تبصره به دستور رییس‌جمهور!


کورش شرفشاهي: ماجرا از آنجا شروع شد که به دنبال سواستفاده گسترده و سوال برانگيز از ارز دولتي، رئيس‌جمهور در جمع مديران اجرايي خطاب به رئيس‌کل بانک مرکزي و وزير صنعت معدن و تجارت دستور داد اسامي‌دريافت‌کنندگان دلار 4200 توماني را منتشر کنند. روحاني تاکيد کرد که مردم بايد بدانند چه کسي، براي چه امري و به چه ميزان ارز دولتي دريافت کرده است. در حالي که افکار عمومي‌و روحاني بر مبارزه با فساد تاکيد دارند و انتظار عمومي‌بر آن است که از يک مرجع رسمي‌و قانوني اسامي‌مفسدان و متخلفان را ببينند، رفتاري دوگانه از سوي دو وزير را شاهد هستيم. اگر چه انتظار مي‌رفت دو شخصيت دولتي که روحاني مخاطب قرار داده، اولين کساني باشند که افشاگري مي‌کنند، اما وزير ارتباطات به فرمان رييس دولت دوازدهم لبيک گفت اما وزير صنعت تبصره‌اي به دستور رييس جمهور زد و افشاي اسامي‌دريافت کنندگان ارز 4200 توماني را به بانک مرکزي احاله داد. در اين رابطه وزير ارتباطات اعلام کرد: اين وزارتخانه فهرست سوء استفاده کنندگان ارز مبادله‌اي در حوزه کاري خود را به مراجع ذيصلاح منعکس کرده است. محمد جواد آذري جهرمي‌گفت: انتظار مي‌رود ساير وزارتخانه‌ها نيز فهرست سوء استفاده کنندگان از ارز مبادله‌اي را اعلام کنند.وي ادامه داد: وزارت ارتباطات فهرست اين شرکت‌ها را منتشر کرده و دستگاه قضايي، سازمان تعزيرات حکومتي و بازرسي کل کشور در حال بررسي موضوع هستند.آذري جهرمي‌اضافه کرد: در هر حوزه‌اي که کشور با مشکلات بين المللي و اقتصادي مواجه شده،مردم با مسئولان همراهي کرده اند.وي بيان داشت: هرچند مردم سختي‌ها را تحمل کرده‌اند اما فساد برايشان غيرقابل تحمل است.آذري جهرمي‌گفت: همانگونه که رئيس جمهوري در نشست هيات دولت و ساير نشست‌ها تاکيد داشتند بايد فهرست سوء استفاده کنندگان از ارز مشخص شود.وي ادامه داد: مردم را نبايد نامحرم بدانيم و فهرست‌ها بايد شفاف منتشر شود، اگر به بهانه‌هاي مختلف اين کار را انجام ندهيم غير قابل قبول است زيرا شفاف سازي به رشد کشور کمک مي‌کند.
خودزني وزير صنعت
اما شريعتمداري وزير صنعت در روز صنعت خودزني کرد و در نشست خبري در اين رابطه گفت: نمي‌خواهيم به جنگ اقتصاد کشور برويم و اقتصاد را به هم بريزيم، بنابراين با استفاده از نيروي عقل خدادادي، تصميماتي خواهيم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.وي با تاکيد بر اينکه با اعلام اسامي‌افرادي که ارز ۴۲۰۰ توماني گرفته و کالا وارد کرده اند، مخالفت نيستيم افزود: موافق دريافت اين اسامي‌از سوي نهادهاي نظارتي هستيم، اما نکته اينجاست که هر يک از انواع ارز، هزينه مبادله متفاوتي دارد و قيمت تمام شده آن را نيز بايد بر اين مبنا محاسبه کرد. شريعتمداري گفت: ما به عنوان وزارت صنعت نمي‌توانيم که ثبت سفارش کنندگان را افشا کنيم، چراکه اينطور به جنگ بخش خصوصي رفته ايم.
بعد از آنکه وزير صنعت تلويحا از اقدام آذري جهرمي‌در خصوص انتشار فهرست دريافت کنندگان ارز دولتي انتقاد کرد، وزير ارتباطات در صفحه شخصي خود به اظهارات شريعتمداري پاسخ داد و نوشت: با "ايمان قلبي" که بر پايه "عقل خدادادي" است، مي‌گويم: فساد، موريانه و عامل بي‌ثباتي اقتصاد کشور است. بخش خصوصي پاک‌دست از انتشار ليست ارز بگيران حمايت کرده و خواهد کرد. بايد به جنگ اقتصاد رانتي رفت.


بر همين اساس، اکانت رئيس‌جمهور پست مربوط به محمد جواد آذري را لايک کرد که اين موضوع احتمالا نشان مي‌دهد رئيس‌جمهور از تصميم وزير ارتباطات در انتشار اسامي‌ارزبگيران حمايت مي‌کند.