مقابله به مثل چین در برقراری تعرفه گمرکی برای آمریکا ؛

تقابل غول‌های اقتصادی جهان
بعد از اروپا، رییس‌جمهور‌ آمریکا جنگ اقتصادی را با چین آغاز می‌کند. آمریکا همان‌طور که پیش‌تر تهدید کرده بود، بر کالاهای وارداتی از چین تعرفه‌های گمرکی جدیدی را اعمال کرد. ترامپ اعلام کرد که این اقدام کالاهایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را شامل می‌شود. با شکست چندین دور مذاکرات دو طرف، عملا آمریکا و چین به سوی یک جنگ تجاری پیش می‌روند. آمریکا کسری تجاری موجود در تجارت خود با چین را دلیل وضع این تعرفه‌های جدید اعلام کرده است.
چین جمعه گذشته و پس از آنکه کاخ سفید خبر وضع تعرفه‌های ۲۵ درصدی را بر حدود ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعلام کرد، ایالات متحده را به اقدام برای اولین شلیک جنگ تجاری فی‌مابین این دو کشور متهم کرد.
ترامپ گفت که اگرچه دوستی با شی جین‌پینگ و روابط با چین برایش بسیار مهم است‌ اما این وضعیت را دیگر نمی‌توان پذیرفت. ترامپ همزمان چین را تهدید کرد که اگر این کشور هم در برابر بخواهد تعرفه‌های خود را بالا ببرد، با اقداماتی بیشتر هم روبه‌رو خواهد شد. وضع این تعرفه‌ها ابتدا به عنوان مجازاتی برای سرقت دارایی‌های فکری از سوی چین مطرح شده بود.


به نوشته یورونیوز، مطابق اعلام دولت آمریکا، تعرفه‌های وارداتی جدید آمریکا علیه محصولات صنعتی چین از جمله هوافضا، روباتیک و به خصوص تولیدات صنایع خودروسازی وضع و اعمال می‌شود.
اولین جرقه جنگ تجاری میان چین و آمریکا زمانی زده شد که دونالد ترامپ در ماه مارس گذشته از تصمیم خود مبنی بر افزایش تعرفه برخی کالاهای وارداتی از چین خبر داد؛ خبری که با واکنش متقابل چین مواجه شد‌ اما اقدام عملی در این خصوص طی ماه می مسکوت ماند و آتش‌بسی کوتاه‌مدت بین دو طرف حاکم شد.
اما دیروز پس از اعلام خبر قطعی وضع تعرفه‌های ۲۵ درصدی از سوی آمریکا، وزیر بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا همچنان همان طرز تفکر قبلی خود را حفظ و بر همین اساس اعلام جنگ تجاری کرده است.»
بر پایه این بیانیه، چین تاکید کرده که این کشور مخالف هرگونه جنگ تجاری است و آن را در تضاد با منافع ملی این کشور، جهانی‌سازی و سیستم تجارت جهانی می‌داند. دولت چین اعلام کرده که در برابر وضع تعرفه‌های جدید آمریکا بر ۱۱۰۰ کالای صادراتی این کشور به آمریکا به اقدامی متقابل دست خواهد زد.
به گفته مقامات اقتصادی چین، تعرفه‌های چین علیه کالاهای وارداتی آمریکایی در دو مرحله اعمال خواهد شد؛ در مرحله اول ۵۴۵ کالای وارداتی از آمریکا به ارزش ۳۴ میلیارد دلار از جمله محصولات کشاورزی، خودرو و غذاهای دریایی از ششم ماه ژوئیه مشمول تعرفه‌های بالاتری خواهند شد. تعرفه‌های مربوط به ۱۱۴ کالای دیگر از جمله مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی و محصولات انرژی نیز در مرحله دوم افزایش خواهد یافت.
ایالات متحده نیز در فاز اول‌ اعمال تعرفه‌های جدید وارداتی علیه ۸۰۰ محصول چینی را نشانه رفته که موعد آغاز اجرای این تعرفه‌های جدید ششم ماه ژوئن اعلام شده است. آمریکا در فاز دوم نیز قصد دارد تعرفه واردات ۲۸۰ قلم کالای دیگر را افزایش دهد.
