سياست نازيستي ترامپ

ميثم   سليماني
در گوشه و كنار دنيا كمتر پدرو مادري را مي‌توان پيدا كرد كه خواهان جدايي از فرزندان و جگرگوشه‌هاي‌شان باشند. برخي شايد اين سوال را مطرح كنند كه چرا پدرومادرها دست به كاري خطرناك مانند مهاجرت غيرقانوني مي‌زنند تا فرزندان‌شان به نحوي در معرض خطر قرار گيرند، اما واقعيت آن است كه گاهي شرايط به حدي سخت مي‌شود كه والدين براي يك زندگي بهتر نه تنها خود را به خطر مي‌اندازند، بلكه حاضرند از فرزندان‌شان جدا شوند تا حداقل آنها زندگي بهتري داشته باشند. حوادثي كه اكنون در مرز مكزيك و امريكا رخ مي‌دهد روايت همين داستان است. پدرومادرهايي براي زندگي بهتر سعي كرده‌اند تا به شكلي غيرقانوني به امريكا سفر كنند اما ماموران امنيتي و مرزي امريكا آنها را دستگير كرده‌اند ولي به دليل آنكه نمي‌توانند طبق قانون كودكان را زنداني كنند، كودكان از آغوش پدران و مادران جدا مي‌شوند و به پناهگاه‌ها فرستاده مي‌شوند؛ اتفاقي كه با گريه و دلتنگي كودكان از خانواده‌هاي‌شان همراه است.
به گزارش گاردين، در يك انبار قديمي در جنوب ايالت تگزاس، صدها كودكي كه از والدين خود جدا شده‌اند گردآوري و در قفس‌هايي نگهداري مي‌شوند. در يك قفس حدود 20 كودك نگهداري مي‌شوند و به شكلي پراكنده به آنها آب، غذا و پتو براي خواب داده مي‌شود. گفتني است برخي از اين كودكان به حدي كوچك هستند كه از پوشك استفاده مي‌كنند و بايد هرچند وقت يك بار پوشك آنها تغيير كند و اكنون برخي به صورت داوطلبانه مشغول تعويض پوشك اين كودكان هستند.
گفتني است روز يكشنبه گشت مرزي ايالات متحده به خبرنگاران اجازه داد تا به شكلي محدود از اين مركز بازديد كنند چراكه نحوه عملكرد و نوع برخورد ماموران امنيت مرزي امريكا در طول روزهاي اخير به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود و از سوي ديگر انتقادات از شخص ترامپ نيز به دليل سياست‌هاي مهاجرتي كه در راستاي جداسازي خانواده‌ها بود بسياري را در داخل امريكا خشمگين كرد.


