گره پيامك‌هاي تهديد به بهارستان گشوده شد

آرمان: همیشه نه، اما ظاهرا این بار پای یک زن در ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس در میان است! موضوع از حدود یک هفته پیش آغازشد که در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) طوماری از سوی نمایندگان دلواپس گسترده شد. بسیاری از نمایندگان از ابتدای بررسی این لایحه در مجلس از دریافت پیامک‌های تهدید‌آمیزی خبر دادند که در مدت بررسی این لایحه برای آنها ارسال شده بود؛ برخی از نمایندگان گفتند که حدود 500 یا 600 پیامک تهدید‌آمیز از شماره‌های مختلف درمورد این لایحه دریافت کرده‌اند، پیامک‌هایی که از آنها می‌خواست به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم رأی ندهند، این پیامک‌های تهدید‌آمیز حتی باعث واکنش علی لاریجانی رئیس مجلس شد. سهیلا جلودارزاده نماینده تهران درباره ارسال پیامک‌های انبوه به برخی از نمایندگان و تهدید کردن آنها گفت: متاسفانه بنده و سایر دوستان اصلاح‌طلبان نیز در مجلس طبق اطلاعاتی که در اختیار دارم جزو دریافت‌کنندگان این پیامک‌ها بودیم که بعضا برخی از آنها توهین‌آمیز بود. قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند در مجلس گفت: «در هنگام بررسی این لایحه حدود 500 پیامک تهدیدآمیز برای من ارسال شد. نمایندگان معترض اعتراض خود را به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهند کرد. هیات رئیسه موظف است شکایات ما را به دادستان یا رئیس قوه قضائیه برساند تا جلو این مسائل گرفته شود».
شناسایی مبدأ ارسال پیامک
اما ماجرا به این اعتراضات ختم نشد بلکه زمانی جدی‌تر شد که خبر رسید پیامک‌ها از مشهد ارسال می‌شود! علیرضا رحیمی از نمایندگان مجلس چنین توئیت کرد:«امروز از گزارش پیامک‎های حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور دکتر لاریجانی مشخص شد مرکز طراحی و ساماندهی پیامک‎ها علیه نمایندگان و مجلس (با هدف رد لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم) شهر مشهد بوده است.» دیگر نماینده مجلس محمد محمودی شاه‌نشین گفت: «یک یا دو پیامک برای نمایندگان ارسال نشده است؛ برای بنده بیش از 250 یا 300 پیامک دریافت کردم و پیامک‌های ارسال شده با کد مشهد بیش از سایر کدها بود. در هفته‌های اول با مهربانی و محبت پیام می‌دانند مبنی بر اینکه عدم تصویب قوانین مرتبط با fatf همراهی با شهداست. هفته دوم با کمی تهدید عنوان می‌شد که آخرت‌تان را می‌بازید و استقلال و آزادی کشور مطرح است. اما روزهای آخر پیام می‌دادند که اگر مردید چطور می‌خواهید جواب خدا را بدهید!» پس از تایید ارسال پیامک با پیش شماره مشهد به تلفن‌های همراه نمایندگان، فاز تکذیب آغاز شد. جواد آرین‌منش نماینده سابق مشهد گفته است: «مشهد شهری بزرگ و با پیشینه‌ای بسیار درخشان است. بسیار تاسفبار است که عده‌ای تلاش می‌کنند تا مشهد را به‌عنوان نماد خشونت و نماد تحرکات افراطی نشان دهند، چرا که این گروه‌ها در اکثریت نیستند و در همه شهرها هستند. ممکن است که در هفته‌های اخیر تعداد 500 تا 600 پیامک به نمایندگان مجلس ارسال شده باشد که پیش شماره‌های زیادی از آنها، مربوط به شهر مشهد باشد، اما شهری که 3 و نیم‌میلیون نفر جمعیت دارد، «600 پیامک» آن را نمایندگی نخواهد کرد».
