مراسمی بدون مجوز!

کلنگ ساختمان پلاسکو زده شد اما  به گفته معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران «هیچ مجوزی برای ساخت پلاسکو و یا حتی گودبرداری آن صادر نشده است.» انگار قرار نیست حاشیه‌ها دست از سر این بنا بردارند.
 30 ام دی ماه سال 95 بود که ساختمان پلاسکو طعمه حریق شد و بعد از چندین ساعت فروریخت. آتش بعد از چند روز با همت آتش نشانان خاموش شد و اما داغی بر دل ایرانیان گذاشت. در یکسالگی حادثه پلاسکو، بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی این ساختمان پس از طی کردن مقدمات لازم و اخذ مجوز از شهرداری برنامه دقیق خود برای این ساختمان و بازسازی دوباره آن را اعلام کردند.
در هفته گذشته نیز  استاندار تهران از آغاز بازسازی ساختمان پلاسکو از عید فطر امسال و بهره‌برداری آن تا عید فطر سال ۱۳۹۹ خبر داد.
در این رابطه محمدحسین مقیمی در جلسه ای که روز دوشنبه درباره بازسازی ساختمان پلاسکو که با حضور استاندار تهران، رئیس بنیاد مستضعفان، جمعی از مدیران استانی و کسبه ساختمان پلاسکو برگزار شد، گفت:«از زمانی که اجرای طرح جدید و بازسازی ساختمان پلاسکو به استانداری تهران محول شد، جلسات متعددی با همین موضوع برگزار و در نهایت مقرر شد این ساختمان بازسازی شود؛ به نحوی که پنج طبقه برای اقدامات خدماتی ساخته شود و از محل درآمد آن هزینه‌های ساختمان تأمین شود. بنیاد مستضعفین هزینه‌های ساختمان را تقبل کرده است.»


اما انتشار این خبر با واکنش  معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران همراه بود.
افشین حبیب زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر این که ساختمان جدید پلاسکو در عید فطر  کلنگ زنی می‌شود، اظهار کرد: از نظر مقررات هر گونه عملیات عمرانی و ساختمان سازی باید با کسب مجوز از شهرداری تهران باشد.
وی با اشاره به این که بر اساس قانون هر کسی که می‌خواهد عملیات ساختمانی انجام دهد، می بایست قبل از هر گونه عملیات مجوزهای لازم را از شهرداری تهران بگیرد، خاطر نشان کرد: به صورت شفاهی از سرپرست سابق معاونت شهرسازی در مورد مجوز ساخت پلاسکو سوال پرسیدم و وی عنوان کرده است که هیچ مجوزی برای ساخت پلاسکو و یا حتی گودبرداری آن صادر نشده است.
معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که  هر نوع کلنگ زنی اگر به مفهوم شروع عملیات اجرایی باشد، قطعا باید مجوز شهرداری را داشته باشد، گفت‌: اما اگر کلنگ زنی نمایشی باشد می‌توانند این اقدام را انجام دهند و می‌توانند فیلمبرداری و عکاسی کنند، اما عملیات اجرایی را نمی‌توانند بدون مجوز شهرداری آغاز کنند.
اما روز جمعه پس از حدود ۱۷ ماه بلاتکلیفی و اعتراض کسبه نسبت به نامشخص بودن آینده و زندگی‌شان،  با حضور مدیرعامل بنیاد مستضعفان به عنوان مالک پلاسکو، گودبرداری‌اش آغاز و وعده داده شد تا ۲۴ ماه آینده این ساختمان قدیمی تجاری را در همان ۱۵ طبقه می‌سازند و به کسبه آسیب دیده تحویل می دهند.
به گزارش ایسنا محمد سعیدی کیا - مدیرعامل بنیاد مستضعفان - به عنوان مالک در مراسم گودبرداری ساختمان پلاسکو حاضر شد و اعلام کرد که با کمک اساتید دانشگاه و پیمانکار، این ساختمان ۲۴ ماهه در همان 15 طبقه تحویل می شود که البته سرقفلی‌های پلاسکوی جدید حق صاحبان قبلی است که آسیب دیده هستند.
وی افزود: تاکنون هم اگر این ساختمان آماده نشده و به کسبه آسیب دیده تحویل داده نشد به دلیل این بود که بنیاد مستضعفان تنها تصمیم گیرنده در این زمینه نبود و مشکلات زیادی به وجود آمد. اما امروز با توافقات صورت گرفته با استاندار تهران مقرر شد گودبرداری آغاز شود و هر چه‌ سریع‌تر این ساختمان را بسازیم.
مدیرعامل بنیاد مستضعفان گفت‌: برای ساخت ساختمان پلاسکو در شکل جدید، به طراحی و نقشه‌های جدید نیاز داریم، چرا که در گذشته قرار بود ساختمان شمالی پلاسکو هم تخریب شود و به بنا و سازه جدید ‌اضافه شود، اما در پی اعتراضات کسبه ساختمان شمالی مقرر شد با هزینه و مسئولیت خود آنها این ساختمان مقاوم سازی شود و مورد بهره برداری قرار گیرد. اما کار اجرایی از امروز برای گودبرداری برج آغاز شده است و همزمان با آن از اساتید دانشگاه کمک گرفته‌ایم نقشه جدید را بر اساس زیر بنایی که در اختیار داریم طراحی کنیم. اما دیروز  سخنگوی شورای شهر تهران به کلنگ زنی ساختمان جدید پلاسکو واکنش نشان داد. علی اعطا در مورد آغاز ساخت ساختمان پلاسکو گفت: اگر ساخت پلاسکو بدون اخذ پروانه آغاز شود، گذشته از اینکه خلاف قانون است، بیم آن هست که اختلاف نظر طرفین بعدها کار را به بن بست بکشاند. وی با بیان اینکه باید درخواست مالک برای ساخت ساختمان جدید به دلیل مشکلات موجود به کمیسیون ماده ۵ برود، گفت: بر اساس رای کمیسیون ماده ۵ پروانه صادر می‌شود و بعد عملیات اجرایی با حمایت همه ذینفعان به سرعت و قوت آغاز می‌شود.
به گزارش ایسنا، چند روز پیش مقیمی استاندار تهران اعلام کرده بود که در عید فطر کلنگ ساختمان جدید پلاسکو زده می‌شود اما این اتفاق در حالی امروز صبح رخ داد که بنا به گفته افشین حبیب زاده، معاون نظارت شورای شهر هنوز پروانه ساخت این ساختمان از سوی شهرداری صادر نشده است.