لابی‌گر ترامپ در قفس


گروه بین الملل- علی ودایع: لابی گر اصلی زد و بند ترامپ با روسیه راهی زندان شده است. واشنگتن می‌خواهد مرد دیوانه کاخ سفید را از قدرت به زیر بکشد. شخصیت‌های مختلف از هر تریبونی که بشود ، تندترین حملات را علیه رئیس جمهوری آمریکا مطرح می‌کنند که آخرین آنها سخنان «رابرت دنیرو» بود. 
در اتفاقاتی که شبیه سریال‌های آمریکایی است ، ترامپ در نقش جوکر ایفای نقش می‌کند. رییس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین اظهاراتش درباره کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به گفت که دوست دارد مردم ایالات متحده توجهی را که مردم کره شمالی به کیم دارند، به او داشته باشند. این حرف‌ها از سوی ترامپ یادآور اظهارات او در یک مراسم شام خصوصی در ماه مارس بود که طی آن برداشته شدن محدودیت دوره‌ای ریاست جمهوری برای «شی‌ جینپینگ»، رییس جمهوری چین و ریاست جمهوری مادام‌العمر را تحسین کرده و گفته بود: «شاید ما هم باید این طرح را امتحان کنیم.»
«رابرت مولر» دادستان کارکشته آمریکایی‌ها تمام زیر و بم یاران ترامپ را دنبال می‌کند تا در نهایت به خود رئیس جمهوری آمریکا برسد.  او که مسئول رسیدگی به رسوایی راشاگیت است به پرونده «روابط مالی ترامپ با خانم‌های پورن استار» هم سرک کشیده اما فعلا رابطه با روسیه در اولویت است.
«پل مانافارت» رئیس کمپین انتخاباتی ترامپ که متهم به پولشویی ،لابی گری غیرقانونی برای روسیه و فرار مالیاتی متهم شده حالا به اتهام «تلاش برای جلوگیری از اجرای عدالت» به زندان منتقل شده است. 


به گزارش بی بی سی، بازرس ویژه پرونده ترامپ-روسیه موسوم به «راشاگیت» دو هفته پیش آقای منافارت را به تلاش برای تماس با شاهدان و درخواست برای تغییر روایت آنها روبرو شد. مولر با طرح این اتهام از دادگاه خواسته بود حق آزادی مشروط منافارت و وثیقه او را باطل و او را تا زمان حضور در دادگاه زندانی کند.
ظهر روز جمعه (به وقت واشنگتن) قاضی «امی‌برمن جکسون» به پرونده مانافورت رسیدگی کرد. این قاضی دادگاه ناحیه‌ای در واشنگتن، پایتخت، گفت منافارت بر خلاف تعهدی که هنگام صدور آزادی مشروط و قبول وثیقه داده بود با استفاده از اپلیکیشن‌های رمزگذاری شده بروی موبایل با شاهدانی که قرار بوده در دادگاه حاضر شوند تماس گرفته تا بلکه روایت آنها را به نفع خود تغییر دهد.
قاضی جکسون با اشاره به این تلاش آقای منافارت گفت: «اینجا مدرسه راهنمایی نیست که من موبایل را از دستت بگیرم... از اعتمادی که به شما کردیم سوء استفاده کردی و طوری رفتار کرده که دادگاه و امر قضا را هم چون مناسبات کاری فرض کرده است.» دستور قاضی دادگاه خیلی زود با واکنش تند رئیس‌جمهوری روبرو شد که آن را حکمی‌«بسیار غیرمنصفانه و شداد» خواند. این در حالی است که منافارت هنوز در چند دادگاه متعددی که علیه‌اش شکایت شده حضور نیافته است.
در تحولی دیگر، «رودی جولیانی» از وکلای برجسته ترامپ گفته رئیس جمهوری احتمالا هفته آینده درباره موافقتش برای مصاحبه حضوری با رابرت مولر بر سر پرونده رسوایی راشاگیت تصمیم خواهد گرفت. جولیانی همزمان گفته که به نظر او دونالد ترامپ نباید با تحقیقات بازرس مولر که به گفته او «جانبدارانه و فاسد» است همکاری کند.
اتفاق جالب اینجاست که جولیانی که پیش‌تر شهردار نیویورک هم بوده درباره زندانی شدن پل منافارت از احتمال «عفو» او توسط آقای ترامپ سخن گفته بود اما ساعتی بعد اظهارات خود را اصلاح کرد و گفت «رئیس‌جمهور قصد عفو هیچ کسی را ندارد و چنین کاری (عفو) برخلاف توصیه همه از جمله خود من 
خواهد بود.»
پل مانافورت شخصیت کلیدی رسوایی راشاگیت محسوب می‌شود و از میان چهار متهم این پرونده تنها کسی است که حاضر به همکاری با بازرس ویژه نشده است. 
اتهامات رئیس کمپین ترامپ
پل منافارت که دادگاه رسیدگی به بخشی از اتهام‌های او سه ماه دیگر (سپتامبر) آغاز می‌شود متهم است که حدود ۳۰ میلیون دلار درآمد خارجی خود را بدون اطلاع به اداره مالیات وارد کشور کرده و تلاش کرده از طریق خرید مسکن و اقدامات دیگر این ملبغ را پولشویی کند.
او همچنین متهم است که بدون ثبت نام رسمی‌به عنوان لابی گر یک دولت خارجی، وارد کارزارهای انتخاباتی اوکراین شده است.
او علاوه بر اتهام پولشویی و لابی‌گری غیرقانونی به فرار مالیاتی هم متهم است که رسیدگی به پرونده مربوط به آن ماه آینده در دادگاه آغاز خواهد شد. اگرچه هیچ کدام از این اتهام‌ها به مدت کوتاه ریاست او بر ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ مرتبط نیست اما ناظران در واشنگتن می‌گویند بازرس ویژه رابرت مولر بنا دارد با تحت فشار گذاشتن پل منافارت او را وادار به همکاری با پرونده ترامپ- روسیه کند.
اگر منافارت، ۶۹ ساله، در دادگاه‌های پیش رو مقصر شناخته شود ممکن است مابقی عمرش را در زندان سپری کند.
او که همان اوت ساتل ۲۰۱۶ و سه ماه قبل از روز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری از ستاد دونالد ترامپ کنار گذاشته شده بود پاییز پارسال از سوی بازرس ویژه به دادگاه کشیده شده و از آن زمان با قید وثیقه در آزادی مشروط به سر می‌برد. قاضی به او اجازه ترک شهر الکساندریا (در جنوب واشنگتن دی‌سی) را نداده بود به او دستگاه ردیاب پلیس وصل شده بود.
پای او پس از آن به دادگاه باز شد که پلیس تابستان پارسال به طور ناگهانی صبح خیلی زود به خانه‌اش یورش برد و همه مدارک و رایانه‌های او را ضبط کرد.
اگرچه ترامپ پس از اخراج پل منافارت از ستادش تلاش کرد از او فاصله بگیرد، اما بسیاری از ناظران انتخابات سال ۲۰۱۶ نقش پل منافارت و راجر استون، دیگر لابی‌گر قهار و نه چندان خوشنام واشنگتن را در پیروزی کارزار ترامپ را بسیار تعیین‌کننده می‌دانند. حبس مانافارت، لابی گر ترامپ در قفس اتفاقی است که در نهایت می‌تواند قفل دهان شاه کلید رسوایی راشاگیت را بگشاید . در این میان « مایکل کوهن» که او هم تحت فشار پلیس فدرال آمریکا قرار دارد هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. آمریکا روزهای هیجان انگیزی را در پیش رو دارد.