فاجعه در الحدیده

دیروز، شنبه و در روزی که در بسیاری از کشورهای عربی عید فطر بود،بندر استراتژیک و مهم الحدیده یمن، صحنه درگیری بین نیروی های حوثی و ائتلاف عربی بود. مقاومت جانانه حوثی‌ها برای حراست از الحدیده، مثال زدنی و قابل تحسین بود. نکته جالب اینجاست که عربستان در روز عید فطر به عرب‌زبان‌های کشور همسایه رحم نکرد و عید را به کام یمنی‌ها تلخ کرد.
کارزار اصلی اما در فرودگاه برقرار بود و رقابت برای کنترل این مکان فوق العاده مهم، ساعت‌ها ادامه داشت. نکته دیگر اینکه چندین بار رسانه های منتسب به حکومت سعودی از تصرف فرودگاه و تسلط بر آن خبر دادند، اما رسانه های معتبر بین المللی از جمله رویترز و بلومبرگ نوشتند که نمی توانند این خبر را به طور مستقل تایید کنند. از سوی دیگر، رسانه های نزدیک به جبهه مقاومت و شبکه های جهان عرب مثل المیادین، تصرف فرودگاه توسط ائتلاف عربی به رهبری سعودی را تکذیب کردند.
درباره موقعیت الحدیده
بندر الحدیده در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر صنعا، پایتخت یمن واقع شده ‌است. حدیده چهارمین شهر بزرگ یمن و بندر اصلی این کشور در دریای سرخ است. جمعیت این شهر بین ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزارنفر برآورد شده‌است. این بندر به واسطه دسترسی به دریای سرخ، مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه زندگي میلیون‌ها نفر را در یمن تامین می‌کند.


به نظر می رسد ائتلاف عربی برای بستن راه کمک رسانی به مردم بی دفاع یمن، سعی در تصرف الحدیده دارد تا شاید با تنگ تر کردن حلقه محاصره به اهدافی که پس از 6 سال به آن‌ها نرسیده است، نزدیک شود. موضوعی که احتمالا دست نیافتنی باشد ؛ حتی شاید برای زمانی کوتاه کنترل فرودگاه و بندر به دست نیروهای تحت حمایت ائتلاف بیفتد اما نیروهای مقاومت بي شك نخواهند گذاشت که تنها شریان ارتباط آن‌ها با دنیای خارج و دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه مسدود شود. به هر حال، الحدیده نقش بسیار مهمی در تحولات یمن دارد و کنترل این بند ر و شهر استراتژیک می تواند سرنوشت جنگ در این منطقه را تغییر دهد.
واکنش سازمان ملل
سازمان ملل متحد دیروز از نبرد حدیده و پیامدهای آن بر زندگی غیرنظامیان در یمن ابراز نگرانی کرد. دفتر دبیرکل سازمان ملل در وز شنبه اعلام کرد که درگیری ها بر سر کنترل این شهر می تواند منجر به قطع تنها راه دریافت کمک‌های بشردوستانه برای بسیاری از غیرنظامیان شود.
نگرانی های صلیب سرخ
کمیته بین‌الملل صلیب سرخ جهانی در پی درگیری‌ها شدید، نسبت به موج تازه‌اي از پناهجویان هشدار داد. صلیب سرخ در یک رشته پیام‌های توییتری ازجمله نوشته است: «به احتمال بسیار طی روزهای آینده ده‌ها هزار نفر از شهر فرار خواهند کرد».
وضعیت بیمارستان ها
گفته می‌شود که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر به دلیل قطع متوالی برق قادر نبوده‌اند به درستی کار کنند. مردم شهر با نان خشکی که از زباله‌ها می‌یابند، ارتزاق می‌کنند.
صحبت های قابل تامل یونیسف
هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیش از ۱۱ میلیون کودک نیازمند کمک های بشردوستانه در این کشور جنگ زده حضور دارند. از بین بردن این شاهراه، پیامدهای ویران‌کننده‌ای برای هر یک از آن‌ها به همراه دارد. بدون واردات غذا، وضعیت در کشوری با یکی از بدترین بحران‌های سوء تغذیه در جهان، بدتر می‌شود. بدون واردات سوخت که برای پمپاژ آب مهم است، دسترسی مردم به آب آشامیدنی متوقف خواهد شد... تیم‌های یونیسف تنها دو روزِ پیش آنتی‌بیوتیک‌ها، سرنگ‌ها، کیت‌های پزشکی و مواد غذایی را برای همکاران محلی‌مان در بندر الحدیدیه فرستادند اما این کمک ها، نیاز مردم را برای مدتی کوتاه برطرف خواهد کرد. اگر وضعیت امنیتی بدتر شود توان ما برای پاسخگویی به شدت محدود خواهد شد».
فاجعه بزرگ همراه با سکوت بین المللی
آنچه در الحدیده یمن در حال رخ دادن است از یک فاجعه بسیار بزرگ و وحشتناک بدتر است اما داستان وقتی تراژیک تر می شود که متوجه می شویم این فاجعه سیاه با سکوت بین المللی در جریان است. معلوم نیست از نگاه رسانه های غربی و گروه های مدافع حقوق بشر، شهروندان یمنی ، شهروندانی درجه چندم به حساب می آیند که با قتل عام آن‌ها، گرسنگی شدید، وضعیت بهداشتی اسفبار صدای هیچ کسی شنیده نمی شود. شايد اگر یك‌ هزارم اتفاقات و فجایع یمن و الحدیده در جایی مثلا مثل اوکراین صورت می‌گرفت، رویترز، آسوشیتدپرس یا گروه های حقوق بشری، گوش دنیا را کَر می کردند.
تامر کرولوس، مدیر بخش یمن در سازمان خیریه «کودکان را نجات دهید» (Save the Children) نیز اعلام کرده است: «دست‌کم ۳۰۰ هزار کودک در شهر بندری الحدیده در خطر کشته یا معلول شدن قرار دارند. خانواده‌ها و کودکانی که نتوانسته‌اند شهر را ترک کنند، در آتش‌سوزی‌ها و گلوله‌باران‌ها گرفتار خواهند شد».
دیپلمات ها چه می گویند؟
منابع دیپلماتیک و سازمان های فعال در امور بشردوستانه نسبت به نابودی بندر الحدیده به عنوان اصلی‌ترین نقطه ورود کمک برای جنگ زدگان یمنی و همچنین به خطر افتادن جان میلیون‌ها انسان در پی حملات و بمباران‌ها هشدار داده‌اند! تخمین زده می‌شود دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر در جریان درگیری های بندر الحدیده کشته شوند. بندر الحدیده مسیری حیاتی برای تامین بیش از ۷۰ درصد از مواد غذایی، کالاهای اساسی و تجهیزات درمانی جنگ زدگان یمن است.
گفته می‌شود حدود هشت میلیون یمنی در آستانه قحطی به‌سر می‌برند و هرگونه خرابی در شاهراه‌های انتقال کمک‌ها می‌تواند صدها هزار نفر دیگر را به این وضعیت دچار کند.