هزینه های شارژ گاز کولر خودرو

با فرارسیدن فصل گرما، استفاده از کولر خودرو، بیشتر می شود. شاید برخی از ما، تنها کار با دکمه های خاموش و روشن و تنظیم شدت باد کولر خودرو را بلد باشیم. وقتی هم که کولر خوب خنک نکند، فوری سراغ اولین تعمیرگاهی برویم که گاز کولر را شارژ کند. با این حال باید توجه داشت که در نگهداری و مراجعه به مراکز شارژ و تعمیر کولر نکات مهمی وجود دارد که توجه به آن ها می تواند از بروز هزینه های بعدی جلوگیری کند. هزینه هایی که می تواند به راحتی به بیش از یک میلیون تومان افزایش یابد. در ادامه، ضمن استفاده از نظر کارشناسان، به برخی از این نکات اشاره می شود.
 
چگونه مطمئن شویم که کولر سالم کار می کند؟
اگر چه تشخیص دقیق عیب کولر خودرو، کار یک تعمیرکار ماهر است، اما دو نشانه نسبتاً ساده و آشکاری وجود دارد که می توان از روی آن تا حد زیادی متوجه شد آیا کولر خودرو به تعمیر نیاز دارد یا خیر؟ در این زمینه، اولین نکته توجه به علایم فیزیکی است. یکی از مهم ترین نشانه ها این است که هنگام استفاده از کولر خودرو، نباید صدای اضافه از آن به گوش برسد. نکته مهم بعدی، توجه به سرمای هوایی است که کولر خودرو به درون کابین می دمد. در این باره یک آزمایش ساده این است که در شرایط عادی یعنی زمانی که خودرو در یک مکان سایه و معمولی قرار دارد و کولر آن به مدت چند دقیقه روشن شده است، با یک دماسنج، دمای هوای خروجی از کانال های هوا را اندازه بگیرید. در صورتی که دمای نشان داده شده، بین صفر تا 4 درجه سانتی گراد باشد، می توان مطمئن شد که کولر خودرو صحیح و سالم است.
شارژ گاز آخرین راهکار است
علاوه بر علایم فیزیکی، در صورتی که دمای هوای خروجی از کولر مناسب یا پایدار نبود، باید به یک تعمیرکار مراجعه کرد. خیلی ها با مشاهده این که کولر خودرویشان خوب کار نمی کند، فوری به سراغ یک مغازه شارژ کولر خودرو می روند. به ویژه این که در فصل تابستان تابلوهای شارژ گاز کولر مثل قارچ بر سر در مراکز غیر مجاز و حتی تعویض روغن ها سبز می شود. با این حال در این مواقع، توجه داشته باشید که شارژ گاز، نه اولین، بلکه آخرین راهکار مشکل کولر شماست. این مشکل را باید با مراجعه به تعمیرگاه های معتبر انجام دهید. نجوی رئیس اتحادیه خدمات برق خودروی مشهد در گفت وگو با دخل و خرج، ضمن بیان نکاتی کاربردی بر نکته فوق تاکید می کند.  


8 دلیل مراجعه به مراکز شارژ و تعمیر مجاز کولر
اما واقعاً چرا باید فقط به تعمیرگاه های مجاز کولر خودرو که پروانه کسب معتبر دارند و زیر نظر اتحادیه خدمات برق خودرو فعالیت می کنند، مراجعه کرد؟ در این زمینه موارد زیر قابل توجه است:
1- به عنوان مثال شما اگر به این تعمیرگاه ها مراجعه کنید، اولین کاری که این واحدها انجام می دهند، تست و نشت یابی است تا مطمئن شوند که سیستم گاز کولر شما نشتی ندارد. کاری که مراکز غیر مجاز قطعاً نخواهند کرد.
 2- تعمیرگاه های مجاز پس از شارژ، به منظور اطمینان از کارکرد صحیح بخش هایی مانند ترموستات سیستم کولر، خودرو را در حالت روشن نگه می دارند. بدین ترتیب مطمئن می شوند که کولر خودرو کارکرد پایداری خواهد داشت. یکی از ایرادهای ممکن که در کولر های خودرو پیش می آید، این است که دقایقی پس از روشن کردن، سیستم، هوای گرم به داخل خودرو می دهد که می تواند ناشی از ایراد داشتن قطعاتی همچون ترموستات و ... باشد. تشخیص این نکات، تخصص تعمیرگاه های مجاز کولر و برق خودرو است.
 3- حتماً صدای فن اضافه را هنگامی که کولر خودرو را روشن می کنید، شنیده اید. برخی اوقات، بد کارکردن یا حتی کارنکردن این فن که در قسمت رادیاتور کولر قرار دارد، به کارکرد نامناسب کولر خودرو منجر می شود. مراکز مجاز، این قسمت را نیز معمولاً نگاهی می اندازند تا ضمن تعمیر، مانع از سرایت این ایراد به دیگر قسمت های برقی خودرو شود.