دونالد ترامپ معتقد است که مازاد تجاری بالای چین ناشی از تجارت ناعادلانه این کشور با آمریکاست؛ روندی که به اعتقاد او باید با افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی پایان یابد. بنا بر اعلام دولت آمریکا در حال حاضر صادرات سالانه چین به این کشور ۵۲۴ میلیارد دلار است و در مقابل چین تنها ۱۸۷ میلیارد دلار کالای آمریکایی وارد می‌کند.
ترامپ بخشی از تعرفه‌های وضع‌شده علیه کالاهای چینی را تلاش برای مجازات این کشور به دلیل سرقت تکنولوژی آمریکایی اعلام و تاکید کرده که در صورت ادامه وضع موجود، روند تصاعدی تعرفه‌ها علیه کالاهای چینی ادامه پیدا خواهد کرد.
کارشناسان معتقدند این اقدام آمریکا به زیان تجارت جهانی و مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد به طوری که در اولین واکنش، شاخص داوجونز در جریان معاملات جمعه گذشته بازارهای مالی آمریکا حدود ۲۰۰ واحد کاهش یافت. همچنین بانک مرکزی آلمان نیز در واکنش به تاثیر منفی اختلافات تجاری بروز کرده میان آمریکا با اتحادیه اروپا پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور را کاهش داد.
ایالات متحده پیشتر نیز تعرفه‌های واردات محصولات فولاد و آلومینیوم را از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا افزایش داده بود. در مقابل ۲۸ عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گذشته توافق کردند که اقدامی متقابل را علیه کالاهای آمریکایی اعمال کنند. دولت چین نیز جمعه گذشته از سایر کشورهای جهان خواسته تا با همکاری یکدیگر مانع از عقب‌نشینی در حوزه تجارت آزاد جهانی شوند.
وال‌استریت ژورنال شامگاه پنجشنبه گذشته خبر داد که ترامپ این تصمیم را پس از رایزنی با نزدیک‌ترین مشاوران تجاری‌اش گرفته است. به گزارش سی‌ان‌ان، در نشست مشورتی یاد شده از جمله استیون منوچین‌ وزیر خزانه‌داری، ویلبر راس‌ وزیر بازرگانی، و رابرت لایت ‌هایزر‌ نماینده تجاری آمریکا‌ حضور داشته‌اند.
تاثیر بر کشمکش کره‌شمالی
آمریکا نه تنها به لحاظ اقتصادی بلکه به لحاظ سیاسی نیز به چین وابسته است. آمریکا مایل است فشار تحریم‌های اقتصادی را در رابطه با کشمکش کره‌شمالی حفظ کند. اگر چین حتی بخشی از تحریم‌هایش علیه کره‌شمالی را پایان دهد موقعیت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را در مذاکرات تضعیف خواهد کرد. دونالد ترامپ با متحدان خود آلمان، فرانسه، ژاپن و کانادا هم بر سر تعرفه‌های جدید گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم به توافق نرسید.
این در حالی است که خبرگزاری شینهوا با توجه به اظهارات مقامات چینی درباره دفاع از منافع‌شان در این جنگ تجاری اعلام کرد: «انسان عاقل پل می‌سازد و انسان احمق دیوار». اما برخی تحلیل‌ها و تفسیر‌ها نشان می‌دهد هنوز هم فرصت برای مذاکره وجود دارد.
یک روزنامه رسمی چین نیز آنچه را علاقه ترامپ به بازی کردن نقش شرم‌آور مختل‌کننده اقتصاد جهانی توصیف می‌کند، محکوم کرد. این روزنامه در مطلبی نوشت: «این جنگ تجاری هیچ برنده‌ای ندارد و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا برای تجارت جهانی، جهانی‌سازی اقتصادی، سامانه‌های تجاری چندجانبه و زنجیره‌های جهانی تولید جهانی ویرانگر است. تمام جهان مجبور است هزینه اقدامات یکجانبه اشتباه ترامپ را بپردازد.»
روزنامه چینی گلوبال‌تایمز هم این اقدام آمریکا را کاری غیرمسوولانه از سوی کاخ سفید برای ایجاد اختلال در تجارت بین‌المللی توصیف کرد. این روزنامه نوشت: «‌اقدام یکجانبه ترامپ خلاف مذاکرات پکن و واشنگتن است و اگر این کشور از این ماجراجویی‌ها دست بر‌ندارد با اقدامات متقابل مواجه می‌شود.» این روزنامه دولت ترامپ را متزلزل و ناسازگار توصیف کرد. با این حال ابراز امیدواری کرد آمریکا به این جنگ تجاری پایان دهد.