کننده است.
نائب رئیس‌اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه در شرایط اضطرار باید به جای حمایت از وارد‌کننده و تولیدکننده از مصرف‌کننده حمایت کرد، بیان داشت: واردکنندگان و تولیدکنندگان در مجموع جمعیتی حدود 12 هزار نفر هستند که با اختصاص دلار چهار هزار و 200 تومانی برای واردات به آنها این افراد از 100 هزار میلیارد تومان رانت برخوردار می‌شوند، در حالی که 80 میلیون نفر باید کالا را با قیمت گران خریداری کنند.


وی با بیان اینکه دولت دچار یک آشفتگی در سیاست‌گذاری شده و باید هرچه زودتر خود و شوک حاصل از بحث‌های برجام را جمع و جور کند، گفت: شخصاً معتقدم نرخ واقعی دلار حتی می‌تواند از چهار هزار و 200 تومان هم کمتر باشد، اما این موضوع در شرایطی محقق می‌شود که کنترل بر خروج و ورود ارز وجود داشته باشد و نرخ ارز براساس نرخ بازار سیاه و قاچاق شکل نگیرد.
شرکت‌های خاص دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند
در همین راستا، فرهاد احتشام زاد، رئیس‌فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی کالاها توضیح داد: مگر تاکنون چنین ارزی به واردکنندگان اختصاص پیدا کرده که حال بخواهیم از توقف آن صحبت کنیم؟!
وی ادامه داد: اینکه تاکنون چه کالاهایی موفق به دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی شده‌اند، موضوعی است که باید از سوی بانک مرکزی پاسخ داده شود اما تا جایی که اطلاع دارم فقط برخی از شرکت‌های خاص موفق به استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی شده‌اند و این امکان برای همگان فراهم نبوده است.
احتشام زاد در پایان گفت: اگر قرار باشد تصمیم‌گیری‌های مربوطه در پشت درهای بسته رخ دهد، دولت مجبور خواهد شد پس از یک مقطع چند ماهه تصمیمات خود را تغییر دهد و در این مدت رانت‌ها و فسادهای متعددی ایجاد می‌شود.
البته هشدار این مقام بخش خصوصی خیلی سریع اتفاق افتاد و ولی ا... سیف، رئیس‌بانک مرکزی اظهار کرد: تصمیمات ارزی دولت در آینده کامل‌تر و پخته‌تر می‌شود!
به گزارش خبرگزاری خانه ملت،‌ سیف ادامه داد: اینکه مطرح می‌شود برخی‌ها با دلار چهار هزار و 200 تومانی درصدد افزایش واردات هستند تا بتوانند کالاهای وارداتی را با قیمتی گران‌تر بفروشند موضوعی است که بانک مرکزی در جریان آن است و اقدامات لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.
به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، تلاش می‌شود در آینده نقص‌ها در  خصوص مسائل ارزی کشور برطرف شود.