با گل به‌خودی مدافع مراکش در دقیقه 94، دومین برد ایران در تاریخ جام‌جهانی رقم خورد

ایران ، حالا صدر نشین گروه مرگ
مسعود قدرت‌نما
تیم‌ملی ایران در نخستین دیدارش در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه با یک گل مراکش را شکست داد.
تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدارش در چارچوب جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه در ورزشگاه زنیت آره‌نا سن‌پترزبورگ به مصاف مراکش رفت. این دیدار در نهایت با یک گل به سود یوزهای ایرانی به پایان رسید. تک گل این دیدار را بوهدوز در دقیقه ۹4 به اشتباه وارد دروازه مراکش کرد. این دیدار که در حضور 40 هزار تماشاگر ایرانی برگزار شد و در حالی‌که بسیاری از کارشناسان فوتبال این بازی را بازی خنثی پیش‌بینی می‌کردند اما برخلاف نظر آنها بازی از سرعت بالایی برخوردار بود به‌طوری‌که هر دوتیم در طول بازی نشان دادند از برنامه‌های تاکتیکی و تمرینی خود استفاده کردند و حتی ساموئل اتوئو که مهمان برنامه شبکه سیما بود گفت«این بازی نسبت به دو بازی ابتدایی جام بسیار با کیفیت‌تر بود». بازی ایران با مراکش سومین بازی جام بیست‌ویک بود و در بازی قبل روسیه در دیدار افتتاحیه با 5 گل عربستان دیگر نماینده آسیا را تحقیر کرد و اروگوئه هم به سختی توانست مصر را با یک گل شکست دهد.


تیم فوتبال کشورمان که در 4 حضور قبلی خود تنها موفق به شکست آمریکا در جام‌جهانی 98 فرانسه شده بود در دومین روز مسابقات جام‌جهانی 2018 موفق شد با اشتباه مدافع مراکش بعد از 20 سال به دومین برد خود در این رقابت‌ها دست یابد.
ایران تاکنون موفق به پیروزی در دیدارهای اول خود در جام‌های جهانی نشده بود و کارلوس‌کی‌روش توانست علاوه بر شکستن رکورد صعود 2 بار پیاپی به جام‌جهانی و حضور بیشتر از 3 بار روی نیمکت تیم ملی کشورمان به رکورد برد در بازی اول هم دست پیدا کند.
این بازی در 15 دقیقه نخست خود با فشار سنگین مراکشی‌ها روی دروازه بیرانوند آغاز شد و بچه‌های ایران نتوانستند تا این دقیقه کار خاصی از خود نشان دهند. تیم ایران در ادامه کار توانست از زیر فشار خارج شود به‌طوری‌که 15 دقیقه پایانی بازی کاملا متعادل شد و حتی با برتری نسبی بروبچه‌های فوتبال کشورمان همراه باشد. نقطه اوج این برتری در دقیقه ۴۱ روی نفوذ عالی امید ابراهیمی اتفاق افتاد. ابراهیمی با یک پاس عالی آزمون را صاحب موقعیت تک به تک کرد اما او نتوانست ضربه‌اش را وارد دروازه مراکش کند و توپ توسط دروازه‌بان این تیم دفع شد. توپ بازگشتی هم به علیرضا جهانبخش رسید که دروازه‌بان مراکش این توپ را هم دفع کرد.
2 دقیقه بعد و در دقیقه 45 ایران صاحب یک ضربه ایستگاهی شد که احسان حاج‌صفی به شکلی خطرناک توپ را از بالای دروازه مراکش به بیرون فرستاد.
نیمه دوم از ابتدا با احتیاط هر 2 تیم شروع شد چراکه آنها می‌داستند باخت در این بازی به‌نوعی حکم به حذف از ادامه بازی را دارد. هرچند مراکشی‌ها بازی را تا حدودی در اختیار داشتند اما نتوانستند دروازه ایران را با تهدید جدی رو‌به‌رو کنند تا دقیقه ۷۸ که حکیم زیاش از پشت محوطه جریمه ضربه محکمی را به گوشه دروازه ایران زد که این موقعیت به خوبی توسط بیرانوند مهار شد. قبل از این صحنه امیدابراهیمی که به‌خوبی جای خالی سعید عزت اللهی را در پست هافبک دفاعی پر کرده به‌لیل مصدومیت جای خود را به مجید حسینی داد. مجید به قلب خط دفاع در کنار مرتضی
پورعلی گنجی رفت . روزبه‌چشمی به پست تخصصی خود یعنی هافبک دفاعی منتقل شد. در دقیقه 85 علیرضا جهانبخش به ناگهان دچار مصدومیت شد و نتوانست به بازی ادامه دهد تا کی‌روش به اجبار او را تعویض کند و سامان قدوس را به میدان بفرستد. حضور قدوس در بال چپ باعث شد تا در دقیقه 94 مدافع مراکش در گوشه سمت راست زمین مراکش مرتکب خطا شود. احسان حاج صفی که بعد از تعویض مسعود شجاعی کاپیتان تیم کشورمان شده بود پشت این ضربه ایستگاهی ایستاد. روی ارسال زیبای حاج‌صفی، مدافع مراکش به اشتباه دروازه خودشان را باز کرد تا دیدار یک بر صفر شود و ایران بعد از 20 سال انتظار به دومین برد خود و همچنین به اولین برد بدون گل خورده در جام‌جهانی دست یابد.
