انفجارامید ملی؛ درس‌فوتبال به سیاست

آرمان: می‌گویند فوتبال عین زندگی است، تجسمی از تلاش و کوشش مدام برای رسیدن به بهترین نتیجه، به پیروزی و عبور از سد حریف؛ حریفی که با تمام وجود مقاومت می‌کند. راهیابی پیوسته ایران به جام جهانی، به دنبال بازی‌های قابل قبولی که در دور مقدماتی انجام داده و به رکورد کمترین گل خورده رسید، دلیل قاطعی نبود که تیم ایران از پیش برنده بازی باشد. از این رو که در مقابل خود قهرمان آفریقا را می‌دید اما تیم ملی از دقیقه اول تا انتهای بازی، بی‌ذره‌ای تردید، تلاش کرد و مزد تلاش خود را در «دقیقه نودو سه» گرفت. در تمام طول بازی حریف سرسخت‌تر و جنگنده‌تر شد اما چه باک، امید در بین بازیکنان تیم موج می‌زد و همان برگ برنده بود. می‌گویند فوتبال عین زندگی است و اگر چنین باشد، عالم سیاست هم می‌تواند خود را در آیینه چنین کوششی ببیند. در سیاست هم حریف تمام کوشش خود را به‌کار می‌بندد که پیروزی را برای خود رقم بزند و اگر در این میانه از ابزارهای غیر اخلاقی و انواع رانت‌ها بهره ببرد، دلیل قانع‌کننده‌ای برای از دست دادن امید نیست. مبارزه پیوسته تیم ملی ایران در بازی با مراکش می‌تواند برای همه، از دولتمردان گرفته تا سیاست‌ورزان آموزنده باشد که در راه اجرای برنامه‌های خود با سرسختی رقیب که اخلاقمند و غیراخلاقی در برنامه‌ها کارشکنی می‌کند، ناامید نشوند. نا امید نشوند حتی اگر از تریبون‌های مهم به آنها هجمه ببرند و یا با فرستادن پیامک‌های تهدیدآمیز سعی در تاثیرگذاری داشته باشند... می‌گویند فوتبال عین زندگی است. هر چه بود، پیروزی تیم ملی بر مراکش، انفجار امید بود و موجی از شادی را به کشور آورد و ایران عزیز یکی از شادترین شب‌های خود را تجربه کرد. به دنبال این پیروزی اهالی سیاست هم خود را به مردم رساندند تا این پیروزی را تبریک بگویند. سران قوا، یادگار امام، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، روسای برخی فراکسیون‌های مجلس و رئیس شورای شهر در پیام‌های جداگانه‌ای پیروزی مردانه دلاورمردان را تبریک گفتند.
معجزه‌ای به نام فوتبال
شاید کمتر کسی باور می‌کرد که تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود در آوردگاه جام جهانی 2018 بتواند در مصاف با قهرمان آفریقا این دیدار را با پیروزی پشت سر بگذارد و 3 امتیاز شیرین کسب کند. گرچه لذت این پیروزی آنجایی دو چندان می‌شود که به یاد آوریم در روز نخست مسابقات تیم فوتبال عربستان از تیم روسیه با نتیجه 5 بر صفر شکست می‌خورد تا نوعی آبروریزی برای آسیا به بار آورد، اما غیور مردان ایرانی با پیروزی خود نشان دادند که نه تنها بهترین تیم آسیا بلکه آبروی آسیا هستند. این معجزه فوتبال است. این نخستین غرش یوزهای ایرانی بود و بی‌علت نبود که پیش از مسابقات کارشناسان و اهل فن ایران را شگفتی‌ساز مسابقات لقب دادند. البته درپی این پیروزی مردم در سراسر کشور به خیابان‌ها آمده و از بابت شیرینی پیروزی دلچسب ملی‌پوشان ایرانی به جشن و شادمانی پرداختند. به قول عادل فردوسی‌پور فوتبال تنها بهانه این مردم برای شادی است. این مردم همه یک روحند در بدن ملی‌پوشان و شادمانی آنها ملی است. از این جهت وقتی پای ملیت و هویت ایرانی در میان باشد، دیگر، چپ و راست، تندرو و محافظه‌کار و این دسته‌بندی‌ها مطرح نیست. جمعه شب تهران و سایر شهرهای ایران مملو از جمعیت شادمانی بود که خوشحال از پیروزی تیم فوتبال کشورشان در مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان بودند. جایی که یوزهای ایرانی آقایی کردند و توانستند در نخستین روز مسابقات گروه خود در حضور بزرگانی چون اسپانیا و پرتغال صدرنشین گروه مرگ شوند.
