تشديد بي اعتمادي به آينده بازار جهاني نفت

افزايش تقاضا، سياست‌هاي کاخ سفيد عليه ايران و ونزوئلا، توليد نفت‌هاي غيرمتعارف و هماهنگي ميان توليدکنندگان نفت خام از جمله مولفه‌هاي سياسي و اقتصادي هستند که آينده بازار نفت و انرژي را مبهم و غيرقابل اطمينان ساخته است .
افزايش تقاضا، سياست‌هاي کاخ سفيد عليه ايران و ونزوئلا، توليد نفت‌هاي غيرمتعارف و هماهنگي ميان توليدکنندگان نفت خام از جمله مولفه‌هاي سياسي و اقتصادي هستند که آينده بازار نفت و انرژي را مبهم و غيرقابل اطمينان ساخته است .
به گزارش ايرنا، بازار نفت روزهاي پر تنشي را طي مي‌کند. توليدکنندگان نفت عضو و غيرعضو اوپک توانستند با هماهنگي يک ساله خود سطح قيمت‌ها را از زير 40 دلار تا بيشتر از 70 دلار برسانند. اما اکنون تحريم‌هاي ايالات متحده آمريکا عليه ايران و ونزوئلا و ديگر مسائل حرف و حديث‌هايي را در مورد آينده اين صنعت ايجاد کرد.
از طرف ديگر برآوردهاي کارشناسان اقتصاد انرژي و حتي پيش بيني‌هاي اوپک حاکي از آن است که روند افزايش تقاضا تا پايان سال جاري ميلادي ادامه خواهد داشت. در اين شرايط احتمال افزايش قيمت جهاني نفت دور از ذهن نخواهد بود و به همين دليل توليدکنندگان نفت براي جلوگيري از افزايش قيمت و به صرفه شدن توليد نفت‌هاي رسوبي تلاش مي‌کنند سطح توليد را افزايش دهند. براي توليدکنندگان تثبيت قيمت هر بشکه نفت در سطحي ثابت و بين 70 تا 75 دلار به صرفه و داراي حاشيه امن ارزيابي شده است.


روزنامه وال استريت ژورنال در مورد دورنماي آينده بازار نفت آورده است که همزمان با افزايش تقاضا بر ميزان توليد نيز اضافه مي‌شود. در همين حين قيمت‌هاي جهاني به علت افزايش بيشتر تقاضا مسير رو به رشدي خواهد داشت.
شيب افزايش قيمت‌ها پس از اعلام گزارش سازمان اوپک از بازار جهاني تندتر شده است. اين اتفاق در حالي رخ داد که اوپک اعلام کرد در ماه گذشته ميلادي روزانه 35 هزار بشکه بر توليد خود افزوده است. به همين دليل پيش بيني مي‌شود به رغم افزايش نسبي توليد نفت، به علت بيشتر شدن تقاضا روند قيمت‌ها افزايش يابد يا حداقل از سطوح فعلي افت فاحشي نداشته باشد.
اوپک و بازار جهاني نفت
گزارش تازه اوپک از بازار انرژي نه تنها نتوانست آرامش را به اين حوزه بازگرداند بلکه آينده را غيرقابل اطمينان و مبهم ترسيم کرد.اوپک در گزارش اخير خود از بازار انرژي، پيش بيني کرد که تقاضاي جهاني نفت در سال 2018 به ميزان 1.65 ميليون بشکه در روز افزايش داشته باشد. مهمتر آنکه در نيمه دوم سال 2018 بر ميزان بي اعتمادي به شرايط افزوده مي‌شود.در اين گزارش پيش بيني شده به خاطر کاهش توليد در نيجريه، ونزوئلا و ليبي بر ميزان توليد و صادرات نفت عراق، عربستان و الجزاير افزوده خواهد شد.
خبرگزاري رويترز هم گزارش ماهانه اوپک را حاوي اطلاعاتي غير قابل اطمينان در مورد آينده بازار نفت توصيف کرد.
اعضاي اوپک در کنار روسيه از ابتداي سال 2017 توافق کردند تا ميزان توليد خود را 1.8 ميليون بشکه در روز کاهش دهند. اين کشورها که با اقدام خود باعث افزايش قيمت‌ها و ثبات در بازار انرژي شدند، اکنون تلاش دارند در اجلاس آتي اوپک در 22 ژوئن (اول تير) در مورد آينده تصميم گيري کنند. ممکن است آن‌ها با تغيير در سياست‌هاي پيشين، تاحدودي بر توليد خود بيافزايند.
از طرف ديگر ارزيابي اداره اطلاعات انرژي ايالات متحده هم حکايت از آن دارد که توليد نفت آمريکا بر اساس پيش بيني‌هاي قبلي افزايش نخواهد يافت و در سال آينده توليد نفت در آمريکا به 11.76 ميليون بشکه در روز خواهد رسيد.
