تسلیم در برابر ریزگردها

هشتم خردادماه یعنی همین چند هفته پیش بود که میزان آلودگی هوا در مشهد رکورد زد و به شاخص بی سابقه 298 رسید؛ منشأ آلودگی و ریزگردهایی که آسمان مشهد را تیره کرده بود، گرد و غبار صحرای قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان اعلام شد. حال بعد از گذشت 19 روز، افکار عمومی این سوال را از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پرسیدند که به عنوان متولی اصلی چه برنامه ای برای مقابله با ریزگردهای خارجی در مشهد دارید؟ پاسخ آقای رئیس این بود: «فعلا نمی توانیم کاری کنیم».
به گزارش «خراسان رضوی»، عیسی کلانتری پنج شنبه گذشته در حاشیه برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست استان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره برنامه سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای مقابله با ریزگردهای خارجی در مشهد گفت: خراسان رضوی ریزگردها و گرد و غبار خارجی و داخلی دارد؛ برای مهار ریزگردهای با منشأ داخلی طبق برنامه پیش می رویم ولی برای ریزگردهای با منشأ خارجی که از ترکمنستان و افغانستان می آید، فعلا نمی توانیم کاری کنیم اما مقابله با ریزگردهای با منشأ داخلی در برنامه های دولت است.
وی همچنین درباره انتقادها و حواشی در زمینه صدور مجوزهای شکار گفت: متعادل کردن جمعیت یکی از اهداف محیط زیست است، وقتی در یک زیست بوم تعداد حیوان بیش از ظرفیت مرتع باشد، خودش باعث تخریب می شود. وی افزود: مسئله دیگر این است که جمعیت حیوانات نر باید کنترل شود، به ازای حدود چهار ماده، نباید یک نر بیشتر باشد زیرا اگر بیشتر باشد جمعیت گله را به هم می ریزد، اکنون به علت این که سیاست درست شکار در زیستگاه ها رعایت نشده، جمعیت حیوانات نر افزایش پیدا کرده است و اگر کارشناسان تشخیص دهند سازمان محیط زیست همان رویه صدور مجوزها را دارد.
معاون رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای توسعه فضای سبز در شهرها بودجه ای در نظر گرفتید، گفت: توسعه فضای سبز آب می خواهد و اکنون خراسان رضوی بیش از سه برابر استانداردهای بین المللی از آب استفاده می کند، ضمن این که توسعه فضای سبز در مواردی به تخریب محیط زیست منجر می شود. وی یادآور شد: اعتبارات محیط زیست بیشتر استانی است و در مجموع امسال 25 درصد افزایش پیدا کرده است.


خراسان رضوی صاحب وحشتناک ترین ضریب استفاده از آب تجدیدپذیر در جهان
کلانتری همچنین در این جلسه با بیان این که استان خراسان رضوی از بیش از 130 درصد از منابع آبی تجدید پذیر استفاده می کند، اظهار کرد: این یعنی وحشتناک ترین رقمی که ممکن است در دنیا اتفاق بیفتد، در دنیا صاحب بالاترین ضریب استفاده از آب تجدیدپذیر هستیم که قطعا خراسان رضوی هم در راس این مناطق در دنیاست. وی افزود: بر اساس استاندارد جهانی نباید بیش از ۴۰ درصد از آب تجدیدپذیر استفاده شود و در کشور این رقم، 110 درصد است، به همین دلیل است که هیچ اهمیتی به نسل بعد که باید در این سرزمین زندگی کنند، نمی دهیم.
وی تصریح کرد: امروز بیش از 70 درصد جمعیت کشور در معرض بی آبی شدید قرار دارد و امسال سرانه آب 70 درصد جمعیت به زیر 500 متر مکعب رسیده است که زیر 1000 متر مکعب را بحران اعلام کرده اند.
معاون رئیس جمهور یادآور شد: شاید یکی از کشورهای سرافکنده در دنیا در زمینه حفظ محیط زیست باشیم و جرئت نکنیم شاخص های واقعی محیط زیست خودمان را در مجامع جهانی بیان کنیم.ما نباید مانع توسعه شویم اما توسعه هم نباید مخرب محیط زیست شود.
