تنش آبي، نتيجه بي مديريتي در سال هاي گذشته

بي آبي اين هفته هاي استان بوشهر كه مشكلات زيادي را نيز براي مردمان استان به همراه داشته ناشي از كم بارشي‌ سال هاي اخير است كه در نقاط مركزي، جنوبي و جنوب شرقي كشور اتفاق افتاده است. اين مساله سبب شده تا آب‌هاي جاري و تحت الارضي دچار كمبود شود و از ديگر سو، كم‌كاري‌ها در حوزه مديريت منابع آبي در سال‌هاي گذشته در استان بوشهر، مهار آب ها نيز مزيد بر علت شده است. يكي از ويژگي‌هاي محيط‌زيستي استان بوشهر اين است كه بارش‌هاي باران به مثابه بارش هاي حاره‌اي، با سرعت زياد اتفاق افتاده و سيلاب ها با خسارت هاي زياد را به همراه دارد كه تخريب مزارع و زير ساخت ها و خانه‌هاي شهروندان را نيز باعث مي‌شود. متاسفانه سال‌هاست در استان بوشهر در زمستان‌ها با بحران ناشي از سيل مواجه هستيم و در تابستان بحران بي آبي را داريم؛ اين دو بحران ضد و نقيض است كه نشان مي‌دهد در مديريت منابع آب و مهار آب ها اقدام به جايي صورت نگرفته و آب هايي كه ميلياردها مترمكعب در زمستان مي‌بارد، مهار نشده و به‌سادگي وارد دريا مي‌شود. بايد در خصوص مديريت منابع آب در بوشهر بيشتر كار شود و در زمينه آبخيزداري استان بايد كار كرد. بايد آب‌ها را به سمت سفره هاي زير زميني هدايت و حتي سدهايي را ايجاد كرد كه بتواند آب‌ها را مهار كند. الان استان بوشهر به دليل خشكسالي سال‌هاي اخير دچار تنش آبي شده و در استان‌هاي همجوار نيز باران كم باريده است. مقدار آبي كه از طريق لوله از استان‌هايي مانند فارس به استان بوشهر مي‌آمد نيز به خاطر كم بارشي‌ها با كاهش سهميه مواجه شده است.
وضعيت آبي سدهاي استان نظير سد دلواري نيز اصلا خوب نيست و بيش از 70درصد كاهش منابع آبي در اين سد رخ داده و سد دالكي نيز هنوز به مرحله بهره برداري نرسيده است. اين موضوعات سبب شده تا مشكلات آبي استان دوچندان شوند كه لازم است مسئولان استاني و ملي در اين زمينه حساسيت لازم را داشته باشند. استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود و افراد زیادی در این استان در عرصه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و از این طریق امرار و معاش می‌کنند که از مهم‌ترین محصولات این استان می‌توان به خرما اشاره کرد.
کاهش منابع آبی در سال‌های اخیر باعث شده تا بخش کشاورزی به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و فعالیت‌های بخش کشاورزی با تهدیدی جدی روبه‌رو شده است که آینده روشنی را نمي‌توان برای آن متصور بود.استفاده از شیوه‌های آبیاری غرقابی هنوز هم به عنوان اصلی‌ترین شیوه آبیاری در نخیلات استان بوشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد که به علت سازگاری نخیلات با این شیوه آبیاری، کشاورزان تمایل چندانی به تغییر این شیوه ندارند كه بايد آموزش‌هاي لازم در اين زمينه داده شود.