توليد و صادرات نفت ايران
«دونالد ترامپ» رئيس جمهوري ايالات متحده يک ماه قبل واشنگتن را از برجام خارج و ايران را تهديد کرد که تحريم‌ها را بار ديگر برقرار مي‌سازد. با اينکه مهمترين هدف ترامپ صنعت نفت جمهوري اسلامي‌اعلام شد اما سطح توليد ايران تاکنون کاهش شديد را نشان نداده و ارزيابي‌ها از مقاومت برخي کشورها در مقابل کارشکني‌هاي کاخ سفيد حکايت دارد.گزارش اخير اوپک هم نشان مي‌دهد ميزان توليد نفت ايران براي سومين ماه پي در پي افزايش داشته است.در ماه مي‌ايران روزانه بيشتر از 3.8 ميليون بشکه نفت خام توليد کرد. به نوشته تارنماي اويل پرايس در اين ماه هم مهمترين مشتري نفت ايران چين، هند، کره، ترکيه، ايتاليا و ژاپن بوده اند.بنا بر گزارش‌ها در اين دوره صادرات نفت ايران به هند با گذشتن از 700 هزار بشکه در روز به بالاترين سطح از سال ۲۰۱۶ رسيد.چين، هند و ترکيه مخالف فشارهاي آمريکا براي کاستن از خريد نفت خود از ايران هستند. از طرف ديگر کشورهاي اروپايي هم از مهمترين مشتريان ايران به شمار مي‌روند. مخالفت ديگر امضاکنندگان توافق برجام با سياست‌هاي ترامپ هم آينده اجراي سياست‌هاي تحريمي‌وي را نامشخص ساخته است.
ترديد در ظرفيت مازاد عربستان
برخي رسانه‌ها و تحليلگران غربي اجراي تحريم‌هاي نفتي ايران را قطعي تصور کرده و مدعي شده‌اند با اجراي آن‌ها سهم ايران در بازار نفت کاهش مي‌يابد. با اين حال در زمينه نوع مديريت آينده بازار و توانايي رياض در پر کردن ظرفيت خالي ترديدهاي جدي وجود دارد.تارنماي شبکه خبري بلومبرگ پيش بيني کرد تنش‌ها در ونزوئلا و افزايش شدت تحريم‌ها عليه ايران ممکن است باعث کاهش حدود 30 درصدي توليد نفت آن‌ها شود. گفته مي‌شود عربستان سعودي با افزايش عرضه و ايالات متحده هم با عرضه ذخاير استراتژيک خود اين کاهش را جبران خواهند کرد.
آژانس بين المللي انرژي هم در پيش بيني اوضاع بازار در سال 2019 آورده است توليد اوپک در کنار نفت‌هاي غيرمتعارف آمريکا براي پاسخ دادن به نياز بازار کفايت مي‌کنند اما همکاري عربستان سعودي براي پرکردن ظرفيت‌هاي خالي مورد نياز است. بنا بر ادعاي اين موسسه اگر شرايط سياسي به همين صورت ادامه يابد براي سال 2019 نفت ايران حدود 23 و ونزوئلا 40 درصد کاهش خواهد داشت.
عربستان سعودي نيز از ادامه سياست‌هاي ضد ايراني خود و خوش خدمتي به کاخ سفيد و دشمنان ايران خبر داد و اعلام کرد مي‌تواند به سرعت کمبود نفت در بازار را جبران کند. مازن السوداري مدير يک مرکز پژوهشي در رياض اين شرايط را در بلندمدت به نفع عربستان و روسيه توصيف کرد. با اين حال تحليلگران بازار انرژي تاکيد دارند در هر شرايطي نمي‌توان نسبت به افزايش قيمت نفت بي تفاوت بود.
تارنماي تحليلي S&P Global بر اين باور است اگر آمريکا بر تحريم صنعت نفت ايران اصرار بورزد و ونزوئلا نيز نتواند شرايط سياسي، اقتصادي و اجتماعي خود را بهبود ببخشد، توليدکنندگان در کوتاه مدت ممکن است با مشکلاتي روبرو شوند. با وجود اين تحليل‌ها تارنماي OilPrice در گزارش ديگري بر اين اعتقاد است در مورد ميزان ظرفيت‌هاي اضافي عربستان سعودي اغراق مي‌شود و هنوز مشخص نيست که آيا رياض در کوتاه مدت مي‌تواند کمبود بازار را جبران کند.
بر اساس اين تحليل بيشتر کارشناسان وجود ظرفيت توليد 12.5 ميليون بشکه در روز رياض را تنها حد حرف مي‌دانند. گفته مي‌شود اين کشور اکنون روزانه حدود 10.5 ميليون بشکه نفت توليد مي‌کند. آمار نشان مي‌دهد که ظرفيت توليد نفت عربستان بسيار کمتر از ميزاني است که در مورد آن سخن گفته مي‌شود و ممکن است اين کشور تنها به ميزان 600 هزار بشکه در روز ظرفيت مازاد روزانه داشته باشد