کلانتری تاکید کرد: مسئولان استان ها هم باید فعال تر عمل کنند برای مثال پارسال بدترین گازوئیل کشور با نزدیک به 11 هزار دی. پی. ام سولفور در مشهد توزیع شد، در حالی که استاندارد آن 50 است؛ حال پرسش این جاست اصلا محیط زیست ما کجاست که جلوی این توزیع سوخت را بگیرد؟ همه باید پاسدار باشند اصلا خود آن مدیرکل توزیع سوخت خراسان رضوی نباید چنین اجازه ای بدهد و این نیاز به آموزش دارد.
وی افزود: به خودمان اجازه دادیم از الموت به تنکابن جاده بکشیم، شاید هیچ درصدی از بار ترافیکی شمال کشور نیز بر هم نخورده اما تمام جنگل های شمال را نابود کردیم.
کلانتری تاکید کرد: اگر واقعا در شهر مشهد دچار بی آبی هستیم، توسعه محیط زیست ممکن است خودش مخرب محیط زیست باشد، ما باید با کم آبی سازگار باشیم و خودمان را با محیط تطبیق دهیم. امروز کشاورزی ما جزو پایین ترین کشورهای جهان در مقابل مصرف و بهره وری آب است.
خراسان بزرگ در معرض تهدید شدید محیط زیست است
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: در سیاست گذاری های کلان باید دخالت کنیم، درست است تصمیم گیری با دستگاه اجرایی است اما باید دید آن تصمیم در راستای حفظ محیط زیست است یا باید تغییراتی در آن دهیم. ما هیچ دخالتی نمی کنیم که آقای دکتر اخوان می خواهد از مشهد به کاشمر جاده بکشد، این تصمیم خودش است اما اگر جاده ای کشید که محیط زیست را تخریب کرد و جبران هم نکرد، باید جلوی آن بایستید.
وی افزود: اولین جلسه ای است که در معارفه یکی از مدیران به دلیل زحمت های آقای صالحی و به دلیل این که بالاخره این جا استان خراسان رضوی است، شرکت می کنم تا از زحمت های وی تشکر کنم و هم از آقای همتی که از مدیران و کارشناسان زبده است قدردانی کنم که قبول کردند به خراسان بیایند و یادآوری کنم که خراسان بزرگ در معرض تهدید شدید محیط زیست است.
ترسیم برنامه ای جامع برای سال 1420
همچنین در این جلسه حمید صالحی مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان گفت: امروز مفتخر هستیم که برای 1420 خراسان رضوی، جزئیات برنامه تمام ارگان های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی را تدوین کردیم و این مهم به همت مهندس مقدوری معاون استاندار و استاندار در کارگروه امور زیربنایی استان به تصویب رسید. بر این اساس تمام نهادها می دانند که تا سال 1420 چه اقداماتی باید برای حفاظت از محیط زیست استان انجام دهند، این کار برای نخستین بار در کشور انجام شده است و فکر نمی کنم هنوز هیچ استانی این کار را شروع کرده باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری از دیگر سخنرانان این مراسم بود. مقدوری با اشاره به دستاوردهای زیست محیطی استان یادآور شد: بیش از 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری در تصفیه خانه های شهرهای گلبهار، سبزوار، کاشمر و به زودی تربت حیدریه توسط بخش خصوصی در دست اقدام است، همچنین بیش از 1800 هکتار جنگل کاری در ارتفاعات جنوب شهر مشهد جزو اقدامات ارزشمندی است که طی 16 سال گذشته شروع شده است. وی تصریح کرد: 17 کانون بحرانی گرد و غبار در استان داریم و کشور افغانستان و صحرای قره قوم از تهدیدات مشهد و استان تلقی می شود که یقینا از طریق دیپلماسی و همکاری های مشترک محیط زیست کشور با آن کشورها نتیجه خواهیم گرفت.شایان ذکر است در پایان این مراسم از خدمات حمید صالحی تقدیر و تورج همتی به عنوان مدیرکل جدید محیط زیست استان معرفی شد.