نبرد شدید اطراف فرودگاه الحدیده یمن

هرچند رسانه‌های سعودی مثل العربیه از صبح دیروز مدعی تسلط «ائتلاف عربی» بر فرودگاه الحدیده هستند، اما منابع میدانی می‌گویند نبردی شدید در اطراف فرودگاه در جریان است و اخبار رسانه‌های سعودی جنگ روانی به موازات نبرد میدانی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، بیش از یک ماه از انتشار اولین خبرها از آغاز عملیات «ائتلاف عربی» به رهبری عربستان و با مشارکت فعال امارات برای اشغال خط ساحل غربی و استان الحدیده یمن می‌گذرد.اولین خبر، 19 اردیبهشت اعلام شد و تا امروز 27 خرداد ماه، تاکنون حداقل سه تا چهار بار، خبر آغاز عملیات‌های جدید در جبهه ساحل غربی یمن از رسانه‌های سعودی و اماراتی و دیگر رسانه‌های همسو با آنان منتشر شده است.
جدیدترین عملیات ائتلاف سعودی اماراتی و شبه‌نظامیان متحد آنان که بسیاری از آنان «نیروهای اجاره‌ای» از دیگر کشورها بخصوص از کشورهای آفریقایی است،‌ "پیروزی طلایی" نامگذاری شده است.
منابع میدانی در یمن، از نبرد و درگیری شدید در جبهه ساحل غربی و بویژه در نزدیکی فرودگاه الحدیده خبر می‌دهند. هم‌زمان جنگ رسانه‌ای-روانی شدیدی در جریان است.شبکه خبری العربیه صبح دیروز در راستای جنگ روانی که به موازات جنگ میدانی در جریان است، ادعا کرد که ائتلاف عربی بر فرودگاه الحدیده کاملا مسلط شده و مشغول برچیدن مین‌های کار گذاشته شده در آن است. اما یک ساعت بعد، شبکه خبری اسکای نیوز عربی (اماراتی) ناخواسته این خبر العربیه را تکذیب کرد زمانیکه گزارش داد که درگیری‌ها در نزدیکی فرودگاه (و نه داخل فرودگاه) شدید است.


ازسوی دیگرائتلاف عربی تحت امر عربستان در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ائتلاف درحال حاضر وارد فرودگاه الحدیده شده‌اند.این بیانیه ادعا کرد، به‌زودی مرحله آتی عملیات برای اعمال فشار بر انصارالله در چندین جبهه آغاز خواهد شد؛ از جمله در مناطق ساحلی، ورودی‌های دیگر شهر و همچنین از داخل بندر.
پیشتر، سازمان ملل نگرانی خود را نسبت به حمله ائتلاف عربی به الحدیده، بندر استراتژیک و یکی از مهمترین مرزهای دریایی یمن ابراز کرده بود، زیرا این حمله می‌تواندتنها راه ارسال کمک‌های بشر دوستانه به مردم یمن را ببندد.
نیروهای ائتلاف متجاوز عربستانی از روز چهارشنبه حمله خود را به بندر الحدیده آغاز کردند. این درحالی است که سازمان‌های بین‌المللی به شدت نسبت به خطر افتادن جان غیرنظامیان در این حمله ابراز نگرانی کرده‌اند.
بندر حدیده در دریای سرخ تنها راه ارتباط دریایی حوثی‌ها با جهان خارج است. بندر حدیده، همچنین نقطه ورود اصلی کمک‌های بشردوستانه به یمن است.
فرودگاه الحدیده در کمتر از 10 کیلومتری بندر استراتژیک الحدیده، دومین بندر بزرگ یمن قرار دارد.
همزمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد، درگیری‌ها در الحدیده موجب وقوع وضعیت فاجعه باری شده است و انتظار می‌رود هزاران تن از غیرنظامیان طی روزهای آتی شهر را ترک کنند.
این کمیته در بیانیه‌ای عنوان داشت: ساکنان الحدیده تحت فشارهای سنگینی قرار دارند. تنش در خیابان‌ها حاکم است و مردم به دلیل ترس از محاصره در تلاش برای تامین و ذخیره مواد غذایی و سوخت هستند.
سخنگوی انصارالله از محاصره متجاوزان در الحدیده خبر داد
سخنگوی «انصارالله» یمن از محاصره متجاوزان در نبرد ساحل غربی خبر داد.وی با ارائه اطلاعات جدید از نبرد با ائتلاف سعودی در جبهه ساحل غربی، تاکید کرد که متجاوزان در این جبهه نیز مانند جبهه‌های دیگر در دام افتاده‌اند و به بن‌بست رسیده‌اند.
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری شبکه «المسیره»، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، راهبرد دقیقی برای ریختن خون دشمنان در ساحل غربی دارند... عملیات اکنون در منطقه «الدریهمی» و چندین منطقه مشخص دیگر، متمرکز است و نیروهای دشمن از جلو و عقب محاصره شده‌اند. دشمن متجاوز در نبرد ساحل غربی و سایر جبهه‌ها به بن‌بست رسیده است و وجهه بین‌المللی آن درحال از بین رفتن است و تاکنون هیچ یک از اهدافش را محقق نکرده است.
وی گفت که جنگ ساحل، یک نبرد آمریکایی - انگلیسی است و کشورهای عضو ائتلاف سعودی به تنهایی نمی‌توانند به تنهایی وارد آن شوند. کشتی‌های آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی در سواحل یمن برای بمباران و عملیات‌های جنگی مختلف حضور دارند.
سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن درباره فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن گفت که اگر این فرستاده نیز بخواهد همان مسیر «ولد الشیخ» (فرستاده پیشین سازمان ملل) را طی کند، محکوم به شکست قطعی است.
وی با اشاره به سفرهای متعدد فرستاده سازمان ملل به یمن و دیدار با مقامات مسئول یمنی برای بررسی یک راهکار جامع سیاسی گفت: این فرستاده تا به این لحظه کاری نکرده است و صرفا نماینده پوشش دادن به تداوم تجاوز به یمن است و نقشی که تاکنون ایفا کرده با فرستاده پیشین تفاوتی نداشته است.
سخنگوی انصارالله درباره پیروزی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی در «الجوف» گفت: ارتش و کمیته‌های مردمی، مناطقی را در الجوف باز پس گرفته‌اند که مساحت آنها بیشتر از برخی کشورهای حاشیه خلیج [فارس] است.
فیگارو: نیروهای ویژه فرانسوی در یمن حضور دارند
یک روزنامه فرانسوی به نقل از دو منبع نظامی نوشته است که نیروهای ویژه این کشور در خاک یمن حضور دارند. خبرگزاری رویترز به نقل از فیگارو نوشت، نیروهای ویژه فرانسوی به همراه نیروهایی از امارات در یمن حضور دارند.
فیگارو جزییات بیشتری در این ارتباط منتشر نکرد. وزارت دفاع فرانسه نیز هنوز اظهار نظری در این رابطه نداشته است. اخیرا یک منبع پارلمانی فرانسه هم به رویترز گفته بود نیروهای ویژه این کشور در یمن حاضر هستند.
در همین حال یک مقام اماراتی که خواست نامش فاش نشود، گفت که فرانسه برای متوقف نشدن عملیات در الحدیده، قول تامین تجهیزات مین‌روب را به اماراتی‌ها داده است.
اظهارات فرافکنانه گوترش درباره موشک‌های یمنی شلیک شده به عربستان
دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی بی‌اساس علیه کشورمان مدعی شد که برخی از اجزای پنج موشک شلیک شده توسط حوثی‌های یمن به عربستان در ایران ساخت شده است.به گزارش ایسنا به نقل از یاهو نیوز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در ادامه مدعی شد: اجزای باقی مانده از این موشک‌ها با نوعی موشک که در ایران تولید می‌شود یکسان است.
ادعاهای گوترش درحالی مطرح شد که‌ وی از اعلام جزئیات بیشتر در این‌باره خودداری کرده است.در این میان مقامات کشورمان همواره تاکید کرده‌اند که ایران به یمن سلاح انتقال نداده است. جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر در نامه‌ای به گوترش تاکید کرده است که هرگز سیاست انتقال سلاح به یمن را دنبال نکرده است.
گوترش در عین حال گفته است: سازمان ملل قادر به تعیین زمان انتقال اجزای این موشک و فناوری ساخت آن به یمن نبوده و مشخص نیست که آیا این اقدام،مقررات سازمان ملل را نقض کرده یا خیر.
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر: امروز توطئه اصلی دشمن فشار اقتصادی به مردم است مسئولان برای حل مسائل اقتصادی تصمیمات قاطع بگیرند با کاسبان تحریم برخورد کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان, جمعی از قشرهای مختلف مردم و سفرای کشورهای اسلامی: از مهمترین عوامل و عناصر کرامت امت اسلامی اتحاد و رفع اختلاف هاست رئیس‌جمهور در دیدار مسئولان نظام و جمعی از قشرهای مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب: بیش از گذشته نیاز به تقویت فضای معنوی، وحدت، اعتماد و امید به آینده داریم رئیس جمهور در جمع صمیمی اصحاب رسانه: دعوت رئیس جمهور برای اتحاد رسانه ای در برابر جنگ روانی دشمن نبرد شدید اطراف فرودگاه الحدیده یمن پارلمان اروپا نقض حقوق بشر در بحرین را محکوم کرد در ششمین جشن گلریزان شرکت فولاد مبارکه اصفهان رقم خورد؛ کمک 3 میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گوترش: وضعیت اسف بار غزه هشداری برای وقوع جنگ است نتانیاهو: بادبادک‌ها و بالون‌های آتش‌زا "کابوس واقعی" هستند حمله جنگنده‌های ترکیه‌ به شمال عراق رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر: امروز توطئه اصلی دشمن فشار اقتصادی به مردم است مسئولان برای حل مسائل اقتصادی تصمیمات قاطع بگیرند رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر: امروز توطئه اصلی دشمن فشار اقتصادی به مردم است مسئولان برای حل مسائل اقتصادی تصمیمات قاطع بگیرند رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر: امروز توطئه اصلی دشمن فشار اقتصادی به مردم است مسئولان برای حل مسائل اقتصادی تصمیمات قاطع بگیرند رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر: امروز توطئه اصلی دشمن فشار اقتصادی به مردم است مسئولان برای حل مسائل اقتصادی تصمیمات قاطع بگیرند رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر: امروز توطئه اصلی دشمن فشار اقتصادی به مردم است مسئولان برای حل مسائل اقتصادی تصمیمات قاطع بگیرند