گفتني است كه خبرنگاران اجازه ملاقات با هيچ يك از بازداشت‌شدگان و عكاسي از آنها را نداشتند. طبق آمار حدود 2هزار كودك از والدين خود جدا شده‌اند. جف سشنز، دادستان كل امريكا خط مشي جدي را در اين خصوص اتخاذ كرده و مهاجران غيرقانوني را مجرم شناخت و از مقامات امنيتي خواسته بود كه تمامي اين افراد مورد پيگرد قانوني قرار گيرند.
بسياري از گروه‌هاي حقوق بشري و حتي كليساها اين اقدام را به‌شدت مورد نقد قرار دادند و آن را غيرانساني تلقي كردند. اكنون داستان كودكاني كه به زور از والدين‌شان جدا شده‌اند در سراسر جهان شنيده شده است، هرچند كه امريكا تلاش كرده اين موضوع را به شكلي موضوع داخلي خود بداند ولي در اين بين حتي والدين خبر ندارند كه بچه‌هاي‌شان در كجا هستند. يك گروه از قانونگذاران كنگره نيز روز يكشنبه از مراكز نگهداري كودكان و پناهندگان بازديد كردند و به مدت طولاني از يك پناهگاه با 1500كودك ديدن كردند كه بسياري از آنها از والدين‌شان جدا شده بودند. جف مرولي، سناتور دموكرات از اوريگان كه اوايل ماه جاري به پناهگاه كودكان رفته بود، گفت: تمام بچه‌هايي كه از والدين خود جدا شده‌اند در معرض آسيب جدي قرار گرفته‌اند.
يوكار وردونر از جمله افرادي كه در زمان كودكي خود در جنگ جهاني دوم و بر اثر جدا شدن از خانواده خود براي فرار از دست نازي‌ها آسيب ديده است در گاردين نوشت: خانواده‌ام يهودي بودند و در سال 1942 در هلند زندگي مي‌كرديم، وقتي اين كشور توسط نازي‌ها اشغال شد، كودكان به زيرزمين‌ها و مناطقي ديگر فرستاده شدند تا در معرض دستگيري و مرگ قرار نگيرند و ما بسيار خوش شانس بوديم كه از جنگ جان سالم به در برديم. وي مي‌افزايد، اما آسيب‌هاي ناشي از آن روزها پس از دهه‌ها پابرجا ماند. برادر من پس از 76 سال كماكان با اين درد دست و پنجه نرم مي‌كند. حتي اگر كودكان به خانواده‌هايي ديگر نيز سپرده شوند بازهم اثرات جدايي بر پدرو مادر روي آنها باقي خواهد ماند.
به نظر مي‌رسد كه اقدام ترامپ در راستاي جدا كردن كودكان در زمره يكي از خطرناك‌ترين تصميمات او به شمار مي‌آيد. چرا كه صحنه‌ها و گزارش‌هاي ثبت شده از اين اتفاق بسيار نگران‌كننده و اثرات آن بسيار سهمگين است. چارلز بيلو، ستون‌نويس نيويورك‌تايمز مي‌نويسد: اين خط‌مشي آزارو اذيت ترامپ است. جف سشنز نيز براي توجيه اين رفتار خود به يكي از آيات مقدس در انجيل اشاره مي‌كند و آن را بهره‌برداري سياسي به نفع خود مي‌كند. ترامپ حتي در اين زمينه نيز دروغ مي‌گويد و تلاش مي‌كند تا واقعيت‌ها را نيز تحريف كند و مدعي است كه اينها نتيجه قانوني است كه توسط دموكرات‌ها به تصويب رسيده است. نشريه تايمز روز شنبه در مطلبي با اشاره به سخنان ترامپ در خصوص اين اتفاقات نوشت، ترامپ قصد دارد شرايط را به حد زيادي تحريف كند در صورتي كه اين اتفاقات جلوي ديدگان مردم رخ مي‌دهد. در حال حاضر هيچ قانوني وجود ندارد كه خانواده‌ها را در مرز جدا كند و تمامي قوانيني كه در خصوص ورود غيرقانوني مهاجران مطرح شده، هيچ تفسيري مبني بر جدا كردن كودكان از والدين ندارند و در حال حاضر اين تصميم دولت ترامپ است تا همه مهاجران غيرقانوني به عنوان جنايتكار شناخته شوند و عملا خانواده‌ها از هم بپاشد. چرا كه والدين به زندان‌هاي فدرال منتقل مي‌شوند و فرزندان نيز سرنوشتي نامعلوم به دور از خانواده پيدا مي‌كنند. چارلز بيلو در بخش ديگري از مطلب خود در نيويورك‌تايمز مي‌نويسد، ترامپ در اين خصوص نيز دروغ مي‌گويد؛ كاري كه او اغلب انجام مي‌دهد. اين سياستي وحشيانه است كه كاملا محكوم و انعكاسي مطلق از شخصيت او است. وي مي‌افزايد: جدايي فرزندان از خانواده‌ها بايد پايان يابد و ترامپ و هر سياستمدار ديگري كه درمورد آن سكوت مي‌كند يا بدتر، آن را تاييد مي‌كند، در صندوق راي تاثير اين اقدام خود را خواهد ديد.
واقعيت آن است كه دونالد ترامپ قصد دارد از شرايط كنوني به نفع خود استفاده كند. او در توييتر خود نوشت: دموكرات‌ها بايد با همتاهاي جمهوريخواه شان درباره مواردي از جمله امنيت و ايمني مرزها همكاري كنند. منتظر نتايج بعد از انتخابات نباشيد چون شما بازنده‌ايد. اين نشان از آن دارد كه ترامپ قصد دارد سياست‌هاي خود را با فشار بر دموكرات‌ها اجرايي كند اما به نظر مي‌رسد راه مناسبي را در اين مسير انتخاب نكرده است و سكوت‌كنندگان اين جريان ممكن است ضربه‌اي مهلك به آنها وارد شود.
 
ملانيا در مقابل ترامپ
سخنگوي ملانيا ترامپ روز گذشته اعلام كرد: بانوي اول از ديدن اينكه فرزندان از خانواده‌هاي‌شان جدا مي‌شوند متنفر است. بسياري معتقدند كه اين بيانيه‌اي نادر از سوي ملانيا ترامپ بود كه با سياست‌هاي همسرش مخالفت كرد. استفاني گريشام گفت بانوي اول معتقد است: ما بايد كشوري باشيم كه علاوه بر پيروي از همه قوانين، بر قلب‌ها حكومت كند. وي افزود: خانم ترامپ اميدوار است كه هر دو حزب بتوانند براي رسيدن به اصلاحات مهاجرتي موفق به نتيجه برسند. لورا بوش، بانوي اول سابق نيز تقاضاي مشابهي را مطرح كرد.