تکذیب نمایندگان مشهد


کریمی قدوسی به‌عنوان نماینده مشهد ارسال پیامک با شماره مشهد را نمی‌پذیرد و می‌گوید: «این یک بحثی سیاسی است که زنجیره‌ای‌ها و امیدی‌ها آن را مطرح می‌کنند». پژمان‌فر دیگر نماینده مشهد منکر کل ماجرا می‌شود و تاکید دارد: «من به‌شدت این موضوعات را تکذیب می‌کنم و در طول دو دوره‌ای که در مجلس بودم هیچ ‌پیامک تهدیدآمیزی برای نمایندگان نیامده است، چرا که پیامک تهدیدآمیز قابل تعقیب و پیگیری است و اگر فردی بخواهد تهدید کند ردپایی از خود نمی‌گذارد».
باز شدن قفل پیامک
تا اینکه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی اعلام کرد: مسئولان امنیتی در خصوص ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس پیگیری‌هایی را انجام دادند و یک خانم را شناسایی کردند. محمد رحیم نوروزیان بیان کرد: همکاران امنیتی ما در خصوص ارسال پیامک‌ها به نمایندگان مجلس پیگیری‌هایی را انجام دادند و یک خانم را شناسایی کردند که بخشی از پیامک‌ها از ناحیه این فرد ارسال شده که با پیگیری‌های بیشتر در این رابطه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وی در خصوص منشأ پیامک‌هایی که در روز بازی ایران و اسپانیا به کافی‌شاپ‌داران ارسال شده بود نیز اظهار کرد: بر اساس صلاحدید و مصوب شورای تامین، بنا نشده که همزمان با مسابقه فوتبال ایران و اسپانیا کافی‌شاپ‌ها تعطیل باشند و تعطیلی کافی‌شاپ‌ها را شورای تامین تصویب نکرده است. وی ادامه داد: همچنین شورای تامین عملیاتی کردن این کار را نیز درست نمی‌داند، چرا باید شاهد تعطیلی این اماکن باشیم، مگر حکومت نظامی است؟ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از خبرنگاران به ما اعلام کرد که پیامکی از سوی اتحادیه به دستور اماکن صادر شده که اگر اماکن این کار را انجام داده باشد، اشتباه کرده است. نوروزیان عنوان کرد: اما بعد از این ماجرا متوجه شدیم که منظور اماکن چیز دیگری بوده و به‌دنبال این بوده که در چند خیابان مشخص به محض اتمام بازی تجمعی صورت نگیرد و حالت توصیه بوده است.
مردم باید آرامش داشته باشند
نوروزیان با اشاره به اینکه به هیچ‌کس اجازه نخواهیم داد که امنیت عموم مردم را برهم بزند، بیان کرد: امنیت خط قرمز ماست و مردم باید آرامش داشته باشند. ما در این امر بسیار جدی هستیم. در این مسیر حتما با اشخاص و گروه‌هایی که نوروزیان در خصوص توهین‌های برخی نمایندگان مجلس نسبت به مشهد گفت: توهین به مردم از هر جای ایران که باشد پسندیده و معقول نیست. یکی از مواردی که منجر به این شد که در سوریه این وضعیت به وجود آید، این است که به یک قومیتی اهانت شد. وی ادامه داد: ادبیات ما باید به‌صورت درست باشد و هرکس توهینی کند از نظر من مردود است و من نیز این ادبیات را نمی‌پسندم. مشهد مقدس به‌عنوان افتخار این کشور بوده و امام(ره) نیز اعلام کردند که این شهر پایتخت معنوی کشور محسوب می‌شود. البته این مورد را نیز نباید یادمان برود که برخی از تندرو‌ترین مخالفان دولت در مشهد هستند که این امر نه توهین به‌شمار می‌آید و نه فحش بلکه واقعیت است. نوروزیان تاکید کرد: ماجرای دی‌ماه نیز از این منظر نیز قابل بررسی و تحلیل است. در این حادثه من حضور داشتم و بسیاری از افراد حاضر در آن از مردم عادی بودند. پیامکی که در این امر فراخوان داد نیز از مشهد بود، یعنی به‌گونه‌ای که فرد ساکن شهر دیگری بود، اما پیامکی که ارسال کرده بود از افراد افراطی آقای احمدی‌نژاد بود.