تداوم همکاری رنو با ایران، احتمال تعلیق همکاری بزرگ ترین بانک هندی

آخرین خبرها از وضعیت همکاری شرکت های خارجی با ایران پس از خروج آمریکا از برجام، حاکی از آن است که ماندن رنو در ایران قطعی است، اما ایرباس و یک بانک بزرگ هندی روابط خود را با ایران قطع خواهند کرد.به گزارش تسنیم، خبرگزاری فرانسه به نقل از کارلوس قوسن مدیر عامل رنو گفت که این شرکت با وجود تحریم های آمریکا در ایران خواهد ماند. وی که در نشست سالانه سهام داران این شرکت سخن می گفت، اظهار کرد: حتی اگر مجبور به کاهش شدید حجم تولید باشیم، آن را رها نخواهیم کرد.
اقدام دولت آلمان برای تعامل تجاری  با ایران
در این حال، رسانه های آلمانی، روز جمعه گزارش دادند که دولت آلمان دفتری ویژه برای مشاوره به شرکت‌هایی که نگران معاملات تجاری خود با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا هستند، راه‌اندازی کرده است. وزارت دارایی آلمان همچنین تأکید کرده، برلین کماکان به کاهش تحریم‌های ایران به عنوان یکی از تعهدات این کشور در توافق هسته‌ای با ایران متعهد است و  ضمانت‌های اعتباری مورد حمایت دولت، هنوز در دسترس هستند.
ایرباس: بعید است 97 هواپیمای دیگر را تحویل دهیم


از سوی دیگر خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری آئرو گزارش داد که شرکت هواپیمایی ایرباس، انتظار دارد که تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، به قرارداد این شرکت با ایران پایان دهد. ایران قرارداد خرید 100 هواپیما را با این شرکت امضا کرده که تاکنون این شرکت سه فروند از هواپیماها را به ایران تحویل داده است.بر اساس این گزارش، گوئلام فائوری، مدیر بخش غیرنظامی ایرباس به روزنامه آلمانی هامبورگر آبند بلات گفته است: «درحالی که ما هنوز در انتظار جزئیات تحریم‌های جدید هستیم اما بعید است که بتوانیم 97 هواپیمای باقی مانده از سفارش‌های ایران را تحویل دهیم.
توقف پرداخت پول نفت ایران توسط بانک هندی
در این حال، رویترز نیز به نقل از یکی از مدیران شرکت ملی نفت هند، اعلام کرد: پس از آن که یک بانک دولتی هندی به پالایشگاه‌های هندی اعلام کرده است از ماه نوامبر به بعد پرداخت پول نفت وارداتی از ایران را متوقف می‌کند، واردات نفت از ایران به هند از اواخر ماه آگوست کاهش خواهد یافت. بانک اس‌بی‌آی هند بزرگ ترین بانک هند محسوب می شود و دلیل این اقدام، اعلام دولت آمریکا مبنی بر اعمال دوباره تحریم‌های نفتی علیه ایران بیان شده است.