رهبر طالبان پاكستان در آتش‌بس طالبان افغان كشته شد

پهپادهای امریكایی در دومین روز آتش‌بس طالبان افغانستان با دولت مركزی، ملافضل‌الله، رهبر طالبان پاکستان را هدف قرار دادند؛ اقدامی كه به نظر می‌رسد با هدف جلب حمایت پاكستان از روند آتش‌بس طالبان با دولت مركزی افغانستان انجام شده است.
به گزارش «جوان»، وزارت دفاع افغانستان تأیید کرد که در عملیات هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در شرق افغانستان، ملافضل‌الله، رهبر تحریک طالبان پاکستان در ایالت کنر در شرق افغانستان کشته شده ‌است. ‌چهار فرمانده دیگر طالبان پاکستانی نیز در این حمله كشته شده‌اند؛ عملیاتی كه پنتاگون انجام آن را تلویحاً تأیید كرده است. مارتین او دانیل، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان بدون ارائه جزئیات گفته که نیروهای امریكایی 13 ژوئن (چهارشنبه) یک عملیات ضد دهشت‌افکنی را در ولایت کنر انجام دادند که هدف آن یک رهبر ارشد یک گروه دهشت‌افکن بوده است. كشته شدن ملافضل‌الله كه مدت‌‌‌ها است از طریق موج رادیویی «اف‌ام‌» علیه دولت پاكستان برنامه پخش كرده و به «ملا‌اف‌ام‌» معروف شده، ضربه‌ای به جنبش تحریك طالبان پاكستان است. ملا فضل‌الله از نوامبر 2013 بعد از كشته شدن حکیم‌الله محسود در حمله پهپادهای امریکایی‌، رهبر طالبان پاکستانی شده بود و چندین حمله بزرگ علیه اهداف امریکایی و پاکستانی از جمله حمله بزرگ به مدرسه نظامی شهر پیشاور داشت كه در آن 135دانش‌آموز کشته و 114 تن دیگر زخمی شدند. ملافضل‌الله علاوه بر این مسئول حمله به ملاله یوسف زی، برنده جایزه نوبل صلح نیز شناخته می‌شود.
كشته شدن ملافضل‌الله در حمله پهپاد‌های امریكایی، اولین سیگنال مثبت امریكا به دولت پاكستان بعد از چندین ماه تنش بین دو طرف است، ولی از آن مهم‌تر، آن‌گونه كه اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان گفته‌«گام بزرگی به سمت اعتمادسازی» میان كابل و اسلام‌آباد در شرایطی است كه افغان‌‌‌ها وارد پروسه آتش‌بس عید فطر با طالبان افغانستان شده‌اند. حضور ملافضل الله و گروهش در افغانستان همواره یکی از موارد اختلاف و تنش در روابط پاکستان و افغانستان بوده است‌. اشرف غنی بعد از كشته شدن فضل‌الله با ناصر الملک، نخست‌وزیر موقت پاکستان و ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان گفت‌وگو کرد‌، گفته‌وگویی كه به گفته غنی‌، طرف پاكستانی متعهد شده از روند صلح افغان‌‌‌‌ها با طالبان حمایت كند. هرچند، منابع پاکستانی کشته شدن ملافضل‌الله را تأیید کردند، اما وزارت دفاع پاكستان گفته که آنها در این زمینه تأیید رسمی واشنگتن را انتظار دارند.
طالبان خواستار مذاكره مستقیم با امریكا
در شرایطی كه مقام‌های افغان خواستار پایدار شدن آتش‌بس عید فطر میان طالبان و دولت افغانستان شده‌اند، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در پیامی از مقام‌های امریکایی خواسته با این گروه وارد گفت‌وگوهای مستقیم برای پیشبرد روند صلح افغانستان شوند. به گزارش خبرگزاری جمهور، رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر که به چند زبان نشر شده، بار دیگر خواهان خروج نیروهای خارجی از افغانستان شده است. ملا هبت‌الله آخوندزاده بیان داشته که یگانه راه نجات از بحران کنونی، این ‌است که نیروهای امریکایی و خارجی از افغانستان خارج شوند. او نیروهای خارجی را در این پیامش اشغالگر خوانده است.