اعتراف لیبرمن به دروغ‌گویی تل‌آویو

گروه سیاسی- مانیا شوبیری: روز گذشته وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به عدم حضور نیروی نظامی ایران و نیرویی وابسته به حزب‌الله لبنان در جنوب سوریه اعتراف کرد. پیشتر اسرائیل مدعی شده بود که تمامی مواضع ایران در خاک سوریه را هدف قرار داده است، همچنین حمله گروه مقاومت سوریه به بلندی‌های جولان را نیز به ایران نسبت داده بود.
خبرگزاری تاس، به نقل از «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ اسرائیل نوشته است که حزب‌الله و ایران هیچ گونه حضور نظامی در جنوب این کشور ندارند، امکان دارد که در این منطقه چند ده تن مشاور نظامی باشند، اما هیچ نیروی نظامی در آنجا وجود ندارد.
این وزیر رژیم صهیونیستی همچنان بر خواست اسرائیل درباره سوریه که همان دور کردن کامل حزب‌الله و ایران از خاک سوریه است، تاکید کرده، در این خصوص رسانه‌های رژیم صهیونستی بارها اعلام کرده‌اند که حضور نظامی ایران و حزب‌الله را در جنوب سوریه از جمله درعا و قنیطره تحمل نمی‌کند. 
از مدت ها پیش و همزمان با موفقیت های ارتش سوریه و متحدانش بر علیه تروریست‌ها، رژیم صهیونیستی بیش از پیش نگران کرده است. آنها همواره از شکست کامل گروه‌های تروریستی در سوریه و حضور ایران در این کشور پس از پایان یافتن بحران سوریه وحشت داشته‌اند و در ماه‌های اخیر بیش از گذشته به تکاپو افتاده‌اند تا مانع این حضور شود. همزمان با نزدیک شدن موعد عملیات آزادسازی درعا در جنوب غرب سوریه، که فاصله کمی تا بلندهای جولان دارد، رژیم صهیونیستی فشار به واشنگتن و مسکو برای ممانعت از حضور ارتش سوریه و متحدان این کشور در این مناطق را تشدید کرده بود. اسرائیل خود را بخشی جدایی ناپذیر از هر گونه توافق در جنوب سوریه می داند با وجود این که هماهنگی عمیقی میان آن با مسکو وجود دارد.


این وزیر صهیونیستی در حالی دست به اعتراف زد که چند پیش اسرائیل مدعی شده بود که تمامی مواضع ایران در خاک سوریه را هدف قرار داده است. همچنین حمله گروه مقاومت سوریه به بلندی‌های جولان نیز به ایران نسبت داده شده بود. «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تأکید کرده بود که ایران نقشی در عمليات اجرا‌شده در بلند‌های جولان نداشته و حمله به اهداف اسرائیلی را دستاورد محور مقاومت دانسته بود.
وی همچنین تاکید کرده بود که نیروهای ایران در سوریه مستشار هستند و ایران اصلا در منطقه جنوب سوريه حضور ندارند.
مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده‌اند که نیروهای ایرانی در سوریه به درخواست دولت دمشق در این کشور حضور«مستشاری» دارند تا با تروریسم تکفیری داعش و النصره مقابله کنند. «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آر تی روسیه  این موضوع را تایید و گفته بود که نیروهای نظامی ایرانی در سوریه حضور ندارند و حاضران افسران مستشاری ایران در کنار ارتش سوریه هستند.
رایزنی با روسیه
در چند ماه‌ گذشته اسرائیل در تلاش است تا علاوه بر آمریکا و متحدانش روسیه را نیز متقاعد کند که حضور ایران در سوریه برای اسرائیل تهدیدی جدی محسوب می‌شود. در همین خصوص نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو نیز سفر کرد.  
موضع‌گیری‌های مقامات روس گواهی می‌دهد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مسکو دست خالی برنگشته بود. مدتی نگذشت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در دیدار با همتای سوری خود گفته بود که در مرحله استقرار صلح در سوریه، نظامیان خارجی باید این کشور را ترک کنند، «الکساندر لاورنتیف»، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه، اعلام کرد که منظور پوتین تمامی واحدهای نظامی خارجی در سوریه، از جمله آمریکا، ترکیه، حزب‌الله و البته ایران بوده است.
در ادامه اظهارات پوتین مقامات دیگر روس نیز در صحبت‌های خود بر خروج نیروهای خارجی از خاک سوریه تاکید کردند. «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه تاکید کرده بود که نیروهای خارجی باید هرچه سریع‌تر از جنوب سوریه عقب‌نشینی کنند. 
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفته بود که برای خروج نیروهای ایرانی از منطقه جنوب غربی سوریه توافقاتی حاصل شده است. شمخانی در واکنش به اظهارات روسیه از تلاش این کشور حمایت و اعلام کرد که هدف از این تلاش خروج تروريست‌ها از مرز سوريه و اردن و کنترل ارتش سوريه بر اين مناطق بود است.
در همین خصوص رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که در توافقنامه‌ای که بین آمریکا، روسیه و اردن در هماهنگی با این رژیم منعقد شده است که ایران باید از مناطق جنوبی سوریه خارج شود. گرچه یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی ادعای توافق میان تل‌آویو و مسکو برای خروج «نیروهای ایرانی» از جنوب سوریه را تکذیب کرد و گفت چنین تفاهمی به دست نیامده است.
در این میان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بار دیگر تاکید کرده بود که ایران اصلاً در جنوب سوریه حضور ندارد.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده است که نسبت سامانه دفاع هوایی سوریه هیچ گونه نگرانی در اسرائیل ایجاد نمی‌کند و این رژیم اشغالگر می‌داند که چگونه بر آن غلبه کند و امیدواریم که مجبور نشویم این سامانه‌ها را هدف قرار دهیم، ما واقعا دنبال تحقق یک مساله هستیم و آن هم تضمین امنیت و زندگی آرام برای شهروندان‌مان است، به همین دلیل امیدواریم که هیچ گونه تنش و درگیری وجود نداشته باشد.
سکوت روسیه در مقابل حملات متعدد اسرائیل به خاک سوریه این احتمال را به وجود آورد که هماهنگی‌های میان اسرائیل و روسیه بر سر اوضاع سوریه وجود دارد و آنها بر سر چنین مسائلی با یکدیگر به تفاهم رسیده اند. تجاوزات متعدد اسرائیل به سوریه قطعا نمی‌تواند بدون هماهنگی روسیه صورت گرفته باشد. سکوت مسکو را نه تنها نشانه اطلاع از این حملات است بلکه نشان می‌دهد که که مخالفتی نیز با آنها ندارد. روس‌ها مکررا اعلام کرده‌اند که حضور نظامی آنها در سوریه علیه منافع و امنیت اسرائیل نیست.