بازی حساب شده


رئیس‌جمهور با انتشار تصویری از لحظه دیدن مسابقه فوتبال ایران و مراکش در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: «با یک بازی حساب شده و پیروزی دلچسب، همه ملت ایران را شاد کردید؛ بچه‌ها مچکریم» در تصویر منتشر شده، روحانی پیراهن یار دوازدهم تیم ملی فوتبال که پیش از اعزام این تیم به روسیه از سوی بازیکنان و کادر فنی به او اهدا شده بود را بر تن دارد.
غیرت و عزت
رئیس مجلس در پیامی با تبریک پیروزی تیم فوتبال ایران گفت: کسب پیروزی شیرین و درخشان جوانان دلیر کشورمان در اولین گام از بازی‌های جام جهانی روسیه و در روز مبارک عید سعید فطر باعث خوشحالی و مسرت ملت سرافراز ایران شد. غیرت و عزت فرزندان کشور به رخ جهانیان کشیده شد تا همگان شاهد افتخار آفرینی جوانان سلحشور ما باشند. این نتیجه شادی آفرین را به همه ملت بزرگ ایران، بازیکنان تیم ملی فوتبال و کادر فنی آن تبریک می‌گویم.
حس نشاط
یادگار امام(ره) نیز با تبریک پیروزی ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پیروزی تیم ملی فوتبال ایران، عید فطرمان را با شیرینی خاصی همراه کرد. تحلیل بازی را اهل فن خواهند گفت، مهم شادی و حس نشاطی است که به جان و روح همه ما دمیده شد. آیت‌ا..... سیدحسن خمینی نوشت: به همه بازیکنان و سرمربی توانای این تیم تبریک می‌گویم و امیدوارم روزهای آینده هم برای ما همراه با شادی باشد. هم چنین امیدوارم برای امید ابراهیمی و علیرضا جهانبخش اتفاق خاصی نیفتاده باشد. هر دو اینها از خوب‌های امروز بودند. جا دارد از بازی خوب بیرانوند هم یاد کنم.
نتیجه سال‌ها تلاش
رئيس شوراي شهر تهران در پيامي برد ارزشمند تيم ملي فوتبال را در جام جهاني روسيه تبريك گفت. محسن هاشمی اظهار داشت: همزمان با عيد سعيد فطر، پيروزي ارزشمند و غرورآفرين تيم ملي فوتبال، در نخستين بازي خود در جام جهاني روسيه موجب شادماني و نشاط مردم ايران شد. اينجانب از طرف اعضاي شوراي شهر تهران، اين برد را كه حاصل سال‌ها تلاش و پيشرفت روحي، فيزيكي و تاكتيكي تيم ملي فوتبال بود، به اعضاي اين تيم تبريك گفته و در كنار تك تك ايرانيان عزيز آرزو داريم، نام ايران همواره سرفراز باشد.