 4- گاهی اوقات، پرز و خاک گرفتن قطعاتی مانند رادیاتور کولر یا فیلتر هوای کولر، منجر به اختلال در ایجاد هوای سرد یا پرتاب باد سیستم کولر خودرو می شود. تعمیرکارهای خبره ضمن توجه به این موضوع، رادیاتور کولر خودرو را با هوا یا آب، تمیز می کنند تا عمل تهویه هوا در این قسمت به خوبی انجام شود.
 5- درباره شارژ گاز کولر، استفاده از گازهای استاندارد آن قدر اهمیت دارد که شما برای اجتناب از ریسک استفاده از آن، به مراکز غیر مجاز شارژ کولر مراجعه نکنید. گازهای غیر استاندارد که تعمیرگاه های مجاز به دلایل قانونی، از آن استفاده نخواهند کرد، می توانند به راحتی به سیستم کولر خودروی شما و به ویژه کمپرسور آن آسیب برسانند. در صورتی که به این نکته توجه نکنید، انتظار این را داشته باشید که مثلاً سال بعد، برای تعمیر اساسی سیستم کولر، به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. معمولاً در دفترچه خودروها یا در قسمت هایی از موتور با برچسب هایی، گاز مجاز کولر خودرو قید شده است و می توانید انطباق گاز تزریقی به خودروی خود را با آن چک کنید.
 6- استفاده از دستگاه های غیر مجاز برای ایجاد خلأ در سیستم گاز کولر  و سپس پرکردن آن با گاز، منجر به نفوذ رطوبت به داخل شده که پوسیدگی و کارکرد نامناسب بعدی سیستم کولر را موجب خواهد شد. در صورتی که مراکز معتبر، از کپسول های ازت برای خشک و تمیز کردن سیستم کولر در این مواقع استفاده می کنند که آسیب های یادشده را به حداقل می رساند.
7- برخی از واحدهای صنفی معتبر از دستگاه های شارژ اتوماتیک استفاده می کنند. با استفاده از این دستگاه ها، دقیقاً مشخص می شود که به سیستم کولر خودروی شما در صورت کسری گاز، دقیقاً چه میزان گاز جدید تزریق شده است. این در حالی است که در دیگر مراکز مجاز، شما تنها به اعتماد صاحب تعمیرگاه می توانید هزینه شارژ کسری گاز را بپردازید. هزینه شارژ گاز در خودروهای متفاوت، مختلف است به عنوان مثال پرس و جوی ما از بازار مشهد نشان می دهد که شارژ سیستم کولر پراید با گاز با کیفیت، حدود 90 هزار تومان و با گاز با کیفیت درجه 2 حدود 75 هزار تومان است. برای خودروهای مدل بالاتر نیز این هزینه افزایش می یابد به عنوان مثال برای سمند این ارقام 120 و 90 هزار تومان خواهد بود. اجرت شارژ کولر نیز در حدود 15 هزار تومان است. در هر حال، هنگام حساب و کتاب با تعمیرکار مجازی که به آن مراجعه کرده اید، می توانید به نرخنامه مصوب اتحادیه برق خودرو توجه کنید. این نرخنامه در این واحدهای صنفی مجاز، باید موجود باشد.
 8- از دیگر مزایای مراجعه به مراکز شارژ معتبر گاز کولر خودرو، این است که طبق قانون نظام صنفی می توانید فاکتور هزینه خدمات و قطعاتی را که برای راه اندازی یا رفع عیب کولر خودروی شما به کار گرفته و انجام شده است ، دریافت کنید. این از آن جایی اهمیت دارد که اگر چند روز بعد، عیب های سیستم کولر خودرو که توسط تعمیرکار مورد تعمیر قرار گرفته بود، مجدد بازگشت، می توانید با مراجعه به تعمیرکار آن را برطرف یا در صورت استنکاف، از آن واحد صنفی شکایت کنید.
گاهی اوقات تعمیر به صرفه تر از تعویض است
مشاهدات میدانی و پرس و جوهای دخل و خرج نشان می دهد که در هنگام خرابی برخی قطعات مانند کلید AC و حتی کمپرسور، می توان به جای تعویض قطعه، روی تعمیر آن ها هم حساب کرد. منتها به شرط دسترسی به یک برقکار خبره خودرو. این کار هزینه های شما را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. به عنوان مثال، در یک مورد، مشاهده شد که  کلید AC کولر یک سمند، قطعی داشت. منتها به جای تعویض آن به همراه بورد الکترونیکی، که هزینه آن بیش از 100 هزار تومان بود، این قطعه با حدود 50 هزار تومان تعمیر شد. مورد دیگر در این زمینه فن کولر یک خودروی هیوندای شاسی بلند بود که اگر صاحب آن می خواست آن را تعویض کند، باید حدود 650 هزار تومان هزینه می پرداخت. با این حال با مشورت و کار یک تعمیرکار خبره و عضو اتحادیه صنف خدمات برقی خودرو، این قطعه با 50 هزار تومان تعمیر شد. البته بنا بر اظهارات نجوی، رئیس اتحادیه خدمات برق خودروی مشهد، باید توجه داشت که غالبا در این جور مواقع، نرخ اجرت تعمیر، توافقی است.