عذرخواهی چهره تاثیرگذار دیدار ایران برابر مراکش
زننده تک گل دیدار تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران برابر مراکش از هواداران تیم ملی کشورش عذرخواهی کرد.
تیم‌ ‌ملی فوتبال مراکش با وجود این که در دیدار نخست خود برابر تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران عملکرد خوبی از خود نشان داد اما در نهایت با گل به خودی عزیز بوهدوز تن به شکست داد.
بوحدوز در این دیدار به عنوان بازیکن جایگزین وارد زمین شد اما دروازه‌ خودی را باز کرد. این بازیکن که در سنت پائولی آلمان بازی می‌کند بعد از بازی از هواداران تیمش عذرخواهی کرد و گفت‌: به خاطر اشتباهی که داشتم از هواداران تیم‌ ‌ملی کشورم عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم که در دیدارهای بعدی زمینه سازی پیروزی باشم.
او ادامه‌ داد: امید زیادی برای پیروزی در این دیدار داشتیم. می‌دانستیم که پیروزی شانس ما را برای صعود بالا خواهد برد. این شکست باعث حذف ما نشده است. باید به شانس خود ایمان داشته باشیم و تا آخرین لحظه خواهیم جنگید.
دیرترین گل ایران در تاریخ جام‌های جهانی
دیرترین گل به خودی تاریخ
گل به خودی بوهدوز دیرترین گل به خودی تاریخ جام های جهانی است که به سود فوتبال ایران رقم خورد.
این گل همچنین دیرترین گل ایران در جام جهانی بود که ایران را ۳ امتیازی کرد و در صدر جدول گروه نگه داشت.
این بازی یک نکته آماری دیگر هم داشت و آن هم اینکه مراکش بعد از ۱۸ بازی بالاخره طعم شکست را چشید. به این ترتیب دو تیم اسپانیا و بلژیک اکنون بیشتر از هر تیم دیگر در این جام رکورد شکست ناپذیری دارند.
ایران در رده چهل و ششم تیم‌های تاریخ جام جهانی قرار گرفت
با پیروزی ارزشمند تیم ملی فوتبال ایران برابر مراکش تیم ایران در رده چهل و ششم جهان در تاریخ جام‌های جهانی قرار گرفت.
بازی با مراکش سیزدهمین بازی تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی بود که بعد از پیروزی ارزشمندش در ورزشگاه سن پترزبورگ با دو برد و سه مساوی ۹ امتیازی شد تا در رده ۴۶ جهان و بالاتر از تیم‌هایی چون استرالیا، سنگال، یونان، اوکراین و ولز قرار گیرد.
ایران آسیایی‌ها را بعد از ۸ سال در جام جهانی به برد رساند
برد برابر مراکش افتخاری دیگر برای فوتبال کشورمان به ارمغان آورد که نه فقط برای ایران بلکه برای کل قاره آسیا نیز محسوب می‌شود چرا که بعد از ۸ سال قاره آسیا در جام جهانی برد را تجربه کرد. تیم‌های آسیایی در دوره قبل جام جهانی نتوانستند به پیروزی برسند و هر چهار نماینده آسیا بدون برد این رقابت‌ها را ترک کردند تا اینکه در این دوره شاگردان کی‌روش توانستند دست به کار بزرگی بزنند و پیروز شوند. آخرین بار در جام جهانی در سال ۲۰۱۰ تیم‌های ژاپن و کره جنوبی توانستند حریفان‌شان را شکست دهند و حالا این ایران بود که بعد از ۸ سال توانست قاره آسیا را به برد در جام جهانی برساند.
واکنش رسانه‌های عربی به پیروزی ایران برابر مراکش
رسانه‌های عربی به پیروزی ارزشمند تیم ملی فوتبال ایران برابر مراکش واکنش نشان دادند و از دلیل اصلی این پیروزی سخن به میان آوردند.
پیروزی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران برابر مراکش بازتاب زیادی در رسانه‌های عربی داشت و بیش‌تر آنها تاکید کردند که تیم‌ ‌ملی ایران به خاطر فرصت سوزی بازیکنان مراکش پیروز شد.
روزنامه کازا ۲۴ مراکش نوشت: گل به خودی عزیز بوهدوز باعث شد تا رویاهای مراکش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بر باد رود و این تیم در دیداری که بهتر از حریف خود ظاهر شد تن به شکست دهد.
روزنامه الرای قطر نوشت: گل به خودی باعث شد تا نماینده آسیا سه امتیاز ارزشمند را به دست آورد. بازیکنان تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران بعد از ۲۰ سال موفق شدند که در جام جهانی به پیروزی برسند و بعد از بازی طوری خوشحالی کردند که انگار قهرمان جام جهانی شده‌اند. این سه امتیاز باعث می‌شود تا تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در گروهی که تیم‌های فوتبال اسپانیا و پرتغال هم در آن قرار دارند امیدوار به صعود باشد. این‌ در حالی است که رویای مراکشی‌ها بر باد رفت.
