طرف‌های برجام تا آخر ماه پکیج ارائه دهند

معاون سیاسی وزیر امورخارجه اعلام کرد: امیدواریم طرف‌های باقیمانده در برجام تا آخر ماه میلادی جاری بسته عملی خود را ارائه دهند. سیدعباس عراقچی اظهار کرد: برجام به‌دلیل خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی در یک شرایط غیرعادی بسر می‌برد و ما و دیگر اعضای برجام در تلاش هستیم که اگر بشود برجام به مسیر خود ادامه دهد و اگر نشد به وضعیت قبل برجام و حتی فراتر از آن برمی‌گردیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر اروپایی‌ها به کمک روسیه و چین در تلاش هستند که این بسته پیشنهادی را تهیه کنند به‌نحوی که ایران بتواند به فروش نفت خود، دریافت پول نفت، تبادلات بانکی، حمل‌و‌نقل، بیمه و... ادامه دهد. عراقچی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که حیات جمهوری اسلامی ایران وابسته به برجام نیست، تاکید کرد: ما بر اساس منافع ملی کشور تصمیم می‌گیریم چه در برجام بمانیم و یا از آن خارج شویم.
آمادگی برای هر سناریو
وی با بیان این که ما برای هر شرایط و سناریویی از آمادگی لازم برخوردار هستیم و رئیس‌جمهور دستورات لازم را به دستگاه‌های اقتصادی و دیگر دستگاه‌های مسئول داده‌اند، افزود: حتی اگر از برجام خارج شویم شرایط ما به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. ما با برجام و یا بدون برجام به مسیر پرعزت خود ادامه می‌دهیم و حیات جمهوری اسلامی وابسته به برجام نیست. عراقچی در ارتباط با موضوع برجام گفت: برجام دو پایه دارد که پایه اول آن فعالیت‌های هسته‌ای آن است و پایه دوم آن بر موضوع رفع تحریم‌هاست و تعادل برجام روی این دو پایه است و هر کدام از این دو پایه بخواهد از بین برود یا متزلزل شود برجام نیز متزلزل می‌شود و ما اکنون نیز در این شرایط به سر می‌بریم. وی با اشاره به اینکه تعادلی که در برجام وجود داشت تعادل بسیار حساس و ظریفی بود که در طول مذاکرات هسته‌ای به دست آمده بود، تاکید کرد: در مصاحبه‌ اخیر با یورونیوز گفتم که برجام در اتاق مراقب‌های ویژه است؛ این یک واقعیت است. شرایطی که وجود دارد این است که برجام از حالت طبیعی و متعادل خود خارج شده است. این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: کشورهای اروپایی از ایران درخواست کردند که در برجام بماند و ایران نیز به آنها پاسخ داد که اگر آنها بتوانند منافع ایران در برجام را تامین کنند ما می‌توانیم بحث ماندن در برجام را بررسی کنیم. ما در همین راستا چند هفته به دیگر اعضای برجام فرصت دادیم که سازوکاری را تهیه کنند که منافع ایران در برجام را تامین کنند و اگر آنها نتوانند این کار را بکنند ما تصمیم دیگری می‌گیریم. در حال حاضر چند هفته است که به‌صورت فشرده مذاکراتی را با طرف‌های اروپایی، چین و روسیه داریم و این مذاکرات هر روز در حال انجام است. سه کشور اروپایی که در برجام هستند و همچنین اتحادیه اروپا به ما قول داده است یک بسته عملی را برای تامین خواسته‌های ایران و منافع کشورمان از برجام ارائه دهند و ما امیدواریم تا آخر ماه جاری میلادی که چند روز از آن باقی مانده است این بسته به ما داده شود. کاری که اروپا به کمک چین و روسیه می‌خواهد انجام دهد این است که ایران بتواند به بحث فروش نفت خود، دریافت این فروش، تبادلات بانکی، حمل‌و‌نقل و... ادامه دهد. معاون سیاسی وزیر امورخارجه اعلام کرد: ما به‌صراحت به آنها اعلام کردیم که ایران هنوز تصمیم نگرفته که در برجام می‌ماند یا نه. تصمیم ما منوط به اراده طرف‌های مقابل و توانایی آنها در تامین خواسته‌های ماست. ما این اراده را در طرف‌های مقابل می‌بینیم. آنها خواهان برجام هستند و برای تامین خواسته‌های ما در حال تلاش هستند ولی همان‌طور که گفتم ما باید ببینیم که آنها چگونه می‌توانند خواسته‌های ما و منافع ایران از برجام را تامین کنند.
سیاست ایران؛ بی‌تغییر


وی با اشاره به برخی دیگر از گشایش‌هایی که در کشور در طی توافق هسته‌ای رخ داد تصریح کرد: با برجام این گشایش‌ها رخ داد ولی هیچ‌یک از سیاست‌های ایران عوض نشد. سیاست‌های منطقه‌ای ایران ادامه پیدا کرد. مقابله ایران با نظام سلطه و رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کرد و ایران با اقتدار مسیر خود را طی کرد و سیاست‌های دشمنان خود را در منطقه به هم زد. در همین چارچوب رقبای ایران احساس شکست کردند و بر اساس این احساس سیاست‌های خصمانه‌تری را علیه ایران در نظر گرفتند. عراقچی با بیان اینکه متاسفانه برخی مواقع ما خودمان در داخل کشور با برخی از اظهار نظرها و صحبت‌ها به ایجاد فضایی که دشمن علاقه‌مند است که علیه ما ایجاد شود کمک می‌کنیم تصریح کرد: من نمی‌فهمم که چرا برخی از بازگشت تحریم‌ها لذت می‌برند. برخی کاسبان تحریمند که آنها سر جای خود هستند برخی نیز کاسب سیاسی هستند و کیف می‌کنند که تحریم‌های آمریکا برگردد.