نکاتی برای استفاده بهتر از کولر خودرو
جمله معروفی وجود دارد که می گوید: برخلاف اصطلاح تعمیر و نگهداری، نگهداری مقدم بر تعمیر است. برای استفاده از کولر خودرو نیز نکات نگهداری وجود دارد که می تواند عمر این قطعه را تا حد بسیاری بالا ببرد. حتی بنا بر اظهارات نجوی رئیس اتحادیه خدمات برق خودروی مشهد، ممکن است در صورت استفاده خوب از کولر خودرو، سال های سال، این بخش رفاهی خودروی شما، بدون نیاز به تعمیر، کار کند. برای دانستن و توجه شما، در ادامه برخی از این نکات را ارائه می کنیم:
1- شاید تا حدی این موضوع عجیب باشد، اما در اصطلاح تعمیرکارها، برای این که گاز و روغن کولر خودرو رسوب نکند و پایدار بماند، باید علاوه بر فصول گرم، در فصول سرد نیز کولر خودرو را برای دقایقی (مثلاً  نیم ساعت) در هر ماه روشن کرد. دقیق ترش این است که استفاده نکردن طولانی از کولر خودرو، به جداشدن روغن و گاز کولر از یکدیگر منجر می شود. در زمان استفاده مجدد، مدتی طول می کشد تا این دو ماده به نحو مطلوب با هم مخلوط شوند این موضوع، پیستون‌ها در کمپرسور خودرو را دچار استهلاک می کند.
 2- در کولر خودروها، دکمه ای وجود دارد که مربوط به گردش هوای داخل، بدون ورود هوای خارج به داخل کابین است. کارشناسان توصیه می کنند که برای استفاده بهتر از کولر خودرو، حتی الامکان ابتدا این دکمه را بزنید. این کار موجب زودتر سرد شدن هوای داخل کابین می شود. همچنین در نقاط پرترافیک و تونل ها، این کار ضمن سرد کردن هوای داخل کابین، مانع از ورود دود و غبار به داخل خودرو می شود.
 3- سیستم تهویه را به ویژه هنگامی که داخل خودرو بسیار گرم شده است، بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو روشن نکنید. پس از وارد شدن به خودرو، پنجره ها را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود؛ بعد از چند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید. به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر اساس تحقیقات صورت گرفته، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه از خود گاز بنزن متصاعد می کنند که یک گاز بسیار سمی و سرطان‌زاست. شاید بارها بویی شبیه به بوی پلاستیک گرم‌شده را در خودرویتان احساس کرده‌اید؛ این همان بوی گاز سرطان‌زای بنزن است. علاوه بر سرطان‌زا بودن، گاز بنزن به استخوان‌ها آسیب رسانده (مسمومیت استخوان‌ها) و نیز باعث ابتلا به کم‌خونی و کاهش سطح گلبول‌های قرمز خون می شود. همچنین تماس طولانی‌مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوسمی شده که نوعی از سرطان خون مربوط به گلبول‌های سفید است و در مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان، باعث سقط جنین در خانم‌ها می‌شود. میزان قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود ۵۰ میلی گرم در واحد حجم است، در حالی که میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم است. حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد پارک شده باشد، سطح بنزن موجود در فضای داخل آن بین دوهزار تا چهار هزار میلی‌گرم بالا می رود که ۴۰ برابر بیشتر از میزان قابل قبول آن در واحد حجم خواهد بود.
 4- دقت کنید که قبل از استارت زدن، کولر خاموش باشد. همچنین به شدت از روشن کردن کولر در هنگام حرکت و دورهای بالای موتور پرهیز کنید. این کار به کولر خودرو آسیب می رساند.
 5- دمای آب موتور در هنگام کارکرد کولر، معمولاً کمی بالاتر از دمای کارکرد آن بدون استفاده از کولر است. چنان چه نمایشگر به مدت طولانی مخصوصا در ترافیک، دمای آب را اضافه تر از حد مجاز نشان می دهد، کولر را خاموش کنید و اجازه دهید تا دمای موتور قدری پایین بیاید.
  6- نحوه رانندگی شما نیز بر طول عمر کولر خودرو تاثیر می گذارد. در صورتی که رانندگی های پرتنش همراه با عبور بی دقت از چاله ها و سرعتکاه ها داشته باشید، احتمال آسیب به سیستم کولر خودرو بیشتر می شود.
 در پایان، بازدید دوره ای کولر توسط کارشناس خبره به ویژه در ابتدای فصل گرما، توصیه می شود.