شادی و شعفی که فوتبال به کالبد ناراحت جامعه تزریق کرد

سجاد تقی‌پور‪-‬ جام جهانی فوتبال در روسیه آغاز شد تا برای یک‌ماه هم که شده جمعیت اکثراً جوان کشورمان چه شاغلانی که مشکلات اقتصادی دارند و عدم تطابق حقوق و مزایا با هزینه‌های زندگی را لمس می‌کنند و چه بیکارانی که ناامید از وضعیت زندگی خود هستند در این یک‌ماه مشغول تماشای بزرگترین رویداد فوتبالی جهان باشند و فرصت فکر کردن به سایر مشکلات برای آنان به حداقل برسد.
دیدیم که مردان فوتبال ایران مردانه در مقابل تیم قدرتمند مراکش از جان مایع گذاشتند تا شادی و شعف را بر دل و جسم و زبان مردم ایران بنشانند.
در فضای مجازی همه صحبت از برد تیم ملی فوتبال ایران اس ، در شهرها مردم به خیابان‌ها ریختند و به جشن و پایکوبی پرداختند. از شب جمعه تاکنون همه خوشحال هستند و از برد تیم ملی فوتبال حرف می‌زنند.
نمایش ضعف‌ها، نارضایتی‌ها و مشکلات به شدت کاهش یافته و می‌توان گفت پس از پیروزی فوتبال و البته برد شیرین والیبال مردان ایران مقابل لهستان فضای همدلی و شادی بر فضای مضطرب و بیمار مجازی و واقعی غالب شده و حس رضایت همگانی متبادر شده و کاملا قابل درک است.


چه خوب بود مشکلات معیشتی، اقتصادی و سایر مشکلات حل می‌شدند تا مثل این لحظات قلب‌ها به هم نزدیک می‌شدند و حس نبود اختلافات سیاسی و عقیده‌ای و تضاد نظرات به حداقل می‌رسید و یا اصلا قابل لمس نبود.
البته مسئولین باید برای شاد نگه داشتن اقشار مختلف مردم آستین‌ها را بالا بزنند و شرایط و زیرساخت‌های لازم را برای تزریق شور و شعف به جامعه مهیا سازند.
تقریبا نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند که مثل مردان نیاز به تخلیه هیجان‌های متصاعد شده از ورزش‌ها و بخصوص فوتبال دارند و چه بسا ایجاد زمینه ها برای حضور آنان در ورزشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی خود به ایجاد فضای شادتر در سرتاسر جامعه موثر خواهد بود.
زنان در ایران بنیان‌ها و پایه های مستحکم شکل‌دهی به روابط درون خانواده هستند و شاد بودن آنها به شادی کل خانواده ها منجر خواهد شد و حضورشان در فضاهای شاد و هیجانی که مردان می توانند تجربه کنند مسلماً بر روحیه آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.
شاید گفته شود همیشه مسابقات ورزشی وجود ندارد که این شادی به وجود آید اما استفاده مفید از هر رویدادی می‌تواند در به وجود آمدن فضای مطلوب در جامعه کمک کند.
برای مثال با توجه به علاقه حداکثری جامعه به فوتبال و حتی محبوبیت سایر تیم های حاضر در جام جهانی برای فوتبال دوستان، مسئولین می توانستند برای تماشای مسابقات جام جهانی فضاهایی را در شهرها مهیا سازند تا خانواده ها در کنار هم بتوانند با نهایت هیجان به تماشای یک مسابقه فوتبال بنشینند و لذت ببرند.
امید است مسئولین کشوری فکری به حال وضعیت نگران و مضطرب اکثر جامعه کنند و با تدابیری که می‌اندیشند از هر رویدادی برای تزریق شعف و شادی به جامعه بهره گیرند چرای که داشتن روحیه خوب باعث ایجاد انگیزه‌های مضاعف برای کار، تلاش، خلاقیت و پویایی در یک جامعه خواهد شد.