الرای در ادامه نوشت: مراکش در این دیدار عملکرد بهتری از خود نشان داد به ویژه در سمت راست که بارها با حرکت‌های امرابت دروازه ایران را تهدید کرد. غیبت سعید عزت اللهی روی عملکرد تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران تاثیر گذاشت و باعث شد تا مراکشی‌ها میانه میدان را به کنترل خود درآورند. در نیمه دوم مراکش افت کرد و نتوانست بازی خوب خود در نیمه نخست را به نمایش گذارد و در نهایت با گل به خودی عزیز بوهدوز بازنده شد.
روزنامه عیون الخلیج نوشت: گل به خودی بازیکن مراکش پیروزی دقایق پایانی و ارزشمندی را به ایران داد. در این دیدار مراکش بازی بهتری را به نمایش گذاشت و سرتر از حریف خود بازی کرد اما در نهایت این تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران بود که توانست روی اشتباه مدافع مراکش در دقایق پایانی پیروز این دیدار شود.
سایت الدولجیا نیوز نوشت: مالکیت توپ برابر دفاع ایران جواب نداد.این سایت مصری در ادامه نوشت: در دیداری که مالکیت توپ مراکش ۶۴ به ۳۶ بود این تیم‌ ‌ملی ایران بود که در دقایق پایانی با گل به خودی بازیکن مراکش توانست به پیروزی برسد. بازیکنان مراکش در این دیدار در بیشتر دقایق توپ و میدان را در اختیار داشتند. نماینده آفریقا ۴۳۵ پاس داد این درحالی بود که ایران تنها ۱۹۴ پاس داد. مالکیت توپ برابر دفاع چند لایه ایران جواب نداد و گل به خودی بازیکن مراکش در دقایق پایانی باعث شد تا ایران برنده این دیدار باشد.
روزنامه الوطن هم تاکید کرد: مراکش قدر فرصت‌های خود را ندانست و با وجود این که بهتر از ایران بازی کرد اما در نهایت با بدشانسی در دقایق پایانی توسط بازیکن خودی دروازه‌اش باز شد تا در بازی که بیشترین شانس را برای پیروزی داشت بازنده شود. بیش‌تر روزنامه‌های عربی واکنشی مشابه شکست مراکش برابر ایران داشتند و همگی به اتفاق نوشتند که ایران در دیداری که مراکش بهتر بازی کرد و مالکیت توپ را در اختیار داشت با اشتباه بازیکن حریف توانست به پیروزی برسد و سه امتیاز ارزشمند را به دست آورد.
ادامه برنامه‌های تیم ملی
برای دیدار با اسپانیا
برنامه‌های تیم ملی پس از پیروزی برابر مراکش ادامه پیدا خواهد کرد و این تیم به کمپ خود در مسکو بازخواهد گشت. تیم ملی فوتبال ایران پس از دیدار با مراکش و پیروزی ارزشمند برابر این تیم بلافاصله به مسکو و کمپ خود برگشت و در سن‌پترزبورگ نماند. این تیم روز شنبه از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران تمرین ریکاوری انجام داد و تمرین‌هایش تا ۲۸ خرداد ادامه پیدا می‌کند و سپس برای دیدار دوم خود برابر اسپانیا عازم کازان خواهد شد.
اسپانیا 3- پرتغال 3؛ گل‌های رونالدو تقدیم به ایران برای صدرنشینی!
در دیگر دیدار گروه B پرتغال با درخشش فوق ستاره خود از شکست برابر اسپانیا گریخت تا تقابل مدعیانی قهرمانی جام جهانی با تساوی پُر گل خاتمه پیدا کند.
بعد از پیروزی ارزشمند ملی پوشان فوتبال ایران برابر مراکش، نیاز بود تا جدال تیم‌های قدرتمند اسپانیا و پرتغال با تساوی به پایان برسد تا شاگردان کارلوس کی‌روش صدرنشین گروه مرگ شوند که همین اتفاق هم افتاد؛ کریستیانو رونالدو در ابتدای بازی پنالتی گرفت و آن را تبدیل به گل کرد ولی دیگو کاستا در دقیقه 24 آن را پاسخ داد؛ رونالدو قبل از پایان نیمه اول با شوتی که اشتباه دخیا هم در آن دخالت داشت، دومین گل تیمش را زد ولی در دقایق 55 و 58 کاستا و ناچو دو گل برای اسپانیا زدند تا این تیم در آستانه پیروزی قرار بگیرد ولی باز هم کاپیتان پرتغال خوش درخشید و با شوت فنی استثنایی از روی ضربه آزاد در دقیقه 87 هت‌تریک کرد تا تقابل اسپانیا و پرتغال با تساوی 3 - 3 تمام شود.
گلی که رونالدو در دقایق پایانی برابر اسپانیا زد، منجر شد تا پرتغال و اسپانیا در شروع جام جهانی فقط صاحب یک امتیاز شوند و تیم ملی ایران با توجه به سه امتیازی که کسب کرده بود، در صدر جدول گروه B قرار بگیرد.