تبریک مسئولان و سیاسیون
درپی پیروزی غرورآفرین ملی‌پوشان فوتبال ایران در نخستین دیدار جام جهانی برابر مراکش برخی مسئولان و سیاسیون به تبریم و اظهار نظر پرداختند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پیروزی دلچسب و مقتدرانه تیم پرافتخار ملی فوتبال کشورمان در برابر تیم ملی مراکش در مسابقات جام جهانی ٢0١٨ روسیه موجی از شادی و شعف در دل ملت بزرگ ایران پدید آورد. این پیروزی ارزشمند را به همه ملت شریف و قهرمان پرور ایران، بازیکنان عزیز تیم ملی، مربیان، کادر فنی و همه دست اندرکاران تیم ملی صمیمانه تبریک می‌گویم. از طرف دیگر علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در پیامی گفت: بازی شجاعانه و جوانمردانه قهرمانان تیم ملی فوتبال کشورمان و تلاش و عزم جزم دست اندرکاران، مربی، کادر فنی و بازیکنان عزیز، موفقیتی شیرین و زیبا را در مقابل مراکش در مسابقات جام جهانی روسیه به ارمغان آورد و همه ملت ایران را همزمان با عید سعید فطر خوشحال کرد. این پیروزی را به مردم بزرگ و شریف ایران و اعضا تیم ملی کشورمان تبریک می‌گویم. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیزدر اینستاگرام خود نوشت: «ملی‌پوشان ایران همت و غیرت ایرانی را به نمایش گذاشتند. این برد شیرین گوارای ملت ایران باد. علی مطهری نایب رئیس مجلس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر مراکش در حالی که همه ما به مساوی هم راضی بودیم جای آن دارد که سجده شکر به‌جا آوریم. این پیروزی در روز عید سعید فطر بر همه ایرانیان مبارک باد. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز در صفحه توییتر خود در واکنش به برد تیم ملی فوتبال ایران نوشت: برد شیرین تیم ملی فوتبال ایران در برابر مراکش حاصل بازی زیبا، هماهنگ و جوانمردانه فرزندان غیور ایران زمین بود و باعث امیدآفرینی در جامعه شد. این پیروزی را به ملت عزیز ایران، کادر فنی و بازیکنان تیم ملی فوتبال تبریک می‌گویم. محمدرضا تابش رئیس فراکسیون ورزش مجلس در پیامی نوشت: سپاس از فوتبالیست‌های خوش استیل، هوشمند و مقاوم و سرمربی و مربیان ارجمند تیم ملی فوتبال ایران که اولین قدم را در جام جهانی مقتدرانه برداشتند و باکسب پیروزی ارزشمند مقابل تیم قدرتمند مراکش دل‌های مردم قدرشناس و ورزش‌ دوست کشور را شاد نمودند. پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز، با انتشار عکسی از زنان و مردان در استادیوم فوتبال در صفحه اینستاگرام خود نوشت: این پیروزی ارزشمند و تاریخی را به همه دختران و پسران و زنان و مردان این سرزمین تبریک عرض می‌کنم. ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با تبریک برد ایران در توئیتر خود نوشت: این رویداد باشکوه که محصول کار جمعی همراه با غیرت ملی بود را به مردم عزیزمان تبریک می‌گویم و از کاروان ورزشی ایران در مسابقات جام جهانی روسیه قدردانی خود را اعلام می‌دارم.
دیدار با وزیر
وزیرورزش و جوانان که بعد از پیروزی تیم ملی ایران مقابل مراکش در جام جهانی با کی‌روش سرمربی تیم و بازیکنان تیم ملی دیدار کرد، با تقدیر از زحمات کی‌روش، کادر فنی و تمام بازیکنان گفت: همان طور که در حضور رئیس‌جمهور اعلام کردم تیم ملی ایران در روز عید فطر عیدی بزرگی به مردم خواهد داد و خدا را شکر این اتفاق بزرگ افتاد. کارلوس کی‌روش هم در این دیدار با تقدیر و تشکر از حمایت‌های وزیر ورزش و جوانان گفت: از توجه صمیمانه شما به تیم ملی فوتبال ایران تشکر می‌کنم و از شما تقاضا دارم سلام گرم ما و بازیکنان تیم ملی را به آقای دکتر روحانی برسانید.